تاثیر قرص مدروکسی پروژسترون در بارداری

منبع: اوما

245

1399/2/30

19:12


تاثیر قرص مدروکسی پروژسترون در بارداری

همیشه روند بارداری بصورت طبیعی و آسان انجام نمی شود. اما گاهی مشکل زیاد حادی هم وجود ندارد و پزشک با تجویز یک دوره داروهای کمکی شرایطی را برای شما فراهم می کند که راحت تر باردار شوید. برای این کار داروهای مختلفی بسته به شرایط شما وجود دارد. یکی از این داروها قرص مدروکسی است که گاهی پزشک برای افزایش تحریک تخمدان ها برای داشتن تخمک بالغ و قابل بارور و افزایش احتمال بارداری طبیعی شما تجویز می کند. 

در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل با قرص مدروکسی، تاثیر آن در بارداری و عوارض جانبی این قرص آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

قرص مدروکسی پروژسترون چیست؟

قرص مدروکسی پروژسترون، ترکیبی از هورمون پروژسترون زنانه است که توسط انسان‌ها ساخته شده است است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک برای باروری از آن ها آزاد می شود. به علاوه هورمون پروژسترون به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر سیکل قاعدگی بعد از اینکه تخمک آزاد می شود اگر موفق به انجام لقاح نشود دیواره رحم فرو ریخته و شما دچار خونریزی می شوید که همان پریودشدن است.

چرا قرص مدروکسی پروژسترون تجویز می شود؟

معمولا اولین دارویی که پزشک برای تنظیم سیکل قاعدگی های نامنظم تجویز می کند، مدروکسی پروژسترون است. زیرا این قرص باعث ایجاد تعادل در هورمون های مربوط به قاعدگی می شود. موارد دیگری که با این قرص قابل درمان است شامل خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که تخمک بارور خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

بنابراین برای بیشتر خانم هایی که به طور منظم پریود نمی شوند برای القای خونریزی و پریود شدن و گاهی نیز یک دوره کوتاه برای تحریک تخمدان ها برای بارداری سریع تر از مدروکسی پروژسترون استفاده می شود. گاهی نیز برای تحریک تخمدان ها بسته به شرایط کلومیفن تجویز می شود.

قرص مدروکسی پروژسترون و تحریک تخمک گذاری

اگر این قرص برای تحریک تخمک گذاری تجویز شود معمولا طول دوره درمان با آن 10 روز می باشد. بین 2 الی 10 روز بعد از پایان مصرف قرص ها شما دچار خونریزی خواهید شد. بنابراین برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند ابتدا یک پریودی مصنوعی ایجاد خواهد شد و بعد از آن پزشک به شما داروهایی مانند کلومیفن که محرک باروری هستند را می دهد. قرص کلومیفن باید در روز سوم، چهارم و پنجم قاعدگی مصرف شود تا بتواند به تخمک گذاری بهتر شما کمک کند. البته این قرص به تنظیم سیکل قاعدگی نیز کمک می کند اما در تخمک گذاری تاثیر بیشتری دارد.

هشدار بسیار مهم:

به هیچ وجه نباید سرخود و بدون تجویز پزشک از قرص مدروکسی استفاده کنید زیرا مصرف بیش از اندازه آن می تواند عوارضی مانند توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم را ایجاد کند که باعث می شود لانه گزینی  و تشکیل نطفه با مشکل مواجه شود. 

 

8075-9

تاثیر قرص مدروکسی پروژسترون در بارداری

این قرص فقط برای پیشرفت روند تحریک تخمدان ها برای تخمک گذاری بهتر قبل از بارداری تجویز می شود و نباید در دوران بارداری مصرف شود. این دارو برای شروع یا توقف خونریزی و به طور کلی برای تنظیم سیکل قاعدگی و باروری بهتر تجویز می شود. البته بسته به نیاز مادر ممکن است از انواع دیگر داروهای پروژسترون در بارداری استفاده شود اما مدروکسی کاربردی در این دوران ندارد. 

عوارض جانبی قرص مدروکسی پروژسترون

این قرص نیز مانند بسیاری از داروهای شیمیایی دیگر ممکن است با یک سری عوارض جانبی همراه باشد که البته به دلیل تفاوت ویژگی های جسمی برای همه یکسان نخواهد بود و ممکن است برخی افراد این عوارض را اصلا تجربه نکنند. جالب است بدانید عوارض این دارو بسیار شبیه به عوارض بارداری است و شامل موارد زیر است:

  • تهوع
  • استفراغ
  • حساس شدن سینه ها
  • سردرد

اگر شما احساس کردید که این علائم بارداری است حتما به پزشک اطلاع دهید.

سخن آخر

قرص مدروکسی پروژسترون باعث سقط جنین نمی شود، اما تعدادی از مطالعات نشان می دهد که ارتباطی بین این قرص و نقص سیستم ایمنی در مادرانی که در سه ماهه اول بارداری این دارو را مصرف می کرده اند دیده شده است. به همین دلیل این دارو در طبقه بندی دارویی، جزء داروهای ممنوع در بارداری است. اگرچه این قرص روی تخمک گذاری تاثیر می گذارد و باروری را بهبود می بخشد اما نباید به طور سرخود یا توصیه اطرافیان جایگزین سایر روش های درمان ناباروری شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو