علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

منبع: اوما

224

1399/2/28

18:58


علائم عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

همه انسان ها در کناره های فک بالایی و پایینی در کنار دندان های اصلی خود جوانه دندانی به نام دندان عقل را دارند که مانند دندان های دیگر در کودکی رشد نمی کند. معمولا این دندان بعد از دوران بلوغ از لثه بیرون می زند و در برخی افراد بر اساس شکل گیری فک و دندان های دیگر ممکن است در مکان مناسبی رشد نکرده و به دندان های دیگر آسیب بزند. به همین دلیل اکثر پزشکان توصیه می کنند که آن ها را بکشید.

بعضی وقت ها به دلایل مختلف ممکن است فرد بعد از کشیدن دندان عقل دچار عفونت و یا دیگر عوارض جراحی شود. این عفونت علائمی دارد که با شناختن آن ها می توانید سریعا متوجهش شوید و برای جلوگیری از خطرات آن به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله به طور کامل با روند کشیدن دندان عقل و عوارض آن آشنا خواهید شد.

روند کشیدن دندان عقل

در اکثر موارد، کشیدن دندان عقل تحت بی حسی موضعی با اکسید نیتروژن یا بی حسی با اکسیژن ( ترکیبات و فرمولاسیون خاص در آمپول های تزریقی بی حس کننده دندانپزشکی) یا بیهوشی عمومی (بیهوشی کامل) انجام می شود. اینکه کدام روش برای شما مناسب تر است به شرایط دندان عقل از نظر موقعیت، میزان خرابی و در نهایت نظر پزشک بستگی دارد. منتها قبل از کشیدن پزشک درباره اینکه از کدام روش می خواهد استفاده کند حتما با شما صحبت خواهد کرد و از این بابت نگران نباشید. همچنین پزشک قبل از کشیدن عوارض و خطرات احتمالی این کار مثل آسیب عصب حسی، عوارض سینوسی و دیگر موارد امکان پذیر بعد از جراحی را با شما در میان می گذارد.

اگر پزشک نتواند به طور طبیعی مانند دندان های دیگر دندان عقل را بکشد و مجبور به جراحی آن شود مسلما بعد از جراحی قسمت مورد نظر را بخیه می کند. همچنین در هر دو روش برای کنترل خونریزی یک یا چند گاز استریل شده را روی دندان شما قرار می دهد و از شما می خواهد تا زمانی که می خواهید  گاز را عوض کنید سعی کنید دندان ها را رو هم فشار دهید و دهانتان را باز نکنید تا خونریزی کم شود. برداشتن ناگهانی و سریع این گاز اولیه باعث خونریزی و ایجاد افت فشار شدید می شود. 

همچنین ممکن است پزشک دستورالعمل ها و داروهای ضد درد و آنتی بیوتیک را نیز برای تسکین درد شما و جلوگیری از عفونت تجویز کند و در نهایت قرار بعدی برای کشیدن بخیه و معاینه وضعیت جراحی را تنظیم خواهد کرد.

عفونت بعد از کشیدن دندان عقل

یکی از بارزترین خطرات بعد از کشیدن دندان عقل، عفونت است. اگر به درستی مراقب زخم خود نباشید و یا دائما روی آن را با گاز استریل و تمیز نپوشانید ممکن است دچار عفونت شوید که عفونت نیز خطرات بعدی را به همراه دارد. این عفونت علائم زیر را دارد: 

  • تب بالا
  • ترشحات زرد یا سفید رنگ از محل کشیدن دندان
  • درد و ورم ادامه دار بیش از 3 روز

در صورت مشاهده علائم عفونت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

سایر عوارض وخطرات کشیدن دندان عقل

مانند هر نوع جراحی دیگر ، برداشتن دندان عقل نیز خطراتی را به همراه دارد. با این حال ، این خطرات معمولاً اندک هستند و شامل موارد زیر می باشند:

 

عارضه های کشیدن دندان عقل

عارضه حفره خشک

حفره خشک عارضه ای دردناک است که پس از کشیدن دندان دائمی رخ میدهد, حفره خشک از شایع ترین پیامد کشیدن دندان به خصوص دندان عقل نهفته محسوب میشود.

 آسیب عصبی 

آسیب عصبی ناشی از کشیدن دندان می تواند باعث ایجاد مشکلات موقتی یا دائمی مانند سوزن سوزن شدن یا بی حسی در بدن شود

خون ریزی و درد

خونریزی شدید نیز می تواند خطراتی مانند افت شدید فشار یا سرگیجه و غش را به همراه داشته باشد اگر بعد از 3 روز خونریزی شما بهبود نیافت باید به پزشک مراجعه کنید . کشیدن دندان عقل چه به صورت کشیدن ساده و طبیعی باشد و چه از طریق جراحی انجام شده باشد تا چند روز درد و خونریزی خواهد داشت.

حتی ممکن است شب ها موقع خواب کمی از بزاق خون آلود دهانتان روی بالش بریزد و برای همین بهتر است تا کاهش خونریزی، از رو بالشی های یک بار مصرف استفاده کنید. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که واکنش هر فرد به کشیدن دندان عقل متفاوت است و درد و خونریزی آن می تواند بسیار شدید و یا خفیف و بدون دردسر باشد. 

ورم لثه

بعد از کشیدن این دندان در قسمت لثه کمی ورم ایجاد می شود. این ورم معمولا در روز دوم بیشتر شده و از روز سوم به بعد خوب می شود. برای بهبودی سریع تر ورم می توانید از کمپرس اب سرد استفاده کنید. اگر این کار را در همان روز اول انجام دهید روز دوم ورم کمتری را تجربه می کنید.

برای این کار بهتر است هر بار کیسه یخ را که داخل یک حوله یا پارچه پیچیده اید به مدت ده دقیقه روی مکان مورد نظر بگذارید و بعد  20 دقیقه صبر کنید و دوباره این کار را تکرار کنید. بهتر است در روز اول چندین مرتبه این کار را انجام دهید.

روز سوم بعد از کشیدن دندان

در روز سوم متوجه خواهید شد که ماهیچه های فک شما سفت شده است و باز کردن دهان به طور عادی دشوار است. برای اینکه بتوانید دهانتان را راحت تر باز کنید بهتر است در روز دوم و سوم یک حوله گرم را چندین بار روی مکان مورد نظر قرار دهید.

آیا بعد از کشیدن دندان عقل می توانم کارهای روزمره خود را انجام دهم؟

همان طور که گفتیم واکنش هر فرد بعد از کشیدن دندان با دیگری متفاوت است. برخی افراد درد و خونریزی شدیدی را تجربه  می کنند و مجبور می شوند چند روزی را استراحت کنند تا بهتر شوند. اگر شرایط استراحت را داشته باشید زودتر خوب می شوید زیرا حرکت و فعالیت می تواند شرایط خونریزی را بدتر کند.

همچنین سعی کنید دستورالعمل های پزشک را مو به مو انجام دهید. این کار به بهبودی سریع تر شما کمک می کند. اکثر افرادی که دندان عقل را می کشند فکر می کنند 3 تا 5 روز برای بهبودی کامل کافی است اما باید بدانید به میزان استراحت بیشتری نیاز دارید تا بدن بتواند انرژی از دست را را دوباره به دست بیاورد. بنابراین قبل از شروع فعالیت اجتماعی یا ورزش و دانشگاه اجازه بدهید کاملا جای دندانتان خوب شود. این کار به جلوگیری از عوارض بعدی مثل عفونت نیز کمک می کند.

سخن آخر

کشیدن دندان همیشه حتی در بزرگ تر ها با حداقل کمی ترس و اضطراب همراه بوده است. برای همین سعی کنید برای کشیدن یا جراحی دندان عقل نزد پ زشکی خبره و با تجربه در این زمینه بروید تا شرایط بهتری بعد از کشیدن دندان داشته باشید. همچنین کاملا مراقبت های لازم را انجام دهید تا دچار خطرات ان نشوید.

InformedHealth. Should you have your wisdom teeth removed? Last Update: May 7, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو