آیا تماشای تلویزیون برای نوزادان مجاز است؟

آیا تماشای تلویزیون برای نوزادان مجاز است؟


منبع: آرگا

51

1399/3/16

13:42


در ادامه به برسی یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که والدین انجام می دهند و کودک و نوزاد خود را در معرض تماشای تلویزیون قرار می دهند تا یادگیری آن ها افزایش پیدا کند و نمی دانند که تا چه اندازه ممکن است بسیاری از برنامه های تلویزیونی به نوزادشان آسیب برساند می پردازیم.

آیا تماشای تلویزیون برای نوزادان مجاز است؟

در حال حاضر در بسیاری از منازل تلویزیون ها بیشتر از ده ساعت فعالیت دارند. تماشای تلویزیون برای نوزادان مزایای کمتری دارد تا همچنین باعث آسیب رسیدن به فرزندتان می شود. دیدن زیاد این جعبه جادویی باعث کاهش یادگیری کودکتان در دوران مدرسه می شود، هر یک ساعتی که نوزادتان تلویزیون ببیند باعث کاهش ۱۰ درصدی دقت آن ها در آینده می شود. از دیگر معایب تلویزیون این است که باعث ایجاد مشکلات توجهی در نوزادان می شود.

تماشای تلویزیون برای نوزادان مفید نیست

اثرات منفی تلویزیون روی نوزادان

تلویزیون می تواند مفید باشد و تاثیرات مثبتی داشته باشد و صفات مثبت را در کودک افزایش دهد، اگر والدین بتوانند آن ها را کنترل کنند در غیر این صورت تماشای تلویزیون برای نوزادان مفید نیست.

مشکلات توجهی بوجود می آورد.

از جمله این مشکلات می توان به عدم تمرکز در انجام کار ها و خستگی ناپذیری در انجام کاری و یا انجام کار های بدون فکر اشاره کرد. این کودکان برای انجام دادن کار های خود دقت کافی ندارند.

کاهش فعالیت بدنی

تماشای تلویزیون باعث کاهش فعالیت های بدنی می شود زیرا کودکتان به جای بازی هایی که فعالیت بدنی زیادی دارند به دیدن برنامه های تلویزیون می پردازد و کمتر فعالیت کردن وی باعث بوجود آمدن چاقی در سنین کم می شود.

کاهش فعالیت های اجتماعی

کودکتان با دیدن تلویزیون از همسالان خود غافل می شود و در آینده ای نه چندان دور نمی تواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند و در نهالیت منزوی، گوشه گیر و وابسته به این جعبه جادویی می شود.

دیدن تلویزیون باعث کاهش فعالیت های بدنی می شود.

ایجاد پرخاشگری

در هر برنامه ای که برای کودکان ساخته می شود بلا استثنا یک صحنه خشن در آن ها وجود دارد. این صحنه ها روی ذهن کودک شما اثر می گذارند و در نهایت استرس و اضطراب آن ها را افزایش می دهد.

توانایی پردازش

نوزاد توانایی این را ندارد که اطلاعات را با همان سرعتی که می بیند پردازش کند. همین امر کوچک باعث خستگی ذهن آن ها می شود و این خستگی می تواند باعث بروز مشکلات بزرگتری شود. محرک هایی که در تلویزیون نمایش داده می شوند باعث می شود کودک به مقدار زیاد از ذهن خود استفاده کند زیرا محرک ها بسیار شبیه به هم اند و برای تفکیک آن ها از یکدیگر ممکن است دچار فشار روانی شود.

کاهش تعامل با مادر

تماشای تلویزیون برای نوزادان می تواند در آینده آن ها نیز اثر بگذارد. مادری که درگیر کار های خود است نباید کودکش را مقابل تلویزیون گذاشته و با آن نوزادش را سرگرم کند. دیدن تلویزیون برای نوزادان علاوه بر رشد ذهنی آن ها بر رشد جسمی آن ها نیز اثرات منفی دارد. رشد انسان همکاری مغز را می طلبد و اگر مغز درگیر پردازش اطاعات این چنینی باشد، رشد مختل می شود.

روان شناسان تماشای تلویزیون برای نوزادان و کودکان زیر ۲ سال را توصیه نمی کنند.

دیدن تلویزیون باعث کاهش تعامل با دیگر اشیاء می شود

اثرات مثبت تلویزیون روی نوزادان

تلویزیون دارای تاثرات مثبتی هم هست و می تواند در کودکان جنبه های مثبت و سازنده هم داشته باشد.

محتوای آموزشی مثبت

برنامه هایی که دارای نکات اخلاقی مثبتی هستند می توانند این نکات را به کودکان منتقل کنند و این اثرات مثبت در آن ها باقی می ماند.

نقش سرگرم کننده

برنامه هایی که برای کودکان ساخته می شود باید مجوز داشته باشند و کودک را زیاد از دنیای اصلی دور نکنند و اگر این برنامه ها کاملا خیالی باشد باعث ایجاد تاثیرات منفی می شوند.

برنامه های ورزشی

این برنامه ها اغلب در صبح پخش می شود و کودک شما می تواند همراه این برنامه هر چند خیلی کم، فعالیت داشته باشد.

تماشای تلویزیون برای نوزادان می تواند نقش سرگرم کننده داشته باشد

نقش والدین

  1. تشخیص برنامه مناسب برای کودک
  2. آگاهی از محتوای برنامه ها و پیام های مخفی در آن ها
  3. کوتاه بودن مدت زمان انیمیشن
  4. هرگز  اجازه ندهید کودک آگهی بازرگانی را تماشا کند.
  5. کودکان را به دیدن برنامه های آموزشی تشویق کنید.
  6. هرگز هنگام خوردن غذا تلویزیون را روشن نگذارید.
  7. تلویزیون را از اتاق خواب کودک حذف کنید.
  8. زمان مشخصی را برای دیدن برنامه ها در نظر بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو