حاج رضا علاءالدین چرا از زندان آزاد شد؟ مالک پاساژ علاءالدین کجاست؟!

منبع: کولاک

133

1398/4/3

12:14


مجله اینترنتی کولاک: حاج رضا علاءالدین چرا از زندان آزاد شد؟ مالک پاساژ علاءالدین کجاست؟! اینها سوالاتی ست که بعد از خبر متواری شدن مالک متومل پاساژ چهارراه جمهوری به ذهن بسیاری از شهروندان خطور کرده است.

حاج رضا علاءالدین چرا از زندان آزاد شد؟

حاج رضا علاءالدین چرا از زندان آزاد شد؟

در دیدار سرزده مردمی دادستان کل کشور از دادسرای ناحیه ۱۲ اعلام شد که قدیمی‌ترین پرونده این مرجع مربوط به پاساژ علاءالدین است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور در حاشیه بازدید از دادسرای ناحیه ١٢ تهران، سوالی در رابطه با قدیمی‌ترین پرونده این دادسرا از یکی از مسئولان دادسرای ناحیه ١٢ تهران مطرح کرد که وی پاسخ داد: قدیمی‌ترین پرونده مربوط به سال ۸۳ است و متعلق به پاساژ علاءالدین و آقای علاالدین است که وی نیز متواری بوده و اتهامش کلاهبرداری است، چرا که همکف این پاساژ را که پارکینگ بوده کاربری دیگری گرفته و تجاری تحویل مردم نداده است و معلوم نیست که به چه شکل هم از زندان آزاد شده است.

دادستان کل کشور در ادامه پس از اطلاع از این موضوع دستور پیگیری در خصوص این پرونده را داد.

 

حاج رضا علاءالدین کیست؟

رضا علاءالدین معروف به حاج رضا علاءالدین تاجر و سرمایه‌دار ایرانی است. تحصیلات او تا دیپلم ریاضی است . او صاحب پاساژ علاءالدین و مالک سرقفلی تمامی مغازه‌های آن است. علاءالدین از ابتدای دهه ۱۳۵۰ کارش را آغاز کرده و در ابتدا یک مغازه پلاستیک‌فروشی داشته‌است. او به‌مرور کاسبی خود را گسترش داد و محل پاساژ را خرید.

رضا علاءالدین فرزند یک خانواده ۶ نفره است که به گزارش روزنامه قانون، روسی‌الاصل بوده و اجدادش در حدود ۱۰۰ سال پیش از روسیه به ایران مهاجرت کرده‌است. این خانواده در کار واردات علاءالدین (بخاری) بوده‌اند. از رضا علاالدین بعنوان یکی از سرمایه داران حامی محمود احمدی نژاد نام برده شده است.

 

تخلفات در پاساژ علاءالدین چه بود و چرا تخریب شد؟

میانه دی ماه ۹۳ بود که ماموران شهرداری به پاساژ قدیمی علاءالدین آمدند و برخی از مغازه های طبقه هفتم و منفی ۳ آن را تخریب کردند. اجرای حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص این پاساژ چند روزی بود که از سوی ماموران اجرایی شهرداری و اعضای شورای شهر پیگیری می شد اما با مقاومت هایی روبرو بود تا آنکه در یک مانور شبانه برخی از واحدهای طبقه ۷ تخریب شد .

نخستین بار احمد حکیمی پور نسبت به ساخت و ساز در طبقه ۷ این پاساژ تذکر داد. اما به جای پاسخ به این تذکر مدیران شهری در مراسم افتتاح این طبقه شرکت کردند و روبان آغاز بکار این طبقه را بریدند.

ماه ها بعد در یکی از جلسات علنی شورا ابوالفضل قناعتی در صحن علنی شورای شهر تهران از تایید حکم تخریب طبقه هفتم پاساژ علاءالدین خبر داد و سایر اعضای شورا نیز از این حکم پشتیبانی کردند اما از آن زمان تا بامداد جمعه کسی گمان نمی‌کرد طبقه هفتم پرترددترین پاساژ موبایل کشور تخریب شود.

صدها مغازه‌دار طبقه هفتم از غروب پنجشنبه که مطمئن شده بودند حکم امشب اجرایی می شود از کنار مغازه هایشان تکان نخوردند. حتی شب را نیز پشت کرکره های بسته مغازه ها خوابیدند اما تلاش این کاسبانی که تمام زندگی شان را برای خرید قسطی این مغازه های کوچک به فروش رسانده بودند نیز باعث نشد پتک ماموران شهرداری بر کرکره های بسته فرود نیاید.

چند روز بعد پس از آنکه صاحبان این پاساژ اعلام کردند مدارکی مبنی بر قانونی بودن این ساخت و ساز دارند معاون شهردار در نشست خبری با رد هر گونه سند اعلام کرد اگر ایمنی در این پاساژ تامین شود احتمال صدور پروانه ساخت وجود دارد. آن زمان بود که مشخص شد تنها دیوار چند مغازه تخریب شده و تخریب کامل انجام نشده است .

شهردار تهران هم از عزل شهردار منطقه به دلیل تخلفش در این رابطه گفت .پس از نمایش تخریب شهرداری در علاءالدین بارها رسانه ها از مدیران شهری خواستار اجرای حکم قلع و قمع این طبقه شدند. اما هر بار این اطمینان به آنها داده می شود که این حکم بزودی اجرایی می شود.

اما سرانجام بررسی کارشناس دیوان عدالت اداری در خصوص این پرونده پر حاشیه به اتمام رسید و دیوان عدالت اداری حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ در خصوص تخریب طبقه ۷ این ساختمان را تایید کرد.

بر اساس رای صادره دیوان عدالت اداری، طبقه هفتم پاساژ علاءالدین تهران به مساحت ۲ هزار و ۷۳ مترمربع بنا که غیر مجاز ساخته شده، تخریب و جمع آوری  شد. همچنین بخش‌هایی از جمله طبقه منفی ۳ که هزار و ۶۳ مترمربع انبار تجاری به واحد تجاری تبدیل شده بود باید به وضعیت قبلی برمی گشت.

در بخش مشاعات و راهروها که با استقرار کیوسک موانعی را برای تردد ایجاد کرده بود، باید برابر حکم جمع آوری و طبقه منفی ۴ که پارگینگ‌ها به واحد تبدیل شده بود باید به حالت سابق بر می گشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو