آیا نمک بدن شما کم است؟

منبع: آرگا

116

1399/4/10

12:37


کمبود نمک و سدیم در بدن به دلایل مختلفی ایجاد می شود که باید پرزشک آن ها را تشخیص بدهد و علل آن را پیدا کند و با تجویز مناسب این کمبود را درمان کند. در این مقاله شما را با علامت های کمبود نمک در بدن آشنا می کنیم و عوارض و راه های درمان آن را نیز برای شما مطرح می کنیم. تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

کمبود مصرف نمک می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و با توجه به توصیه سازمان بهداشت باید کم تر از این مواد استفاده کنید. میزان متعادل مصرف نمک حدودا ۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی گرم می باشد. باید بدانید که همانطور که افزایش مصرف نمک می تواند مشکل ساز باشد کاهش مصرف آن نیز می تواند مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند.

یکی از عوارض کاهش نمک نارسایی قلبی می باشد

علائم کمبود نمک در بدن

باید بدانید که نمک سرشار از سدیم می باشد و سدیم یکی از موادی می باشد که برای بدن بسیار ضروری می باشد و کمبود آن مشکلات بسیار زیادی بوجود می آورد. در ادامه این علامت ها را برای شما بیان می کنیم.

  • احساس ضعف بیش از حد
  • بی تفاوتی نسبت به محیط
  • کشیدگی عضلانی و تشنج
  • گرفتگی عضلات دست و پا
  • ایجاد شوک به دلیل فشار خون پایین
  • گیجی و کند شدن حرکات
  • از بین رفتن حرکت های بازتابی
  • رفتن به کما

عوارض کمبود نمک در بدن

باید بدانید که زیاده روی و یا کاهش بیش از حد یک ماده معدنی در بدن می تواند مشکلات بسیار زیادی برای شما ایجاد کند. در ادامه این مطلب عوارض کمبود سدیم در بدن را برای شما مطرح می کنیم.

مقاومت نسبت به انسولین

با توجه به تحقیقات انجام شده نشان می دهد که کمبود سدیم می تواند مشکلات بسیاری برای بدن بوجود بیاورد که یکی از آن ها احتمال مقاومت بدن نسبت به انسولین می باشد. باید بدانید که مقاومت نسبت به انسولین زمانی اتقاق می افتد که سلول های بدن نمی توانند به گیرنده های هورمون های انسولین متصل شوند و در نهایت موجب افزایش قند خون می شود. باید بدانید که این نوع از مقاومت در پی بیماری هایی مانند دیابت نوع دو و بیماری های قلبی می باشد.

رابطه کمبود نمک و کاهش بیماری قلبی

باید بدانید که یکی از باور های غلطی که در بین مردم رایج شده است که اگر نمک کمی مصرف کنیم و گاها اگر آن را از رژیم غذایی حذف کنیم ممکن است بیماری های قلبی کاهش یابد. باید بدانید که کاهش نمک می تواند موجب کاهش فشار خون شود. باید بدانید که فشار خون می تواند موجب سکته های قلبی و مرگ شود. باید بدانید مطالعات انجام شده نشان می دهد که کاهش مصرف نمک نمی تواند از سکته مغزی و سکته قلبی پیشگیری کند بلکه مصرف نمک کم تر از ۳۰۰۰ میلی گرم در طی روز می تواند این عارضه ها را افزایش دهد.

نارسایی های قلبی

باید بدانید افرادی که نمک را از زندگی خود حذف می کنند به نارسایی قلبی در اثر کاهش پمپاژ مناسب خون برای رساندن اکسیژن مورد نیاز به بدن دچار می شوند. البته این به معنای بروز بیماری های قلبی نیست ولی یکی از جدی ترین مشکلاتی می باشد که ممکن است برای افراد ایجاد شود. آزمایش هایی که انجام شده است نشان می دهد که کمبود نمک می تواند باعث بروز بیماری های قلبی شود در صورتی که به بسیاری از افراد توصیه می شود که مصرف نمک را ترک کنند. باید بدانید که ترک کردن نمک می تواند بسیار خطر ساز باشد و عوارض جدی تری در پی داشته باشد.

افزایش کلسترول

در نظر داشته باشید که رژیم غذایی کم نمک می تواند موجب افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید ها در بدن شود. باید بدانید که یکی از عواملی که می تواند منجر به بروز بیماری های قلبی شود افزایش کلسترول LDL و تری گلیسیرید در خون می باشد. باید بدانید که با کاهش سدیم در بدن این مواد افزایش پیدا می کند و می تواند مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند.

کمبود نمک می تواند عوارض بسیار زیادی داشته باشد

کاهش نمک و مرگ برای دیابتی ها

باید بدانید که در صورت کمبود نمک در بدن سلول های بدن نمی توانند به گیرنده های انسولین موجود در خون بپیوندند و در نتیجه باعث افزایش قند خون می شوند. باید بدانید که اگر دیابت دارید نباید مصرف نمک را کم کنید. افزایش خطر مرگ برای هر دو نوع دیابت نوع یک و دیابت نوع دو وجود دارد.

هیپوناترمیا

هیپوناترمیا زمانی رخ می دهد که میزان نمک در خون کاهش پیدا می کند. باید بدانید که علائم کمبود نمک در بدن مانند علامت های کمبود آب در بدن می باشد. در موارد بسیار شدید ممکن است شما دچار تورم، سردرد، تشنج و کما شوید و در موارد بسیار شدید تر خطر مرگ را برای شما در پیش خواهد داشت. باید بدانید که هیپوناترمیا بیش تر برای افراد مسن رخ می دهد که رژیم غذایی مناسبی ندارند و یا دارو های مصرفی آن ها ممکن است باعث کاهش بیش از حد نمک در خون آن ها شود. البته باید بدانید نه تنها افراد مسن بلکه ورزشکارانی که سخت ورزش می کنند و به میزان مناسب آب مصرف نمی کنند دچار هیپوناترمیا می شوند.

نکته : باید بدانید که افرادی که ورزش می کنند آب زیاد می نوشند برای همین هم سدیم در خون رقیق شده و از راه عرق کردن و یا ادرار دفع می شود و بدن دچار کمبود آن می شود.

میزان مصرف نمک

باید بدانید که استفاده بیش از حد از نمک می تواند برای ما مضر باشد بنابراین بهتر است به مقدار مناسب از آن استفاده کنیم زیرا کمبود آن هم عوارض بسیار زیادی ایجاد می کند. برای افراد عادی حدودا ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی گرم مصرف نمک در روز مناسب می باشد که ین میزان برابر ۱.۵ تا ۲.۵ قاشق چای خوری می باشد. البته باز هم اگر دارای فشار خون می باشید بهت است از دستور پزشک خود پیروی کنید و میان نمک مصرفی را به حداقل برسانید. باید بدانید که بسیاری از غذا های کنسرو شده و غذا هایی که فرآوری شده اند نمک بسیار زیادی دارد که مصرف آن ها را توصیه نمی کنیم. در واقع باید مصرف نمک به میزان متعادل باشد تا مشکلی برای شما ایجاد نشود زیرا اگر نمک در خون زیاد باشد ممکن است باعث افزایش فشار خون شود و کاهش آن می تواند نارسایی قلبی ایجاد کند.

راه درمان

باید بدانید که درمان کمبود نمک در بدن بسیار راحت می باشد و شما می توانید با استفاده روزانه یک قاشق چای خوری نمک کمبود آن را جبران کنید. ولی باید بدانید که این کمبود باید طبق آزمایشات شناسایی شود. در نظر داشته باشید که هرگز نباید دارویی را خود سر استفاده کنید و برای مصرف این ماده نیز تایید پزشک لازم می باشد. باید بدانید که علل مختلفی برای این کمبود ها وجود دارد که می توان به نارسایی قلبی و کلیوی اشاره کرد. با تشخیص علل آن پزشک ممکن است درمان های مختلفی برای شما در نظر بگیرد. راه های دیگر درمان عبارت اند از :

  • تزریق محلول نمک وریدی
  • محدود کردن آب مصرفی
  • استفاده از دارو های ادرار آور و دیورتیک

نکته : باید بدانید که افرادی که کمبود نمک دارد باید به سرعت تحت درمان قرار بگیرند زیرا این کمبود می تواند موجب نارسایی های قلبی شده و مشکلات تنفسی و … ایجاد کند.

کاهش نمک و نا رسایی کلیوی

در نظر داشته باشید که مصرف نمک باید مناسب با شرایط شما باشد گاها با توجه به وضعیتی که دارید ممکن است پزشک به شما بگوید که اصلا نمک مصرف نکنید بنابراین نباید نمک مصرف کنید. در واقع این مقاله بر اساس افرادی که سالم هستند و بیماری های خاص ندارند نوشته شده است. اگر دارای بیماری های ارثی و خونی می باشید بهتر است با توجه به دستور پزشک خود از نمک استفاده کنید زیرا ممکن است کمبود نمک یا مصرف بیش از حد آن برای شما ضرر داشته باشد و حتی در موارد بسیار شدید ممکن است باعث ایجاد عارضه های بسیار جدی و خطرناک مانند اغماء شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو