علت دیر دندان درآوردن نوزاد

منبع: اوما

318

1399/3/20

21:04


علت دیر دندان درآوردن نوزاد

حتما تاکنون بارها شنیده اید که فلان نوزاد در حال دندان در آوردن است و یا با اینکه زمان آن رسیده است هنوز دندانی رشد نکرده است. شاید این اتفاق در حال حاضر برای خودتان افتاده است و کنجکاو هستید تا علت آن را بدانید و از نگرانی در بیایید. ما در این مقاله به صورت مختصر علت دیر دندان در آوردن نوزاد را برای شما اومایی عزیز توضیح می دهیم. پس مثل همیشه با ما همراه باشید.

زمان مناسب در آمدن اولین دندان در نوزادان

اولین دندان کودک شما به احتمال زیاد تا ماه سوم  یا  ماه چهارم زندگی او ظاهر نمی شود. پس زود تر از آن منتظر نباشید. رویش دندان قبل از آن به معنی رشد سریع تر و زود دندان در آوردن می باشد. اما اگر کودک شما تا 13 ماهگی دندان درنیاورد، ما آن را دیر دندان در آوردن حساب می کنیم. بنابراین اگر بعد از سه یا چهار ماهگی باز هم دندان در آوردن تا چند ماه به تاخیر بیفتد همچنان طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی کند و به نوع شرایط جسمی و نرمال نوزاد بستگی دارد.

بنابراین در بیشتر موارد، تاخیر دندان درآوردن نگران کننده نیست. با اینکه دیر دندان درآوردن به عوامل مختلفی وابسته است اما هنوز دلیل کاملا مشخصی برای آن یافت نشده است و کودک ممکن است تا 18 ماهگی نیز دندان درنیاورد.

عوامل موثر در دیر دندان در آوردن نوزاد

همان طور که گفتیم هنوز عامل مشخصی برای دیر دندان در اآوردن نوزاد پیدا نشده است. اما محققان به این نتیجه رسیده اند که عوامل زیر می تواند تاثیر زیادی در این روند داشته باشد:

 

دیر دندان درآوردن نوزاد

عوامل ارثی

دیر دندان درآوردن معمولا ارثی می باشد. اغلب، این مسئله در کل خانواده دیده می شود، و باید بدانید که نوزاد استعداد ژنتیکی برای دیر دندان درآوردن دارد مگر اینکه اولین فرزند شما باشد. دیر دندان درآوردن ممکن است از هر دو طرف یعنی هم پدر و هم مادر به ارث برسد. بنابراین، اگر هر یک از والدین در نوزادی خود دیر دندان در آورده باشند احتمال دارد فرزند آن ها نیز این مشکل را داشته باشد. اگر به یاد نمی آورید می توانید از پدر و مادر خود بپرسید.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب نیز می تواند باعث دیر دندان درآوردن شود. در این مورد، دیر دندان درآوردن تنها یکی عوارض سوء تغذیه در کودک است. نوزادانی که به علت تغذیه نامناسب دیر دندان در می آورند ضعیف تر، کوچکتر و کم وزن نیز هستند. این مسئله ممکن است به خاطر تغذیه ناکافی با شیر مادر و استفاده از شیرخشک باشد. زیرا بچه ها مانند بزرگسالان نیاز به ویتامین های A، C و D و همچنین کلسیم و فسفر دارند ودر صورت کمبود ویتامین و یا مواد معدنی، به ویژه ویتامین D و کلسیم، دیرتر از زمانی که باید دندان در می آورند.

کم کاری تیروئید

گاهی اوقات دیر دندان درآوردن نشانه ای از کم کاری تیروئید در نوزاد می باشد. بچه های با غده تیروئید کم کار مشکلات رشدی زیادی دارند. دیگر علائم کم کاری تیروئید شامل خستگی، ضعف، سردرد و سفتی در مفاصل می باشد. به غیر از دیر دندان در آوردن کم کاری تیروئید عوارض دیگری نیز برای نوزاد به دنبال دارد که عبارتند از:

  • تاخیر در راه رفتن
  • تاخیر در صحبت کردن
  • اضافه وزن 

هشدار مهم:

اگر علائم گفته شده را مشاهده کردید حتما در اسرع وقت نوزاد را نزد پزشک ببرید تا در صورت نیاز آزمایش غربالگری تیروئید برای او انجام شده و تحت درمان قرار بگیرد. زیرا کم کاری تیروئید علاوه بر مشکلات گفته شده در بزرگسالی هم می تواند عوارض جدی را برای فرزند شما ایجاد کند. یادتان باشد تیروئید غده ای است که بر تمام عملکردهای بدن تاثیر می گذارد. 

چه زمانی نیاز است به پزشک مراجعه شود؟

اگر کودک شما 13 ماهه است و هنوز دندان در نیاورده است ( با علائم دندان درآورن نوزاد آشنا شوید) و شما سابقه تاخیر در دندان درآوردن در خانواده را نداشته اید، زمان ملاقات با پزشک اطفال است. متخصص اطفال می تواند تعیین کند مشکل تاخیر در دندان در آوردن دقیقا به چه علتی است. اگر نوزادتان در 18 ماهگی هنوز نوزاد دندان در نیاورده باشد باید به به یک دندانپزشک اطفال نیز مراجعه کنید.

سخن آخر

با اینکه می دانیم شما مادر هستید و بیش از اندازه نوزادتان را دوست دارید و هر مشکلی در رشد او بوجود بیاید باعث نگرانی بیش از حد شما می شود اما لطفا آرامش خودتان را حفظ کنید و بدانید که بسیاری از این مسائل کاملا طبیعی و رایج هستند و برای نوزادان زیادی پیش آمده است و با مشورت با یک پزشک می توانید به راحتی ان را حل نموده و خیالتان را راحت کنید.

Sheila Smitt. Reasons for Late Teething.13 June, 2017

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو