دیدنی های طارم و نگاهی به زیباترین نقاط گردشگری این منطقه

دیدنی های طارم و نگاهی به زیباترین نقاط گردشگری این منطقه


منبع: آرگا

159

1399/3/1

12:14


سرزمین پهناور ایران دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری بسیاری است، که می توان طبق طبع دلخواه به هر کجای آن با کسب اطلاعات مربوطه سفر کرد. در این بخش از مجله آرگا با ما همراه شوید تا دیدنی های طارم را به همراه تاریخچه به شما معرفی کنیم.

دیدنی های طارم و نگاهی به زیباترین نقاط گردشگری این منطقه

شهرستان طارم واقع شده در شمال استان زنجان و انتهای جاده های پر پیچ و خم با مناظری زیبا دل انگیز است. مرکز این شهرستان که به نام آب بر می باشد، با توجه به شباهت آب و هوایی بسیاری با شمال کشور از زیباترین و شگفت انگیز ترین شهرستان های کشور ایران به حساب می آید.

در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با معرفی این شهرستان و اشاره به جاذبه های گردشگری استان زنجان و دیدنی های طارم بپردازیم.

دیدنی های طارم

معرفی شهرستان طارم

این قسمت از زیباترین و شگفت انگیز ترین نواحی کشور ایران به حساب می‌آید، که به علت دارا بودن استعدادهای کشاورزی و دامپروری، حاصلخیزی زمین های موجود، برخوردار شدن از شرایط آب و هوایی مناسب، به نام هندوستان ایران معرفی شده است. طبیعت زیبا و بکر آن؛ شامل وجود آبشارهای زیبا، چشمه های درخشان، ییلاقات سرسبز، یخچال های طبیعی، غار های شگفت انگیز، کوه های سر به فلک کشیده می شود که از دیگر جاذبه ها و دیدنی های طارم به حساب می‌آید.  در ادامه با بیشتر از این مطالب با جاذبه های زیبا و گردشگری شهرستان طارم آشنا خواهید شد.

آشنایی با تاریخچه این شهرستان

این منطقه دارای آثار تاریخی بسیار فراوان است که تمامی آن ها را در دل خود جای داده است. غار های موجود در این شهر نشان از استقرار انسان های اولیه در دوران پارینه سنگی و هزاران سال قبل از میلاد حضرت مسیح را نشان می‌ دهد. همچنین  این نشانه ها ویژگی ها شامل آثار به جا مانده از دوران ساسانیان همچون آتشکده ها است، که به وجود تاریخچه عظیم این منطقه اشاره دارد. همچنین قابل ذکر است که این منطقه در گذر زمان از جنگ و خشونت های کمتری نسبت به دیگر نواحی ایران برخوردار بوده است.

معرفی دشت های سرسبز طارم

معرفی دیدنی های طارم

در ادامه انواعی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی های طارم را مطالعه خواهید کرد.

  • آشنایی با مناطق مذهبی ‌و فرهنگی

  1. امام زاده هاشم وعوف
  2. امام زاده جعفر در شهر آب بر
  3. امام زاده سید احمد در شهر وزنه سر
  4. امام زاده محمد علی ماهوری در شهر زاچکان
  5. امام زاده حیدر در شهر گیلوان
  6. امام زاده عبدالله در منطقه صومعه بر
  7. امام زاده محمد باقردر منطقه کله سیروان
  8. امام زاده محمد هاشم در منطقه سرخه میشه
  9. امام زاده قاسم در منطقه کلوییم
  10. امام زاده علی در منطقه سرخ آباد
  11. امام زاده عبدالله در منطقه بالا کوه
  12. امام زاده اسماعیل در منطقه قوهیجان
  13. امام زاده ابراهیم و خدیجه در منطقه بندرگاه
  14. امام زاده ابراهیم، طاهر، مرجان در منطقه چوله
  15. امام زاده محمود در منطقه ارشد
  16. امام زاده حسن غائب در منطقه چورزق
  17. امام زاده عبدالرحمان، نرگس خاتون در منطقه قلات
  18. امام زاده سلطان سید علی القاضی در منطقه جیش آباد

معرفی منطقه های گردشگری طارم

  • معرفی روستای تاریخی و سرسبز شاه نشین

از دیگر دیدنی‌ های تاریخی و ییلاقی طارم منطقه ای خوش آب و هوای کوهپایه ای به نام شاه نشین است، که در میان دو رودخانه زیبای قزل اوزن و شاه نشین قرار گرفته است. همچنین کوه های در اطراف این منطقه از جمله کوه فوشون و خرمن گله سر در شمال باختر این روستا قرار گرفته اند که نقش بسیار اساسی و مهم در ایجاد آب و هوای مناسب این منطقه ایفا کرده است. همچنین  وجود غار معروف خرمنه سر در این روستا و مسجد قدیمی نیز بر ارزش جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این منطقه اضافه کرده است.

  • معرفی روستای کوهپایه ای تشویر

این روستا واقع شده در ۴۸ کیلومتری جنوب باختری رودبار و منطقه کوهپایه است. این روستا که با رودخانه قزل اوزن از شمال خاوری آن گذر خواهد داشت، گفتنی است که کوه قلعه پر در شمال باختری و کوه زکان در جنوب آن را در بر گرفته است. تمامی این عارضه ها به همراه روستای تشویر در یک منطقه زیبا و آباد با چشم اندازی دل انگیز واقع شده است. همچنین وجود یک آتشکده بسیار قدیمی که مربوط به دوران پیش از اسلام و حکومت ساسانیان است، از دیرینگی و تاریخی بودن این روستا خبر می‌دهد.

  • معرفی روستای قوهیجان

از دیگر روستای خوش آب و هوا و دیدنی های طارم می توان به این منطقه اشاره کرد. این روستا با دارا بودن قدمتی چندین ساله از زیباترین روستاهای این منطقه به شمار می‌رود و مردم این روستا در گذشته به صورت ییلاق و قشلاق زندگی می کردند. در تابستان ها و روستا های کوهستانی با چشمه ای جوشان که از دامنه کوه و بالاتر از سطح روستا قرار گرفته است، با جاری کردن جویبار زیبایی از دل خود، صحنه ای زیبا به نمایش گذاشته است. همچنین این منطقه درختان مختلف و سر به فلک کشیده همچون گردو، گلابی، سنجد و فندق را شامل می شود، که تمامی این موارد را در بر گرفته است.

همچنین روستای قوهیجان دارای مکانی مذهبی به نام امامزاده اسماعیل است، که در سه کیلومتری این روستا واقع شده است. مردم ساکن در این منطقه اعتقاد بسیاری به این امام‌زاده دارند، که می‌توان گفت معجزه های بسیاری از آن مشاهده کرده اند. این امامزاده فاقد راه صاف و جاده ماشین رو است، که ارادتمندان و افراد علاقه‌مند به زیارت باید مسیر آن را پیاده طی کنند.

معرفی دیدنی های طارم

  • معرفی یخچال های طبیعی در اطراف روستای ولیدر

در چند کیلومتری آب بر یخچال های به شکل گودال در دامنه کوه قرار گرفته اند، که تنها ویژگی آن  ها تبدیل شدن به یخچال های طبیعی و سنگ های سرد بود.

  • معرفی آبشار وزنه سر

روستای وزنه سر از دیگر نواحی زیبا و دیدنی های طارم به شمار می‌آید، که در آن دو آبشار به همین اسم وجود دارد. در این قسمت که منظره تماشایی به نمایش گذاشته شده است از ابتدای روستا تا رسیدن به اولین آبشار، نزدیک به یک ساعت پیاده‌روی را دارا می باشد. همچنین قابل ذکر است که مسیر بین اولین آبشار تا دومی ۳۰ دقیقه پیاده روی است. در این بین درختان فندق، گردو، تمشک و انگور را مشاهده می کنید که چشم انداز بسیار زیبایی را به این منطقه بخشیده است.

  • معرفی آبشار هشتر خان

آبشار هشترخان از دیگر زیبایی‌های این شهرستان به حساب می‌آید، که در دره سرسبز و میان کوه‌ها قرار گرفته است. در چشمه آبشار هشترخان چشمه جوشان وجود دارد که بعد از ریزش این رودخانه زیبا را تشکیل می‌دهد. ارتفاع این آبشار حدود ۳۰ متر تخمین زده شده است. برای دیدن این آبشار زیبا باید از جاده زنجان-طارم وارد راه ناهمواری شوید و بعد عبور از امام زاده حسن مثنی به روستای امام به آبادی برسید. از آنجا تا آبشار حدود ۲ ساعت پیاده‌روی وجود دارد، که می‌توان با رسیدن و مشاهده منطقه ی زیبا و دل انگیز خستگی راه را از تن خود خارج کنید.

معرفی آبشار های زیبای طارم

  • معرفی آبشار سرخه میشه

این آبشار واقع شده در استان زنجان است که از آن می‌توان به عنوان یکی از روستاهای غربی با همین نام یاد برد. این آبشار از میان شکاف دو صخره ی سنگی بسیار بلند به سوی پایین ریزش دارد که در دسته آبشار های بسیار بلند این استان قرار گرفته است. همچنین در پایان این آبشار حوضچه آبی بسیار زیبایی ایجاد شده است، که می‌توان در آن به شنا و استراحت پرداخت. این آبشار بعد از ریزش به رودخانه سرخ وارد می‌شود، که می‌توان ارتفاع آن را از سطح دریا حدود هزار و ۴۷۰ متر تخمین زد.

  • معرفی آبشار دگاهی

این آبشار از دیگر دیدنی های طارم به حساب می‌آید، که در چهار کیلومتری غرب روستایی با همین نام قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا را می‌توان حدود ۲ هزار و ۱۲۴ متر تخمین زد. روستای دگاهی از روستاهای محروم و فقیر بخش مرکزی شهرستان زنجان به شمار می‌آید، که در ۱۲ کیلومتری روستای سهرین قرار گرفته است. هچنین گفتنی است که در اطراف آن روستاهای زیادی دیده نمی شود، و از توابع دهستان تهم به شمار می آید که دارای ۴۳ خانوار ۶۰ ۱۶۳ نفر جمعیت می باشد.

  • معرفی جنگل های ولوار

این جنگل در بالاترین قسمت از روستای چرزه، چشمه سر، بلوطستان و زرشکی، و درست در پدیده ای مه گرفته قرار گرفته است که در سطح شهرستان می‌توان این جنگل را به صورت توده های پنبه ای شکل با درهای عظیم و بزرگ مشاهده کرد. از ویژگی های قله ی این شهر شمالی می توان به پوشیدگی سراسر از مه اشاره کرد که این امر سبب افت دمای شدید شده است. همچنین وجود ارتفاع بسیار در قله های متعدد و متنوع که دارای شیب زیبا و خاص هستند، از بهترین اماکن گردشگری برای برای گردشگران، کوهنوردان و ورزشکاران به شمار می آید.

معرفی جاذبه های تاریخی طارم

  • معرفی رودخانه آب برکه

این رودخانه از دیگر قله های سرسبز و ییلاقی سرچشمه می گیرد، که از کنار شهرستان طارم عبور خواهد کرد، گفتنی است که در این شرایط منطقه‌ای سرسبز و گردشگری بسیار زیبا را به نمایش خواهد گذاشت.

  • معرفی رودخانه باکلو

این رودخانه از کوه‌های باکلور و چشمه‌های هم مسیر خود سر چشمه می گیرد. با عبور از روستای باکلور و باغات گردو، به رود قزل اوزون در روستای کرد آباد وارد خواهد شد. همچنین در مسیر این رود دو سده خاکی وجود دارد که این شرایط طبیعی مانع از خشک شدن این رود در فصل‌های گرم سال می‌شود.

  • معرفی رود قزل اوزون

رود قزل اوزون از دیگر دیدنی‌های طارم به شمار می‌آید که از کوه‌های چهل چشمه در کردستان سرچشمه می گیرد. این رود مسیر طولانی را طی خواهد کرد که بعد از عبور در منجیل با خان چایی پیوند خواهد داشت. سد بزرگ منجیل در محل پیوند شده این دو رودخانه احداث شده که رود سفیدرود را در این محل تشکیل داده است.

  • معرفی آتشکده تاریخی طارم

آتشکده طارم به طور طبیعی از سنگ و ساروج با پلان های چهار طاقی ساخته شده است، که به طور کلی پوشش آن ها به شکل گنبدی و با سنگ می باشد. تاریخ شناسان ساختار کلی این محل را با سبک آتشکده های دوران ساسانی و نیاسر کاشان در رده مقایسه گذاشته اند، با این تفاوت که در عنصر اصلی آن ها به جای آجر از لاشه سنگ استفاده شده است.

قابل به ذکر می باشد که در شهرستان طارم سه آتشکده از دوران ساسانی با نام‌های آتشکده پیر چم، آتشکده الزین، آتشکده گیلانکشه بر جای مانده است، که در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است. گفتنی است که افراد پیرو زرتشتی، آیین گهنبار خوانی را در این مکان به جا آورده اند.

آشنایی با تپه های مرتفع طارم

  • معرفی قلعه سانسیز

در ابتدای معرفی این مکان قابل ذکر است که قلعه سانسیز را به نام گور قلعه نیز می شناسند. تاریخ شناسان قدمت این مکان را به دوره ساسانیان و دوره اسلامی ربط داده اند. این قلعه تاریخی که بر تپه ای طبیعی واقع شده است، از دیگر مناطق زیبا گردشگری طارم به حساب می‌آید. شیب و دامنه تند دسترسی به قلعه را بسیار دشوار و سخت کرده است. همچنین می‌توان گفت قلعه سانسیز علاوه بر قدمت تاریخی از نظر طبیعی بسیار زیبا و بکر است که در ساحل رودخانه قزل قلعه واقع شده است.

  • معرفی قلعه شمیران

این قلعه نیز از دیگر مناطق تاریخی طارم به حساب می‌آید که در قسمت طارم علیا قرار گرفته است. قدمت این منطقه را می‌توان به دوره‌های پیش از اسلام ربط داد.

  • معرفی غار خرمنه سر

این غار واقع شده در شهرستان طارم و کوهپایه بلند قسمت شمالی روستای شاه نشین است. طبق مطالعات باستان شناسی در مورد این غار حکایت هایی از دو دوره استقرار یافته انسان ها وجود دارد. دوره نخست و ابزار و ادوات سنگین و تیغه‌های سنگ چخماق، زندگی غارنشینی انسان  را در پیش از تاریخ متشکل شده است، که قدمت آن به دوره پیش از هزاره پنجم قبل از میلاد می‌رسد. گفتنی است که مسیر دسترسی به آن بسیار زیبا با صفا است، که برای رسیدن به آن باید از میان رودخانه ای پرآب و انبوهی از درختان زیتون و انجیر بگذرید.

معرفی سوغات مربوط به طارم

آشنایی با سوغات شهرستان طارم

مهم ترین اصل در مسافرت، بعد از مشاهده مکان ها و جاذبه های تاریخی و گردشگری آن ناحیه، سوغاتی مخصوص با مکان مورد نظر است. در ادامه این مطلب با انواع سوغاتی های خوشمزه شهرستان طارم آشنا خواهید شد.

  1. زیتون
  2. هلو
  3. شلیل
  4. مرکبات
  5. روغن زیتون با کیفیت
  6. صنایع دستی
  7. جاجیم
  8. گلیم
  9. فرش

اگر از مطالعه جاذبه های گردشگری شهرستان طارم در این مجله نهایت لذت را برده اید، توصیه می شود برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی ایران و دیدنی های زنجان کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو