ماه هفتم بارداری

منبع: اوما

228

1399/1/21

03:40


ماه هفتم بارداری

شروع ماه هفتم یعنی اینکه شما به دوران جدیدی از دوران بارداری خود وارد شده اید. در این دوران شرایط جسمی و روحی شما به دلایل مختلف مانند رشد جنین، بزرگ شدن رحم، تغییرات هورمونی و مواردی از این دست تغییر می کند. با آگاهی داشتن از این شرایط به راحتی می توانید آن را کنترل کرده و این دوران را نیز با سلامت کامل پشت سر بگذارید.

در این مقاله می خواهیم علائمی که در این ماه ایجاد می شود، روش های کنترل علائم، تغییرات بدنی، نگرانی های رایج در این ماه، حالات جنین در ماه هفتم، رژیم غذایی مناسب و نکاتی برای پدران در این ماه ها را به طور کامل برایتان بگوییم. پس با ما همراه باشید:

علائم جسمانی مادر در ماه هفتم بارداری

با ورود به ماه هفتم که اولین ماه از سه ماهه آخر بارداری است شما تغییرات جسمانی زیر را تجربه خواهید کرد:

1- انقباضات براکستون 

با پیشرفت بارداری، ماهیچه های اطراف رحم کشیده می شود. این انقباضات از سی ثانیه تا یک دقیقه طول می کشد. انقباضات براکستون از علائم آماده شدن بدن شما برای زایمان و مادر شدن است که در ماه هشتم بارداری بیشتر می شود. این انقباضات نامنظم است و در ماه هفتم تازه شروع شده و درد کمی ایجاد می کند. 

زمان هایی که بیشتر دچار انقباض می شوید:

  • برخی اوقات هورمون ها برای آماده شدن بدن برای تولد نوزاد به آن پیغام می فرستند و باعث انقباض می شوند.
  • برخی اوقات این انقباضات به خاطر پر بودن مثانه است. بنابراین از این ماه به بعد با فاصله زمانی کمتر به دستشویی بروید.
  • برخی خانم ها انقباض را بعد از ارگاسم یا فعالیت جنسی تجربه می کنند.
  • دفعه بعدی که انقباض داشتید، مقداری آب بخورید زیرا کم آبی نیز باعث درد اشتباه زایمان و انقباض می شود.
  • تغییر حالت نشستن یا ایستادن به کاهش انقباضات یا درد ناشی از آن کمک می کند.

نکته مهم: این انقباضات نگران کننده نیستند. اما اگر در یک ساعت بیش از چهار انقباض را تجربه کردید یا انقباض به همراه ترشحات واژن یا خونریزی بود بلافاصله با پزشکتان تماس بگیرید. 

2- افزایش ترشحات واژن

ترشحات واژن در اوایل بارداری به دلایل مختلف اتفاق می افتد و امری کاملا طبیعی است. در مراحل اولیه بارداری این ترشحات بسیار مفید بوده و از حرکت عفونت از واژن به شکم و رحم جلوگیری می کنند. با پیشرفت بارداری، سر جنین در مقابل دهانه رحم قرار می گیرد که باعث افزایش ترشحات می شود. در مورد این ترشحات باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • برخی اوقات این ترشحات زیاد هستند و حتی با ادرار اشتباه گرفته می شوند.
  • برای راحت تر بودن، بهتر است از پدهای روزانه استفاده کنید اما از نوار بهداشتی استفاده نکنید.
  • ترشحات باید شفاف باشند و بو نداشته باشند.
  • اگر ترشحات رنگی هستند، بو می دهند یا باعث خارش می شوند با پزشک تماس بگیرید. 

3- ترشحات یا چکه کردن سینه

برخی خانم ها در طول بارداری هفته به هفته  مایعات کرم تا زرد رنگ و حجیمی که حتی ممکن است از سینه چکه کند مشاهده می کنند، که به کلستروم معروف هستند. ترشح این مایعات طبیعی است و جای نگرانی نیست. در واقع با شروع این ترشحات بدن خودش را برای مادر شدن و شیردهی آماده می کند. معمولا چکه کردن در سه ماهه آخر بارداری اتفاق می افتد. برخی خانم ها تا دو سال بعد از زایمان نیز این ترشحات را مشاهده می کنند.

هشدار مهم: تنها زمانی که ترشحات سینه در بارداری خطرناک است، مشاهده ترشحات به رنگ خون است، که بسیار نادر است.در این زمان سریعا باید این مورد را با پزشک خود در میان بگذارید.

4- مشکلات دستگاه گوارش

این علامت از روزهای اول شروع می شود و تا انتهای بارداری ادامه پیدا می کند. در اواخر بارداری به دلیل بزرگ شدن رحم و جنین، فشار بیشتری به اندام گوارشی مانند معده و روده وارد می شود و حالت تهوع ایجاد می کند یا هضم غذا را سخت می کند. هورمون های بارداری باعث شل شدن عضلات اطراف معده می شود و غذا آرام هضم می شود. اگرچه این مسئله شما را اذیت می کند اما برای جنین خوب است زیرا جذب مواد مغذی بهتر انجام می شود.

برای کنترل این مشکل باید تعداد وعده های غذایی خود را زیاد کرده و در هر وعده مقدار کمی غذا مصرف کنید. همچنین بیشتر از غذاهای سرشار از فیبر مانند سبزیجات برگ دار، میوه ها و .. که به هضم غذا کمک می کند، استفاده کنید. در صورت داشتن یبوست بیش از حد، با پزشک تماس بگیرید تا قرص های شل کننده مدفوع برایتان تجویز کند. برای هضم بهتر از میوه ها  بخصوص کیوی غافل نشوید. با خواندن مقاله خوردن کیوی در بارداری  درباره این میوه بیشتر بدانید.

5- سخت شدن انجام کارهای روزانه

انجام کارها، حتی کارهای معمولی روزمره با شکمی بزرگ و تغییرات هورمونی و جسمی کار سختی است. هورمون های بارداری باعث کند شدن مغز و فراموشی می شوند. کم خوابی نیز یکی از مشکلات دوره بارداری است. اگر نگران این مشکلات هستید نفس عمیق بکشید و آرام باشید. جای نگرانی نیست.

برای داشتن آرامش بیشتر با طرز خوابیدن در دوران بارداری آشنا شوید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید نوشتن نکاتی است که مهم هستند و امکان دارد فراموش کنید. همچنین قدم زدن احساس بهتری به شما می دهد.

 

مقاله پیشنهادی اوما: جدول قد و وزن جنین

6- افزایش وزن

همان طور که گفته شد در ماه هفتم جنین با سرعت بیشتری شروع به رشد و افزایش وزن می کند و در نتیجه وزن مادر نیز با سرعت بیشتری زیاد می شود. این مسئله کاملا طبیعی است. سوختن چربی ها در این مرحله به جنین آسیب می رساند، زیرا جریان خون افزایش می یابد تا موادغذایی لازم را به جنین برساند. بنابراین از رژیم‌های خودسرانه در این دوران استفاده نکنید.  همانطور که جنین رشد می کند، بزرگ شدن رحم به اندام های دیگر فشار می آورد و باعث ناراحتی و تنگی نفس نیز می شود.

نگرانی های رایج درماه هفتم بارداری

اگرچه زایمان زود هنگام یکی از نگرانی های این دوره است. اما فرزندی که در این ماه به دنیا می آید شانس زنده ماندن بیشتری دارد. در عین حال به مراقبت های ویژه نیز نیاز دارد. زیرا اندام های جنین هنوز کامل نشده است. در صورت زایمان زودرس با توجه به اینکه زایمان در هفته چندم اتفاق می افتد، نوزادان به دسته های خیلی نابالغ تا نابالغ دسته بندی می شود. به عنوان مثال فرزندی که پیش از هفته سی و ششم بارداری به دنیا می آید نابالغ است و فرزندی که پیش از هفته بیست و هشتم بارداری به دنیا می آید خیلی نابالغ است.

توجه: برخی علائم زایمان زودرس شامل خونریزی شدید با درد شکم یا بدون درد شکم است. خونریزی در این مرحله می تواند به دلیل افتادگی جفت باشد، که در این  شرایط جفت به طور کامل یا جزئی در قسمت دهانه رحم قرار می گیرد و خونریزی شدید به معنی جداشدن جفت از رحم است که می تواند باعث ازبین رفتن جنین شود.

ماه هفتم بارداری

در صورت مشاهده علائم زیر در ماه هفتم بارداری با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی شدید
  • بیش از چهار انقباض در یک ساعت
  • درد شدید شکم
  • پف کردن دست ها و صورت
  • درد در ناحیه پشت و سرگیجه
  • استفراغ مداوم و شدید

حالت‌های جنین در ماه هفتم بارداری

  • در ماه هفتم وزن جنین حدود یک و نیم کیلو و قد او شانزده اینچ یا حدود 41 سانتیمتر است.
  • در این ماه جنین می تواند صداها را بشنود و عکس العمل نشان دهد.
  • جنین در این ماه الگوی خاصی برای خوابیدن دارد.
  • دست ها و انگشتان جنین رشد کرده و حرکت می کنند.
  • ممکن است انگشت شصتش را مک بزند زیرا باعث قوی شدن عضلات فک می شود.
  • در بعضی مواقع در حال کشیدن خود و ضربه زدن به شکم مادر است.
  • در انتهای ماه هفتم، پلک ها باز می شوند و جنین می تواند پلک بزند.
  • موهای روی سر در این ماه در حال ضخیم شدن هستند.
  • جنین دراین ماه به خصوص در اطراف دست ها و پاها در حال جذب چربی است. چربی به او کمک می کند تغییرات دمایی خارج از شکم را تحمل کند. اما جنین هنوز آماده متولد شدن نیست.

مقاله پیشنهادی اوما: سونوگرافی داپلر در بارداری

تغذیه مادر درماه هفتم بارداری

رژیم غذایی شما نه تنها باید شامل موادغذایی مغذی باشد بلکه باید شما را از علائم بارداری دور نگه دارد. به عنوان مثال رژیم غذایی شما باید حاوی میوه های سرشار از فیبر و سبزیجات باشد. بهتر است بصورت مداوم از میوه جات و سبزیجات تازه طبق نظر پزشک استفاده کنید. پروتئین ماده مغذی دیگر است که به رشد جنین کمک می کند. ماهی، گوشت، و تخم مرغ مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند که باید در رژیم شما قرار بگیرند.

برای گیاه خوارها مصرف پنیر و آجیل به تامین پروتئین کمک می کند. غذاهای دریایی نیز برای بارداری مناسب هستند. اما باید از خوردن غذاهای دریایی حاوی جیوه خودداری کرد. برای آگاهی بیشتر از رژیم غذایی مناسب در این ماه بهتر است سری به مقاله تغذیه در ماه هفتم بارداری در مجله اوما بزنید.

نکاتی برای پدرها درماه هفتم بارداری

در این ماه فرزند شما می تواند صداها را بشنود. بنابراین می توانید برای او شعر بخوانید و داستان بگویید. به او بگویید چقدر دوستش دارید و منتظر آمدنش هستید.  اگر خجالت نمی کشید بر روی شکم مادر دست بکشید، فرزندتان می تواند بفهمد نگران او هستید. بعلاوه این کارها باعث خوشحالی همسرتان و آرامش بیشتر او می شود. کارهای دیگری که می توانید در این ماه انجام دهید عبارتند از:

  • در کارهای منزل به همسرتان کمک کنید. زیرا وضعیت جسمانی همسرتان باعث می شود دائما احساس خستگی داشته باشد. حتی اگر نمی توانید آشپزی کنید در امور دیگر منزل مانند مرتب کردن خانه به او کمک کنید. 
  • صبور باشید. زیرا صبر در ماه های آخر بارداری بسیار مهم است. هورمون های تولیدی در بدن همسرتان باعث فراموشی، ناراحتی و به هم ریختگی مادر می شود. بنابراین سعی کنید او را درک کنید و کارهایی انجام دهید که موجب شادی و آرامش بیشتر او می شود.
  • از همسرتان بپرسید چه کمکی از دست شما بر می آید؟ برخی خانم های خانه دار بسیار نسبت به تمیزی و مرتب بودن منزل حساس هستند. از او بپرسید چه چیزی خوشحال ترش می کند و آن کار را انجام دهید.
  • زمان بیشتری باهم باشید و خوشحالش کنید.
  • سعی کنید همسرتان را با هدایای کوچک خوشحال کنید و وقت بیشتری با او بگذرانید.

حرف آخر

در این ماه پزشک رشد جنین را طی قرارهایی که خودش با شما می گذارد بررسی می کند. او وزن شما، فشار خون، ضربان قلب جنین، سایز و اندازه رحم را بررسی می کند و آزمایش ادرار برای بررسی علائم و نشانه های عفونت های باکتریایی و جلوگیری از آن ها را انجام می دهد. اگر گروه خونی شما منفی باشد محصولات ضد دی به شما داده می شود.

منبع: www.momjunction.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو