دلیل کاهش انرژی بدن چیست؟ و چطور انرژی بدن را افزایش دهیم؟

دلیل کاهش انرژی بدن چیست؟ و چطور انرژی بدن را افزایش دهیم؟


منبع: آرگا

146

1399/7/5

09:21


توجه داشته باشید که کاهش امروزی بدن ممکن است در اثر عوامل مختلفی به وجود آید که البته می توانید با فراگیری برخی از راهکار های درمانی به رفع آن بپردازید با ما در مطالعه این مطلب همراه باشید.

دلیل کاهش انرژی بدن چیست؟ و چطور انرژی بدن را افزایش دهیم؟

به طور کلی خستگی واژه ای است که برا توصیف بی حالی یا نداشتن انرژی به کار می رود و بسیاری از ما نیز دچار این مشکل هستیم و خستگی در وسط روز کاری می تواند مشکلی زیاد باری به شمار بیاید که هم عملکرد شما را تضعیف خواهد کرد و هم باعث می شود اطرافیان شما را تنبل فرض کنند و نکته بدتر از همه این است که دلیل کاهش انرژی بدن خود را نمی دانید.

بهتر است بدانید اغلب افرادی که از افت انرژی و خستگی همیشگی رنج می رند بر این باور هستند که به احتمال زیاد مبتلا به یک بیماری می باشند و متاسفانه این را در نظر نمی گیرند که سبک زندگی و نوع غذای آن ها نیز می تواند در این امر دخیل باشد و به همین خاطر اکثریت آن ها بدون داشتن هیچ آگاهی در این زمینه هیچ تلاشی در جهت تغییر سبک زندگی خود و نوع غذای خود به خرج نمی دهند. علاوه بر این ممکن است در زندگی خود با افرادی مواجه شده باشید که مادام چرت می زنند و در تایم ظهر انرژی آن ها کاهش پیدا می کند، بهتر است بدانید که مشکل این افراد تا حدودی مربوط به سبک زندگی و برنامه روزانه آن ها می باشد و اگر تلاش کنند سبک زندگی خود را تغییر بدهند می توانند از افت انرژی خود جلوگیری نمایند.

علل کاهش انرژی بدن

علل کاهش یافتن انرژی بدنی:

همانطور که می دانید کاهش یافتن انرژی بدن بدون علت نیست و عوامل زیادی می تواند در این زمینه دخیل باشند و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از عوامل موثر در کاسته شدن انرژی بدن بپردازیم:

به اندازه کافی نمی خوابید:

توجه داشته باشید که خوابیدن تنها استراحت کردن نیست زیرا هنگامی که شما خواب هستید خیلی اتفاقات در درون شما رخ می دهد و مقصود ما هورمون رشد در انسان است. در واقع هورمون رشد پروتئینی است که توسط غده هیپوفیز ساخته می شود و باعث ایجاد عضلاتی مقاوم و استخوان هایی قوی خواهد شد. این هورمون بر چگونگی ذخیره چربی ها در بدن اثر می گذارد و باعث کمک به متعادل سازی نسبت به کلسترول خوب به بد می شود. همچنین که برای عملکرد طبیعی مغز نیز ضروری خواهد بود. توجه داشته باشید که کمبود این هورمون در بدن باعث ایجاد خستگی، بروز علائم افسردگی و کاهش توانایی خواهد شد و از آنجایی که هورمون رشد زمانی که در خواب هستید تولید می شود هفت ساعت و نیم تا هشت ساعت خواب با کیفیت و با چشمانی بسته باعث کاهش وزن و درد شما خواهد شد و انرژی تان را افزایش خواهد داد.

نداشتن خواب کافی

شما دچار عفونتی شده اید:

همچنین عفونت و التهاب می توانند دو منشا احساس کمبود انرژی شما باشند. در واقع یکی از اهداف مهم شما این است که مراقب بدن خود باشید تا هیچ عفونتی زیاد ادامه پیدا نکند. توجه داشته باشید که عفونت لثه در میان تمامی عفونت ها بیشتر می تواند زمینه خستگی و کاهش انرژی شما را در پی داشته باشد و به همین منظور توصیه می شود به صورت منظم نخ دندان بکشید تا خطر ابتلا به عفونت لثه را کاهش دهید. همچنین توصیه می شود از پروبیوتیک ها استفاده کنید تا مانع از بیماری پروتستات، بیماری های واژینال و عفونت های مثانه شوند. می توانید برای جلوگیری از عفونت های ویروسی نیز مدام دستان خود را بشویید و خوابی منظم داشته باشید و همچنین بهتر است استفاده از چربی های اشباع شده و قند های ساده را نیز کاهش دهید.

به اندازه کافی آب نمی نوشید:

بسیاری از افراد متوجه این موضوع نمی شوند که خستگیشان اغلب مواقع به دلیل کمبود آب است زیرا نوشیدن یک لیوان آب به جای مواد قندی می تواند همان نکاتی باشد که شما بدان نیاز دارید. توصیه می شود که به اندازه ای در طول آب بنوشید که دهانتان همیشه مرطوب باشد و این نکته را به یاد داشته باشید که ادرار شما بایستی روشن و شفاف باشد و اما اگر زرد است باید آب بیشتری در طول روز بنوشید.

دلایل از دست رفتن انرژی بدن

دچار کمبود ویتامین B می باشید:

بهتر است بدانید که میتوکندری های شما برای تبدیل گلوکز به انرژی نیاز به ویتامین B دارند و می توانید به راحتی این ویتامین را به صورت مایع یا قرص جذب کنید و البته که اکثریت افراد به اندازه کافی از رژیم غذایی خود این ویتامین را دریافت نمی کنند. به همین منظور توصیه می شود صبح و شب یک ویتامین B بخورید زیرا این کار باعث می شود شما همیشه انرژی داشته باشید و به علاوه انجام آن هیچ ضرری نخواهد داشت چون که اگر ویتامین اضافی محلول در آبی باقی بماند از طریق ادرار شما دفع خواهد شد.

عادات غذایی بدی دارید:

به طور کلی تمامی انسان ها به مواد قندی و شیرین به عنوان راهی سریع برای افزایش انرژی نگاه می کنند و در صورتی که با گذشت زمان کاملا برعکس خواهد بود. تمامی چیز هایی که به «اوز» ختم می شود مانند گلوکز، مالتوز، دکستروز و ساکاروز شما را بیشتر کسل و بی حال می کنند و همچنین بر اساس تحقیقات نشان داده شده که غذاهای فست فوی هم شما را در یک حرکت آهسته بیولوژیکی قرار می دهد.

رابطه انرژی بدن با نوع تغذیه

هورمون هایتان به درستی کار نمی کنند:

توجه داشته باشید که هورمون های زیادی در میزان انرژی شما یا اینکه چه احساسی دارید تاثیرگار هستند. در واقع هورمون ها مانند تنظیم کننده چراغ های جلوی ماشین هستند و وقتی که شما به نور بیشتری نیاز دارید هورمون های خاصی را روشن می کنید تا انرژی را در آن ناحیه افزایش و استفاده را در جاهای دیگر کاهش دهید. این عملکرد میزان سازی در دو قسمت هیگوتالاموس و هیپوفیز آغاز خواهد شد و دو منشا اصلی مشکل عدم کار هورمون ها می تواند تیروئید کم کار یا غدد فوق کلیوی باشند. توصیه می شود که برای بررسی هورمون های فوق کلیوی تستی را که در ادامه بیان کرده ایم را انجام دهید: آیا زمانی که گرسنه هستید آن قدر کم طاقت و پر ولع می شوید که اگر در همان لحظه چیزی میل نکنید خلافی از شما سر خواهد زد؟ اگر اینگونه است باید بدانید که غدد فوق کلیوی شما به خوبی کار نمی کنند.

شما نسبت به انسولین مقاوم هستید:

توجه داشته باشید که مقاومت به انسولین یک نشانه از دیابت است که رسیدن قند به محل های تولید انرژی در بدن را دشوار می سازد. در این حالت ما به جای ذخیره قند در سلول هایی که به آن برای تولید انرژی نیاز دارند قند را به ذخایر چربی توزیع می کنیم.

مبتلا به افسردگی هستید:

به طور کلی افسردگی یک اختلال هیجانی همراه با احساس خستگی غیر قابل توضیح، احساسات منفی و عدم اشتها است که می تواند موجب کمبود انرژی بدن در طول روز شود. در واقع مبتلایان به این اختلال نیاز به مراجعه به پزشک و شروع یک برنامه درمانی برای افزایش سطح خلق و خوی خود و انرژی از طریق مشاوره، ورزش و در برخی از موارد تجویز داروهای ضد افسردگی دارند.

چگونگی کاهش انرژی بدن

روش های افزایش انرژی بدن:

به طور کلی همانطور که متوجه شدید کاهش انرژی بدن ممکن است بنابر دلایل خاصی رخ دهد و از آنجایی که روش های درمانی نیز برای آن در نظر گرفته شده اند در ادامه به بیان برخی از راهکار های افزایش انرژی بدن و رفع بی حالی خواهیم پرداخت:

بالا بردن فعالیت فیزیکی و جنب و جوش:

متاسفانه همه ما تنها نسخه ای که برای درمان بی حالی و کسالت می پیچیم این است که فورا چرتی بزنیم تا سرحال شویم. اما به این نکته دقت کرده اید که وقتی تمام روز به خاطر بیماری در رختخواب دراز می کشید احساس خستگی و بی حالی بیشتری دارید؟ آیا سرتان گیج می رود و سردرد های خفیفی احساس می کنید و به جای اینکه انرژی تازه ای بگیرید و سرحال شوید انگار همه انرژی بدنتان تحلیل رفته است. بهتر است بدانید که دلیلش می تواند تاثیر استراحت و خوابیدن بیش از حد باشد که درست برعکس آنچه انتظار دارید اتفاق می افتد. به همین خاطر به طور قاطع می توان گفت که این حرکت و جنب و جوش است که انرژی ما را تا حدود زیادی تقویت می کند و اگر اغلب اوقات احساس خستگی می کنید و رمق کار کردن ندارید شاید با قرار گرفتن در معرض هوای تازه به راحتی بتوانید به جسم و ذهتان طراوت بدهید. توصیه می شود که به جای استراحت مطلق به خودتان پاداش بدهید یعنی هر از گاهی از جای خود بلند شوید و در معرض هوای تازه قرار بگیرید تا تاثیر طراوت بخش آن را در خودتان احساس کنید. انجام این کار می تواند موجب آزاد شدن اندورفین که باعث بهتر شدن خلق و خوی شما می شود، شود و این نکته را فراموش نکنید که غم و افسردگی عوامل زمینه ساز خستگی محسوب می شوند.

روش های درمان کاهش انرژی بدن

نوشیدن آب سیب زمینی:

به طور کلی شاید نوشیدن یک لیوان آب سیب زمینی کار چندان خوشایندی نباشد اما بهتر است بدانید که آب سیب زمینی در واقع یک درمان خانگی ایده آل برای درمان کاهش انرژی بدن محسوب می شود. انداختن چند برش سیب زمینی درون لیوان آب آن را به یک نوشیدنی سرشار از پتاسیم تبدیل می کند که باعث می شود در طول روز کمتر احساس خستگی و تنبلی بکنید زیرا از طریق این نوشیدنی یک ماده معدنی وارد بدن خواهد شد که بسیاری از افراد مقادیر کافی از آن را در سایر مواد غذایی دریافت نمی کنند. بهتر است بدانید که بدن به تنهایی نمی تواند پتاسیم را مانند منیزیم تولید کند و به همین خاطر لازم است بدن آن را از منابع خارجی دریافت نماید. از آنجایی که رژیم غذایی این روز ها به لحاظ مواد مغذی کم مایه می باشد تعجبی ندارد که بدن را دچار کمبود پتاسیم کند.

مصرف بیشتر مرکبات:

همانطور که می دانید تقریبا تمام انواع مرکبات دوست داشتنی می باشند و از آب لیمو شیرین گرفته تا آب پرتقال و تمام آبمیوه های دیگر که همیشه به عنوان درمان های خانگی مورد استفاده ما بوده اند. توصیه می شود که برای درمان کاهش انرژی بدن روز خود را با یک لیوان آب لیمو ترش آغاز کنید. به طور کلی عطر لیمو ترش تازه درون لیوان آب به تنهایی می تواند شما را سرحال و جذب آب شما را برای یک روز عالی آماده کند. خواص لیمو ترش بی شمار است زیرا می تواند به بهبود برخی از بیماری ها کمک کند برای مثال از یبوست جلوگیری می کند اما خاصیت اصلی آن این است که به یک بدن خسته جان تازه ای می دهد. به همین خاطر اگر احساس می کنید در اواسط روز بی حال شده اید نوشیدن یک لیوان آب لیمو ترش درمان بی حالی و انرژی بدن شماست.

مصرف مرکبات برای افزایش انرژی بدن

مصرف منیزیم بیشتر:

توجه داشته باشید که منیزیم یک ماده معدنی مهم است که ما این روز ها واقعا از کمبود آن رنج می بریم زیرا بدن به خودی خود منیزیم تولید نمی کند و دریافت این ماده مغذی ضروری به خودمان بستگی دارد. در واقع مشکل اصلی این است که بسیاری از رژیم های غذایی فاقد غذاهای سالم هستند و از آنجایی که منیزیم کوفاکتور ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است که طیف وسیعی از واکنش های بیوشیمیایی را تنظیم می کند. توجه داشته باشید که بهترین راه دریافت منیزیم خوردن غذاهای حاوی منیزیم به جای قرص های مکمل است. همچنین که سبزیجات پربرگ به رنگ سبز تیره، آجیل، غلات کامل و موز همگی سرشار از منیزیم هستند.

تقویت گلبول های قرمز:

بهتر است بدانید که آهن عنصر ضروری و مورد نیاز بدن است که بدون آن بدن نمی تواند به اندازه کافی گلبول های قرمز تولید کند. گلبول های قرمز دارای هموگلوبین می باشند که هموگلوبین ها نیز در خود ساختار آهن قرار دارند و نقش آن انتقال اکسیژن به سراسر بدن است. بسیاری از افراد تصور می کنند مصرف اکسیژن با ورود آن به ریه ها پایان می یابد اما اکسیژن در واقع باید کل بدن را طی کند و به تمام سلول ها و اندام های بدن برسد تا به آن ها توانایی کار کردن بدهد. همانطور که می دانید کمبود اکسیژن در بدن منجر به کاهش عملکرد بدن خواهد شد و در نهایت خستگی را به همراه دارد که به این وضعیت کم خونی فقر آهن می گویند. برای مقابله با این مشکل می توانید با برگ های گزنه ترجیحا برگ های تازه هرچند که برگ های خشک نیز موثر هستند چای درست کنید.

روش های تقویت گلبول های قرمز

درست کردن نوشیدنی انرژی زای خانگی:

توصیه می شود که به نوشیدنی های انرژی زای بیرون عادت نکنید زیرا این نوشیدنی ها یکی از به درد نخور ترین محصولاتی هستند که در سال های اخیر در بازار رواج دارند. شما مبلغ نامعقولی را بابت چیزی پرداخت می کنید که ضررش بیش از منفعتش است. به طور کلی نوشیدن این آبمیوه ها بر مشکلات فیزیکی ما می افزایند و به همین خاطر بهتر است خودتان نوشیدنی های انرژی زا درست کنید که هم طعم بهتری دارند و هم در بهبود سلامتی تان نقش مفیدی دارند و شما را به همان انرژی طولانی مدت که به دنبالش هستید می رساند.

خوردن مواد غذایی سالم:

بهتر است بدانید که غذا در معنای واقعی کلمه انرژی و سوخت بدن ما است که در جوامع امروز اهمیت آن نادیده گرفته شده است. غذا در واقع در مشت ماست اما این ضرب المثل معروف که غذای شما ماهیت شما را می می سازد دیگر به سمت حاشیه رانده شده است. به طور کلی اگر در وعده های غذایی خود خسیس بازی به خرج دهید و یا رژیم غذایی خود را پر از نوشیدنی و غذاهای چرب و ناسالم بکنید سیستم بدنی تان به درستی کار نخواهد کرد و با گذشت مدتی کاملا از کار خواهد افتاد و به علاوه که احساس خستگی و بی حالی را نیز تجربه خواهید کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو