تاخت و تاز کرونا در ۶ ماه آینده

27

1399/7/5

11:06


تاخت و تاز کرونا در ۶ ماه آینده

سلامت نیوز:رئيس شبکه بيماري‌هاي ويروسي ايران گفت: در 6 ماهه دوم سال دماي هوا در کشورهاي نيمکره شمالي کاهش مي‌يابد و اين کاهش سبب تاخت و تاز ويروس کرونا در جهان مي‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،دکتر سيد‌محمد جزايري عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران افزود: در 6 ماهه دوم سال احتمال بروز موج هاي ديگر کرونا وجود دارد و همزماني ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا يکي از دلايل احتمال بروز موج هاي ديگر اين بيماري است.وي يادآور شد: عفونت‌هاي تنفسي اعم از ويروسي و باکتريايي مي توانند محيط را براي ابتلا به بيماري کرونا مساعد کرده و برعکس کوويد 19 هم مي‌تواند دستگاه تنفس را براي ابتلاي افراد به عفونت هاي تنفسي ويروسي و باکتريايي مهيا کند.

رئيس شبکه بيماري‌هاي ويروسي ايران ادامه داد: بروز موج سوم کرونا در کشور خيلي بعيد نبود اما در برخي کشورها با تمهيداتي مانند رعايت فواصل اجتماعي، توانستد بيماري کرونا را تا حدي کنترل کنند.جزايري تصريح کرد: تا زماني که واکسن و دارويي براي پيشگيري و درمان کرونا کشف و عرضه نشود، هيچ چاره اي جز رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي نداريم.مردم دنبال راه جايگزين ديگري نباشند و همچنان توجه جدي به توصيه‌هاي بهداشتي داشته باشند.

وي استفاده از ماسک، رعايت فاصله گذاري اجتماعي، حضور نيافتن در تجمعات و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون از جمله توصيه‌هايي اعلام کرد که مردم بايد همچنان به دقت رعايت کنند.رئيس شبکه بيماري‌هاي ويروسي ايران همچنين گفت: مردم مدتي است دچار آسودگي و خيال کاذب نسبت به بيماري کرونا شده اند که اين موضوع خطرناکي است.

وي ادامه داد: مسئولان هم بايد با برنامه ريزي و اتخاذ تمهيدات مناسب نسبت به کنترل و پيشگيري از بيماري اقدام کنند که نمونه‌اي از آن، اعمال برخي محدوديت‌ها از جمله دورکاري کارکنان دولت است.


ميزان ابتلا به کرونا در ايران بالاست
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران اظهار داشت: تعداد کشندگي و ميزان ابتلا به ويروس کرونا در ايران جزو بالاترين آمار در جهان است. هم‌اکنون در برخي کشورهاي نيمکره جنوبي شرايط مانند 6 تا 7 ماه قبل در کشورهاي نيمکره شمالي است يعني موارد ابتلا و مرگ‌و‌مير اين کشورها خصوصا در آمريکاي جنوبي بالاست.اين در حالي است که در حال حاضر عکس اين حالت در نيمکره شمالي تقريبا مشاهده مي شود يعني در اين نيمکره آمار ابتلا و فوت در حال کاهش است.جزايري افزايش تماس را يکي از مهم ترين دلايل اين موضوع اعلام کرد و افزود: هرچه تردد مردم و تماس هاي فيزيکي بين آنها افزايش يابد اين ويروس فرصت بيشتري براي تاخت و تاز مي‌يابد.

وي، عواملي انساني مانند احتمال استعداد ژنتيکي، عوامل ويروسي و نيز عوامل محيطي نظير آب و هوا و درصد رطوبت در هوا را از ديگر عوامل مهم بالا بودن فوتي ها و ابتلا اعلام کرد و گفت: اين عوامل هم نقشي مهمي در اين زمينه دارد.عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، عامل مهم ديگر در ميزان کشندگي و ابتلا به بيماري را بي‌توجهي پروتکل‌هاي بهداشتي در بين مردم دانست.جزايري ادامه داد: آلودگي هم مي تواند ابتلا به بيماري را افزايش دهد، در ايران از حدود آبان ماه با افزايش آلودگي هوا و پديده وارونگي مواجه خواهيم بود که مي تواند مشکلات جدي به بار آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو