سیب‌زمینی شیرین ، بهبود هضم و کنترل دیابت

منبع: آسان طب

83

1398/2/29

16:27


سیب‌زمینی شیرین میوه گونه‌ای گیاه گلدار از خانواده پیچکیان است که به دلیل نشاسته بالا و مزه شیرینش از اهمیت بالایی برخوردار است. از آنجا که شکل ظاهری این میوه به سیب‌زمینی سفید شباهت دارد، بدان سیب‌زمینی شیرین می‌گویند. نکته جالب این است که بر خلاف سیب‌زمینی سفید، شما می‌توانید از برگ‌های این گیاه نیز به صورت خوراکی استفاده کنید. از مهم‌ترین مناطقی از ایران که در آن این گونه به عمل می‌آید، می‌توان به استان‌های مرکزی و غربی اشاره کرد. خانواده این گونه از گیاه، بیش از هزار تیره متقاوت دارد که تنها این یکی خوراکی است و می‌توان از خواصش استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با سیب‌زمینی شیرین ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

سیب‌زمینی شیرین

خواص سیب‌زمینی شیرین

کارشناسان تغذیه باور دارند که این گونه سیب‌زمینی نسب به سیب‌زمینی سفید از ارزش غذایی بسیار بالاتری برخوردار است. اما متاسفانه در بیشتر کشور‌ها از جمله ایران، مصرف سیب‌زمینی سفید رایج‌تر است. تاکنون آزمایش‌های زیادی در مورد مقایسه این دو گونه انجام شده است که هموار نتایج نشان می‌دهد کفه ترازو به سمت سیب‌زمینی شیرین سنگینی می‌کند. مهم‌ترین کشور صادر کننده و تولید کننده این گونه سیب زمینی، چین می‌باشد. این کشور با تولید سالانه 80 میلیون تن، 70 درصد صادرات این سیب‌زمینی در جهان را به نام خود ثبت کرده است.

بهبود فرایند هضم

یکی از دلایلی که باعث می‎شود ارزش غذایی این گونه، نسبت به سیب‌زمینی سفید بیشتر باشد، مقادیر بالاتر فیبر است. شما می‌توانید با خوردن 100 گرم از این ماده، 80 درصد از نیاز روزانه خود به فیبر را جبران کنید. فیبر ار جمله موادی است که باعث تغذیه باکتری‌های مفید روده می‌شود. این موضوع یکی از مهم‌ترین علل برای بهبود فرایند هضم است. علاوه بر این، در این ماده مقادیر قابل توجه‌ای مواد معدنی مانند منیزیم وجود دارد که می‌تواند ترشح آنزیم‌های گوارشی را تحریک کند. همانطور که می‌دانید، این ماده نیز درست مانند سیب‌زمینی سفید دارای نشاسته است. نشاسته به عنوان یک ضد التهاب قوی می‌تواند از سندروم روده تحریک پذیر جلوگیری کند.

کمک به کاهش وزن

از عمده مشکلاتی که این روزها جوامع را تهدید می‌کند، افزایش وزن است. متاسفانه کسانی که اضافه وزن دارند، در معرض خطر ابتلا به مشکلات خطرناکی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و کلیوی هستند. بر اساس گزارش‌ها، بیش از 25 درصد افراد در اروپا اضافه وزن دارند. شما برای کاهش وزن می‌توانید از مواد طبیعی مانند سیب‌زمینی شیرین استفاده کنید. همانطور که در بالا تیز اشاره شد، این ماده سرشار از فیبرهای غذایی است. این فیبرها مهم‌ترین تقش در کاهش وزن را ایفا می‌کنند. فیبر یک ماده دیر هضم بوده و این بدان معنی است که شما با مصرف آن دیرتر دچار گرسنگی می‌شوید. همچنین این ماده حاوی مقدار خوب نشاسته پیچیده همراه با ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های سالم است که باعث می‌شود مصرفش نیاز شما به مواد غذایی مختلف را جبران کند.

درمان التهاب

بر اساس نظر بیشتر دانشمندان، یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های مزمن، التهاب است. از میان اصلی‎ترین بیماری‌های التهابی که به شدت رایج هستند، می‌توان به آرتریت و نقرس اشاره کرد. با اینکه هنوز برای این بیماری‌ها درمان قطعی پیدا نشده است اما شما می‌توانید با مصرف غذاهای ضد التهابی برای سال‌ها آنها را مدیریت کرده و بدون مشکل به زندگی خود ادامه دهید. آزمایشات زیادی بر روی این سیب زمینی انجام شده است و نتایج نشان می‌دهد که حضور مواد مغذی مانند بتا کاروتن، ویتامین C و منیزیم عامل این خواص ضد التهابی است.

سیب‌زمینی شیرین

کنترل دیابت

دیابت یکی از بیماری‌های مزمنی می‌باشد که در قرن‌های اخیر شایع شده است. متاسفانه به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشت غذایی، هر سال تعداد مبتلایان به این بیماری بیشتر می‌شوند. همان طور که می‌دانید دیابت نوعی اختلال متابولیسمی است که در آن بدن شما نسبت به هورمون انسولین مقاوم شده و در نتیجه قند خون شما افزایش پیدا می‌کند. برخلاف اسم گمراه کننده این ماده، سیب‌زمینی شیرین برای کنترل دیابت مفید است چرا که می تواند سطوح قند خون را پایین نگه دارد.

جلوگیری از سرطان

تحقیقات زیادی بر روی این ماده انجام شده است و نتایج اکثر آنها نشان می‌دهد که در این سیب‌زمینی مقداری بالایی آنتی اکسیدان وجود دارد. از میان مهم‌ترین این آنتی اکسیدان‌ها می‌شود به بتا کاروتن اشاره کرد. بتا کاروتن یک ماده ضد انعقادی، رنگدانه‌ای است که مسئولیت رنگ پوست این سیب زمینی را بر عهده دارد. شما می‌توانید از آنتی اکسیدان برای درمان انواع مختلف سرطان، به ویژه کولون، روده، پروستات، کلیه ها و سایر اندام های داخلی استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو