قارچ پوستی کشاله ران چیست و چگونه درمان می شود؟

منبع: اوما

204

1399/2/6

17:10


قارچ پوستی کشاله ران چیست و چگونه درمان می شود؟

عفونت های پوستی یکی از انواع ضایعات پوستی هستند که در اثر رشد و توسعه انواع قارچ ها بوجود می آیند و در صورت ابتلا می توانند آزاردهنده باشند. زیرا معمولا این عفونت ها همراه با التهاب، سوزش و خارش هستند. گاهی آن قدر علائم این عارضه های پوستی در بدن فرد مبتلا زیاد هستند که حتی او را از انجام کارهای روزمره خود باز می دارد. زمانی که شما دچار بیماری های پوستی می شوید علاوه بر درمان های پزشکی مهمترین امر مراقبت صحیح از این بیماری تا زمان بهبود کامل است.

در این مقاله می خواهیم به طور کامل قارچ پوستی کشاله ران، دلایل ایجاد، نحوه درمان و راه های پیشگیری از آن را برایتان توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید تا در صورت ابتلا به این عارضه به راحتی درمانش کنید و یا اجازه ندهید که به این بیماری دچار شوید.

علائم قارچ پوستی کشاله ران چیست؟

چه چیزی باعث قارچ پوستی کشاله ران می شود؟

درمان قارچ پوستی کشاله ران چیست؟

چگونه می توان از قارچ پوستی کشاله ران اجتناب کرد؟


قارچ پوستی کشاله ران چیست؟

این قارچ نوعی عفونت قارچی پوست است. این قارچ های میکروسکوپی روی پوست و همچنین مو و ناخن ها زندگی می کنند. آنها به طور معمول بی ضرر هستند، اما می توانند به سرعت تکثیر شوند و هنگامی که در محیط گرم و مرطوب قرار بگیرند باعث ایجاد عفونت می شوند. به همین دلیل است که این عفونت معمولا در پوست اطراف کشاله ران، ران داخلی و باسن ایجاد می شود.

این عفونت در مردان و نوجوانان بیشتر دیده می شود. این بیماری در نقاط آسیب دیده خارش و سوزش ایجاد می کند. مناطق آسیب دیده قرمز و پوسته پوسته می شوند. اگرچه این عفونت می تواند ناراحت کننده باشد، اما معمولا ملایم است. خوشبختانه روش های درمانی مناسبی برای این بیماری وجود دارد و با اقدام به درمان آن سریعا علائمش کاهش پیدا می کند. بهترین درمان برای این بیماری استفاده از داروهای ضد قارچی موضعی تجویز شده توسط پزشک و تمیز و خشک نگه داشتن مناطق آسیب دیده است.

علائم قارچ پوستی کشاله ران چیست؟

قبل از اینکه این بیماری خودش را به شکل بثورات پوستی نشان دهد علائمی را مشاهده خواهید کرد. این علائم عبارتند از:

  •  قرمزی
  •  خارش مداوم
  • احساس سوزش
  •  پوسته پوسته شدن یا ترک خوردن پوست
  •  جوش که با ورزش یا فعالیت بدتر می شود. ( ممکن است خود جوش ایجاد نشود، اما فرد دائما پس از فعالیت یا ورزش دچار عرق سوزی شود.)
  •  تغییرات در رنگ پوست
  •  بثورات که بهبود نمی یابد و یا با کرم هیدروکورتیزون (ضد خارش) بدتر می شود و یا گسترش می یابد.

نکته مهم:

این عفونت معمولا برروی کشاله ران و ران تاثیر می گذارد. ممکن است به شکم و باسن نیز گسترش یابد، اما کیسه بیضه معمولا تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

چه چیزی باعث ایجاد قارچ پوستی کشاله ران می شود؟

قارچ پوستی کشاله ران توسط یک گروه از قارچ ها به نام درماتوفیت ها ایجاد می شود. این قارچ ها به طور طبیعی بر روی پوست شما زندگی می کنند و در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی کنند. اما زمانی که به مدت طولانی لباستان مرطوب یا عرق دار باشد، می تواند باعث بثورات پوستی و در صورت رشد بیشتر باعث ایجاد عفونت شوند. این قارچ بسیار مسری است. بنابراین با تماس لمسی با فرد آلوده و یا حتی دست زدن به لباس های شسته شده آن فرد ممکن است به این بیماری آلوده شوید.

این قارچ می تواند در هر کسی ایجاد شود. اما افرادی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر در معرض این قارچ قرار می گیرند زیرا قارچ در چروک پوست و منطقه مرطوب بیشتر رشد می کند. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، مهم است که روزانه با آب و صابون ناحیه کشاله ران شستشو داده شود. 

مقاله پیشنهادی اوما: بیماری پسوریازیس چیست+ 4 درمان اصلی پسوریازیس

علت قارچ پوستی کشاله ران

نحوه تشخیص قارچ پوستی کشاله ران 

پزشک با انجام معاینه فیزیکی و بررسی ناحیه آسیب دیده پوست، این عفونت را تشخیص می دهد. در بعضی موارد، پزشک ممکن است از ضایعات پوستی سلول های پوست این منطقه نمونه برداری کند تا با انجام آزمایشات بیوپسی بررسی دقیق تری انجام دهد و از بیماری های سخت پوستی مانند پسوریازیس جلوگیری کند.

قارچ پوستی کشاله ران چگونه درمان می شود؟

در بیشتر موارد، درمان  قارچ پوستی کشاله ران را می توان در خانه به طور موثرانجام داد. از جمله درمان های مفیدی که می توان انجام داد عبارتند از:

  1.  کرم ضد قارچ، ضدعفونی کننده، پودر یا اسپری را به ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.
  2.  منطقه آسیب دیده را کاملا با صابون و آب گرم شستشو دهید.
  3.  پس از حمام کردن و ورزش، منطقه آسیب دیده را کاملا شست و شو داده و خشک کنید.
  4.  هر روز لباس زیر خود را عوض کنید.
  5.  لباس پنبه ای گشاد بپوشید.
  6.  هر گونه عفونت های قارچی دیگر را درمان کنید.

اگر با انجام درمان های خانگی علائم شما بعد از دو هفته بهبود نیافت، باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است عفونت ثانویه ای ایجاد شده باشد که نیاز به درمان سریع داشته باشد. داروهایی که ممکن است پزشک برای درمان شما در نظر بگیرد عبارتند از:

 داروهای موضعی

  •  اكانازول (اكوزا)
  •  اکسینازول (اکسستیست)

 داروهای خوراکی

  •  اتراكونازول (Sporanox)
  •  فلوکونازول (Diflucan)

هشدار مهم:

داروهای ضد قارچی خوراکی ممکن است عوارض جانبی ناخوشایندی مانند عفونت معده و سردرد ایجاد کند. اگر هر یک از این عوارض جانبی را تجربه کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

درمان قارچ پوستی کشاله ران

چگونه می توان از قارچ پوستی کشاله ران جلوگیری کرد؟

رعایت بهداشت فردی بهترین راه جلوگیری از این عفونت است. برای پیشگیری بهتر از ایجاد این عفونت قارچی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. شستن دست ها می تواند خطر انتقال این عفونت به دیگران را کاهش دهد. 
  2. ناحیه آسیب دیده را به طور منظم با صابون بشویید و  به طور کامل پس از حمام یا شست و شوی روزانه خشک کنید.
  3. از پودر بچه در اطراف کشاله ران استفاده کنید. پودر بچه می تواند برای جلوگیری از رطوبت بیش از حد مفید باشد.
  4. از پوشیدن لباسهای تنگ اجتناب کنید، زیرا ممکن است با حفظ رطوبت خطر ابتلا به این عفونت را افزایش دهد. لباس های تنگ می تواند پوست شما را مالش دهد یا خراشیده کند، که باعث می شود شما بیشتر حساس باشید. بخصوص در هوای گرم از لباس های گشاد استفاده کنید. لباس های گشاد مانع از عرق کردن و ایجاد محیط گرم و مرطوب برای رشد قارچ می شوند.
  5. هر بار بعد از تمرین یا ورزش لباس های خود را بشویید.

پای ورزشکار عفونت دیگری است که می تواند توسط قارچ هایی ایجاد شود که باعث قارچ پوستی کشاله ران می شود. اگر دچار پای ورزشکار شدید به سرعت آن را درمان کنید. می توانید از گسترش این عفونت به ناحیه کشاله ران جلوگیری کنید. حواستان باشد از حوله یکسان برای پا و کشاله ران استفاده نکنید.

مقاله پیشنهادی اوما:  لکه های قهوه ای قارچی روی پوست

سخن آخر

عدم رعایت بهداشت فردی مشکلات زیادی برای افراد ایجاد می کند. حتی برخی قارچ ها در صورت گسترش بیش از اندازه و عفونت های شدید در خانم ها ممکن است فرد را دچار نازایی کند. بنابراین باید به طور جدی به مسئله بهداشت فردی خودمان و فرزندانمان اهمیت دهیم.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.healthline.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو