آشنایی با مهم ترین خواص کهربا بر روی سلامتی

منبع: آسان طب

116

1398/2/29

21:28


مزایای بهداشتی کهربا برای هزاران سال شناخته شده بود و مردم معتقد بودند که این سنگ  می تواند به درمان بسیاری از بیماری های مختلف کمک کند. امروزه مردمان بسیاری در مورد خواص کهربا شک دارند و تصور می کنند که بیشتر این مزایا تخیلی است. جواهر ساخته شده از کهربا، به طور موثر برای کاهش درد در ناحیه گردن، سر و گلو موثر است. دستبند ساخته شده از این رزین طبیعی عمدتا برای کاهش درد ناشی از آرتروز، روماتیسم و مفاصل استفاده می شود. علاوه بر این نیز تصور می شود که پوشیدن جواهرات کهربا می تواند به کاهش اضطراب و غلبه بر خستگی کمک کند.

خواص کهربا

تاریخچه کهربا

با اینکه بیشتر مردم کهربا را نوعی سنگ می دانند، اما این ماده زیبا صمغ خشک و فسیل شده درختان می باشد که در طی چندین هزار سال رنگی بسیار زیبا به خود می گیرد. به همین دلیل است که کهربا از دیرباز جزو محبوب ترین جواهرات محسوب می شود. ابتدا از خواص کهربا در صنعت عطر سازی استفاده می شد ولی به مرور زمان مزایای دیگری نیز برای این ماده زیبا هویدا گشت. کهربا بیشتر در فسل هایی که متعلق به دوره کرتاسه باشد وجود دارد.  بیش از 90 درصد کهربا قابل استخراج دنیا در پروس قرار دارد. پروس نام قسمت تاریخی در اروپای شمالی است که در آن قوم بالت ها زندگی می کردندو هم اکنون پروس در آلمان کنونی قرار دارد.

خواص کهربا

خواص کهربا

بعضی از مردم نیز گردنبند کهربا را می پوشند، زیرا معتقدند که می تواند به افزایش عملکرد تیروئید کمک کند. اگر برای این مقصود خاص قصد دارید از کهربا استفاده کنید، به شما پیشنهاد می کنیم از گردنبند های کوتاه تر استفاده کنید تا سنگ کهربا به غده تیروئید شما نزدیک تر باشد. برای اطمینان از این که بیشترین مزایای سلامتی را از کهربای خود دریافت می کنید، مهم است که مطمئن شوید که مهره ها یا سنگ های آن از کهربای اصل بالتی ساخته شده اند. این قضیه به این دلیل مهم است که در دیگر انواع کهربا اسید ساکنین وجود ندارد. صمغ کهربایی که از دریای بالتیک یه دست می آید، حاوی 3-8٪ اسید ساکنین است. هنگام پوشیدن جواهرات کهربا نیز لازم است مطمئن شوید که کهربا با برخی از قسمت های بدن شما تماس می گیرید. این مهم است زیرا اسید ساکنین زمانی آزاد می شود که در مجاورت گرمای پوست قرار داشته باشد. بنابراین اساسا هر چه شما مدت بیشتری از این جواهرات استفاده کنید، از خواص بیشتری نیز بهره خواهید برد.

خواص کهربا برای بچه ها

مزایای استفاده از کهربا برای دندان کودکان حتی قبل از جنگ جهانی دوم شناخته شده بود. بچه ها در آلمان و برخی از کشورهای دیگر، دانه های کهربا را در مو های خود قرار می دادند، که به نظر می رسید برای کمک به رشد کودکان و کاهش درد دندان این کار انجام می شده است. در کشورهایی مثل لیتوانی، دندان های کودکان حتی با کهربا نیز ماساژ داده می شود تا درد ناشی از ریختن را کاهش دهد. حتی امروز گردنبند ساخته شده از کهربا در میان والدینی که میخواهند به در آمدن دندان کودکان خود کمک کنند بسیار رایج است. لازم به ذکر است که برخی از افراد مشهور نیز با عکس گرفتن از نوزادان خود با گردنبند های کهربا به افزایش محبوبیت این جواهر کمک کردند. تصور می شود که اسید ساکنین مهم ترین دلیل برای مزایای پزشکی کهربا باشد. هنگامی که این رزین طبیعی در نزدیکی پوست قرار می گیرد، می تواند روغن زیستی (ساکنین اسید) را به جریان خون آزاد کند. این اثر چیزی است که باعث می شود سوزش و درد ناشی از دندان در آوردن از بین رفته یا به حداقل برسد.

خواص کهربا

روغن و پودر کهربا

همچنین لازم به ذکر است که خواص کهربا نه تنها برای جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه از پودر و روغن ساخته شده از این رزین طبیعی برای ماساژ و اهداف مشابه استفاده می شود. دانشمندان باور دارند که کهربای استخراج شده از بالتیک خواص درمانی قوی دارد. ماساژ پوست با این روغن باعث می شود تا بافت های آسیب دیده پوست بهبود یابند و پیری نیز به تاثیر بیفتد. از این روغن برای درمان مشکلات پوستی مانند خارش، سوزش و التهاب نیز استفاده می شود. پودر کهربا نیز می تواند به روند بهبودی مشکلات تیروئیدی، تصلب شراین و از بین بردن شوره سر کمک کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو