توزیع ۸۸۰ میلیاردتومان فوق العاده ویژه در بین کارکنان بهداشت ودرمان/ روند ابتلا، بستری و فوتی بر اثر کرونا در کشور نزولی است

46

1399/5/29

19:08


توزیع ۸۸۰ میلیاردتومان فوق العاده ویژه در بین کارکنان بهداشت ودرمان/ روند ابتلا، بستری و فوتی بر اثر کرونا در کشور نزولی است

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه:« ۸۸۰ میلیارد تومان فوق العاده ویژه بین همکاران بهداشتی و درمانی به صورت پاداش توزیع شده است پاداش های بعدی هم توزیع می شود.» درباره وضعیت کرونا در کشور گفت:«روند نسبتا ملایم نزولی ابتلا در کل کشور داریم و یک روند نزولی ملایم در فوتی ها داریم و روند کاهشی هم در بستری ها داریم.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر سیما سادات لاری در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« شش ماه است که از شیوع کرونا در کشورمان می گذرد این بیماری تمام جهان را درگیر کرده و تاکنون تعداد مبتلایان به کرونا در جهان از مرز ۲۲ میلیون نفر عبور کرده و ۷۸۰ هزار نفر تلفات داشته است. در کشورمان آمار فوتی ها در آستانه ۲۰ هزار نفر است. هنوز نادانسته های ما نسبت به دانسته های ما درباره این ویروس بسیار زیاد است.»


وی در ادامه گفت:« بسیاری از کادر بهداشت ودرمان ما متحمل رنج بیماری شدند و عزیزشان را از دست دادند. همه می دانیم در این بحران ها می توانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و درس زندگی بگیریم و هوشمندانه ترین روش این است که خودمان را با این شرایط تطبیق دهیم و یک سبک زندگی کرونایی را انتخاب کنیم. تمام جهان به دنبال تهیه واکسن برای این بیماری هستند ولی هنوز هیچ واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد کشف نشده است. مسلم این است که با رعایت اصول پیشگیری و فاصله گذاری و رعایت پروتکل های بهداشتی می توانیم از ابتلا به این بیماری پیگشیری کنیم.»


وی افزود:« بازگشایی ها باید صورت می گرفت و بنا به بازگشایی ها پروتکل ها تدوین شدند. شرایط اقتصادی و اجتماعی برای اینکه تدوام داشته باشد باید پروتکل ها رعایت شود. به دنبال این بودیم که قانون از کسانی که پرتکل ها را رعایت می کنند در برابر کسانی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند حمایت کند. در آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تمهیدات قانونی دراین زمینه در نظر گرفته شده است و کسانی که ماسک نمی زنند به مدیران کل آنها تفویض داده شده مجازات توبیخ کتبی و کسر از حقوق برای آنها اعمال شود. در واحدهای صنفی، متخلفین ابتدا اخطار می گیرند و در صورت ادامه تخلف ۵ تا ۱۰ روز تعطیل می شوند.»


وی گفت:« محرم را پیش رو داریم که یکی از ماه های بزرگ برای ما است متاسفانه با شرایط کرونایی این روند برگزاری مراسم محرم نمی تواند مانند سال های گذشته باشد آنچه مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است که مقام معظم رهبری نیز فرمودند فصل الخطاب است، امیدواریم همه طبق این مصوبه عمل کنند.»


وی خاطرنشان کرد:« مراسم عزاداری به هیچ وجه نباید در فضای سربسته برگزار شود و مراسمی هم که در فضای باز برگزار می شود به مدت دو ساعت است. هیئت های که تخلف کنند ابتدا اخطار دریافت می کنند در مرحله بعد یارانه و تسهیلات آنها قطع می شود و در مرحله سوم اجازه عزاداری نخواهند داشت.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره پرداخت فوق العاده ویژه به کارکنان بهداشتی و درمانی گفت:« ۸۸۰ میلیارد تومان فوق العاده ویژه بین همکاران بهداشتی و درمانی به صورت پاداش توزیع شده است پاداش های بعدی هم توزیع می شود. اولویت با کسانی است که با کرونا درگیر بودند. با توجه به حضور بیماران کرونا در بیمارستان ها مراجعات بیماران الکتیو به این مراکز کم و درآمد بیمارستان ها کاهش پیدا کرده است به همین علت دولت برای جبران این مشکل ۱۳۰۰ میلیارد تومان بین دانشگاه ها توزیع کرد و به این ترتیب معوقات پرسنل از حدود ۸.۵ تا ۱۰ ماه تاخیر به ۴.۵ تا ۶ ماه کاهش و حدود ۵۰ درصد کمتر شده است.»


وی درباره امکان انتقال دانشجویان از خارج به داخل کشور گفت:« دانشجویان متقاضی انتقال به داخل کشور باید از قبل از سال ۲۰۱۹ مشغول به تحصیل باشند دانشجویانی که در لیست مشخص دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل می کنند می توانند انتقالی بگیرند که باید معدل کل آنها ۱۷ باشد با اطلاعاتی که داریم برخی از دانشجویان یک سال تا یک سال و نیم در نوبت پذیرش دانشگاه های داخل کشور هستند. دانشجویانی که در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت نیستند انتقالی آنها با قوانین ما همخوانی ندارد و این انتقال در چارچوب قانونی اتفاق خواهد افتاد.»


وی درباره غربالگری داوطلبینی که آزمون ارشد و دکترا دادند گفت:« از برگزاری کنکور دکترا رضایت ۹۰ درصدی از رعایت پروتکل ها وجود داشت. هفت هزار همکار بهداشت محیط از قبل حوزه های امتحانی را نظارت کرده بودند تهویه ها و مسئله گندزایی محل آزمخون بررسی شده بود همچنین در بحث ورود و خروج داوطلبین برای اینکه فاصله گذاری آنها تحت شعاع قرار نگیرد سعی شد در حوزه هایی که حیاط دارند آزمون برگزار شود تا تجمع صورت نگیرد و وسایل پیشگیری در اختیار داوطلبان قرار داده شد. در مورد کنکور بحث های مختلف داشتیم معلوم نیست این بیماری چه زمانی ریشه کن می شود نمی توانیم همه فعالیت هایمان را ریشه کن کنیم. در کنکور چون تعداد داوطلبین بیشتر بود فاصه فیزیکی به یک و هشت دهم افزایش یافت.»


وی افزود:« وزیر بهداشت تاکید داشتند حتما نظارت ها بر برگزاری کنکور سراسری سختگیرانه و جدی باشد. زیر صد نفر از داوطلبین به کرونا مبتلا بودند که در محل های ایزوله قرار شد امتحان دهند و یک داوطلب بستری هم داشتیم که در بیمارستان از وی ازمون گرفته شد. وزیر بهداشت تاکید کردند روسای دانشگاه ها با روسای دانشگاه های وزارت علوم تماس داشته باشند امیدواریم آزمون ها در سلامت برگزاری شود.»


وی در مورد جریمه کسانی که ماسک نمی زنند، گفت:« همه کشورها تمهیدات قانونی برای رعایت پروتکل ها فراهم کرده بودند و جریمه های بالایی برای متخلفان داشتند. در کشور ما در موج دوم کرونا نظارت های شدیدتری اعمال شده است و بسیاری از اصناف متخلف پلمپ شدند. بیشترین رعایت پروتکل ها در شاغلین ادارات است. کنترل مردم و اینکه خود افراد را بخواهیم جریمه کنیم برای ما خیلی سخت است ولی ارایه دهندگان خدمت به مردم اگر به افرادی که ماسک نمی زنند خدمت دهند جریمه می شوند.»


وی درباره آمار کرونا در کشور گفت:« همه دنیا براساس یک معیار مشترکی باید آمارها را اعلام کنند چون سازمان جهانی بهداشت باید بر روی آنها مطالعه کند و آنها را در سال های آتی بررسی کند و تجربه ای برای بیماری های دیگر شود. آنچه سازمان جهانی بهداشت درباره آمارها گفته این است که افرادی که تست مولکولی آنها مثبت است جزو آمار محسوب می شوند این تست ویژگی بالایی دارد و تنها تا ۳۰ درصد ممکن است خطا داشته باشد. اگر مثبت باشد قطعا مبتلا است اگر منفی باشد تا ۳۰ درصد ممکن است خطا داشت. بیماران مورد تایید وزارت بهداشت کسانی هسند که در فوتی و چه بستری تست پی سی آر مثبت است.»


دکتر لاری افزود:« دو دسته بیمار دیگر داریم که شامل افراد محتمل و مشکوک است. موارد محتمل ممکن است پی سی آر مثبت نداشته باشند اما سی تی آنها مثبت باشد و علایم بیماری به نفع بیماری باشد. افراد مشکوک هم داریم که سی تی اسکن هم منفی است و علایم بالینی دارند اینها در دسته بندی آمار قطعی وزارت بهداشت نمی آیند در همه دنیا بحث همپوشانی مطرح است فردی به علت بیماری قلبی وارد بیمارستان می شود و علایم مشکوک دارد و فوت می کند جزو همپوشانی ها است. البته در اعلام آمار موارد محتمل و مشکوک به صورت ضریب در آمار قطعی اعمال می شود.»


وی گفت:« درموج دوم کرونا که الان در آن قرار داریم نسبتا ۲۵ درصد آمار بستری های ما کاهش یافته و بیشتر استان ها شیب بستری شان نزولی است. وزیر بهداشت به همه روسای دانشگاه ها دستور دادند بهترین موقعیت است که نیروهای انسانی را به دلیل خستگی یا موارد ابتلا کادر درمان تامین کنند و همچنین تجهیزات و ظرفیت دستگاه های اکسیژن ساز را باید بسنجند. ارزیابی دقیقی از مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته در کشور شده که می توانند کمک کنند اورژنس ها دچار ازدحام نشوند.»


وی گفت:« در موج دوم کرونا هستیم و بسیاری از استان های ما موج دوم را تجربه می کنند. برخی استان ها موج دوم را شدیدتر تجربه کردند در خوزستان به خاطر شرایط آب هوا و استفاده از کولر گازی و وسعت آن ده هفته در پیک کرونا بودیم. در مورد کرونا هر تغییری که در رعایت پروتکل ها دهیم دو هفته بعد در بستری و چهار هفته بعد در امار فوتی ها خود را نشان می دهد. آنچه الان می توانیم بگوییم یک روند نزولی با ثبات آهسته ای را داریم. کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی در آمار بستری داریم وقتی آمار بستری کم شود نویدی است که دو هفته بعد آمار فوتی ها کمتر می شود. آمار ابتلا بستگی به بیماریابی دارد. استان سیستان و بلوچستان را بیشتر رصد می کنیم وضعیت بدی ندارند و ثبات خوبی دارد.یزد برایمان مهم است، گیلان و قم چون یک موج شدیدی را تجربه کرده بودند روند صعودی دارند. مازندران بدترین وضعیت را دارد. به محض اینکه رفتار ما تغییر کند آمار می تواند در نوسان باشد ولی روند نسبتا ملایم نزولی ابتلا در کل کشور داریم و یک روند نزولی ملایم در فوتی ها داریم و روند کاهشی هم در بستری ها داریم.»

وی درباره هزینه های درمانی بیماران مبتلا به کرونا، گفت:« تمام سعی بر این است که کمترین فشار به بیماران بیاید. اما هزینه هر بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های دولتی بدون آی سی یو حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و اگر در آی سی یو بستری شود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان هزینه دارد.اگر بیمار بیمه داشته باشد ده درصد این مبلغ را پرداخت می کند و اگر توان پراخت این هزینه را نداشته باشد مددکاری بیمارستان به وی کمک می کند.درمان کرونا در بیمارستان های خصوصی دو یا دو نیم برابر بیمارستان های دولتی است.»


وی افزود:« بیمارانی که جزو گروه های آسیب پذیر هستند و یا از طریق مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته اقدام کردند، تست‌ پی سی آر آنها رایگان است. هزینه تست در بیمارستان های دولتی ۲۳۰ هزار تومان است و نرخ مراکز خصوصی هم حدود ۴۵۰ تا ۵۲۰ هزار تومان است.»


دکتر لاری درباره بیمه سلامت گفت:« تاکنون ۹۱ هزار مورد از مدارک بیماران بستری کرونایی به بیمه سلامت ارسال شده است که می توانیم بگوییم بیمه سلامت ۵۴۰ هزار روز بستری را پوشش داده است و هر بیمار ۶ روز به طور متوسط در بیمارستان بستری بوده است.»


وی گفت:« در حال حاضر در موج دوم کرونا هستیم. کشور ما پهناور و با شرایط آب وهوایی مختلف است. الان استان ها در یک وضعیت نیستند حتی شهرستان های یک استان هم در یک وضعیت نیستند. اروپا هم درگیر موج دوم کرونا شده است بخصوص اسپانیا که بدترین وضعیت را دارد، در بلژیک ماسک زدن اجباری شده است و در پاریس حتی دوی ماراتن برای بار دوم لغو شده است در یونان نیز محدودیت های کاری و گردشگری ایجاد کردند.»


وی درباره تفاوت مبتلایان پیک اول و دوم کرونا گفت:« اینکه الگوی بیماری در پیک اول و دوم چه تغیری کرده ما یک کمیته علمی داریم که مرتب جلساتی دارند و بروزترین تجربیات دنیا و مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور را بررسی می کنند علایم بیماری خیلی تغییری نکرده ممکن است برخی علایم بوده که ما احصا نمی کردیم ولی الان که دقت ما بیشتر شده می توانیم این علایم را احصا کنیم به عنوان مثال در ابتدای شیوع این بیماری از دست دادن حس بویایی را از علایم کرونا نمی دانستیم.»


دکتر لاری افزود:« وقتی نمودار دو موج کرونا در کشور را بررسی می کردیم در سنین ۳۵ تا ۴۵ سالگی یک برآمدگی داشته است. الان بیشترین بیماران ما مربوط به ۶۰ سال به بالا هستند ولی ابتلای کرونا در بین سنین ۳۵ تا ۴۵ سال افزایش محسوسی داشته است. در نوزادان هم موارد ابتلا را داریم. نمی توان گفت علایم مبتلایان پیک اول و دوم فرق چندانی کرده است. فوتی ها در افراد مسن همچنان بیشتر است ولی همه گروه های سنی درگیری و موارد ابتلا را داشته اند اما قدرت سرایت بیماری تا ده برابر افزایش پیدا کرده است ولی اینکه نوع علایم بیماری و یا شدت آن تغییری پیدا کرده باشد، خیر چنین چیزی نیست.»

وی در مورد شهدای خدمت گفت:« شهدای خدمت شامل همه پزشکان و پیراپزشکان و کادر بهداشتی و درمانی که در ارتباط مستقیم با بیماران کرونایی بودند، می شود و مصوبه آن نهایی شده است و بزودی ابلاع می شود و تمام شرایطی که برای خانواده شهدا است برای خانواده های شهدای خدمت هم لحاظ می شود. حدودا صد نفر شهید خدمت داشته ایم. در مصوبه اول طیف این افراد محدود شده بود اما اکنون همه کادر درمانی که در ارتباط مستقیم با بیماران کرونا باشند، مشمول این مصوبه هستند. آماری از فوت دانشجویان نداریم اما موارد ابتلا و بستری انترن ها و دستیاران داشتیم ولی امار فوتی در میان آنها نداشته ایم.»


وی گفت:« بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در ۱۱ اسفند بیمارستانهای دولتی می توانند با جذب نیروهای ۸۹ روزه کمبود نیروی خود را به صورت موقت جبران کنند و بسیاری از دانشگاههای علوم پزشکی با توجه به محدودیت های مالی این مصوبه را اجرا کردند و هر دانشگاهی نیز که حق و حقوق پرستاران ۸۹ روزه با پرداخت نکرده قابل پیگیری است.»


وی در واکنش به حضور برخی مبتلایان دراماکن عمومی، گفت:« ریسس جمهور تاکید دارند افراد کرونا مثبت باید ایزوله شوند. هدف از تست و غربالگری، شناسایی این افراد است برای قرنطینه که بقیه درگیر نشوند.از افراد که تست گرفته می شود در صورت مثبت بودن تست آنها نتیجه آن به اداره مربوطه ارسال می شود اگر کسی تخطی کند مجازات اخطار و توبیخ و کسر حقوق را برایشان اعمال می کمند چون سلامت بقیه را تهدید می کنند.»


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو