دیدنی های سروآباد و معرفی روستاهای زیبای اطراف آن

دیدنی های سروآباد و معرفی روستاهای زیبای اطراف آن


منبع: آرگا

275

1399/2/6

11:40


دیدنی های سروآباد موضوع این مقاله آرگا می باشد،سروآباد یکی از شهرستان های تاریخی و طبیعی استان کردستان با جاذبه های زیبا، از جمله آبشارها، غارها، مناظر زیبا، آب و هوای چهار فصل و ….. است که سیل عظیمی از علاقه مندان هرساله به این منطقه سرازیر می شوند.

سروآباد در استان کردستان قرار دارد، این شهر با کشور عراق دارای مرز مشترک می باشد. این شهرستان دارای آب و هوایی کوهستانی و معتدل می باشد که موجب آبادانی و پیشرفت کشاورزی در این منطقه شده است، این شهرستان دارای جاذبه های طبیعی مثل چشمه ها، غارها و همچنین آبشارها، روستاها، آثار تاریخی دارد که باعث جذب گردشگران زیادی به این شهر شده است.

شهرستان سروآباد یکی از شهرهای فرحبخش و زیبای استان کردستان می باشد، این شهرستان که با کشور عراق دارای مرز مشترک می باشد، در ۹۲ کیلومتری غرب سنندج و همسایه شهرستان مریوان است. سروآباد تا سال ۱۳۸۲ از بخش های مریوان بوده که در این سال از شهرستان مریوان جدا شده است.

استان کردستان شهرستان سروآباد که یکی از مهمترین مکان های این کشور با جاذبه های طبیعی این استان محسوب می شود، را زیر مجموعه خود دارد و در خود جای داده است. تعداد زیادی از جاذبه های گردشگری معروف از جمله منطقه هورامان که شامل ارزش فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیاری می باشد؛ در این شهرستان قرار دارند.

دیدنی های سروآباد از شهرستان های کردستان

شهرستان سروآباد با جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در فاصله ۸۰ کیلومتری سنندج، که یکی از شهرستانهای استان کردستان در غرب ایران می باشد. این شهرستان تاریخی بخشی از ناحیه اورامانات هم به شمار می رود.

مذهب و صنایع دستی

سروآباد از زمان های دور مکان حضور و اجتماع درویش ها و صوفی های مسلک های گوناگون بوده و است، اکثریت مردم این شهرستان دارای صنایع دستی جالبی می باشند که نساجی سنتی، صنایع چوبی، کلاش دوزی از جمله صنایع دستی پر رونق این منطقه هستند.

جاذبه های تماشایی سروآباد و روستاهای اطرافش

  • دیدنی های سروآباد

روستاهای  دزلی و درکی

دزلی و درکی اسم دو روستای زیبا و خرم کوهستانی و از جاذبه های شهرستان سروآباد است که در فاصله ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری این شهر قرار دارند. مسیر جاده ای که به این روستا می رسد، آسفالت است و از حیث مسیر ورودی ناحیه اصلی هورامان دارای ارزش بالایی می باشد. با توجه به روحیه ی شادی که مردم این منطقه دارند؛ دسته های رقص و موسیقی کردی زیادی در این مکان همراه با پوشش زیبای محلی مردم این منطقه اجرا می کنند که حال و هوای خاصی را به فرد القا می نماید.

چشمه آب معدنی بل

چشمه آب معدنی بل در منطقه هورامان می باشد که در مرز استان کردستان و در فاصله میان روستای هجیج از استان کرمانشاه و روستای ناو از استان کردستان، و همچنین در کنار رودخانه متلاطم سیروان جا خوش کرده است.  چشمه آب معدنی بل برای آب شرب با املاح معدنی زیاد، معروف می باشد که با در نظر گرفتن ایحاد سد داریان در زیر آب قرار دارد و آب این چشمه از طریق لوله به بالاتر از آب سد فرستاده می گردد.

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان در جنوب غربی استان کردستان واقع می باشد که پس از ریخته شدن آب قسمت های جنوب غربی، غرب و مرکز استان از جمله قشلاق، گردلان و گاوه رود به سیروان نامگذاری می گردد. قسمت عظیمی از این رودخانه در شهرستان سروآباد، و ناحیه تاریخی هورامان جریان داشته است که در عراق به رودخانه دیاله وارد رود بزرگ دجله می ریزد که طولانی ترین رودخانه استان کردستان محسوب می شود.

جاذبه های زیبا و چشمگیر سروآباد

این رودخانه یکی از دیدنی های زیبا و پر جاذبه این شهرستان سروآباد می باشد که به دلیل داشتن شرایط منحصر به فرد بیان شده اش و همچنین کناره های زیبایش که محل زندگی ماهیان و پرندگان مختلف، مورد استفاده مکانی تفریحی و جاذبه ای گردشگری است.

 اورامان

اورامان دربردارنده ی مکان هایی از جنوب غربی استان کردستان می باشد که بخشی از شهرستان های کامیاران، سنندج و بخش اعظمی از شهرستان سروآباد را شامل می گردد. اورامان کوه های مرتفع با دره های عمیق، گل های رنگارنگ، آب و هوای چهار فصل، رودخانه و جنگل می باشد که شکل طبیعی آن را می سازد.

دیدنی های سروآباد شهرستانی تاریخی و طبیعی

روستای اورامان تخت

این روستا که اخیرا تبدیل به شهر شد به عنوان مرکز اورامان در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی سروآباد قرار دارد، این روستا در سال ۱۳۹۱ به دلیل افزایش جمعیت و همچنین پیوستن روستای سرپیر در کنار آن، شهر گشت. ولی هنوز ویژگی های روستایی بزرگ را دارا می باشد.

اکنون این روستا تقریبا ۵۴۰ خانوار دارد که به دلیل ساختار پلکانی خانه هایش و شکل هرمی روستا که در وسط آن روستایی باستانی قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه های توریستی سروآباد به شمار می رود.

دیدنی های سروآباد با آب و هوای چهار فصل خوشایندش

چشمه ی قُل

چشمه ی قُل اسم چشمه ای است که در کوهپایه کوه کوسالان بین روستاهای رزاب و دورود شهرستان سروآباد قرار دارد که عمق آن ۵ متر و قطرش ۳-۴ متر و از جنس سنگ می باشد. این چشمه در شروع فصل بهار یکباره فوران نموده و پرآب می شود که تا ماهها تداوم دارد که بعد از مدتی در ماه اردیبهشت و گاهی نیمه ی اول ماه خرداد به طور ناگهانی خشک می گردد. در کنار این چشمه، چشمه های بسیاری فوران می کند که بر جذابیت و زیبایی این منطقه می افزاید؛ قل در زبان کردی و محلی معنای فوران کردن و جوشیدن می دهد که به همین دلیل بر این چشمه تعلق گرفته است. این چشمه یکی از جاذبه های سروآباد محسوب می شود.

جاذبه های تماشایی سروآباد با سوغاتی و محصولات طبیعی اش

مقبره ملا مصطفی بیسارانی

آرامگاه شاعر معروف بیسارانی ملا مصطفی که در فاصله ۵ کیلومتری سروآباد و در کناره ی رودخانه ی سیروان و باغ شیخ سراج الدین واقع شده است که هر سال اهل ادب و شعر رمانتیک کردی به این منطقه سفر می کنند.

روستای تفلی

در شهرستان سروآباد استان کردستان روستای تفلی قرار دارد که زبانی اورامی داشته و تِفِه واژه ای اورامی بوده و به معنای توت است، زیرا در این روستا باغ های توت زیادی می باشد به روستای تفلی معروف است.

مناظر قابل دیدن سروآباد یکی از شهرستان های کردستان

روستای بوریدر

روستای بوریدر مکانی است که در آن ببرهای وحشی زندگی می نمایند، این روستا در گذشته (ببری در) اسم داشته است که از لحاظ تقسیمات کشوری تابع دهستان پایگان در بخش مرکزی شهرستان سروآباد استان کردستان است.

روستای دیوزناو

روستای دیوزناو که مابین رودخانه سیروان و کوه شاهو قرار دارد، این نام از دیوه زناو از دی وه زه ناو تشکیل شده که معنی روستایی که در آن درخت گردو وجود دارد، می باشد؛ دی یعنی روستا و وهز یعنی گردو، ناو یعنی داخل و میان.

این روستا در حنوب غربی استان کردستان و در ناحیه اورامانات سروآباد با فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز این شهرستان قرار دارد که بعد از عبور از راههای دشوار در دامنه رشته کوههای شاهو، به روستای مذکور می رسیم. این روستا به دلیل داشتن قله های با ارتفاع بالا و گرمسیری بودن این مکان، اهل این روستا تاکنون بارش برف را ندیده اند.

دیدنی های منحصر به فرد سروآباد و مراسم جشن پیر شالیار

روستای سرهویه

روستای سرهویه دارای جمعیتی تقریبا ۱۳۰۰ و ۳۰۰ خانوار در ۷۵ کیلومتری شهرستان سنندج در بخش ژاورود غربی واقع شده است. این روستا از غرب به روستاهای هویه، سالیان و از شرق به روستای هشمز، و از شمال با روستاهای ویسر، اویهنگ و از جنوب با روستای بیساران همسایه می باشد.

روستای سلین

روستای سلین یکی از جاذبه های توریستی شهرستان سروآباد محسوب می گردد که از مزایای گردشگری روستا قرار گرفتن بر راه بااهمیت ترین مسیر طبیعت گردی استان، مسیر مریوان به اورامان تخت و روستای هجیج می باشد که علاوه بر این به دلیل واقع شدن در مکان محافظتی کوسالان دارای گونه های گیاهی و جانوری است که این موضوع به گسترش اکوتوریسم در ناحیه کمک مهمی محسوب می گردد.

در سال های اخیر سد داریان ایجاد شد که به همین دلیل آب دریاچه پشت سد، قسمتی از زمین های روستا را گرفته که دقیقا برای این موضوع این روستا آخرین روستایی می باشد که در آن به وسیله ی قایق به روستاهای دیگر رفت و آمد می شود.

مکان های تماشایی و مناظر طبیعی سروآباد

روستای ژنین

روستای ژنین یکی از روستاهای پرجمعیت شهرستان سروآباد است، مردم این روستا بر روی مزرعه های خود بیشتر به کار کشاورزی و باغداری مشغولند و دامداری کمتر مشغولیت این مردم می باشد.

روستای ژیوار

روستای ژیوار داخل دره قرار دارد که این جایگاه ویژه موجب شده که سال های گذشته طراحی پلکانی را برای ساخت خانه ها برگزینند. معماری این روستا مثل ماسوله پلکانی و خانه هایش سنتی می باشد. جنس آنها نیز از سنگ بوده و مساحتش نیز بزرگتر از ماسوله است.

منطقه های ثابل دیدن از سروآباد برای توریست ها

روستای دلمرز

روستای دلمرز ارتفاع آن از سطح دریا به ۹۰۰ متر می رسد که این روستا با شرایطی مدیترانه ای در فصل بهار آب و هوای خوب و معتدل داشته و در زمستان و پاییز سرد است. رودخانه سیروان در بین این روستا روان است که زیبای خاصی به این مکان داده است.

روستای دل

روستای دل از نظر تاریخی و هم از نظر طبیعی بسیار مهم و باارزش است که از توابع شهرستان سروآباد در استان کردستان می باشد، تقریبا در فاصله ی ۳۴ کیلومتری سرواباد قرار دارد که رودخانه سیروان از پایین آن عبور می کند. کوه معروف هیشور نیز در این منطقه جاخوش کرده است؛ روستای دل از شمال شرق تا شمال غرب در کردستان کشیده می شود.

دیدنی های شهرستان سروآباد یکی از مکانهای تاریخی ایران

روستای حسین آباد

در سال ۱۳۵۵ روستایی با ایجاد قهوه خانه در آمار نامه ها با نام بیکره به چشم می خورد، این روستا از سال ۱۳۸۰ با عنوان حسین آباد شناخته شده است، این روستا علاوه بر این به سه راه حزب الله هم معروف می باشد. این روستا در ۱۲ کیلومتری شمال غرب شهرستان سروآباد واقع شده است.

مکانهای قابل دیدن از سروآباد از جمله غار و دره و آبشار و ..

روستای چشمیدر

در ۳۵ کیلومتری و در جنوب شهرستان سروآباد روستایی به نام چشمیدر قرار دارد، این روستا از سطح آب های آزاد تقریبا ۱۷۶۲ متر و در دامنه های پشت سر هم کوههای رسیده به روستای شاهو قرار دارد.

روستای پایگان

روستای پایگان تشکیل شده از دو واژه ی “پای” و “گان” می باشد که معنای آن پای کوهی می باشد. این روستا یکی از زیباترین روستاهای شهرستان سروآباد محسوب می گردد که هرساله تعداد زیادی گردشگر علاقه مند به طبیعت را به این مکان می کشاند و جاذبه های بینظیرش را که با پوششی از گل به اوج می رسد به نمایش می گذارد.

جاذبه های قابل دیدن شهرستان سروآباد در استان کردستان

روستای بیساران

یکی دیگر از توابع شهرستان سروآباد که در منطقه ی ژاورود یا اورامان شرقی واقع شده است و از جاذبه های معروف سروآباد به شمار می آید؛ روستای بیساران می باشد. این روستا که از روستاهای بزرگ و پرجمعیت سروآباد است در از زمان های دور مکان زندگی قوم های گوناگون بوده که عارهای متعدد مانند مرپالنگ، مرعزیزه، مرجهول و … نشانه هایی از این زندگی می باشد.

روستای آریان

روستای آریان از توابع شهرستان سروآباد (ناحیه ی ژاوه رود، دهستان پایگان) است که شکلی پلکانی و به بیانی ماسوله ای دارا می باشد.

دیدنی های شهرستان سروآباد دارای سوغات محصولات طبیعی و گیاهان دارویی

روستای تازه آباد

روستای تازه آباد در قسمت سروآباد همین شهرستان در استان کردستان قرار دارد. فاصله این روستا تا شهرستان سروآباد ۷ کیلومتر و تا شهرستان مریوان ۱۸ کیلومتر فاصله دارد.

روستای نسل

روستای نسل از توابع شهرستان سروآباد می باشد که در کوهپایه واقع شده و آب و هوای کوهستانی داشته و منظره های طبیعی و دیدنی را دارا می باشد. این روستا پوشش گیاهی و جنگلی مانند درختان زالزالک، ارغوان، بلوط، گلابی جنگلی، و همچنین گیاهان دارویی مثل خاکشیر، پونه و گون به همراه اجناس تاریخی و گورستان این منطقه نشانه ای از تاریخچه ۵۰۰ ساله اش می دهد.

روستای رزاب

روستای رزاب با وجود پایکوهی بودن، ولی توپوگرافی آن و شکل قرارگیری واحدهای مسکونی و غیر مسکونی به طوذی است که این روستا را یک روستای بن بست نموده و فقط یک راه ارتباطی با دنیای بیرون دارد.

مکانهای قابل دیدن سروآباد شهرستانی در کردستان

امتیازات شهرستان سروآباد

قرار گرفتن رودخانه بزرگ سیروان در پایین شهرستان سروآباد و نزدیکی روستای دورود، از قابلیت های قابل اهمیت این شهرستان به حساب آورد. علاوه بر این داشتن آب و هوای معتدل و خوب برای کاشت محصولات مختلف کشاورزی، باغهای بسیار و قابلیت پرورش درختان قابل کاشت نیمه گرمسیری در ناحیه اورامانات، گونه های گیاهی دارویی، صنعتی و همچنین داشتن جنگل ها و چراگاه های پربار زیادی در این مقوله اشاره نمود.

محصولات شهرستان سروآباد

این مکان سالانه بالای ۲۶۹۸۶ تن محصولات باغی از انواع میوه ها از حمله: توت فرنگی، سیب، گلابی، هلو، شلیل، انار، انگور، بادام، زردآلو، آلبالو، گردو، گیلاس و …. به بازار عرضه می شود.

توت فرنگی مهم ترین محصول شهرستان سروآباد می باشد که بیش از ۲۸۰۰ تن محصول در مساحتی به طول ۲۳۵ هکتار به عنوان قطب یک تولید محصول نامبرده در استان کردستان دانسته شد.

جاذبه های قابل دیدن از شهرستان سروآباد

علاوه بر تمام اینها کیفیت عسل تولید شده، زمینه ساز خوبی برای گسترش زنبورداری گردیده است، به صورتی که سالیانه بالای ۳۸.۲ تن عسل در این شهرستان تولید می گردد.

دامداری و پرورش آبزیان

سروآباد ظرفیت های خوبی در امداری نیز دارا می باشد، علاوه بر فعالیت این شهرستان در زمینه دامداری به صورت صنعتی و سنتی، در بخش شیلات هم بزرگترین مجتمع پرورش ماهی سردآبی در خاورمیانه را دارد که با در نظر گرفتن استعداد فراوان این شهرستان در زمینه منبع های آبی، مطالعه و طراحی منابعی برای تولید و پرورش آبزیان در سروآباد قابل توجه می باشد.

دیدنی های شهرستان سروآباد و محصولات ممتازش از جمله توت فرنگی

سوغات شهرستان سروآباد

شهرستان سروآباد در استان کردستان می باشد که با روستاهای تابع پر از جاذبه اش در گروه مکان های دیدنی کشور محسوب می شود. این شهرستان دارای سوغات فراوانی است که محصولات این شهر و همچنین صنایع دستی این منطقه را شامل می شود، از جمله: خشکبار معروف مثل عسل، سلین، روغن محلی، کشک و … که نمونه هایی از سوغاتی این شهر تاریخی به حساب می آیند.

پیر شالیار

یکی از جشن های معروف شهرستان سروآباد ، جشن عروسی پیر شالیار می باشد که هر سال به مدت ۴۵ روز پس از آغاز فصل زمستان و متقارن با جشن سده برای ۲ هفته در روستای اورامان تخت اجرا می شود. مراسم گفته شده سالگرد ازدواج پیری به نام شالیار می باشد که در باورها و اسطوره های گذشته این منطقه ریشه دارد.

در این مراسم مرحله هایی مانند قربانی کردن گوسفند و گاو، دف نوازی و رقص عرفانی و پخش نذرها، تبرک تسبیح و کفش پیر، طبخ نوع خاصی از نان، و زیارت مزار پیر انجام می شود. تورهای مختلف گردشگری و نیز فیلمبردار و عکاس و .. برای دیدن از این مراسم حضور می یابند، در این مراسم روستاییان اورامی تمامشان لباس محلی به تن می کنند.

مکانهای قابل دیدن شهرستان سروآباد و مناظر زیبایش

آب و هوا

در شهرستان سروآباد دارای کوهستان های مرتفع می باشد که از نظر آب و هوایی بارندگی فراوان، مرتع های خوب، کشاورزی انبوه محصولاتی مانند شبدر، یونجه، کلزا، و … بوده که علاوه بر این واجد شرایط بودن برای کوچ های ییلاقی و قشلاقی در اغلب روزهای سال می باشد.

جاذبه های تماشایی سروآباد با روخانه سیروان و روستاهای بینظیرش

در این مقاله به دیدنی های سروآباد یکی از جاذبه های گردشگری زیبای کشور عزیزمان ایران پرداخته ایم، که در استان کردستان قرار دارد هرساله مورد توجه بسیاری از توریست های مختلف، عکاسان و … قرار می گیرد. برای آشنایی با سایر مکان های دیدنی استان کردستان کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو