۲۰ سهم گران بورس و فرابورس ایران را ببینید

۲۰ سهم گران بورس و فرابورس ایران را ببینید


منبع: روزیاتو

107

1399/4/29

21:36


۲۰ سهم گران بازار بورس و فرابورس ایران در این گفتار معرفی می شود. این ۲۰ نماد، مربوط به بازار بورس و فرابورس است. دو بازار مختلف که ربطی به هم ندارند و مثل بورس انرژی و بورس کالا، سهام خاصی که شرایط شفافیت مالی و سود دهی مشخصی دارند و در ماموریت های هر بورس قرار دارند، در آن ها مورد داد و ستد قرار میگیرد. این اطلاعات تا هفته سوم  تیر ۹۹ استخراج شده است.

ایران، فعلا ۴ بورس دارد با نمادهایی چون: بورس، فرابورس، انرژی و کالا. بزودی بورس شماره ۵ یعنی بورس املاک، امتیازات و مسکن نیز به آن اضافه می شود تا خرید و فروش متری زمین و مسکن و مشارکت در پروژه های دولتی را در آن شاهد باشیم. احتمالا نمادش: املاک یا مسکن باشد. باید صبر کرد و دید. ضمنا، ارزش ابتدایی که برای بورس املاک در نظر گرفته شده است، ۵۰۰۰ میلیارد تومان است.

معادل ۵۰ میلیارد قطعه سهم ۱۰۰۰ ریالی! این یعنی اتفاق بسیاری مهم در حال وقوع است. پذیره نویسی شد، حتما شکار کنید. مثل ۴ نماد دیگر، قیمت های عالی خواهد گرفت. بورس ارزی نیز انشاله پس از انعقاد قطعی قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، رونمایی می شود که در زمان مقتضی، جزییات آن اطلاع رسانی می شود. در بورس امروز ایران، هزاران شهروند غیر ایرانی، کد بورس داشته و بسیاری از آن ها در بورس انرژی فعال هستند.

این رقم تا ۵ سال آینده احتمالا ده ها برابر شود. ۸۰ درصد جمعیت ایران کد بورس دارند و ۱۸ میلیون کد معاملات آنلاین. شاخص کل را اواخر اسفند ۱۴۰۰ می توان بالای ۶ میلیون واحد نظاره کرد.

حجم روزانه معاملات در بورس سال ۹۹، بیش از ۱ میلیارد دلار است. توجه کنید که از روزانه صحبت کردیم نه هفتگی و ماهانه! شاخص کل بورس ظرف ۴ ماهه نخست سال ۹۹، ۲۵۶ درصد رشد کرده است. رشدی شگفت انگیز. این رشد، همچنان ادامه دار خواهد بود. تکنیکالی و بنیادی، دلایل قطعی و روشن و توجیه کننده برای ریزش یا سقوط بورس نداریم و همچنان سهامداری بلند مدت، توصیه اکید کارشناسان است.

اینکه یک سهم قیمت گران یا ارزان داشته باشد از نظر عددی، هیچ اهمیتی ندارد. در بورس، ارزش سهم طبق بنیادی و استراتژی شما اهمیت دارد و اینکه چه عددی روی تابلو در حال معامله است، تاثیری در تحلیل گرگ ها و تحلیلگران حرفه ای ندارد. ما ایرانی ها قیمت همه چیز رامی دانیم، اما ارزش همه چیز را خیر. بین قیمت و ارزش در بورس، تفاوت بسیار است. روزگاری که اکثریت مردم خیال می کردند سهم ۵۰۰ تومانی ارزان است و سهم ۳۰ هزار تومانی گران، در حال سپری شدن است.

۲۰ سهمی که در زیر ارائه شده، گران ترین سهام بورس ایران از نظر قیمت روی تابلو است. نه سیگنال خرید است و نه سیگنال فروش. نه به شما حکم می کند وارد این سهام بشوید و نه اگر در پرتفو دارید، حکم بر خروج است! نگاه کنید بعضی از این سهام، بین ۱۲ تا ۲۴ ماه پیش، یک پنجم یا یک دهم یا یک بیستم قیمت بود و مشتری نداشت. اما الان در قیمت های بالای ۲۰ هزار تومان به راحتی در حال معامله شدن است.

معدنی دماوند با نماد کدما گروه صنعتی ملی با نماد وملی ، شیمیایی سیتا با نماد شسینا، پتروشیمی فن آوران با نماد شفن و بورس انرژی با نماد انرژی۳، ۵ سهم گران بازار سرمایه ایران با قیمت های بالای ۲۸۰۰۰ تومان به ازای هر سهم است. ۲ سال پیش به عزیزان توصیه ورود به انرژی۳ کردیم. زمانی که زیر ۴۰۰۰ تومان بود و الان در فهرست گرانترین سهام بورس ایران قرار گرفته است.

گران ترین سهام بورس ایران

تابلو نماد انرژی۳ مربوط به بورس انرژی ایران را مشاهده می کنید که در ۲۵ تیر ۹۹ به فهرست گران ترین سهام بورس ایران اضافه شد

بورس انرژی ایران با بین المللی شدن، یکی از گران ترین سهام تاریخ بورس می شود و می‌تواند قیمت ۱۲۴ هزار تومانی «شتران» در سال ۱۳۹۲ را رد کند. طرح جایگزینی گواهی سپرده یا همان کارت انرژی با طرح جایگزین طرح سهمیه بندی فعلی بنزین، تغییرات ژرف و شگرف در این بورس ایجاد خواهد کرد. در بورس، آینده پیش خرید می شود.

گران ترین سهام بورس ایران

فهرست گران ترین سهام بورس ایران را تا هفته سوم تیر ۹۹ مشاهده می کنید

این ۲۰ سهم هر روز می توانند جایگاه مختلفی در جدول گران ترین سهام بورس ایران در سال ۱۳۹۹ گرفته و حتی جای خود را به نمادهای پر پتانسیل دیگر بدهند. اگر چه گفتیم، قیمت روی تابلو، مشخص کننده گرانی یا ارزانی یک سهم نیست و شاید یک سهم ، افزایش سرمایه داده باشد و الان زیر ۶۰۰ تومان باشد. مثل خصدرا که از ۹۷۷۰ تومان اردیبهشت ۹۹ با ۱۸۰۰ درصد افزایش سرمایه به حدود ۶۰۰ تومان در تیر ۹۹ رسید.

 

گران ترین سهام بورس ایران

تابلو سهم خصدرا در بازار پایه زرد فرابورس در ۲۵ تیر ۹۹

مشخص نیست با آمدن شرکت های دیجیتالی که استارت آپ های موفق ایران بودند و هستند مثل دیجی کالا، تپسی، فیلیمو، کافه بازار و شیپور و همچنین سرخابی ها (استقلال و پرسپولیس)، این شرکت ها در فهرست گران قیمت ترین و پر مخاطب ترین و پر سهامدار ترین نمادهای بورس ایران عصر ۱۴۰۰ باشند یا خیر. اما آنچه که قابل حدس است، آینده شگفت انگیز بازار سرمایه ایران با توجه به تغییر نگاه اقتصاد ایران از بانک محوری به بورس محوری در بلند مدت است که در تغییر سبک زندگی و اقتصاد خانوار ایرانی تاثیر گذار خواهد بود.

به نظر می رسد با اتفاقاتی که در بازار سرمایه کشور در حال وقوع است و ورود نقدینگی و سهامداران جوان با پرتفوهای بلند مدتی که کلکسیونی از سهام جا مانده از رشد است، مشاهده میلیونرهای زیر ۴۰ سال تا سال ۱۴۰۴ شمسی (آخرین سال چشم انداز ۲۰ ساله ایران)، تعجب آور نباشد.

کتاب «سود مرکب» اثر فوق العاده آقای دارن هاردی و کتاب پر فروش آقای مک کورمک با نام: «آنچه دانشگاه هاروارد به شما نمی‌آموزد»، نکته های خوبی درباره اصول سرمایه گذاری و کسب و کار به کد اولی های بورس می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو