همه چیز درباره استرس شغلی و نحوه کاهش آن

همه چیز درباره استرس شغلی و نحوه کاهش آن


منبع: آرگا

117

1399/1/26

00:37


در این مطلب به برسی استرس شغلی و عواملی که باعث ایجاد این فشار روانی می شوند و همچنین روش های درمان این فشار روحی، خواهیم پرداخت تا پایان ما را همراهی کنید.

یکی از راه های برقراری ارتباط با دیگران داشتن یک شغل است. امروزه داشتن شغل هم برای آقایان و هم بانوان بسیار مهم است، زیرا علاوه بر تاًمین هزینه های مالی باعث می شود فرد از روز مرگی ها، زندگی بدون استرس و یکنواخت خود خارج شده و علاوه بر رفع نیاز های روحی شخصی خود کمی آدرنالین بدن خود را با واژه ای به نام استرس شغلی بالا ببرد، همچنین از طرفی کمی فعالیت بدنی خود را منظم کند و کار هایش را دقیق و در زمان معین انجام دهد.

مشکلات شغلی

هر انسانی با داشتن یک شغل به زندگی خود هدف می دهد و راه خودش را انتخاب می کند. اما داشتن یک شغل آسان نیست. در هر کاری چه کار های اداری و چه کار های غیر اداری و مشاغل آزاد استرس شغلی خود را دارند. این استرس می تواند بازدهی افراد را کاهش دهد.

استرس چیست؟

استرس به معنی فشار روانی است. فردی که با این فشار در ارتباط است باعث می شود تصمیم های خود را تحت این فشار روانی بگیرد و در نهایت باعث شکست در کارهایش می شود. این کلمه همیشه با بار منفی همراه است، زیرا سلامت روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین آثار نا مطلوبی بر زندگی و جامعه خواهد داشت.

علائم استرس شغلی :

در کل استرس برای افراد می تواند مفید هم باشد اما در محیط کاری این استرس بیش از حد باعث کاهش بازدهی فرد می شود. علائم استرس شغلی عبارتند از :

فرد دچار افسردگی می شود.

از همکارانش فاصله می گیرد، اعتماد به نفسش پایین می آید، فکر می کند دیگران از او بهتر هستند در حالی که ممکن است کاملا برعکس باشد و آن فرد کارمندی نمونه باشد و در نهایت ممکن است از کاری که در آن موفق است بی دلیل استعفا بدهد.

نسبت به کارش بی تفاوت می شود.

فردی تا قبل از این که به این اختلال روانی دچار شود در طی هشت ساعت کاری بازدهی بالای ۹۰ درصد داشته بعد از این که این استرس گریبان گیرش شده، بازدهی وی ۲۰- ۳۰ درصد کاهش می یابد.

این فرد خواب کافی ندارد.

خواب کافی کمک می کند تا مغز به طور کامل استراحت کند تا در زمان بیداری بتواند بازدهی بالایی داشته باشد. خواب کافی برای افراد بزرگسال با توجه به کارکرد های طبیعی بدنشان ۶-۸ ساعت است .

فردی که دچار استرس شغلی شده است در محیط کار همیشه خسته و بی حوصله است.

خستگی افراد ناشی از کمبود استراحت مغز و بدن آن ها یا تغذیه نامناسب است.

نداشتن تمرکز و استرس رابطه مستقیمی دارد

تمرکز ندارند.

این افراد چون خسته و بی حوصله اند نمی توانند دقت کافی موضوعات کاری خود داشته باشند و تمرکز خود را از دست می دهند.

دچار سر درد های مزمن می شوند.

فشار های ناشی از خستگی و استرس شغلی این افراد باعث سر درد های مزمن و طولانی مدت می شود.

مشکلات معده پیدا می کنند.

استرس باعث ایجاد اختلالات جسمی از جمله اختلالات معده و روده می شود. استرس شغلی بر دستگاه گوارش اثر گذاشته و ترشح گاسترین معده را افزایش می دهد، در نتیجه باعث ایجاد زخم های معده می شود.

فرد اجتماع گریز می شود.

دیگر در مهمانی ها و مکان های شلوغ حاضر نمی شود و هیچ جمعی را در منزل خود تا حد الامکان نمی پذیرد.

در مسائل جنسی فرد اختلال ایجاد می شود.

فرد به مصرف مواد الکلی، مواد مخدر و دخانیات روی می آورد و با مصرف زیاد آن ها دچار اعتیاد می شوند.

تاثیرات استرس شغلی بر سلامت جسمی

 روش های درمان استرس شغلی

استرس شغلی می تواند برای افراد مفید باشد تا کار های خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند اما ممکن است آثار زیان باری هم داشته باشد. روش های درمان این فشار شغلی عبارتند از :

با همکاران خود صحبت کنید و به آن ها گوش دهید.

یکی از راه های کاهش استرس که مورد تاًیید بزرگ ترین روان شناسان جهان است، حرف زدن می باشد. می توانید با همکاران خود صحبت کنید تا کاهش استرس را در خود مشاهده کنید.

با همکاران خود روابط صمیمانه ایجاد کنید.

البته مواظب حدود این روابط باشید و مرز آن ها را جا به جا نکنید. و همچنین راز های خانوادگی خود را بازگو نکنید.

عواملی که باعث استرس شما می شود را بشناسید.

با شناختن این عوامل می توانید برای آن فشار ها راه حل پیدا کرده و آن ها را از ریشه حل کنید.

زمان خود را مدیریت کنید.

با مدیریت زمان و تقسیم کار ها تا حدودی می توانید این استرس شغلی را کاهش دهید. و همچنین بازدهی خود را بالا تر ببرید. اجازه ندهید کار های متفرقه زمان بندی شما را مختل کند.

تمرکز خود را بالا ببرید.

بالا رفتن تمرکز سبب افزایش کارکرد مغز شما می شود و می توانید از زمان خود به صورت بهینه استفاده کنید.

برای کاهش استرس شغلی ورزش منظم داشته باشید.

ورزش کردن حتی به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه سبب افزایش سوخت و ساز بدن شما در نتیجه افزایش خون رسانی به مغزتان می گردد که می توانید تمرکز و توجه خود را بالا ببرید و ایده های ارزشمندی را خلق کنید.

مواد غذایی خود را تغییر دهید.

از مواد مغذی استفاده کنید، همچنین انواع مغز ها را در  تغذیه خود جای دهید و سعی کنید از مواد غذایی ارگانیک بیشتر استفاده کنید. مواد غذایی مناسب قند خون شما را به درستی کنترل می کند و از بی حالی و خستگی چشم جلوگیری می کند.

خواب خود را کنترل کنید.

خواب کم یا خیلی زیاد مضر است. بهتر است یک خواب با ساعت مناسب را انتخاب کنید تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید. توجه کنید که حتی در ایام تعطیل هم بیش از اندازه خوابیدن کسالت آور می شود.

 رابطه استرس شغلی و کار زیاد

دلایل استرس شغلی

استرس فقط مربوط به مسائل درسی نمی شود بلکه در هر زمینه ای وجود دارد. در ادامه با دلایل بروز استرس شغلی بیشتر آشنا خواهید شد:

نا امنی شغلی.

وقتی در یک اداره نقل و انتقالات پیش می آید یا دو اداره با هم ترکیب می شوند حتما تعدادی از کارمند ها حذف می شوند و این حذف شدن ها  ممکن است نا امنی شغلی برای فرد به وجود آورد  و در نهایت باعث تشدید استرس شغلی.

اداره ای شروع به استفاده از تکنولوژی های پیشرفته می کند.

بی شک تعدادی از افراد حذف خواهند شد و این تکنولوژی های پیشرفته جایگزین افراد می شود. این مورد می تواند استرس حاد را در افراد و کارمندان افزایش دهد

افزایش مسئولیت باعث ایجاد استرس شغلی می شود.

کار زیاد و زمان کم باعث می شود کار های فرد روی یکدیگر جمع شوند و به فرد استرس وارد کنند. که این استرس های زیاد باعث آسیب های روانی فرد می شوند.

شرایط بد کاری موجب استرس بیشتر افراد می شود.

این شرایط عبارتند از :

  1. سر و صدای زیادی که در محیط شغلی وجود دارد..
  2. مزاحمتی که برخی از همکاران برای دیگر همکاران ایجاد می کنند.
  3. نداشتن حریم شخصی ممکن است باعث ایجاد استرس شغلی شود..
  4. مبلمان و صندلی های غیر استاندارد که در برخی ادارات موجود است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو