زندگی مردم در پساکرونا

68

1399/2/2

19:13


زندگی مردم در پساکرونا

سلامت نیوز:يک روانشناس سلامت ضمن تشريح ويژگي‌هاي دوران پساکرونا مي‌گويد: در دوره عبور از اپيدمي کرونا، افراد با شناخت ناکارآمدي‌هاي فردي، ضعف‌هاي اخلاقي، مشکلات کنترل فردي، عدم‌مهارت‌هاي اجتماعي از طريق به کارگيري توانمندي‌ها و استفاده از زيرساخت‌هاي موجود، بايد در سبک زندگي فعلي، عادتها و عقايد خود تجديدنظر کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،نگار اکبري‌زرگر با بيان اينکه دوران پسا‌کرونا دوراني است که چه بخواهيم و چه نخواهيم بايد طبق موج جديدي حرکت کنيم زيرا سلامت روان و جسم ما تابع آن شرايط است، گفت: دوران پساکرونا دوران رشد و تعالي پس از استرس خواهد بود و اين نتيجه‌اي است که انسان در طول تاريخ و پس از عبور بحران‌ها تجربه کرده است.

از ساليان گذشته تاکنون به اين تئوري رسيده‌ايم که کساني حق حيات دارند که بتوانند با شرايط موجود خود را منطبق کنند و آن انطباق سرآغازي براي حيات و بقا است. اين روان‌درمانگر ادامه داد: به زبان ساده‌تر دوران پس از بحران يعني دوران تغيير، تمدن و ارتقا بشريت؛ يکي از موضوعاتي که بايد هميشه در دوران بحران در نظر بگيريم اين است که در اين مواقع ضعف‌ها و ناکارآمدي‌هاي فرد و جامعه پا به عرصه ظهور مي‌گذارد و اگر مديريت درستي در اين راستا نداشته باشيم، آتش اين بحران گسترده‌تر خواهد شد.

بنابر اظهارات وي، در تمامي بحران‌ها و شرايط دشوار، افرادي موفق‌اند که با به کارگيري تجارب گذشته، واقع‌بيني، شناخت خود و کنار گذاشتن صفات اخلاقي ناکارآمد، زندگي در حال، به‌کارگيري استعدادها و مهارت‌هاي موجود و آموزش‌هاي جديد، تاب‌آوري فردي، خانوادگي و اجتماعي بالاتري با مولفه‌هاي انعطاف‌پذيري، مقاومت، سرسختي در شرايط دشوار، بروز هيجان و احساسات مثبت از خود، قدرت حل مساله، تصميم‌گيري، سازگاري با شرايط، هدفمندي، داشتن مهارت‌هاي زندگي و برخورداري از حمايت‌هاي اجتماعي و ارتباطي گسترده، از سلامت جسمي و رواني در شرايط مختلف زندگي برخوردار باشند.

اکبري زرگر با اشاره به تاثيرات کروناويروس بر ابعاد اقتصادي، اجتماعي و روانشناختي، به بيماري‌هاي مسري همانند طاعون، وبا و... که در سال‌هاي گذشته شيوع پيدا کرده بود، گريزي زد و افزود:

نمي‌توان بيماري‌هاي آن دوران را با مبتلايان کرونا يا تعداد قربانيان آن مقايسه کرد، اما ترس، نگراني و وحشتي که کروناويروس در دل و جان مردم انداخته بي‌حد و حصر بوده است و اين وحشت و نگراني تاثيرات خود را در دوران پساکرونا به صورت آسيب‌هاي اجتماعي و اختلالات روحي و رواني در جامعه مي‌گذارد، اما خبر خوب اين است که مطالعات نشان داده بيماري‌هاي مسري در هر برهه‌اي از زمان که شيوع پيدا کرده، بعد از مدتي، در زمينه تکنولوژي، پزشکي و زيست‌شناسي تغييراتي نيز رخ داده و ثمراتي براي ارتقاي زندگي و تمدن بشر داشته است.

اکبري‌زرگر معتقد است: اينکه براي مدت کوتاهي مردم ايران استرس و وحشت زيادي را تجربه کردند، طبيعي است، اما با مشارکت گسترده روانشناسان از طريق سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور، سامانه 4030 و 1480، تعداد بسيار زيادي از مردم توانستند از اين بحران عبور و خود را بازيابي کنند و با گذر از بحران و از طريق حل مساله خود را با شرايط موجود سازگار کنند؛ اين روند باعث رشد تجربه مشارکتي روانشناسان و مردم در بحران کرونا شد که از اثرات آن، مي‌توان به ارتقاي کادر پزشکي بهداشت و درمان نيز اشاره کرد. اين روانشناس سلامت تاکيد کرد: در دوره عبور از اپيدمي کرونا، افراد با شناخت ناکارآمدي‌هاي فردي، ضعف‌هاي اخلاقي، مشکلات کنترل فردي و عدم مهارت‌هاي اجتماعي- ارتباطي و به کارگيري توانمندي‌ها و استفاده از زيرساخت‌هاي موجود، بايد در تغيير سبک زندگي فعلي، عادت‌ها و عقايد خود نيز تجديدنظر کنند.

وي ادامه داد: بايد با فراگيري فعاليت‌هاي جديد و لذت‌بخش، مهارت‌هايي را آموزش ببينيم تا بتوانيم در راهي که داريم موفق باشيم؛ همين روند باعث ارتقا و پيشرفت در زمينه کاريابي شغلي، بهبود روابط خانوادگي، اجتماعي، سلامت فردي و اجتماعي خواهد شد. به طور مثال مديريت زمان براي به کارگيري فضاي مجازي به منظور ورود به محيط‌هاي آموزشي و فراگيري مهارت‌هاي جديد کسب درآمد و بهينه‌سازي اقتصاد خانواده و اجتماع مي‌تواند باعث پرورش خلاقيت ايده‌پردازي شود. اين استاد دانشگاه گفت:

دوران پسا‌کرونا با تمام آسيب‌هاي رواني، اجتماعي و اقتصادي از قبيل جرم، فقر، بيکاري و ديگر نقاط ضعفي که بر جاي خواهد گذاشت مي‌تواند ما را در رسيدن به آگاهي و اهداف بلند مدت و رسيدن به مرز تعادل کمک کند تا بتوانيم با عبور از اين دوران و دوران بلاتکليفي و نگراني، زندگي با ثبات‌تر و مسالمت‌آميزي در کنار اعضاي خانواده و افراد جامعه داشته باشيم.

يکي از نکات مهم در اين دوران حمايت، سرمايه‌گذاري و اتخاذ تصميمات بهينه با قابليت اجرايي دولت در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي، بهداشتي و... است که اعضاي جامعه به نوعي اميدواري و اطمينان‌خاطر از آينده پيدا کنند تا بتوانند اين مقطع دشوار را طي کنند. به گفته اين روانشناس سلامت، انتخاب سياست‌هاي مناسب توسط مسئولان و کارفرمايان براي پشتيباني از آحاد ملت، باعث پيشگيري از افزايش موج گسترده تعارض‌ها، خشونت‌هاي جمعي، اختلالات رواني و به‌تبع تاثيرگذاري در بنيان خانواده‌ها، جامعه و حوزه بهداشت روان مي‌شود.

اگرچه دوران پساکرونا موجب بروز افزايش برخي از اختلالات رواني مانند وسواس فکري- عملي، افسردگي، اختلالات روان تني، خشم، اضطراب و شک و ترديد بيمارگون شده و خواهد شد؛ اما مي‌توان با به‌کارگيري مديريت بحران و برنامه‌ريزي براي آموزش مردم در زمينه‌هاي مختلف با افزايش هرچه بيشتر شناخت و رشد توانمندي‌هاي فردي مواجه شد.

اکبري‌زرگر در ادامه ايجاد تغيير در نگاه عمومي به سالمندان، تغيير سبک زندگي قديمي مردم به سمت سبک زندگي جديد، سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف جامعه، تغيير در ساختارهاي موجود خانواده‌ها، تغيير در اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت گذشته در سطح فردي و کلان، تغيير سياست‌هاي آموزشي، بهداشتي، سلامت، اقتصاد، علمي و...، اوج‌گيري نبوغ، خلاقيت و ايده‌پردازي افراد، پيشرفت گسترده در زمينه‌هاي اينترنت و فضاي مجازي مانند آموزش‌هاي آنلاين و تغيير در سيستم‌هاي حمايتي و افزايش کيفيت مشاغل خانگي را از جمله مواردي عنوان کرد که بايد در دوران پساکرونا تغيير کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو