سفیدی زبان, از دلایل تا روش های درمان

سفیدی زبان, از دلایل تا روش های درمان


منبع: آرگا

220

1399/3/26

11:10


سفیدی زبان بر اثر برخی از اتفاقات مثل التهاب و عفونت پرزهای چشایی ایجاد می شود، این مشکل خطر چندانی ندارد و به روش های ساده و در دسترسی قابل درمان است.

سفیدی زبان, از دلایل تا روش های درمان

دیدن زبان سفید در آینه شاید کمی دلهره آور باشد، اما باید بدانید که معمولا خطرناک نمی باشد. سفید شدن زبان یعنی پوشش روی زبان سفید می شود، ممکن است این سفیدی کل زبان را شامل شود و یا فقط لکه ها یا تکه های کوچک سفیدی بر روی زبان ایجاد شود.

زبان یکی از اعضای مهم در بدن می باشد که در درک طعم غذا، صحبت نمودن و خوردن و بلعیدن غذا به انسان کمک می نماید، به همین دلیل سلامت این عضو بسیار مهم می باشد. زبان سالم بیشتر رنگ صورتی دارد ولی وقتی که باکتری ها و سلول های مرده بر روی آن تجمع کنند زبان سفید رنگ خواهد شد، به شکلی که بر روی آن لکه ها و یا نقطه های سفید رنگی دیده می شود و یا کل زبان سفید می شود که تا حدودی افراد با مواجه با آن نگران می شوند. اگر شخصی که دچار سفیدی زبان شده مشکل و بیماری دیگری نداشته باشد این موضوع جای نگرانی ندارد، اما در برخی موارد نادر سفیدی زبان ممکن است است نشان از یک بیماری جدی در بدن باشد، به همین دلیل هر چه سریعتر برای درمان و برطرف کردن سفیدی زبان اقدام شود. در این مطلب با برخی از روش های رفع سفیدی زبان و درمان آن آشنا می شویم.

سفیدی زبان و روش های علاج آن

دلایل سفید شدن زبان

متخصصان گوش و حلق و بینی، رنگ زبان را علامتی بر سلامت بدن می دانند، در کودکان وقتی زبان دچار بیماری یا قارچ و برفک می شود و یا در بزرگترها وقتی رنگ و بافت زبان تغییر می کند ممکن است به دلیل رعایت نکردن بهداشت و یا استعمال مواد مخدر و سیگار باشد. در طب سنتی نیز داشتن زبانی مرطوب و صورتی رنگ و تا حدودی زبر از نشانه های سلامتی بدن است. در برخی موارد بروز تغییر رنگ در زبان امکان دارد به دلایل جدی و خطرناکی مانند سرطان حفره دهان و زبان و یا برخی بیماری های مزمن کلیوی و کبدی باشد. اما در بیشتر موارد سفید شدن رنگ زبان به خاطر بیماری نیست و نیاز به درمان بخصوصی ندارد. در صورتی که مشکل سفیدی یا زخم بر روی زبان بیش از دو هفته طول بکشد، باید توسط پزشک بررسی شود و دلیل آن مشخص گردد.برخی از مشکلات بهداشتی که باعث سفید شدن زبان می شوند عبارتند از:

  • خشکی دهان که به دلیل نفس کشیدن و خوابین با دهان باز ایجاد می شود.
  • مسواک نزدن یا استفاده نکردن درست از مسواک و نخ دندان.
  • تمیز نکردن زبان.
  • دی هیدارته شدن بدن یا همان کم آبی بدن.
  • تحریک زبان با تیزیهای دندان، دندان مصنوعی و پروتز یا براکت های ارتودنسی.
  • مصرف الکل به طور منظم.
  • مصرف و کشیدن تنباکو ا جویدن آن.

دوای رفع سفیدی زبان

ممکن است افراد با رعایت بهداشت باز هم دچار این مشکل شوند، در این صورت این موضوع به دو دلیل زیر ایجاد می شود:

  • خزه پوستی دهانی
  • لوکوپلاکی
  • برفک دهان
  • سفلیس
  • سرطان دهان و زبان و برخی بیماری های نادر

روش های درمان خانگی سفیدی زبان

برای رفع این مشکل می توانید از روش های طبیعی زیر استفاده کنید:

 زرد چوبه

زردچوبه یکی از ادویه های پرخاصیت می باشد که جنبه دارویی نیز دارد. زردچوبه دارای خاصیت آنتی باکتریال می باشد و به همین دلیل برای رفع و درمان برفک و بوی بد دهان تاثیر گذار است . باعث رفع سفیدی دهان می شود. می توانید نصف قاشق چایخوری زردچوبه را با مقدار کمی آب لیمو مخلوط کنید تا خمیری شکل شود و سپس این خمیر را به کمک مسواک، حدود ۲ تا ۳ دقیقه به زبان بمالید و بعد با گرم آن را بشویید. انجام روزانه ۳ تا ۵ مرتبهی این عمل باعث بهبود زبان می شود. همچنین می توانید از زردچوبه به شکل غرغره استفاده کنید . نصف قاشق غذاخوری زردچوبه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و در طول روز ۲ بار غرغره کنید.

سفیدی زبان و درمان آن

استفاده از نمک

نمک یکی از روش های طبیعی برای از بین بردن برفک و سفیدی روی زبان است و همچنین یک زداینده طبیعی به منظور از بین بردن سلول های مرده و ذره های کثیفی که بر روی زبان جمع شده اند می باشد. خاصیت ضد عفونی کننده نمک باعث از بین رفتن باکتری هایی می شود که موجب بوی بد دهان می شود. به منظور رفع سفیدی زبان مقدار کمی نمک بر روی زبان ریخته و با مسواک روی آن بکشید و در آخر با آب گرم شست و شو بدهید. در طول روز ۲ مرتبه تا بخبودی کامل اینکار را انجام دهید، در ضمن می توانید آب نمک نیز غرغره کنید. یک قاشق چایخوری نمک را با یک لیوان آب وارم مخلوط کرده و سپس غرغره کنید، تا برطرف شدن کامل سفیدی زبان روزی یک مرتبه اینکار را انجام دهید.

استفاده از چند روش برای درمان سفیدی زبان

ماست بخورید

ماست سفید طبیعی دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن می باشد، که یکی از انها برطرف کردن برفک دهان و سفیدی زبان است، ماست به دلیل دارا بودن پروبیوتیک باعث کاهش قارچ می شود. برای درمان سفیدی زبان و از بین برفک در طول روز حدود ۱۲۵ میلی گرم ماست میل کنید، اینکار علاوه بر سلامت زبان باعث اثرات مثبتی در بدن می شود.

روش های خانگی علاج سفیدی زبان

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد پرخاصیت است که در موارد بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. جوش شیرین باعث از بین رفتن مواد باقی مانده روی زبان خواهد شد. می توانید یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقداری اب لیمو مخلوط کنید تا خمیری شکل شود، سپس خمیر حاصل شده را با کمک مسواک بر روی زبان و دندان های خود بکشید، روزی یکبار اینکار را تا بهبودی کامل انجام دهید، اینکار علاوه بر بهبود زبان باعث سفیدی دندانها نیز می شود. در روش دیگر می توانید از مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کرده و آن را حدود یک دقیقه بدون قورت دادن، غرغره نمایید.

 ژل آلوورا

آلوورا دارای خواص ضد التهابی می باشد، به همین دلیل بسیار مناسب برای حل و رفع مشکلات مربوط به دهان و دندان است، ژل آلوورا با میکروب ها مقابله می کند و برای رفع سفیدی زبان مفید است. به منظور برطرف کردن سفیدی زبان، از آب الوورا به اندازه ۲ قاشق به مدت سه دقیقه غرغره نماییدو بعد آن را بدون قورت دادن بیرون بریزید، برای داشتن نتیجه بهتر در دو هفته و هر هفته ۲ مرتبه اینکار را انجام دهید.

درمان برای سفیدی زبان

از سیر بهره بگیرید

همانطور که می دانیم سیر دارای خواص بسیاری است از جکله خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و ضدعفونی کنندگی، به همین دلیل جویدن یک عدد سیر یک روش عالی برای از بین بردن برفک و سفیدی در زبان می باشد. شیر یک ضدعفونی کننده طبیعی و مشهور است که کاربرد زیادی دارد. اگر دوست ندارید سیر را بجوید از آن در غذای روزانه خود استفاده کنید، اما جویدن سیر شما را سریعتر به بهبودی می رساند. مصرف سیر باعث بهبود جریان خون شده و زیبایی پوست را برایتان به دنبال دارد.

درمانی برای سفیدی زبان

استفاده از روغن طبیعی گلیسیرین

گلیسیرین یکی دیگر از موارد طبیعی است که می توانید برای رفع سفیدی زبان خود از آن بهره ببرید، این موضوع بخصوص در زمان خشکی دهان بسیار مفید است و همچنین باعث رفع بوی بد دهان نیز می گردد. گلیسیرین را می توانید از عطاری ها و فرشگاه های فروش مواد طبیعی تهیه نمایید. نصف قاشق چای خوری گلیسیرین را در داخا دهان قرار دهید و به آرامی با آن مسواک بزنید، انجام اینکار در طول روز دو مرتبه باعث می شود تا زبان شما به رنگ سابق خود بازگردد.

علاج سفیدی زبان با ساده ترین روش ها

استفاده از نقره کلوئیدی

برای رهایی از سفیدی زبان می توانید از نقره کلوئیدی استفاده کنید. این ماده دارای خواص آنتی بیوتیک و ضد قارچ و ضد میکروبی قدرتمندی می باشد که باعث از بین رفتن مواد سفید روی زبان می شود، علاوه بر این نقره کلوئیدی باعث از بین رفتن بوی بد دهان خواهد شد. برای استفاده از این ماده، ۳ قاشق غذا خوری از آن را با یک چهارم فنجان آب مخلوط کرده و در دهان بریزید و چند دقیقه آن را غرغره کنید و در آخر بیرون بریزید. روزی دو یا سه بار از این روش استفاده نمایید.

علاج برای سفیدی زبان

استفاده از چریش

چریش یکی از موا درمانی رایج برای رهایی از سفیدی های روی زبان و درمان آن است. علاوه بر این این ماده دارای خواص دیگری برای رفع بیماری ها می باشد. گیاه چریش دارای خاصیت های ضد باکتری و ضد قارچی قدرتمندی می باشد و به همین دلیل قارچ و باکتری های روی زبان را از بین می برد، چریش یک تصفیه کننده عالی برای خون نیز می باشد و سموم را از بدن دفع می کند. برای اینکار یک قاشق غذاخوری برگ چریش خشک شده را در یک فنجان آب حل کرده و بجوشانید، بعد از خنک شدن با این محلول دهان خود را شسته و از آن برای غرغره استفاده نمایید. روزی دو مرتبه اینکار را انجام دهید تا بهبود یابید.

درمان کردن سفیدی زبان

روغن درخت چای

روش دیگر برای درمان سفیدی زبان استفاده از روغن درخت چای است، این روغن دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد باکتریایی بوده و به همین دلیل روشی مناسب برای رفع مشکل سفیدی زبان می باشد. برای این منظور یک قاشق از روغن درخت چای را با یک لیوان آب گرم مخلوط نمایید و از آن برای غرغره کردن استفاده کنید. محلول را به خوبی در دهان بچرخانید و سپس دور بریزید، روز دو تا سه بار می توانید اینکار را انجام دهید.

استفاده از روغن اورگانو یا پونه کوهی

برای درمان سفیدی زبان می توانید از روغن پونه کوهی استفاده کنید. روغن اورگانو یا همان پونه کوهی دارای خواص ضد ویروسی، ضد قارچی، ضد باکتریی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی می باشد.این روغن مثل یک آنتی بیوتیک عمل می کند و باعث می شود تا سفیدی های روی زبان شما برطرف شوند، این روغن از خشکی دهان جلوگیری می کند که یکی از دلایل اصلی سفیدی زبان می باشد.

علاج مشکل سفیدی زبان

چند پیشنهاد ساده برای برطرف شدن سفیدی زبان

برای برطرف شدن سفیدی زبان علاوه روش هایی که در بالا عنوان شد، روش های زیر را نیز به کار ببندید تا هر خ سریعتر سفیدی زبان شمادرمان شود:

  • نوشیدن آب به میزان کافی، باعث می شود تا دهان و زبان از غذاهای اضافه پاک شود.
  • مصرف میوه هایی مانند گواوا و سیب باعث پاکسازی دهان می شود.
  • بعد از عر وعده غذایی حتما آب بنوشید تا چیزی روی زبان نماند.
  • در زمان مسواک زدن حتما زبان را هم مسواک بزنید تا بهداشت دهان و دندان رعایت گردد.
  • زمانیکه برفک دهان یا سفیدی زبان شما بیشتر از دو هفته به طول انجامید و همچنین درد و التهاب نیز داشت حتما به پزشک مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو