رویترز گزارش داد، چند روز پیش یک کشتی تحقیقاتی وابسته به دولت چین به نام کشتی Haiyang Dizhi ۸ حین تجسس در نزدیکی یک کشتی اکتشافی متعلق به شرکت نفت دولتی پتروناس مالزی شناسایی شد. عملیات این کشتی چینی چند ماه بعد از آنکه دست به یک گشت زنی مشابه در اطراف ویتنام زده بود، صورت گرفت.

این حادثه موجب شد آمریکا از چین بخواهد دست از "رفتار قلدرمآبانه" در آبهای مورد مناقشه بردارد و نسبت به اقدامات تحریک آمیز پکن در قبال فعالیتهای مربوط به اکتشاف و تولید نفت و گاز در آنجا اظهار نگرانی کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده چین در حال سواستفاده از تمرکز کشورهای منطقه برای مقابله با شیوع کروناویروسی به منظور "تحت فشار قرار دادن همسایگانش" است.

نیکول شیوگمن، سخنگوی فرماندهی هند-اقیانوسیه ارتش آمریکا امروز گفت، کشتی تهاجمی آبی-خاکی یواس‌اس آمریکا و همچنین کشتی جنگی یواس‌اس بونکر هیل که مجهز به موشک‌های هدایت شونده است در حال انجام عملیات در دریای چین جنوبی هستند.

شیوگمن در بیانیه که با ایمیل فرستاد نوشت: ما از طریق تداوم حضور عملیاتی خود در دریای چین جنوبی، در تلاش برای حمایت از آزادی دریانوردی و پرواز و همچنین حمایت از اصول بین‌المللی که زیربنای امنیت و موفقیت در حوزه هند-اقیانوسیه هستند، هستیم. آمریکا از تلاشهای همپیمانانش و شرکایش برای تعیین منافع اقتصادی شان حمایت می‌کند.

در همین حال دریادار فرد کاچر، فرمانده یک گروه رزمی نیروی دریایی آمریکا اظهار کرد، نیروهای وی با قوای نیروی دریایی چین در دریای چین جنوبی طی روزهای اخیر تعامل داشته‌اند.

وی در مصاحبه‌ای تلفنی از محل کشتی یواس‌اس آمریکا گفت: تمامی تعاملات ما با آنها همچنان ایمن و حرفه‌ای خواهند بود.

شیوگمن اشاره‌ای به مکان دقیق کشتی‌های جنگی آمریکا نکرد اما منابع امنیتی گفتند آنها در نزدیکی Haiyang Dizhi ۸ و همچنین کشتی حفاری کاپلا متعلق به شرکت نفتی پتروناس هستند. این منابع نامشان را فاش نکردند.

این حوزه در نزدیکی آبهای مورد مناقشه میان ویتنام، مالزی و چین قرار دارد.

چین گزارشها درباره اینکه در این حوزه دست به تقابل زده رد کرده و گفته که کشتی Haiyang Dizhi ۸ در حال انجام فعالیتهای عادی بوده است.