ارز مجازی چیست؟ نگاهی به تاریخچه ارزهای مجازی و انواع آن

ارز مجازی چیست؟ نگاهی به تاریخچه ارزهای مجازی و انواع آن


منبع: آرگا

122

1399/2/7

14:37


ارز مجازی که به آن ارز دیجیتال نیز گفته می شود نوعی پول مجازی است که فقط به صورت الکترونیکی موجود بوده و شکل فیزیکی ندارد. این ارز تنها از طریق برنامه های رایانه ای، اپ های موبایل یا توسط کیف پول های اختصاصی قابلیت انتقال دارد. برای آشنایی بیشتر با ارز مجازی همراه این مطلب از مجله آرگا باشید.

از جمله مهمترین مباحث سالهای اخیر موضوع ارز مجازی می باشد. می توان ارز مجازی را نوعی عرضه سیستم پولی به صورت الکترونیکی بیان کرد که از طریق انتشار دهندگان خصوصی، توسعه دهندگان یا سازمان های مختلف نشر یافته و مدیریت می گردند. ارز مجازی به عنوان یک زیرگروه از ارز دیجیتال محسوب می‌شود و تراکنش های ارزهای مجازی توسط اینترنت یا یک شبکه امن اختصاصی دیگر صورت می پذیرد.

آشنایی با ارز مجازی

گستردگی استفاده از ارز مجازی در آینده

از جمله مهمترین مباحث سالهای اخیر موضوع ارز مجازی می باشد. بسیاری از کارشناسان و متخصصین بر این عقیده اند که ارز‌ مجازی، جزء جدا نشدنی از آینده بشری بوده و قطعا در سال های آتی شاهد نفوذ این گونه ارز‌ها به بازار‌های معتبر دنیا هستیم  ارز‌ مجازی همانطور که از نامش آشکار است با ارز‌ بانکی متفاوت بوده و به صورت دیتا‌های دیجیتال مبادله می شود. در سالهای اخیر افراد زیادی تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند. شاید برای شما هم جای سوال باشد که ارز مجازی چیست و طریقه استفاده ان چگونه است ؟ در ادامه بیشتر با مفهوم ارز مجازی آشنا خواهید شد.

رابطه ارز مجازی با رایانه

مفهوم

منظور ارز مجازی (Virtual Currency ) که به آن ارز دیجیتال نیز می گویند نوعی واسط مبادله بوده که عملکردی شبیه ارز دارد ولی از طریق برنامه های کامپیوتری ایجاد و کنترل می گردد. برخی از پول های مجازی قابلیت تبدیل به پول های دستوری کشورها را دارند و برخی دیگر فقط در یک جامعه مجازی جریان خواهند داشت.

بهره گیری از ارز مجازی در خرید کالا

تا قبل از پدیدار شدن بیت کویین ارز مجازی معمولا از طریق یک نهاد مرکزی کنترل می شد ولی با پیدایش بیت کویین ارزهای مجازی به گونه ای ایجاد شدند که کنترل گر مرکزی نداشته و از رمزگذاری جهت کنترل واحدهای نوین خود بهره می بردند. در سال ۲۰۱۲ بانک مرکزی اروپا ارز مجازی را به عنوان ارز بدون تبعیت از قانونگذاری و ارز دیجیتالی معمولا کنترل شده توسط تولیدکنندگان و پذیرفته شده در بین اعضای یک جامعه مجازی خاص تعریف نموده است. ارز مجازی به عنوان یک زیرگروه از ارز دیجیتال محسوب می‌شود و یک زیرگروه دیگر از ارز دیجیتال، cryptocurrencies یا رمزارزها می باشند.

استفاده زیاد از پول مجازی در آینده

به طور کلی، بیشتر از ۹۵ درصد کل ارزهای مورد استفاده در سطح جهان به نوعی ارز مجازی یا دیجیتال می باشند. در حال حاضر کلیه خریدهای آنلاین از سایتهای مختلف توسط کارت های اعتباری انجام می شود ولی دور از انتظار نخواهد بود که در آینده ای نزدیک ، خیلی از تراکنش های مالی از طریق انواع ارز دیجیتال صورت گیرد. چنانچه بازی های آنلاین انجام داده باشید حتما با شیوه پرداخت با کمک ارز مجازی یا دیجیتال آشنایی دارید با این همه بازی آنلاین تنها یک نمونه از کاربرد پول دیجیتال بوده و می توان از طریق پول دیجیتال به رزور اتاق های هتل، خرید کالا و خیلی موارد دیگر به حالت آنلاین اقدام نمود. ولی اصلی ترین و مهمترین کاربرد ارز دیجیتال ترید و سرمایه گذاری است.

آشنایی با پول مجازی

تفاوت ارز مجازی یا ارز دیجیتال

مهم‌ترین تفاوت ارز‌ مجازی یا ارز‌ دیجیتال شیوه رمز‌نگاری و ذخیره آن‌ می باشد. برخلاف ارز‌ بانکی ارز‌ دیجیتال به صورت دیتا‌های مجازی در رایانه ها یا گجت های خاص (کیف پول‌ الکترونیک) ذخیره می‌شود. ضمنا هیچ بانک، موسسه مالی یا دولتی ارز مجازی را کنترل نمی کند و کاملا غیر قابل ردیابی است. ارز‌ مجازی یا ارز‌ دیجیتال در محیط های تجاری P2P معامله شده و منظور از P2P، وضعیتی می باشد که دو کاربر به طور مستقل و بدون وابستگی به هیچگونه مرکزیتی،به معامله می پردازند.

ارز مجازی یا ارز دیجیتال

هرچند انتظار می‌رود توسعه و گسترش ارز مجازی به نحوی پیش رود که به تدریج ین گونه ارز‌ها به فضای تجاری B2B و بین مرزی ورود کرده و در داد و ستدهای کلان به کار گرفته شود. به طور کلی ارز دیجیتال، یک دسته کلی از ارزها بوده و  ارز مجازی، زیر دسته آن است و ارز رمزنگاری شده (cryptocurrencies) زیر دسته ارز مجازی به حساب می آید.

ارز دیجیتال در مقایسه با ارز مجازی، ارزهای بیشتری را شامل می شود. پس در حقیقت، بزرگترین دسته ارز دیجیتال بوده و ارزمجازی یا رمزنگار زیرمجموعه آن هستند. ارز دیجیتال ممکن است قانونگذاری شده باشد یا نباشد. همچنین این امکان وجود دارد که ارز دیجیتال توسط یک بانک مرکزی انتشار یابد و ارز رایج آن کشور حامی اش باشد.

ارز مجازی و کاربردهای آن

یک مثال خوب در موضوع ارز‌های دیجیتال، BitCoin یا بیت کوین می باشد. بیت کوین نخستین و بزرگترین پول دیجیتال جهان است که در سال ۲۰۰۹ اولین بار به طور رسمی در اختیار همه قرار گرفت. چیزی که بیت کوین را از ارز‌ حکومتی متمایز می‌کرد، تمرکز آن بر سیستم نگهداری داده های بلاک چین بود. ارائه و رشد بیت‌کوین خیلی سریع و حیرت انگیز بود، به نحوی که از نظر متخصصین بسیاری در حوزه فینتک، بیت کوین مهمترین اختراع قرن بیست و یک خواهد بود. از مهمترین انواع ارزهای مجازی می توان به  cryptocurrency ،Dash ،  Litecoin و Bitcoin اشاره نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو