فرانسه از نخستین نقل و انتقال مالی ایران و اروپا از طریق اینستکس خبر داد+عکس

63

1398/4/14

12:18


"برونو لومر" وزیر دارایی فرانسه روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که نخستین نقل و انتقال مالی با ایران از طریق ساز وکار اینستکس در چند روز آینده انجام شود.

فرانسه از نخستین نقل و انتقال مالی ایران و اروپا از طریق اینستکس خبر داد+عکس

به گزارش رویترز، لومر این سخنان را در یک کنفرانس خبری در لهستان اعلام کرد.

وزیر دارایی فرانسه با بیان اینکه "می خواهیم اینستکس ظرف چند روز اجرایی شود" ابراز امیدواری کرد که این ساز و کار مالی در چند روز آینده راه اندازی شود.

وزیر دارایی فرانسه ادامه داد: نخستین مبادله، محدود خواهد بود، اما این (اقدام) یک نقطه آغاز است و انتظار داریم، اینستکس ابزاری موثر باشد.

۱۱ بهمن ماه گذشته بود که سه کشور اروپایی شامل انگلیس، آلمان و فرانسه از راه اندازی ساز و کار مالی موسوم به "اینستکس" با ایران و برای تسهیل مبادلات تجاری با این کشور خبر دادند.

سخنان لومر یک روز پس از آن بیان می شود که حجت الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران خطاب به اروپایی ها گفته بود: امروز اینستکس تنها ساز وکاری بدون پول است و اینستکسِ توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد؛ اما اگر اینستکس فعال شده و پول فروش نفت ایران به آنها به‌واسطه آن حاصل شود با وجود ایرادات آن، می‌توان تا حدی آن اقدام را قبول کرد.

فرانسه از نخستین نقل و انتقال مالی ایران و اروپا از طریق اینستکس خبر داد+عکس

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز در این باره اعلام کرد: پس از خروج ترامپ از برجام، اروپایی ها ۱۱ مورد تعهد دادند که شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی می‌شود که تعهدات به صورت رسمی همان روز اعلام شد.

ظریف تصریح کرد: در هیچکدام از این تعهدات اینستکس یا سازو کار مالی وجود ندارد، بلکه آنچه وجود دارد ۱۱ تعهد است. اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای برای اجرای ۱۱ تعهد خواهد بود. اروپایی‌ها باید آن ۱۱ تعهد را انجام دهند؛ از آن ۱۱ تعهد، اروپایی‌ها در چارچوب خود برجام، مواد ۱ تا ۳ ضمیمه را ببینند در ماده ۳ ضمیمه ۲ به طور صریح آورده شده است.

وی اعلام کرد: اینکه اروپا یک اقدامی انجام داده و یک قانونی را لغو کرده، کافی نیست؛ بلکه آثار آن قانون را باید نشان دهد. ما به صراحت گفتیم اگر اروپا به برجام متعهد باشد ما هم به آن متعهد خواهیم بود.

وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد: به هر صورت ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که تعهدات‌شان را انجام دهند. تعهدات اروپا بسیار فراتر از اینستکس است.

نقل از ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو