مصرف مخمر آبجو مناسب برای چاقی صورت، خستگی مزمن ، یبوست و ریزش مو

منبع: اوما

257

1399/2/27

18:54


مصرف مخمر آبجو مناسب برای چاقی صورت، خستگی مزمن ، یبوست و ریزش مو

مخمر آب جو یک تقویت کننده طبیعی می باشد و ترکیبات موجود در آن، مواد ضروری مورد نیاز بدن ما است. بنابراین انتخابی بسیار مناسب برای گنجاندن در رژیم غذایی می باشد. این مخمر علاوه بر افزایش سلامت کلی بدن، به طور خاص برای چاقی صورت، از بین بردن یبوست، رفع خستگی و کاهش ریزش مو کاربرد دارد. در این مقاله همه ویژگی های عالی مخمر آب جو را برایتان توضیح می دهیم تا با آشنایی بیشتر با این ماده خوراکی و قرار دادن آن در وعده های غذایی خود از سلامتی بیشتری برخوردار باشید. یادتان باشد سلامت بیشتر شما هدف اصلی گروه سلامت اوما هست.

مخمر آب جو چیست؟

مخمر آبجو یک نوع قارچ تک سلولی به نام  ساکارومیسس سرویزیه است که برای تولید آب میوه، ورآمدن خمیر نان و شیرینی از آن استفاده می کنند. این مخمر هنگامی که بر روی یک مکان شیرین تحت شرایط مناسب از نظر دما و رطوبت قرار بگیرد، در اثر یک تغییر و تحول شیمیایی روی آب و قند سبب تولید دی اکسید کربن و الکل اتانول می کند و نتیجه آن پف کردن خمیر است. این مخمر در صنعت تولید نان، مطالعات ژنتیک و همچنین به عنوان مکمل غذایی کاربرد فراوان دارد.

همچنین این مخمر دارای میزان بالایی پروتئین است. حتی پروتئین آن از موادی مثل سبوس گندم، سویا و گوشت گاو نیز بیشتر است. طبق تحقیقات انجام شده میزان پروتئین مخمر آب جو 45 تا 60% است در حالی که پروتئین سبوس گندم 15 الی 23%، پروتئین سویا 16.67% و پروتئین گوشت 31.5% می باشد. بنابراین یک منبع مغذی عالی برای بدن محسوب می شود و سوخت و ساز بدن و همچنین بازسازی و ترمیم سلولی را افزایش می دهد که باعث افزایش انرژی بدن نیز می شود. 

موارد مصرف مخمر آب جو

به دلیل ترکیبات موجود در مخمر آب جو و پروتئین فراوانی که دارد، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به شرح مهم ترین موارد مصرف این ماده غذایی پرفایده می پردازیم:

  • همان طور که گفتیم این مخمر باعث افزایش سوخت و ساز و انرژی بدن می شود. به همین دلیل برای ورزشکاران بسیار مناسب است و مانند یک نوشابه انرژی زا عمل می کند که خستگی آن ها را کاهش می دهد.
  • مخمر آب جو ناخن ها را مقاوم تر کرده و از شکنندگی آن ها جلوگیری می کند.
  • باعث تقویت عضلات می شود.
  • شکنندگی موها را کاهش داده و از ریزش مو جلوگیری می کند.
  • یک روش عالی برای درمان آکنه می باشد.
  • این مخمر اشتها را افزایش داده و به چاقی صورت کمک می کند. زیرا چربی آن پایین اما کربوهیدرات بالایی دارد.
  • منبعی سرشار از ویتامین ب می باشد که برای سوخت و ساز بدن اعم از جذب و هضم چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات بسیار ضروری است و نقش مهمی در افزایش سلامت سیستم عصبی و تنظیم هورمون ها دارد. همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. 
  • یبوست را درمان می کند.
  • از ایجاد عفونت بخصوص در خانم ها جلوگیری می نماید.
  • خاصیت انعقادی دارد و باعث بهبود سریع تر زخم ها و سوختگی ها می شود.
  • می تواند یک جایگزین عالی برای پروتئین در افراد مسن و گیاه خوار باشد.
  • مواد معدنی موجود در آن شامل کروم با افزایش سوخت و ساز، توزیع انسولین در بدن را تنظیم کرده و باعث کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود. افراد دیابتی که از مواد غذایی غنی از کروم مانند ( سیب، آجیل، جو یا کلم بروکلی و غذاهای حیوانی مانند گوشت گاو ) استفاده می کنند سطح قند خونشان پایدار می ماند.
  • دیگر مواد معدنی موجود در مخمر آب جو شامل سلنیوم، روی، فسفر و منیزیم می باشد. این مواد معدنی در دوران بارداری نیز کمک بسیاری به سلامت مادر و جنین می کنند. البته باید قبل از مصرف در این دوران با پزشک خود مشورت کنید. 

 

2859-4

نحوه مصرف مخمر آب جو

روش های مختلفی برای مصرف مخمر آب جو وجود دارد زیرا این مخمر به صورت پودر، قرص، کپسول، محلول و رشته تولید می شود. با وجود تمام فوایدی که دارد طعم آن تلخ است و برای از بین بردن طعم تلخ آن می توانید آن را روی سالاد بپاشید یا آن را به ماست، سوپ و آب میوه اضافه کنید.

به دلیل ترکیبات و مواد معدنی فراوانی که دارد بهتر است کم کم به غذا اضافه شود و مصرف بیشتر از 1 الی 2 قاشق غذاخوری آن به صورت محلول در روز توصیه نمی شود. اگر برای چاق شدن از قرص آن استفاده می کنید باید روزانه دو عدد قرص به مدت 15 روز مصرف کنید. گاهی با قرص های کمتر نیز نتیجه خوبی مشاهده می شود. در داروخانه ها قرص مخمر آبجو با عنوان های top levur و brewers yeast  بفروش میرسد.

چه افرادی نمی توانند از مخمر آب جو استفاده کنند؟

با وجود فواید بسیاری که برای این ماده غذایی گفتیم به دلیل ترکیبات خاص آن همه افراد نمی توانند از این مخمر استفاده کنند. مصرف مخمر آب جو برای افراد زیر خطرناک است:

  • برای کودکان کمتر از 6 سال 
  • افرادی که بیماری نقرس، کلیه ، کبد و قلبی دارند.
  • زنان باردار و شیرده ( البته این خانم ها می توانند از مخمر با نظر پزشک معالج استفاده کنند.)
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف

مخمر آب جو در برخی از افراد آلرژی هایی مانند خارش، لکه های پوستی یا کهیر و نفخ شکم ایجاد می کند. بنابراین بهتر است ابتدا به مقدار کم مصرف شود تا در صورت بروز حساسیت های جدی مصرف ان متوقف گردد. در کسانیکه افسردگی داشته اند و داروهای ضد افسردگی ( MAO )  می خورند، مصرف مخمر آب جو باعث افزایش فشار خون می شود.

سخن آخر

استفاده از هر ماده غذایی طبیعی اگر به اندازه باشد فواید زیادی برای بدن دارد اما در صورتی که بیشتر از حد معمول استفاده شود نه تنها از مزایای آن بهره نمی برید بلکه نتیجه عکس داده و عوارضی را هم برای شما ایجاد می کند. بنابراین شاید شما واقعا به دنبال یکی از مزیت های این مخمر باشید مثلا خاصیت چاق کنندگی آن، شما را هیجان زده کرده است اما نباید از دوز بالای آن استفاده کنید زیرا به بدنتان آسیب های جبران ناپذیری خواهید زد.

Danielle Dresden. What are the benefits of nutritional yeast?  on October 3, 2018

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو