علت خارش واژن با ترشح چیست - خارش واژن به چه دلیل است؟

علت خارش واژن با ترشح چیست - خارش واژن به چه دلیل است؟


منبع: زیبامون

142

1399/5/26

01:33


در این بخش از زیبامون با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با خارش واژن، علت ایجاد این مشکل، راه‌های درمان و غیره بدانید، آشنا خواهید شد.

علت خارش واژن با ترشح چیست - خارش واژن به چه دلیل است؟

خارش واژن، یکی از مشکلات آزار دهنده و ناراحت کننده‌ای هست که تقریبا تمام خانم‌ها با اون مواجه شدند و این مشکل رو در زمان و مکان‌های مختلف تجربه کردند.

خارش واژن ممکنه در اثر برخی از اختلالات پوستی یا بیماری‌های مقاربتی ایجاد بشه و یا به دلیل استفاده از برخی مواد تحریک کننده پوست یا یائسگی اتفاق بیوفته. نکته‌ای که در این زمینه لازمه بدونید این هست که خارش واژن، در بیشتر مواقع یک مشکل نگران کننده نیست! اما اگر احساس کردید خارش واژن بسیار شدید هست و بعد از گذشت مدت زمانی، بهبود پیدا نمیکنه، لازمه که حتما این موضوع رو با پزشک متخصص زنان در میون بگذارید تا با معاینه و انجام آزمایش‌های مربوطه، علت خارش واژن بررسی بشه و بهترین درمان رو برای برطرف کردن این مشکل دریافت کنید.

در ادامه با زیبامون دات کام همراه باشید و با تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با خارش واژن، علت ایجاد این مشکل، راه‌های درمان و غیره بدانید، بیشتر آشنا بشید!

 

علت خارش واژن بدون ترشح

در ادامه به برخی از دلایل احتمالی خارش واژن و پوست اطراف آن اشاره کردیم:

 

استفاده از مواد محرک

وقتی واژن در تماس با مواد شیمیایی محرک قرار میگیره، ممکن هست با خارش واژن مواجه بشید. این مواد تحریک کننده ممکنه باعث ایجاد واکنش آلرژیک بشن و بثورات خارش داری رو در اطراف واژن و داخل واژن به وجود بیارن. از جمله مواد تحریک کننده شیمیایی رایج عبارتند از:

 

  • صابون
  • حمام حباب
  • اسپری‌های زنانه
  • دوش واژینال
  • داروهای ضد بارداری موضعی
  • کرم
  • پماد
  • مواد شوینده
  • نرم کننده‌های پارچه و لباس
  • دستمال توالت معطر

اگر دیابت دارید و یا مبتلا به بی اختیاری ادرار هستید هم ممکنه ادرار شما باعث تحریک واژن و ایجاد خارش در واژن بشه.

 

بیماری‌های پوستی

برخی از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می‌تونن باعث ایجاد قرمزی و خارش در ناحیه تناسلی بشن.

اگزما، در واقع بثورات پوستی هستند که در درجه اول، افراد مبتلا به آسم یا آلرژی بر روی پوست خود مشاهده خواهند کرد. این بثوات، رنگ مایل به قرمز داشته، خارش دار هستند و بافت پوسته پوسته دارند و ممکنه در برخی از خانمهای مبتلا به اگزما، این بثورات در واژن هم گسترش پیدا کنه و باعث ایجاد خارش در این قسمت از بدن بشه.

پسوریازیس هم یک بیماری پوستی شایع هست که باعث ایجاد لکه‌های پوستی، پوسته پوسته شدن، قرمزی در پوست سر و مفاصل میشه. در بعضی مواقع، این علائم ممکنه روی واژن هم شیوع پیدا کنند و باعث ایجاد خارش واژن بشن.

 

عفونت قارچی واژن

مخمر، یک قارچ طبیعی هست که به طور معمول در واژن وجود داره و معمولا مشکلی هم به وجود نمیاره. اما زمانی که رشد این مخمر بیش از حد باشه ممکنه باعث ایجاد یک عفونت جدی در زنان بشه.

این عفونت به عنوان عفونت قارچی واژن شناخته شده هست و معمولا از هر 4 زن، 3 نفر به این عفونت مبتلا می‌شوند. این عفونت معمولا بعد از یک دوره استفاده از آنتی بیوتیکها ایجاد میشه. زیرا آنتی بیوتیک‌ها، باکتری‌های مفید بدن رو هم به همراه باکتری‌های مضر و آسیب رسان از بین میبرند. باکتریهای مفید و خوب، برای کنترل رشد مخمر در واژن مورد نیاز هستند و رشد بیش از حد مخمر در واژن میتونه علائم ناراحت کننده‌ای مثل خارش واژن، سوزش، تورم و ترشحات پنیری شکل رو ایجاد کنه.

 

خارش واژن

 

حتما بخوانید: عفونت واژن، روش های پیشگیری و درمان

 

واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال (BV) هم یکی دیگه از دلایل شایع خارش واژن هست. درست مانند عفونت قارچی واژن، این مشکل در اثر بر هم خوردن تعادل باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد در واژن اتفاق میافته. 

خارش واژن و یا ترشحات غیرطبیعی و بدبو از جمله علائم واژینوز باکتریال هستند. این ترشحات ممکنه باریک و خاکستری باشن و در برخی مواقع هم حالت کف داشته باشند.

 

بیماری‌های مقاربتی (بیماری‌های منتقل شده از راه رابطه جنسی)

بیماری‌های مقاربتی یکی از دلایل اصلی ایجاد خارش واژن هستند و این مشکل رو ممکنه از راه‌های مختلفی در بدن ایجاد کنند که این عوامل، شامل موارد زیر هستند:

  • کلامیدیا (chlamydia)
  • زگیل ناحیه تناسلی (genital warts)
  • سوزاک (gonorrhea)
  • تب خال ناحیه تناسلی (genital herpes)
  • تریکومونیازیس (trichomoniasis)

این عوامل میتونن علائم دیگری از جمله رشد غیر طبیعی، ترشحات واژن به رنگ سبز و زرد و یا درد در هنگام ادرار رو هم ایجاد کنند.

 

یائسگی

زنانی که در سن یائسگی قرار دارند و یا این دوره رو پشت سر گذاشتند هم بیشتر با خارش واژن مواجه میشن. این مشکل به دلیل کاهش سطح استروژن هست که معمولا در دوران یائسگی اتفاق میافته و میتونه منجر به خشکی بیش از حد واژن بشه. اگر این خشکی واژن به موقع درمان نشه میتونه باعث تحریک و خارش واژن بشه.

 

استرس

استرس جسمی و عاطفی هم یکی دیگه از دلایل ایجاد کننده خارش و سوزش در واژن هست! اگرچه این مشکل خیلی رایج نیست اما در برخی از خانمها ایجاد میشه. استرس، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن میشه و بدن رو مستعد ابتلا به عفونت‌هایی که باعث خارش میشن، میکنه.

 

درمان‌های خانگی و موثر برای خارش واژن

برای اینکه از ایجاد خارش واژن پیشگیری کنید و یا اینکه این مشکل آزاردهنده رو به خوبی در خانه درمان نمایید، لازم هست به نکاتی که در زیر اشاره کردیم، توجه داشته باشید:

 

  • استفاده از دستمال توالت و پَدهای معطر رو فراموش کنید و به هیچ عنوان از کرم، اسپری زنانه، حمام حباب و محصولات معطر برای واژن استفاده نکنید.

 

  • برای تمیز کردن قسمت بیرونی ناحیه تناسلی از یک صابون ملایم و بدون عطر و آب گرم استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که فقط روزی یک بار از این روش استفاده کنید. زیرا استفاده بیش از حد از صابون میتونهه باعث خشکی واژن بشه.

 

  • برای خشک کردن قسمت بیرونی ناحیه تناسلی با دستمال، بهتره که این کار رو از قسمت جلو به عقب انجام بدید.

 

  • لباس زیر نخی و بدون مواد مصنوعی بپوشید و سعی کنید لباس زیر خودتون رو هر روز عوض کنید و با شوینده ملایم بشویید.

 

  • برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مقاربتی حتما از کاندوم استفاده کنید.

 

  • تا زمان بهبود علائم خارش و سوزش واژن، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

 

  • بعد از شنا و ورزش کردن، حتما لباس زیر خودتون رو تعویض کنید و مدت زمان طولانی رو با لباس مرطوب و خیس شده نمونید.

 

  • اگر دچار خشکی واژن هستید، حتما از مرطوب کننده واژن بدون بو استفاده کنید و قبل از برقراری رابط جنسی هم از روان کننده‌های مبتنی بر آب استفاده نمایید.

 

عفونت واژن

 

حتما بخوانید: ژل لوبریکانت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

کلوتریمازول برای خارش واژن

اگر خارش واژن به دلیل عفونت قارچی باشه میتونید از کرم یا قرص واژینال کلوتریمازول (Clotrimazole) استفاده کنید. این دارو تاثیر خوبی در از بین بردن قارچ و عفونت‌های قارچی واژن داره و لازمه که حتما با تجویز پزشک استفاده بشه.

 

تشخیص اسیدی یا قلیایی بودن رحم و واژن

PH روشی برای توصیف سطح اسیدی بودن یک ماده هست و توسط یک مقیاس عددی بین 1 تا 14 تعریف میشه. هرچه این عدد کمتر باشه، ماده یا محیط مورد نظر شما، اسیدی‌تر خواهد بود. 

پ هاش طبیعی واژن بین 3.8 تا 4.5 هست. سطح PH واژن در این محدوده میتونه به حفظ باکتری‌ها و مخمرهای مفید واژن کمک کنه. تست PH واژن برای ارزیابی اسیدی بودن ترشحات واژن انجام میشه و از این طریق میشه به سادگی متوجه شد که آیا علائم و مشکلاتی که در واژن ایجاد شده مثل خارش، سوزش، ترشحات بدبو و بوی نامطبوع واژن به چه دلیل هست تا پزشک بتونه از این طریق، بهترین درمان پزشکی رو برای برطرف کردن این مشکلات تجویز کنه.

پزشک متخصص زنان با بررسی PH واژن، معاینه میکروسکوپی واژن، بررسی ترشحات واژن و غیره، نوع عفونت واژن رو تشخیص میده و میتونه مناسب‌ترین درمان رو برای شما تجویز کنه. بنابراین بالا بودن PH واژن به تنهایی نمیتونه دلیلی بر عفونت واژن باشه و لازمه سایر عوامل هم مورد بررسی قرار بگیره. ابته لازمه بدونید که هیچ داروی بدون نسخه برای درمان بالا بودن PH واژن هم وجود نداره!

 

چرخه ph

 

حتما بخوانید: همه چیز درباره تعادل PH واژن و اهمیت آن

 

علائم اسیدی بودن واژن

بالا بودن سطح PH واژن میتونه منجر به ایجاد واژینوز باکتریال یا عفونت‌های دیگه در واژن بشه و علائمی مانند موارد زیر رو در واژن ایجاد کنه:

 

  • ایجاد بوی نامطبوع در واژن، چیزی شبیه به بوی ماهی
  • ترشحات غیر طبیعی واژن به رنگ سبز، خاکستری، سفید
  • خارش واژن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار کردن

 

چگونه تعادل PH واژن را حفظ کنیم

 

  • در هر بار رابطه جنسی، از کاندوم استفاده کنید. این پوشش نه تنها شما رو از بیماری‌های مقاربتی محفوظ نگه میداره بلکه از واژن در مقابل قلیایی بودن مایع منی هم محافظت میکنه و مانع از بر هم خوردن تعادل PH واژن میشه. 

 

  • پروبیوتیک مصرف کنید. پروبیوتیک‌ها باعث ایجاد تعادل در سیستم باکتری‌های مفید در بدن میشن و تاثیر خوبی در حفظ حالت تعادل PH واژن خواهند داشت.

 

  • از دوش واژینال استفاده نکنید؛ زیرا باعث افزایش پی اچ واژن میشه. قسمت داخلی واژن به طور طبیعی تمیز میشه و فقط لازمه که شما قمت بیرونی واژن رو با یک صابون ملایم و آب تمیز کنید.

 

  • ماست بخورید! ماست نه تنها میزان نیاز روزانه شما به کلسیم و ویتامین D  رو تامین میمنه بلکه یک منبع عالی از باکتری‌های مفید برای بدن هم هست.

 

  • برای حفظ سلامت واژن، حتما معاینات منظم و دوره‌ای داشته باشید.

 

پزشک زنان

 

سخن آخر

خارش واژن یکی از مشکلات شایع در بین خانمهاست که به دلایل مختلفی ایجاد میشه. گاهی اوقات استفاده از لباس نامناسب یا محصولات معطر میتونه باعث ایجاد این خارش بشه اما گاهی اوقات عفونتهای قارچی و باکتریایی، اصلی‌ترین دلیل ایجاد خارش واژن هستند. پزشک متخصص زنان میتونه به خوبی، علت ایجاد خارش واژن رو تشخیص بده و درمان مناسبی رو هم برای مشکل شما تجویز کنه. بنابراین در صورتی که با خارش واژن مواجه شدید، بهتره این مشکل رو جدی بگیرید و حتما به پزشک زنان مراجعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو