نحوه تمیز کردن چوب با چند اقدام ساده و کاربردی

نحوه تمیز کردن چوب با چند اقدام ساده و کاربردی


منبع: آرگا

202

1399/2/15

01:38


وسایل چوبی به دلیل داشتن مقاومت و دوام بالایی که دارند از وسایل های پر کاربرد منزل می باشد اما تمیز کردن این وسایل به شیوه و روش های مختلفی نیاز دارند که در این مقاله شما عزیزان را با  نحوه نحوه تمیز کردن چوب آشنا خواهیم کرد.

همانطور که می دانید وسایل چوبی به مرور زمان تازگی و براق بودنشان را از دست می دهند و این دسته از وسایل ها مانند هر وسیله دیگری به مراقبت و نگهداری نیاز دارند تا ظاهری زیبا و شیک داشته باشند که با کمک شیوه های مناسب و در عین حال موثر می توانید وسایل چوبی تان را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن چوب و مراقبت از آن

آشنایی با نحوه تمیز کردن چوب

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به داشتن وسایل چوبی در منزل علاقمند هستید بهتر است نگران تمیز کردن آن ها نباشید و تا پایان مطلب همراه ما باشید تا با نحوه تمیز کردن چوب آشنا شوید.

ابتدا پیش از برق انداختن وسایل چوبی باید آن ها را از مقابل نور خورشید، منابع گرما و رطوبت در امان نگه دارید زیرا وجود این عوامل سبب خشک شدن، رنگ پریده شدن و بید زدن چوب می شود.

  •  گرد گیری

اولین قدم جهت تمیز کردن وسایل چوبی گردگیری است بنابراین با کمک یک پارچه تمیز بدون پرز یا ماهوت پاک کن گرد و غبار نشسته را پاک نمایید فقط در انجام این روش دقت داشته باشید که استفاده از پارچه های زبر سبب ایجاد خراش بر روی سطح چوبی می شود.

روش های مناسب جهت براق کردن وسایل چوبی

  • مشخص کردن نوع چوب

در مرحله بعدی از نحوه تمیز کردن چوب ابتدا باید نوع چوب وسایل مورد نظرتان را مشخص نمایید سپس به منظور تمیز کردن آن از روش مناسب و موثر کمک بگیرد به عنوان مثال برای گرد و غبار نگرفتن بر روی چوب های گردو می توانید آن ها هر روز دستمال بکشید و در صورت مشاهده لکه های سفید بر روی چوب با کمی خمیر دندان اقدام به از بین بردن آن نمایید.

  • تمیز کردن وسایل چوبی رنگ شده

می توانید برای تمیز کردن وسایل چوبی رنگ شده سر جارو برقی را برس وصل نمایید و در نتیجه چوب های رنگ شده را تمیز نمایید یا به جای آن با یک دستمال خشک سطح چوب را تمیز نمایید.

بهترین روش تمیز کردن لوازم چوبی

  • براق کردن وسایل چوبی

به منظور تمیز کردن وسایل چوبی می توانید روغن خانگی استفاده کنید، به میزان مساوی روغن بزرک و عصاره ی صمغ را بجوشانید سپس به خوبی مواد را با هم ترکیب نمایید و با کمک یک دستمال نرم بر روی وسایل چوبی مورد نظر بزنید تا براق تر شود.

نحوه برق انداختن وسایل چوبی

  • تمیز کردن کاغذهای چسبیده

گاهی اوقات به وسایل چوبی کاغذ چسبیده است و تمایل به کندن آن دارید اما برای انجام این کار به هیچ وجه از کارد یا تیغ و امثال آن استفاده نکنید زیرا، سبب آسیب رساندن به وسایل چوبی منزل تان می شود بهتر است بر روی کاغذ چند قطره روغن مایع ریخته سپس با کمک دستمال نرمی آن را مالش دهید، این روش را چندین بار تکرار کنید تا کاغذ به صورت کامل کنده شود.

  • تمیز کردن لکه ها

به منظور پاک کردن لکه ها می توانید با کمک یک اسفنج مرطوب اثر انگشت ها و لکه ها را کاملا از بین ببرید فقط برای انجام این کار دقت داشته باشید که آب اضافی اسفنج را بگیرد زیرا، اگر چوب خیس شود لکه دار می شود و یا باد می کند.

آشنایی با نحوه تمیز کردن چوب

  • برق انداختن وسایل چوبی پولیش شده

می توانید جهت براق کردن لوازم چوبی پولیش شده از محلول مخصوص پولیش یا پارافین کمک بگیرید استفاده از پارافین سبب پوشاندن خراش ها می شود و تنها کافی است سالی دو بار از این روش استفاده کنید، همچنین استفاده از محلول نیز بسیار راحت است فقط باید این روش را سالی سه تا چهار بار انجام دهید و اما یکی دیگر از روش هایی که از همه راحت تر است استفاده از پولیش های اسپری می باشد اما به دلیل دارا بودن سیلیکون امکان لغزنده کردن سطح چوب و یا به صورت توده جمع شدن آن وجود دارد.

روش های تمیز کردن و پاکسازی وسایل چوبی

نکاتی در رابطه با تمیز کردن وسایل چوبی

۱. در زمان براق کردن و پولیش کاری وسایل چوبی به منظور باقی نماندن اثر انگشت بر روی لوازم چوبی مورد نظرتان حتما از دستکش استفاده نمایید.

۲. به منظور تمیز کردن وسایل چوبی خاص از قبیل : چوب های بامبو، بید، خیزران هر چند وقت یک بار می توانید به آن ها آب اسپری نمایید تا حالت بگیرد زیرا به منظور جلوگیری از فرسودگی و شکنندگی به رطوبت نیاز دارند، به جز چوب نی بوریا که رطوبت زیاد به خراب شدن آن منجر خواهد شد.

۳. جهت تولید روغن خانگی بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که عصاره صمغ قابل اشتعال می باشد و سبب تولید دود شدیدی می شود از این رو در فضای باز و دور از دود سیگار و آتش این کار را انجام دهید و همچنین در زمان مخلوط کردن روغن بزرک و عصاره ی صمغ از دستکش استفاده نمایید تا مواد به پوست تان تماس نداشته باشد.

۴. اگر می خوانید تزیینات عاج روی چوب را پاک نمایید می توانید روی سر یک چوب کبریت چوب پنبه بپیچید و با کمی آب و شوینده ضعیف آغشته شده آن را تمیز نمایید، پس از این مرحله کمی پنبه در آب فرو کرده سپس مجدداً آن را تمیز کرده و در آخر با کمک پارچه ای کتان سطح عاج را خشک نمایید.

۵. در زمان تغییر دادن جای اسباب و اثاثیه حرکت ناگهانی ایجاد نکنید زیرا سبب خراب شدن چوب می شود بلکه بهتر است به منظور تکان دادن لوازم منزل از روی زمین بلند کنید.

روش های معجزه آسا برای برق انداختن وسایل چوبی

امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده در رابطه با نحوه تمیز کردن چوب نهایت بهره را برده باشید و با کمک روش های گفته شده لوازم چوبی منزل تان را براق و تمیز کنید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با نحوه تمیز کردن سرامیک، تمیز کردن پارکت و تمیز کردن میز شیشه ای بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو