عوارض پروتز پستانها، جنس سیلیکونی

منبع: نی نی بان

191

1398/4/15

18:36


سیلیکون یک فرآورده پلیمیری با ارزش است. این ماده کاربردهای بسیار زیادی دارد. در حوزه درمان و زیبایی نیز به‌طور گسترده از سیلیکون استفاده می‌شود. سیلیکون در محصولات مراقبت شخصی و ایمپلنت های جراحی بسیار کاربردی است. استفاده از این ماده در حوزه سلامت روز به روز در حال افزایش است. این ماده را می‌توان در فرم های جامد، مایع و ژل پیدا کرد.
امروزه بیشتر از پروتزهای سیلیکونی در اعمال جراحی مربوط به زیبایی زنان استفاده می‌شود. ما در این مقاله به معرفی مزایا و معایب سیلیکون در پروتزهای سینه خواهیم پرداخت.

فواید کلی سیلیکون
این ماده پلیمیری از چندین عنصر ساخته شده است. حتی یکی از عناصر به‌کار رفته در این پروتزها عنصر سیلیکون است. شاید به خاطر وجود این عنصر، نام این فرآورده ها را سیلیکون گذاشته‌اند. علاوه بر عنصر سیلیکون، عناصری مانند اکسیژن، کربن و هیدروژن در ساخت این ماده مشارکت دارند. مزایای زیادی برای این فرآورده پلیمری ذکر شده که به‌طور خلاصه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
پایدار در برابر دمای بدن
مقاوم در برابر افزایش سن و مدت استفاده
مقاوم در برابر نور خورشید
مقاومت در برابر رطوبت
مقاومت در برابر افزایش دما

استفاده از سیلیکون
سیلیکون در تقریبا نیمی از تمام محصولات آرایشی، مو، پوست و زیر پوست استفاده می‌شود. از فرم ژل‌سیلیکون، در بانداژ و برخی از پانسمان‌ها، پستان زنان، بیضه و پروتز سیلیکونی سینه در مردان استفاده می‌شود. سیلیکون به طور گسترده در پروسجرهای چشم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد:
برای جایگزینی مایع ویترئوس پس از عمل جراحی ویترکتومی
به عنوان لنزهای چشم در طی یک عمل کاتاراکت
به عنوان شکاف پانکتال برای جراحی خشکی چشم
و در درمان جدا سازی شبکیه استفاده می‌شود.

پروتز سیلکونی
شناخته‌شده‌ترین کاربرد سیلیکون، استفاده از آن در پروتزهای سینه است. از سیلیکون به به صورت گسترده به عنوان ایمپلنت یا پروتز سینه برای انجام عمل جراحی پستان استفاده می‌شود. پروتز های سینه، به ایمپلنت هایی اطلاق می‌شود که در زیر بافت پستان یا عضله قفسه سینه قرار می‌گیرند، پروتز سیلیکونی به افزایش اندازه سینه یا به بازسازی آن در خانم‌ها کمک می‌کند.
پروتزهای سینه معمولا به صورت مایع سالین یا ژل سیلسکون هستند. حداقل پوشش دور هر دوی این پروتز های سینه، از سیلیکون ساخته شده است. مایع داخل پوسته سیلیکونی می‌تواند سالینی یا سیلیکونی باشد.
به افرادی که از پروتز سیلیکونی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود که بعد از ۳ سال از عمل جراحی پروتز سینه ،یک آزمایش غربالگری MRI بدهند. این غربالگری برای اطمینان از پارگی یا عدم پارگی احتمالی پروتز است. بعد از آن هر دو سال یک بار باید برای آزمایش نشت ژل و مایع از پروتز اقدام به گرفتن ام آر آی کرد. چنانچه مایع و یا ژل از پروتز سینه نشیت کند می توانند باعث موارد زیر شود:
درد در پستان و قفسه سینه
تغییر فرم و شکل سینه یا پستان
شل شدن سینه‌ها

خطرات استفاده از پروتز سیلیکونی
خطرات استفاده از پروتزهای سیلیکون و سالینی تقریبا مشابه هم است. این خطرات می‌تواند به صورت زیر باشد:
انقباض کپسولی (Capsular contracture)
درد در پستان
عفونت
سستی در نوک پستان
نشت یا پارگی پروتز
برای تعدیل برخی از این عوارض، ممکن است انجام عمل جراحی مورد نیاز باشد. سازمان غذا و دارو آمریکا معتقد است که از پروتزها نمی‌توان برای تمام طول عمر استفاده کرد. زیرا احتمالا در آینده امکان برداشت پروتز و یا جابجایی آن وجود دارد.

آیا پروتز سیلیکونی ایمن است؟
سازمان غذا و دارو آمریکا در سال ۲۰۱۱ یک یانیه در ارتباط با پروتز سلیکونی صادر کرد و گفت که پروتز های ژل سیلیکون ایمنی کافی را دارند اما به شرط آنکه برچسپ اطمینان خورده باشند. آنها می‌گویند که :
“هیچ ارتباط ظاهری بین پروتزهای پر شده با ژل سیلیکون و بیماری بافت همبند، سرطان پستان یا مشکلات تولید مثل وجود ندارد.”
اما آنها خاطر نشان می‌کنند که برای مطالعه در این زمینه، تحقیقات علمی تر و طولانی‌تری مورد نیاز است. بررسی‌های سیستماتیک ایمنی پروتزهای سیلیکونی پستان، نشان می‌دهد که تعداد کمی از آزمایشات که برای ارزیابی کیفیت پروتزهای سینه استفاده می‌شوند مناسب هستند. این در حالی است که، تعداد زیادی از زنان از پروتزهای سیلیکونی سینه برای بازسازی سینه یا افزایش سینه استفاده می‌کنند. طی یک بررسی علمی که در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، اعلام شده که:
“هنوز شواهد زیادی درباره ارتباط بین پروتز سیلیکونی و بیماری‌ها در دراز مدت وجود ندارد. لازم است در آینده مطالعات بیشتری صورت بگیرد و شاید لازم باشد درباره استفاده از این نوع ایمپلنت ها تجدید نظر شود. در هر صورت همه چیز به سلامتی انسان بازمی‌گردد.”

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو