تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟

تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟


منبع: زیبامون

470

1399/3/11

20:44


ما در این بخش از زیبامون دات کام به تمام چیزهایی که لازم هست در رابطه با تست پاپ اسمیر بدانید، اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید!

تست پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟

حفظ سلامت بانوان یکی از مسائلی هست که باید همیشه به اون توجه داشته باشید و این موضوع بعد از ازدواج، از اهمیت بیشتری برخوردار میشه.  پاپ اسمیر (pap smear) یکی از آزمایشات پزشکی و ضروری برای خانم هاست که هم سلامت رحم و دهانه رحم رو مشخص میکنه و اگر به طور منظم انجام بگیره، میتونه تا 83 درصد از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کنه!

اگرچه این آزمایش برای سلامتی زنان از اهمیت خیلی زیادی برخوردار هست اما با این وجود باز هم برخی از خانم ها اطلاعات کافی در رابطه با این تست ندارند و دچار سردرگمی های زیادی در رابطه با انجام تست پاپ اسمیر شده باشند.

برای اینکه در این زمینه شفاف سازی بشه، در این مقاله از زیبامون دات کام، اطلاعات شما در رابطه با آزمایش پاپ اسمیر کامل بشه، اطلاعات مفید و کاربردی رو برای شما همراهان عزیز گردآوری کرده ایم تا با افزایش سطح آگاهی خود بتونید بهترین و مناسب ترین مراقبت رو از سلامتی خود داشته باشید. با ما همراه باشید.

 

تست پاپ اسمیر چیست؟

پاپ اسمیر، آزمایشی برای تشخیص سلول های سرطانی و سرطان در دهانه رحم هست. در تست پاپ اسمیر، به سادگی مجموعه ای از سلول های دهانه رحم با روش خاص جمع آوری میشن و برای آزمایش شدن به آزمایشگاه ویژه و مخصوصی که در این زمینه وجود داره فرستاده میشه. در واقع تست پاپ اسمیر به پزشک شما این امکان رو میده تا هر گونه مشکلی که در دهانه رحم وجود داره رو خیلی راحت و سریع تشخیص بده و درمان های لازم رو شروع کنه تا مشکل جدی تری مانند سرطان رحم ایجاد نشه!

 

حتما بخوانید: قبل و بعد از رابطه جنسی چه بخوریم؟

 

روند آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

آزمایش پاپ اسمیر جز آزمایش های غربالگری محسوب میشه و فرآیند بسیار ساده و سریعی داره! معمولا پزشک متخصص زنان یا ماما فرآیند انجام پاپ اسمیر رو برای شما توضیح میده و بعد از اعلام آمادگی از طرف شما، این تست انجام می گیره. این آزمایش حدودا چیزی بین 5 تا 10 دقیقه زمان نیاز داره!

کسی قرار هست تست پاپ اسمیر انجام بده باید حداقل از یک هفته قبل از انجام این تست، از کرم ها یا پماد های واژینال استفاده نکنه، از سه روز تا 48 ساعت قبل از انجام تست پاپ اسمیر از دوش واژینال استفاده نکنه و همچنین از 24 تا 48 ساعت قبل از روز انجام تست پاپ اسمیر، رابطه جنسی نداشته باشه و همچنین قبل از انجام تست پاپ اسمیر هم نباید معاینه واژینال شود.

پزشک زنان یا ماما بعد از بررسی عملکرد ریه، قلب و سینه ها، تست پاپ اسمیر رو شروع میکنه. از شما خواسته میشه تا لباس هایی که برای پوشش پایین تنه استفاده کرده اید رو خارج کنید و روی تخت مخصوص معاینه دراز بکشید.

در مرحله بعدی پزشک با استفاده از ابزار مخصوصی به نام اسپکلوم (speculum) واژن رو باز میکنه تا بتونه داخل واژن و دهانه رحم رو مشاهده کنه. بعد از این کار، به آرومی مقدار مشخصی از سلول های دهانه رحم رو جدا میکنه و در ظرف مخصوص آزمایش قرار میده. این سلول ها برای بررسی بیشتر و دقیق تر توسط پزشک به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

معمولا بعد از دو هفته تا یک ماه، جواب آزمایش پاپ اسمیر آماده میشه و میتونید برای دریافت شرح آزمایش به پزشک خودتون مراجعه کنید.

ممکنه بعد از انجام آزمایش پاپ اسمیر کمی خونریزی یا لکه بینی داشته باشید که این امر کاملا طبیعی هست و بهتره که یک پد بهداشتی همراه خودتون داشته باشید.

 

تست پاپ اسمیر

 

حتما بخوانید: چگونه بدن سالم و باروری داشته باشیم؟

 

تفسیر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چگونه است؟

اگر سلول های دهانه رحم حالت طبیعی و عادی داشته باشند به شما گفته میشه که تست پاپ اسمیر طبیعی یا منفی هست. یعنی هیچ گونه سلول سرطان زایی در دهانه رحم وجود نداره و از این نظر سلامت هستید و نیازی به تکرار این تست یا انجام آزمایشات دیگر ندارید.

اگر سلول های دهانه رحم غیر طبیعی باشند، به شما گفته میشه که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر مثبت هست اما این موضوع لزوما به معنی ابتلا به سرطان رحم نیست. اما لازمه برای تشخیص دقیق تر و بهتر آزمایشات دیگری رو هم که پزشک متخصص زنان تجویز میکنه رو انجام بدید.

در واقع آزمایش پاپ اسمیر بهترین روش برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم هست و اگر این موضوع زود تشخیص داده بشه، میتونید به راحتی این مشکل رو درمان کنید. زیرا سرطان دهانه رحم یکی از سرطان هایی هست که با موفقیت قابل درمان بود.

 

آیا آزمایش پاپ اسمیر دردناک هست؟

مانند اکثر معاینات پزشکی زنان، این آزمایش هم معمولا در افراد مختلف، متفاوت هست و ممکنه هر فردی، تجربه متفاوتی رو داشته باشه. برخی از خانم ها معتقدند که روند انجام تست پاپ اسمیر دردناک هست و برخی دیگر در طول انجام این آزمایش دردی رو حس نمی کنند!

نکته ای که باید بدونید این هست که شما میتونید هر زمانی که احساس درد و ناراحتی داشتید، به پزشک زنان یا مامای خود این موضوع رو بگید تا انجام این کار متوقف بشه.

البته در حالت کلی، ممکنه انجام تست پاپ اسمیر کمی ناراحت کننده باشه اما این موضوع کاملا قابل تحمل هست و اگر از نظر جنسی فعال باشید، معمولا مشکلی در این زمینه نخواهید داشت. 

 

حتما بخوانید: رابطه زناشویی و فواید جادویی اش + تاثیرات آن بر سلامت

 

آیا میتوان در زمان پریود، تست پاپ اسمیر را انجام داد؟

بهترین و مناسب ترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر بعد از تمام شدن قاعدگی یا عادت ماهانه هست و بهتره در روز 15 دوره قاعدگی خودتون برای انجام این تست مراجعه کنید. پزشک زنان و ماما معمولا در طول دوره قاعدگی، تست و معاینه رو انجام نمیدن. مگر اینکه شرایط بیمار بسیار خاص و اورژانسی باشه.

 

ماما

 

حتما بخوانید: تاثیر روابط جنسی بر جلوگیری از پیری زودرس پوست

 

چه زمانی باید اولین تست پاپ اسمیر خود را انجام داد؟

این موضوع معمولا یکی از بحث برانگیز ترین موضوعات در رابطه با تست پاپ اسمیر هست. در حقیقت بسیاری از کشورها در رابطه با انجام آزمایش پاپ اسمیر قوانین و مقررات مخصوصی دارند. به عنوان مثال، در انگلیس، زنان نامه ای رو دریافت می کنند که به اون ها توصیه میکنه تا بعد از ورود به 25 سالگی، قرار ملاقاتی رو برای انجام تست پاپ اسمیر رزرو کنند.

اما به طور کلی در بسیاری از کشورها توصیه می کنند تا بعد از 21 سالگی این تست انجام بگیره و اگر فردی زودتر این سن ازدواج کرده و دارای رابطه جنسی فعال هست، باید تست پاپ اسمیر رو با مشورت پزشک انجام بده.

البته لازمه بدونید که تست پاپ اسمیر رو نباید با تست معاینه سالانه زنان اشتباه گرفت. تست سلامت زنان معمولا هر سال انجام می گیره اما تست پاپ اسمیر با توجه به فعال بودن فرد از نظر جنسی و همچنین سن و سال متفاوت هست.

به طور کلی زنان در سن 21 تا 29 سالگی باید هر 3 سال یک بار تست پاپ اسمیر رو انجام دهند. (آزمایش HPV) در این گروه سنی توصیه نمی شود.

زنانی که در سن 30 تا 65 سالگی قرار دارند باید هر 5 سال یک بار، آزپمایش اپ اسمیر و تست HPV که یک تست مشترک هستند رو انجام دهند تا همیشه از سلامت جنسی خود مطلع بوده و در صورت بروز هر گونی مشکلی، درمان مناسب و زود هنگام رو شروع کنند.

 

صحبت با پزشک زنان

 

حتما بخوانید: ژل لوبریکانت چیست و چه کاربردی دارد؟

 

اگر از نظر جنسی فعال نباشیم آیا لازم هست تست پاپ اسمیر را انجام دهیم؟

سرطان دهانه رحم در بیشتر مواقع به دلیل موارد ناشی از عفونت های مقاربتی به نام ویروس HPV است، بنابراین اگر شما رابطه جنسی نداشته اید، احتمال ابتلا به سرطان رحم و نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر بسیار کمتر خواهد بود.

بر همین اساس اگر زنی تا کنون هیچگاه از نظر رابطه جنسی فعال نبوده است، باید حتما این موضوع رو با پزشک زنان یا مامای خود در میان بگذاره تا متناسب با شرایط او بهترین و مناسب ترین تصمیم گرفته بشه.

همین قانون برای خانم هایی که قبلا رابطه جنسی داشته اند اما اخیرا از نظر جنسی فعال نیستند هم صدق میکنه و حتما باید این موضوع به پزشک گفته بشه تا بتونن بهترین و مناسب ترین درمان رو برای مشکلات اون ها تجویز کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو