ابتلای ۱۰ هزار نفر از کادر درمان به کرونا/ ۱۴۰ نفر از جامعه پزشکی شهید شدند

86

1399/4/25

15:34


ابتلای ۱۰ هزار نفر از کادر درمان به کرونا/ ۱۴۰ نفر از جامعه پزشکی شهید شدند

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه:« جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و اگر کادر درمان را هم اضافه کنیم اعداد ما نزدیک به ده هزار نفر می رسد و در کنار آن حدود ۱۴۰ نفر از جامعه پزشکی شهید شدند.» خاطرنشان کرد:«دولت باید سلامت را در اولویت خود قرار دهد همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند اگر سلامت تامین نشود قطعا معیشت و اقتصاد دچار آسیب می شود.»


دکتر محمدرضا ظفرقندی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« براساس وظیفه قانونی نظام پزشکی دو هدف اصلی پیش بینی شده است یکی حفاظت از سلامت مردم و دوم حفاظت از سلامت و خدمت جامعه پزشکی است. آن چیزی که امروز شاهد آن هستیم و موجب نگرانی مردم و مسوولین شده هر دو این مورد در معرض آسیب قرار گرفته اند لذا لازم است نظام پزشکی نظرات و راهکارهای مهم را را با افکار عمومی در میان بگذارد.»


وی در ادامه گفت:« قریب به ۶ ماه از بیماری می گذرد و بعد از یک کنترل اولیه که به دلیل رفتار خوب از جانب مردم و حوزه سلامت انجام شد بیماری در اواخر فروردین و اردیبهشت به یک شرایط قابل قبولی رسید ولی امروز مشاهده می کنیم که بیماری دوباره اوج گرفته است که قاعدتا باید یک بررسی علمی و قاطع انجام شود که اگر مواجهه صحیحی صورت نگیرد هم مردم را از دست می دهیم هم جامعه پزشکی دچار فرسودگی می شوند.متاسفانه آمار ابتلا به کرونا در کشور رو به افزایش است و باید زمینه هایی که عامل افزایش شیوع آن است بررسی شود.»


وی افزود:«آنچه امروزه مشاهده می کنیم مدل های مختلف مواجهه با این بیماری در کشورهای دیگر است و کشورهای مختلف توانسته اند با روش خوبی ویروس کرونا را کنترل کنند به عنوان مثال کشور نیوزیلند، استرالیا، کره جنوبی و ژاپن و حتی کشورهای در حال توسعه مثل ویتنام با روش های مناسب بیماری را کنترل کرده اند و تقریبا در برخی کشورها این بیماری حذف شده است. برخی کشورها نیز مدل برخوردشان با ویروس کرونا را مدل غیرصحیحی به نام ایمنی جمعیتی قرار دادند و نتایج این مدل اپیدمیولوژیک نتایج خوبی نبوده و امروزه مشخص شده این بیماری با این روش، مدت مدیدی در جامعه جهانی وجود خواهد داشت و به این سطح از امینی به این زودی ها نمی رسیم. همچنین مشخص شده ایمنی که دراین بیماری بعد از ابتلا ایجاد می شود طولانی و قابل تکرار نیست بنابراین مدل ایمنی جمعیتی برای مبارزه با کرونا تقربا مردود است و ممکن است بیماری در افرادی که قبلا مبتلا شده اند عود کند.»


وی خاطرنشان کرد:« باید در نحوه مبارزه با کرونا بازنگری شود. طبیعی است مدل مبارزه با این بیماری با توجه به شرایط اقتصادی هر کشور ممکن است متفاوت باشد. در کشور ما با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی قرنطینه یا ایمنی تهدیدی و ایجاد محدودیت های زیاد میسر نیست چون نیاز روزمره مردم باید تامین شود ولی رها کردن یا عادی سازی هم چاره کار نیست. اگر بخواهیم یک تحلیل علتی کنیم که چه عواملی باعث اوج گیری مجدد این بیماری شد باید گفت عادی سازی در همه ابعاد هم توسط مرم وهم توسط مسووولین و حتی رسانه ها بود که این باعث شد مردم در ایام تعطیلی عید فطر و تعطیلات خرداد به مسافرت بروند و برگزاری برنامه های عروسی و عزاداری و بازگشایی رستوران ها علل عمده ای است که باعث اوج گیری مجدد بیماری شده است. در مسیر مبارزه بایستی گاهی بدویم و گاهی که شرایط خوب می شود می توانیم اهسته تر حرکت کنیم ولی هیچ وقت نباید بخوابیم یعنی اگر در این شرایط توقف کردیم و خوابمان برد باعث شکست ما می شود. »


دکتر ظفرقندی گفت:« امروز تخت های ای سی یو بیمارستان ها پر شده و همراهان بیمار استمداد می کنند برای بیمارانشان تخت خالی پیدا کنیم. جامعه پزشکی تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و اگر کادر درمان را هم اضافه کنیم اعداد ما نزدیک به ده هزار نفر می رسد و در کنار آن حدود ۱۴۰ نفر از جامعه پزشکی شهید شدند. طبیعتا خستگی و فرسودگی و کاهش توان کار یکی از معضلاتی است که باید به آن رسیدگی شود. قدم اول برای رسیدن به یک شرایط مناسب ایجاد یک همبستگی ملی و یک عزم ملی است نمی توان از کادر درمان و پزشکی و پرستاری انتظار داشته باشند جلو بروند و بقیه به مسوولیت اجتماعی شان توجهی نکنند.»


وی افزود:«در شرایط جنگ دفاع مقدس جوانان کشور در خطوط مقدم وارد مبازه و جنگ شدند و برای حفظ کشور همه مردم کمک می کردند و توانستیم کشور را حفظ کنیم در یک مقطعی این کمک ها کاهش پیدا کرد و عقب نشینی کردیم و دوباره مردم مجبور شدند به صحنه بیایند تا بتوانیم مرزهای خود را حفظ کنیم اگر مردم امروز هم به وظایف اجتماعی خود توجه نکنند به یک عقب گردی مبتلا می شویم و پزشکان و کادر درمان دچار اسیب می شوند. دولت باید سلامت را در اولویت خود قرار دهد همانطوری که مقام معظم رهبری فرمودند اگر سلامت تامین نشود قطعا معیشت و اقتصاد دچار آسیب می شود باید تسهیلات برای بیمارستان ها و پزشکان فراهم شود و حمایت های عملی صورت گیر و مجلس باید این حمایت ها را با قانونگذاری انجام دهد.»


وی گفت:« امروزه باید برای پزشکانی که در حوزه کرونا کارمی کنند حمایت های قانونی صورت گیرد. قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید بر نظارت ها کمک کنند اگر دولت پروتکل هایی اعلام کند باید اجرا شود. یکی از آسیب هایی که باعث اوج گیری مجدد کرونا شد این بود که بازگشایی ها صورت گرفت و پروتکل هایی ابلاغ شد ولی این پروتکل ها اجرا نشد. ارگان های نظارتی باید به وظیفه خود به خوبی عمل کنند به غیر از این موارد ایجاد شرایط فرهنگی و تبلیغی و رسانه ای در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد ما اگر این تبلیغاتی که در حوزه کرونا یک مدتی فروکش کرده بود امروز دوباره در رسانه اوج می گیرد را پیگیری کنیم و هشدارهای لازم را بدهیم و به مردم آموزش های لازم را بدهیم با این کار قطعا می تونیم نتایج بهتری بگیریم. هنرمندان و ورزشکاران و نخبگان ، نهادهای مدنی و خیرین باید به وظیفه خود عمل کنند. در فاز اول بیماری خیرین به بیمارستان ها و مردم خیلی کمک کردند و باید این کمک ها ادامه پیدا کند. اگر مجموعه این شرایط وارد عرصه شوند ما می توانیم با تغییر بازنگری ها این بیماری را کنترل کنیم.»

ادامه دارد...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو