بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود

منبع: اوما

188

1399/2/25

00:45


بارداری پوچ در هفته چندم مشخص می شود

گاهی ممکن است شما برخی از علائم بارداری را برای چندین روز یا هفته داشته باشید و تست بارداری هم مثبت باشد ، اما بعد متوجه شوید که نطفه ای وجود نداشته و جنین تشکیل نشده است. معمولا در این حالت شما دچار یک بارداری پوچ شده اید و رحمتان خالی است. در این مطلب می خواهیم تعریف بارداری پوچ، دلایل ایجاد آن، درمان و نکات مربوط به آن را برایتان توضیح دهیم.

بارداری پوچ از چیست؟

بارداری پوچ به معنی خالی بودن رحم از جنین است. در واقع در این بارداری هیچ نطفه ای تشکیل نشده است. تخمک لقاح را انجام می دهد و بدن خود را برای ترشح هورمون های بارداری و تشکیل کیسه آب جنین آماده می کند. اما به دلایل مختلف این تخمک لقاح یافته به جنین تبدیل نمی شود. با این حال علائم آن کاملا شبیه بارداری طبیعی است و حتی تست بارداری هم مثبت می شود و علائم دیگری مثل قطع پریود شدن، حالت تهوع و بزرگ شدن سینه ها نیز وجود دارند، اما خبری از نطفه و تشکیل جنین نیست. 

بارداری پوچ در هفته چندم تشخیص داده می شود؟

اگر در سونوگرافی هفته 6 تا 8 بارداری، ساک حاملگی خالی باشد، به شرطی که سن بارداری شما صحیح محاسبه شده باشد، مساله بارداری پوچ مطرح خواهد شد. ملاک‌های تشخیص بارداری پوچ یا بارداری بدون جنین از طریق سونوگرافی عبارتند از:

  • عدم تشخیص جنین در ساک بارداری (۲۰ میلیمتر) توسط سونوگرافی شکمی.
  • عدم تشخیص جنین در ساک بارداری (۱۸ میلیمتر) توسط سونوگرافی واژینال.
  • عدم شناسایی کیسه زرده در ساک بارداری (۱۳ میلیمتر).
  • این احتمال وجود دارد که طرح کلی ساک نامنظم یا ناقص یا دفرمه باشد.
  • پایین بودن غیرطبیعی ساک بارداری.

دلیل بارداری پوچ چیست؟

بارداری پوچ بخاطر کیفیت پایین اسپرم یا تخمک اتفاق می افتد و یا تقسیم سلولی بعد از لقاح بصورت غیر طبیعی بوده و به درستی انجام نشده است. اما در بیشتر موارد بارداری پوچ بخاطر ناهنجاری کروموزومی مربوط به اسپرم یا تخمک است. طبق تحقیقات و آمار پزشکی یکی از مهم ترین دلایل سقط جنین در سه ماه اول بارداری که 50 % موارد را در بر می گیرد، بارداری پوچ می باشد.

 

دلایل بارداری پوچ

درمان بارداری پوچ 

خوشبختانه روش هایی برای درمان این نوع بارداری وجود دارد که به شرایط بارداری و مادر بستگی دارد. در ابتدای بارداری پزشک توصیه می کند مادر یک هفته صبر کند سپس سونوگرافی انجام دهد تا از نبود نطفه مطمئن شود. در مواردی دیگر مثلا در هنگام خونریزی پزشک کورتاژ یا سقط جنین را توصیه می کند. همچنین ممکن است قرص هایی نیز برای مادر تجویز شود تا زودتر مشکل حل شود.

در مواردی نادر بارداری خارج از رحم، در لوله های رحم یا تخمدان، نیز اتفاق می افتد. در این حالت قرص متوترکسات تجویز می شود که از رشد بافت جلوگیری کرده و به بدن پیام می دهد که بارداری را لغو کند. این قرص ها دارای عوارض جانبی مانند درد در ناحیه پایین شکم، خستگی، حالت تهوع، استفراغ و درد در ماهیچه ها هست که باید آن ها را تحمل کنید تا مشکلتان برطرف شود. 

از زمانی که پزشک بارداری پوچ را تشخیص می دهد، درمان آن را شروع کرده و هر هفته برایتان آزمایش خون جدید تجویز می کند تا دائما سطح هورمون های بارداری را چک کند. درمان و انجام آزمایشات زمانی پایان می یابد که هورمون بارداری گنادوتروپین پایین آمده و به سطح مورد نظر و طبیعی برسد و بارداری تمام شود. 

نحوه سقط جنین در بارداری پوچ 

متاسافانه زمانی که شما باردار می شوید همیشه در همان مراحل اولیه پوچ بودن آن مشخص نمی شود و ممکن است چندین روز یا هفته طول بکشد تا بدن متوجه پوچ بودن آن بشود. به همین دلیل تجربه ای تلخ و اثر گذار در روحیه خانم باردار است و باید از طرف خانواده و بخصوص همسرش کاملا مورد حمایت قرار بگیرد. در این وضعیت بهترین روش سقط روشی است که پزشکتان تجویز می کند. 

اگر به طور طبیعی در منزل سقط جنین اتفاق بیفتد، هیچ نطفه ای خارج نمی شود زیرا در بارداری پوچ نطفه ای وجود ندارد. در این حالت فقط لخته خون و بافت غلیظ دیده می شود. 

بهبود وضعیت جسمی بعد از بارداری پوچ

شرایط و مدت زمان بهبودی بعد از سقط بارداری پوچ برای همه خانم ها یکسان نیست. در بعضی خانم ها ممکن است خونریزی تا دو ماه بعد از سقط هم ادامه داشته باشد و در بعضی بیشتر از چند روز طول نمی کشد. میزان آرامش و روحیه مادر در زمان بهبودی او تاثیر به سزایی دارد. همچنین روش سقط جنین و مدت زمان بارداری هم در زمان بهبود فرد تاثیرگذار است. در این مدت باید کاملا استراحت کنید زیرا دچار خستگی شدید می شوید و بدن انرژی خود را از دست می دهد.

 

6556-12

به طور کلی پزشکان توصیه می کنند خانم ها پس از سقط و بهبودی، ویتامین های پیش از بارداری را مصرف کرده و از نزدیکی جنسی، تامپون و شستشوی واژن با دوش آب تا قطع کامل خونریزی و لکه بینی اجتناب کنند. پریودی احتمالا بعد از یک ماه شروع می شود و اولین پریودی از حالت طبیعی شدیدتر می باشد. بیشتر پزشکان به خانم هایی که قصد بارداری مجدد بعد از سقط را دارند توصیه می کنند دو تا سه دوره پریودی را پشت سر بگذارند و بعد از آن دوباره اقدام به بارداری نمایند. زیرا آرامش و قدرت جسمانی زن در میزان باروری او تاثیر دارد. 

توجه توجه:

به گفته پزشکان متخصص زنان و زایمان، اگر بارداری پوچ در بارداری اول یا بعد از تولد فرزندی سالم اتفاق بیفتد مشکل ساز نیست. 

بهبود احساسات مادر بعد از بارداری پوچ

با وجود اینکه بهبود جسمانی پس از سقط جنین به سرعت اتفاق می افتد اما بهبود احساسی متفاوت است. بعلاوه برخی خانم ها پس از سقط جنین دچار افسردگی می شوند که باید مورد حمایت همسر و خانواده قرار بگیرند و کاملا درک شوند تا این دوره ررا به خوبی سپری کنند. برای بهبود روحی سریع تر می توانید به توصیه های زیر عمل کنید:

  • به یاد این اتفاق درخت بکارید. 
  • با مادرهای دیگر که این تجربه را داشته اند صحبت کنید یا با یکی از دوستانتان حرف بزنید. 
  • سعی کنید پس از این اتفاق، احساسات خود را بنویسید. 
  • آهنگی خاص انتخاب کنید و به آن گوش دهید تا حالتان بهتر شود.
  • به یاد داشته باشید در این دوره تنها نیستید و خانم های زیادی با این اتفاق روبرو شده اند. هنگامی که نیاز دارید نیز از دیگران کمک بگیرید.
  • یادتان باشد قرار نیست در بارداری های بعدی هم حتما این اتفاق دوباره تکرار شود.

Chaunie Brusie. What Is a Blighted Ovum? Updated May 13, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو