بروز سندرم استکهلم چه دلیلی دارد و چطور درمان می شود؟

بروز سندرم استکهلم چه دلیلی دارد و چطور درمان می شود؟


منبع: آرگا

93

1399/2/17

00:41


سندرم استکهلم پدیده ای است که در آن فرد نسبت به گروگان گیر خود احساس عاطفی و وابستگی پیدا می کند، در این مقاله شما عزیزان را با این نوع پدیده روان شناختی آشنا خواهیم کرد.

سندروم استکهلم نوعی بیماری روانی است که شاید شما نیز در اطرافیان خود افرادی را مشاهده کرده اید که هر چند فرد مورد آزار و شکنجه از طرف مقابل قرار گرفته می شود اما باز هم طرف مقابل را دوست دارد که می توان نمونه رایج این پدیده را در زندگی زن و شوهری مشاهده کرد به طور مثال مردی همسر خود را شکنجه و آزار می دهد اما باز هم زن همسر خود را ترک نمی کند.

همه چیز در مورد سندروم استکهلم

همه چیز در مورد سندرم استکهلم

در این پدیده روان شناختی گروگان نسبت به گروگان گیر یک حس مثبت و همدردی پیدا می کند و گاهی اوقات این حس وفاداری به حدی شدید است که از کسی که جان و اموالش را تهدید می کند دفاع می کند و با میل و اختیار خود را تسلیم فرد می کند که این پدیده توسط مکانیزم دفاعی در افراد شکل گرفته و با یک استرس حاد بروز می کند.

این پدیده تنها در گروگان ها دیده نمی شود همچنین افرادی که قربانی آزار جسمی یا روانی هستند امکان دارد دچار این پدیده روانی شوند که درد و رنجی که دارند را تحمل می کنند و با پلیس و مقامات قضایی همکاری نمی کنند.

آشنایی با علایم سندروم استکهلم

  • سابقه نداشتن ارتباط بین گروگان و گروگان گیر
  • فرد با گذشت زمان به این نتیجه می رسد که گروگان گیر ارزش ها و اهداف مشترک با او دارد
  •  پیدا کردن احساس خوبی نسبت به گروگان گیر با گذشت زمان
  • همکاری نکردن فرد گروگان با پلیس یا افرادی که قصد کمک به او را دارند.

بررسی نشانه های سندرم استکهلم

علل ایجاد سندروم استکهلم

علت های مختلفی در بروز سندرم استکهلم نقش دارند که در واقع بروز استرس شدید و تلاش به منظور فرار از این پریشانی به کمک مکانیزم دفاعی از علت اصلی این سندرم است که البته عوامل دیگری نیز سبب بروز این پدیده می شوند که عبارتند از:

  1. گروگان ها این احساس را دارند که فرد گروگان گیر فردی قربانی شرایط و بی گناه می باشد.
  2. موقعیت گروگان گیری چند روزی به طول می انجامد.
  3. گروگان و گروگان گیر با هم کنش و تعامل دارند.
  4. گروگان گیری رفتاری نرم و بدون آسیب جسمانی با گروگان دارد.

علت بروز سندروم استکهلم

روش های درمان سندروم استکهلم

به منظور درمان این پدیده روانی رفتار درمان شناختی یا CBT بهترین گزینه جهت درمان افرادی است که سندروم استکهلم را تجربه می کنند و در این روش درمانی روان شناسان باور های نادرست و احساسات ناکارآمد فرد را نسبت به گروگان گیر تغییر می دهد تا فرد درک درست و روشنی نسبت به وضعیتی که تجربه کرده است داشته باشد و از طرفی امکان دارد اختلال استرس پس از سانحه نیز در فرد ایجاد شود که روان شناس برای رفع این مشکل نیز تلاش می کند که در برخی مواقع به منظور کاهش استرس ممکن است داروهایی تجویز کنند.

روش های درمان سندروم استکهلم

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با این نوع پدیده آشنا کنیم و امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، در صورتی که تمایل دارید می توانید بر روی روانشناسی کلیک نمایید تا پدیده دیگری از آن آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو