مطلبی که حتما قبل از مراجعه به روانشناس باید بخوانید!

منبع: ساتین

44

1399/1/16

18:52


این روزها مشاوران، روانشناسان و روانپزشکان نقش پررنگی در زندگی مردم پیدا کرده اند و هر کدام از ما ممکن است به متخصصان حوزه سلامت روان نیاز پیدا کنیم. کاهش ارتباطات چهره به چهره، مشکلات اقتصادی، بیکاری، کاهش اوقات فراغت، غول کنکور، افزایش سن ازدواج و هزاران عامل دیگر، فشارهای روانی شدیدی را به انسان تحمیل می کند که ممکن است نتواند به تنهایی از پس تحمل آن برآید. این فشارهای روانی می تواند مشکلات ثانویه دیگری نیز به بار بیاورد. مانند مشکلات خانوادگی، طلاق، افت تحصیلی و…

روانشناس دکتر معین خلیلی

گاهی هم ممکن است اختلالات روانی موجب بیماری های جسمانی شود و فرد برای رهایی از مشکلات جسمی به درمان معضلات روانی روی بیاورد. مانند بیماری پوستی ناشی از استرس و…

این امکان هم وجود دارد که فرد بدون وجود مشکل حاد روانی و تنها برای بهبود کیفیت زندگی و حفظ سلامت روانی به متخصصان روانشناسی مراجعه کند.

پس در هر سنی که زندگی کنیم و هر موقعیت اجتماعی که داشته باشیم، ممکن است بخواهیم از  متخصصان سلامت روان کمک بگیریم. اما… آیا می توانیم برای رفع تمامی این مشکلات به یک نفر مراجعه کنیم؟!

آیا  یک کلینیک روانشناسی مانند عطاری سر خیابان است که کوتاهی قد تا طاسی و میخچه را یکجا درمان کند؟!

البته این که یک شوخی بود، اما حقیقت این است که باید روانشناس یا مشاور مورد نظرتان را با توجه به مسئله ای که با آن مواجه هستید انتخاب کنید. مثلا اگر با مادر همسرتان مشکل دارید نباید به روانشناس ورزشی مراجعه کنید! هر روانشناس در حوزه یا حوزه های تخصصی خاصی فعالیت می کند. پس باید شخصی را انتخاب کنید که دانش و تجربه لازم برای حل مشکلات شما را داشته باشد.

در این مقاله سعی کردیم مهم ترین حوزه های روانشناسی را معرفی کنیم، تا در موقعیت های مختلف زندگی روانشناس مناسبی را انتخاب کنید.

 

مهم ترین شاخه های روانشناسی

روانشناسی علم مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی انسان در موقعیت های مختلف زندگی است. طبیعی است که با پدید آمدن محیط های جدید و متنوع در زندگی انسان، زمینه های رفتاری او گسترش یافته و علم روانشناسی نیز در جهت پرداختن به این رفتارها تکامل می یابد. بنابراین روانشناسی به حیطه های مختلفی تقسیم می شود.

گرایش های دانشگاهی روانشناسی

گرایش های دانشگاهی روانشناسی شامل روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روان سنجی، روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روان شناسی خانواده درمانی، روانشناسی اسلامی، روان شناسی تربیتی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و… می شود.

گرایش های شغلی روانشناسی

روانشناسان سعی دارند با استفاده از مطالب تئوری که در دانشگاه ها آموزش دیده اند، مشکلات مراجعان را رفع کنند. مسائل مراجعان بسیار گسترده و متفاوت است، بنابراین، این مسائل دسته بندی می شوند و هر روانشناس در حوزه یا حوزه های تخصصی خاصی فعالیت می کند. در ادامه به ده مورد از مهم ترین حیطه های شغلی روانشناسی می پردازیم.

روانشناس دکتر معین خلیلی

۱- روان‌شناسی بالینی

روان شناس بالینی به افرادی که دچار اختلالات و ناهنجاری های ذهنی و رفتاری مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و… هستند، کمک می کند. روان شناس بالینی با استفاده از تکنیک های روان درمانی و طی جلساتی مداوم که معمولا در کلینیک یا بیمارستان برگزار می شود، فرد بیمار را به سوی زندگی راحت تر در اجتماع سوق می دهد. برای رفع این قبیل مشکلات می توانید به دکتر معین خلیلی، روانشناس بالینی در شیراز مراجعه کنید.

۲-روانشناسی مشاوره

تعدادی از روانشناسان مشاور را  در مدارس و دانشگاه ها دیده اید! کسانی که به روانشناس مشاور مراجعه می کنند الزاما اختلال ذهنی ندارند؛ بلکه برای رفع مشکلات فردی یا اجتماعی و یا برای اتخاذ یک تصمیم مهم از مشاور کمک می گیرند. مشاور در مراحل مختلف زندگی در کنار افراد قرار می گیرد و راهکارهای منطقی، مناسب و مطابق بر اصول روانشناسی را به مراجعان خود ارائه می کند. البته روانشناسِ مشاور صرفا مشاور تحصیلی نیست! او می تواند در حیطه های مختلفی فعالیت داشته باشد، مانند مشاوره قبل از ازدواج و…

۳- روانشناسی خانواده

همانطور که از عنوان برمی آید روانشناس خانواده به مسائل خانوادگی مثل ارتباط همسران، ناسازگاری های فرزندان، طلاق، خیانت، اختلاف در فرزندپروری و… می پردازد. به عنوان مثال روانشناس خانواده می تواند با ارائه راهکارهای مناسب، اختلاف های موجود در زندگی یک زوج را رفع کرده و در آن ها احساس رضایت و خوشبختی ایجاد کند.

۴-روانشناسی تحصیلی

روانشناس یا مشاور تحصیلی به رفع مشکلات یادگیری، بررسی وضعیت تحصیلی اعم از افت یا پیشرفت درسی، استعدادیابی، سنجش هوش، برنامه ریزی درسی، انتخاب رشته صحیح و… می پردازد.

۵-روانشناسی کودک

روانشناس دکتر معین خلیلی

بسیاری از اختلالات روانی در سنین کم اتفاق می افتد. روانشناس کودک به درمان مشکلات دوران کودکی مثل اختلالات خواب، بیش فعالی، ترس، وابستگی، اختلال در گفتار، اشکال در روابط اجتماعی و… می پردازد. اگر به روانشناس کودک در شیراز نیاز دارید، می توانید به دکتر معین خلیلی مراجعه کنید.

۶-روانشناسی صنعتی و سازمانی

روانشناسی صنعتی و سازمانی، با طراحی آزمون‌های هوش برای انتخاب کارکنان، ارائه راهکارهای مدیریتی، استخدام وآموزش کارکنان و… تلاش می کند بازدهی کار را بالا ببرد. علم روانشناسی صنعتی و سازمانی مشکلات محیط های کاری را رفع کرده و ارتباطات کاری را بهبود می بخشد.

۷-روانشناسی شخصیت

در روانشناسی شخصیت، ابعاد و خصوصیات شخصیتی افراد مورد بررسی قرار میگیرد. مانند خونگرم بودن، شاد بودن و… که موجب بروز رفتار می شوند. اگر قصد دارید شخصیت خودتان را بشناسید و آن را متحول کنید یا بر مشکلات روحی احتمالی فائق شوید بهترین انتخاب شما روانشناسی شخصیت است. روانشناس شخصیت چگونگی سازگاری فرد با محیط را، با توجه به عوامل درونی مورد مطالعه قرار می دهد.

۸-روان‌شناسی اجتماعی

در روانشناسی اجتماعی (برخلاف روانشناسی شخصیت) عوامل اجتماعی و خارجی موثر بر رفتار مطالعه می شود. بنابراین روانشناس اجتماعی به بررسی رفتار شخص در گروه های اجتماعی پرداخته و مشکلات فرد در زندگی اجتماعی را رفع می کند.

۹-روانشناسی ورزشی

روانشناسی ورزشی شاخه ای جدید در روانشناسی است که تاثیر حالت روانی بر وضعیت جسمی و ورزشی فرد را بررسی می کند. روانشناس ورزشی به ورزشکاران کمک می کند باانگیزه و متمرکز بوده و عملکرد مناسبی از خود نشان دهند.

۱۰-روانشناسی جنایی

روانشناسی جنایی شاخه ای از روانشناسی است که رفتارهای خلاف قانون و دلایل بروز این رفتارها را بررسی می کند. افراد مجرم معمولا دچار اختلالات و تعارضات روانی هستند. روانشناسان جنایی می توانند با مطالعه علل رفتارهای جنایی و درمان مجرمین، در کاهش بروز جرم نیز موثر باشند.

ما در این مطلب به بیان ده مورد از پرکاربردترین حوزه های روانشناسی اکتفا کردیم. اما بدیهی است که حیطه های روانشناسی بیش از این ده مورد است و با افزایش علوم نیز بر تعداد آن افزوده می شود. بهتر است قبل از مراجعه به روانشناس حوزه تخصصی فعالیت او را بررسی کنید. البته بسیاری از روانشناسان به طور همزمان در چند حوزه مشغول به فعالیت هستند.

اگر شما نیز به دنبال دکتر روانشناس در شیراز هستید، و تمایل دارید فردی را انتخاب کنید که در تمام مراحل زندگی راهنمایتان باشد ما دکتر معین خلیلی را به شما معرفی می کنیم.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو