نقد پسرکشی

کسی در فیلم حضور دارد  که من بشناسم؟

ژاله صامتی، بازیگر پرکار سینمای ایران در سالهای اخیر در فیلم حضور دارد. بهاره کیان افشار هم که در چند سال گذشته « بی وزنی » و « رویای سهراب » از او روی پرده سینماها رفته بود، دیگر بازیگر فیلم است. لیلا اوتادی و لیلا زارع هم نقش های کوتاهی در فیلم دارند.

داستان فیلم درباره چیست ؟

پس از اینکه یک زن صاحب فرزند پسر نمی شود، مرد تصمیم می گیرد با دختر دیگری ازدواج کند تا برای او پسری به دنیا بیاورد اما ...

کارگردان کیست ؟

محمد هادی کریمی که پزشک،فیلمساز، نویسنده و شاعر است. او سالها در پُست های مدیریتی در سینما و مطبوعات سینمایی ایران حضور داشته و چهره شناخته شده ای در سینمای ایران به شمار می رود. از ساخته های او می توان به فیلم های « کمدی انسانی » و « برف روی شیروانی داغ » اشاره کرد.

نقد پسرکشی

نکات مثبت فیلم ؟

اینکه علاقه مندان به سینما می توانند شکل و شمایل یک فیلم بد را دیده و به عنوان یک نمونه تمام و کمال از تمام اشتباهات ممکن در فیلمسازی از آن یاد کنند!

نکات منفی فیلم ؟

فیلمنامه « پسرکشی » فاجعه محسوب می شود. داستان فیلم از خرافات و فرزند پسر داشتن گرفته تا موزه و میراث فرهنگی و ساختمان و عشق، در هوا معلق است!

تفاوتی میان زمان گذشته و حال نیست. کارگردان نه علاقه ای به تصحیح رنگه داشته تا حال و هوای قدیمی اثر حفظ شود و نه به دیالوگ ها توجهی داشته که حداقل ادبیات امروز در زبان شخصیت های قدیمی نچرخد!

فیلمبرداری « پسرشکی » نیز در نوع خود عجیب است. دوربین فیلم در اغلب موارد در بدترین موقعیت ممکن قرار می گیرد و در گرفتن نماهای نزدیک، یا به طور پیوسته به اکستریم کلوزاپ نزدیک می شود یا در حال زوم آوت از کلوزآپ است!

شخصیت پردازی مشخصی در فیلم وجود ندارد. دختر جوانی که به زندگی پسرک وارد می شود، نه مقدمه ای برایش در نظر گرفته شده و نه منطقی! عجیب تر اینکه فیلم به فاصله یک سکانس، آنها را دلباخته هم می کند!

« پسرکشی » حداقل 40 دقیقه زمان اضافه دارد. سکانس های تکراری تقابل پسر و مادر ریتم فیلم را از نفس انداخته است.

یک سکانس بامزه در فیلم وجود دارد. جایی که پسر چندین دقیقه در حال توضیح برای پلیس است و ما نیز همراه با پلیس، توضیحات او را می شنویم. در انتهای این سکانس، پلیس برگه ای در اختیار مرد جوان قرار می دهد و به او می گوید هرچی که گفتی رو دوباره اینجا بنویس! هدف کارگردان قطعاً ایجاد موقعیت کمدی نبوده اما این سکانس واقعاً یک کمدی ناخواسته است!

کمدی ناخواسته فیلم در سکانس انتهایی فیلم وارد مرحله جذاب تری می شود! ( خطر لو رفتن داستان ). در این سکانس استاد می گوید که اسکلت های پیدا شده در آغوش هم مربوط به یک زوج عاشق نیست بلکه مربوط به دو مرد در حال نزاع و درگیری بوده! دو مرد که در حال کتک زدن و دعوا با یکدیگر از دنیا رفته اند و حالا اسکلت شان در آغوش هم یافت شده!

نقد پسرکشی

عامل تاثیرگذار برای تماشای فیلم؟

بیکاری!

حرف آخر :

« پسرکشی » وضعیتی شبیه به « تیغ و ترمه » دارد. فیلم جدید محمد هادی کریمی نه سینماست و نه حرف مهمی برای گفتن دارد. حتی امروز در سریال های تلویزیونی نیز شاهد چنین کیفیت نازلی نیستیم و مشخص نیست که چطور و چگونه چنین اثری می خواسته در یک رقابت سینمایی رنگ سالن های اکران را به خود ببیند. « پسرکشی » با فستیوالی از اشتباهات فنی و کارگردانی، قطعاً یکی از بدترین آثار سال به شمار می رود!

منتقد: میثم کریمی

این مطلب بصورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می گردد.

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

نام فیلم : پسرکشی

نقد پسرکشی

کارگردان : محمدهادی کریمی

نویسنده : محمدهادی کریمی

تهیه کننده : صادق یاری

بازیگران :

آرمان درویش

ژاله صامتی

بهاره کیان افشار

لیلا اوتادی

و...