چاقی و اضافه وزن در اثر دلایل متفاوتی مثل عادات بد غذایی، فعالیت فیزیکی کم یا عوامل ژنتیکی و تاثیر برخی دارو‌ها ایجاد می‌شود. چاقی خطری جدی برای سلامتی محسوب می‌شود و حتی می‌تواند باعث مرگ افراد در اثر بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و ... شود.

چرا دچار اضافه وزن می‌شویم؟

عوامل متعددی باعث افزایش وزن ما می‌شوند، پرخوری، مصرف فست‌ فود‌ها، تحرک کم، محیط، عوامل ژنتیکی و مسائل دیگر. اما چاقی به طور کلی به علت پرخوری و کم تحرکی به وجود می‌‌آید. اگر مقادیر زیادی چربی و قند مصرف می‌کنید، اما در عوض ورزش یا تحرک خاصی برای سوزاندن این انرژی انجام نمی‌دهید، مقدار زیادی از انرژی اضافی به عنوان چربی در بدنتان ذخیره خواهد شد.

چگونه چاقی بر بدن ما اثر می‌گذارد؟

همان‌طور که گفته شد افرادی که دچار چاقی هستند، خود را در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به برخی مسائل جدی پزشکی قرار می‌دهند. این مشکلات سلامتی تقریبا تمام قسمت‌های بدن از جمله مغز، رگ‌های خونی، قلب، کبد، کیسه صفرا، استخوان‌ها و مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سیستم عصبی:

اضافه وزن ریسک انواع سکته‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و از رسیدن خون به مغز جلوگیری می‌کند. چاقی همچنین تاثیر بسیاری روی سلامت روان شما دارد. افسردگی، اعتماد به نفس پایین و احساس بد نسبت به بدنتان از عوارض چاقی روی سلامت روان شما است.

دستگاه گوارش:

از آنجایی که افراد چاق چربی زیادی مصرف می‌کنند، کبد و دستگاه گوارشی آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. یکی از عوامل بیماری کبد چرب اضافه وزن و چاقی است. چاقی با خطر بالایی برای ریفلاکس معده و مری همراه است. این بیماری که با عنوان GRED شناخته می‌شود، هنگاهی رخ می‌دهد که اسید معده به مری نشت کند.

علاوه بر این چاقی خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را نیز افزایش می‌دهد. وقتی صفرا در کیسه صفرا جمع شده و سفت شود، این مشکل به وجود می‌آید و ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. چربی همچنین در اطراف کبد جمع شده و منجر به انواع آسیب‌های کبدی مثل التهاب کبد، زخم کبدی یا سیروز و حتی نارسایی کبد شود.

کبد

پوست:

پوست هم از تاثیر چاقی و اضافه وزن در امان نیست. بثورات پوستی در قسمت‌هایی از بدن چربی تا می‌شود، ایجاد می‌شوند. همین‌طور سلولیت هم در اثر تجمع چربی زیر پوست به وجود می‌آید و از بین بردن آن دشواری‌های بسیاری دارد. همچنین در اثر افزایش و کاهش وزن دچار ترک‌های پوستی نیز می‌شویم.

علاوه بر موارد ذکر شده، اثرات چاقی بر سایر اندام‌ها بدن نیز مشهود است و گاهی منجر به بیماری‌های سختی در بدن می‌شود.

چگونه از شر چربی‌های اضافی خلاص شویم؟

در درجه اول باید به این آگاهی برسید که اضافه وزن و چاقی اثرات منفی بسیاری بر زندگی شما دارد. این مساله که هر کس باید بدن خود را در هر شرایطی بپذیرد و خود را دوست داشته باشد درست است، اما چاقی تنها جنبه ظاهری ندارد و عامل بسیاری از بیماری‌ها در بدن شما خواهد بود. پس قدم اول داشتن تصمیم و ارادی قوی برای تغییر سبک زندگی‌تان است.

بهترین راه افزایش فعالیت فیزیکی روزانه شماست. اما اگر اضافه وزن بالایی دارید ممکن است دچار مشکلاتی مانند آرتریت زانو یا اختلالاتی از این دست باشید، بنابراین درباره نوع ورزشی که انتخاب می‌کنید با یک متخصص مشورت کنید. در این زمینه می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین تغذیه و پزشکی استفاده کنید.

در اینجا نکاتی که می‌توانید در مسیر کاهش وزن به شما کمک کند را آورده‌ایم:

  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید: مراجعه به یک متخصص تغذیه گزینه خوبی برای شروع تغییرات در رژیم غذایی شماست. اما اگر امکان مراجعه به متخصص را ندارید در نظر داشته باشید که برای کاهش وزن باید تعداد کالری‌های مصرفی خود را کاهش دهید. در قدم اول دقت کنید که روزانه چه مواد غذایی مصرف می‌کنید.

  • حتما فعالیت فیزیکی را به برنامه خود اضافه کنید: در مسیر کاهش وزن رژیم بدون فعالیت فیزیکی کار شما را دشوار و طولانی‌تر می‌کند. علاوه بر این عواقبی مثل شل شدن پوستتان را نیز به همراه دارد.

  • دارو درمانی: در مواردی خاص با مراجعه به پزشک، ممکن است دارو‌هایی برای کمک به تسریع به روند کاهش وزن شما توصیه شود.

  • جراحی: چنانچه تغییر رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی کمکی به کاهش وزن شما نکند، جراحی می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای خارج کردن چربی‌ها از بدن باشد. البته این گونه جراحی‌ها نیز خالی از عوارض نیستند و جایگزین ورزش و رژیم غذایی برای شما نمی‌شوند. اما به عنوان یکی از گزینه‌های کاهش وزن می‌توانید جراحی را نیز در ذهن داشته باشید.

کبد چرب

در فرآیند کاهش وزن ناامید نشوید و دوباره به وضع سابق خود برنگردید. در نظر داشته باشید که با صرف زمان به هدف خود خواهید رسید. نتیجه نهایی که حاصل می شود ارزش تلاش و زحمت فعلی شما را دارد و سلامتی‌تان را تضمین خواهد کرد.