بررسی گوشی هواوی y8s

بررسی گوشی هواوی y8s


منبع: آرگا

78

1399/7/6

13:07


برند شناخته شده هواوی در تاریخ ۶ می ۲۰۲۰ از گوشی اقتصادی y8s رونمایی کرد. این گوشی با طراحی ساده اما چشم نواز از قابلیتهای متعددی همچون دوربین سلفی دوگانه و باتری قدرتمند بهره می برد. اگر علاقمند هستید تا با این گوشی مقرون به صرفه بیشتر آشنا شوید در این مطلب به بررسی هواوی y8s خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بررسی گوشی هواوی y8s

چندماهی از معرفی جدیدترین گوشی اقتصادی شرکت هواوی به نام y8s می گذرد. این اسمارتفون در فهرست وب سایت هواوی در شرکت اردن به ثبت رسید و در تاریخ ۶ می ۲۰۲۰ به صورت رسمی معرقی شد. قصد داریم در این مطلب به وارسی گوشی هواوی y8s بپردازیم تا با قابلیتها و مشخصات این اسمارتفون اقتصادی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی و بررسی گوشی هواوی y8s

در اردیبهشت ماه سال جاری(۶ می ۲۰۲۰) برند شناخته شده هواوی گوشی جدید y8s را که در وبسایت شعبه اردن ثبت نموده بود، رسما معرفی نمود. این اسمارتفون اقتصادی بوده و باصفحه نمایش ۶.۵ اینچی از ناچ سلفی دوگانه و چیپست کایرین ۷۱۰ بهره می برد. در ادامه این مطلب قصد داریم گوشی هواوی y8s را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم تا با نکات مثبت و منفی این اسمارتفون مقرون به صرفه که در مواردی جزو میان رده ها لحاظ می شود بیشتر آشنا شوید.

آشنایی سریع با گوشی هواوی y8s

  • ابعاد: ۸.۱* ۷۷.۱*۱۶۲.۴ میلیمتر
  • وزن: ۱۸۰ گرم
  • نمایشگر: ۶.۵ اینچی لمسی خازنی از نوع IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۳۴۰
  • دوربین اصلی: دوگانه ۴۸ و ۲ مگاپیکسل
  • دوربین سلفی: دوگانه ۸ و ۲ مگاپیکسل
  • حافظه: حافظه رم ۴ گیگابایتی با حافظه داخلی ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت
  • چیپست:کایرین ۷۱۰ دوازده نانومتری
  • پردازنده گرافیکی: Mali-G51
  • سیستم عامل: اندورید ۹ با رابط کاربری EMUI 9.1
  • باتری: ۴۰۰۰ میلی آمپرساعتی

محتویات جعبه:

درون جعبه سفید رنگ این اسمارتفون با لوگوی y8s ، خود گوشی، کابل USB، ابزار درآوردن سیمکارت، آدابتور شارژ ۱۰ واتی و تعدادی دفترچه و استیکر قرار دارد.

طراحی

هرچند طراحی گوشی y8s ساده و کلاسیک به نظر می رسد اما چشم نواز و جذاب می باشد. جنس بدنه دستگاه پلاستیکی بوده ولی هواوی به قدری ماهرانه این طراحی را انجام داده که با نگاه اول حس شیشه ای بودن بدنه تلقی می شود.  پنل پشتی طرح دار که با چند لایه پوششی ساخته شده هنگام در دست گرفت حس خوبی را انتقال می دهد. همچنین بازتاب نور و نمایش سایه ها روی بدنه دستگاه همانند ابرهای رنگینی هستند که در شرایط نوری مختلف دیده می شوند. هواوی y8s دو سیمکارته بوده و از شبکه های نسل چهارم G/LTE4 پشتیبانی می کند. y8s از طراحی خاصی پیروی می کند و این نوع از طراحی را در سال ۲۰۲۰ در کمتر گوشی شاهد بوده ایم به نوعی که بیشتر در اسمارتفون های سال ۲۰۱۹ از این طراحی استفاده می شد.

می توان گفت مهمترین قسمت این طراحی به شکاف بالای صفحه نمایش بر می گردد که برای حضور دوربین سلفی دوگانه درنظر گرفته شده است. احتمالا هواوی به استقبال کاربران از دوربین های سلفی برای شبکه های اجتماعی چون اینستاگرام توجه ویژه ای داشته که اجازه نداده یک قسمت از بالای دستگاه بلااستفاده باقی بماند. ابعاد گوشی ۸.۱* ۷۷.۱*۱۶۲.۴ میلیمتر می باشد به این ترتیب ضخامت دستگاه متوسط بوده و ابعاد آن نیز برای یک اسمارتفون با نمایشگر ۶.۵ اینچی خوب به نظر می رسد. فریم هواوی y8s از جنس آلومنیوم می باشد و بررسی ها نشان می دهد وزن این گوشی در مقایسه با دیگر گوشی هایی با این ابعاد کمتر بوده و فقط به ۱۸۰ گرم می رسد و این درحالی است که خیلی از گوشی ها با چنین ابعاد به راحتی از وزن ۲۰۰ گرم هم می گذرند.

به جز شکاف بالای نمایشگر در پنل جلویی مورد خاص دیگری مشاهده نمی شود. به بررسی پنل پشتی گوشی هواوی y8s می پردازیم. در این پنل دوربین های دوگانه ای مشاهده می شوند ه به شکل عمودی قرار گرفته اند. این سبک از طراحی مورد پسند بوده و به نوعی طراحی شیکی دارد. همراه با دوربین ها یک فلش ال ای دی بزرگ نیز در کنارشان قرار دارد. در این پنل شاهد حضور سنسور اثر انگشت خازنی نیز هستیم. سنسور خازنی نسبت به سنسور اپتیکی سرعت بالاتری داشته ولی قرارگرفتن حسگر در پنل پشتی چندان خوش دست نبوده و باید گفت به خاطر ال سی دی بودن نمایشگر امکان استفاده از این سنسور در قاب جلویی میسر نبوده چراکه سنسور باید در لبه سمت راست قرار می گرفت که با کلید پاور ادغام می شد. کارایی سنسور اثر انگشت سریع و مناسب بوده و در چشم به هم زدنی قفل گوشی را باز خواهد کرد.

در پایان این بخش به بررسی حاشیه های گوشی هواوی y8s می پردازیم. در حاشیه سمت راست کلیدهای پاور و تنظیم صدا قرار دارند. در لبه پایینی دو پورت میکرو   USB 2.0 مشاهده می شود که با توجه به قیمت گوشی عدم استفاده از پورت USB-C توجیه پذیر می باشد. در کنار درگاه USB جک ۳.۵ میلی متری هدفون نیز حضور دارد. اسپیکر هم در لبه پایینی مشاهده می شود. به طور کلی می توان طراحی و کیفیت ساخت گوشی هواوی y8s را نسبت به قیمتی که دارد مناسب دانست.

نمایشگر

هواوی گوشی y8s  را به نمایشگر ۶.۵ اینچی از نوع IPS LCD  فول اچ دی مجهز ساخته است که رزولوشنی برابر با ۱۰۸۰*۲۳۴۰ پیکسل ارائه می دهد. این صفحه نمایش حدود ۸۲.۸ درصد از قاب جلویی را به خود اختصاص داده و تراکم پیکسلی ۳۹۶ پیکسل بر اینچ دارد که عدد بسیار خوبی می باشد. نسبت تصویر نمایشگر ۹: ۱۹.۵ می باشد به این ترتیب در اغلب موارد مجبور هستید با هر دو دست از گوشی بهره بگیرید البته این نسبت برای افرادی که به نمایشگرهای صفحه پهن علاقمند هستند مناسب خواهد بود.

 

همانطور که ذکر شد هواوی گوشی y8s از پنل ال سی دی بهره می برد و بررسی ها نشان داده است که این پنل ها کیفیت تصویر بسیار خوبی را ارائه می دهند ولی در حد پنل های اولد رنگهای عمیقی ندارند. به طور کلی رنگهای نمایشگر گوشی y8s عمق و کیفیت متوسطی که دارند که در این رنج قیمتی کاملا مناسب بوده و انتظار نمی رود در یک گوشی اقتصادی از پنل اولد استفاده شود.

صفحه گوشی تخت و بدون هیچ خمیدگی می باشد. در بالای نمایشگر نیز دو دوربین تعبیه شده که بخش زیادی از بالای صفحه نمایش را احاطه کرده اند. این دوربین ها به ویژه هنگام تماشای فیلم یا بازی آزاردهنده بوده و بخشی از تصویر را از بین می برند. البته راه حلی که وجود دارد این است از حاشیه های مشکی استفاده کنید هرچند نمایشگر کوچکتر می شود ولی اضلاع آن کاملا صاف خواهند بود. به طور کلی و با توجه به بررسی ها می توان گفت کیفیت نمایشگر هواوی y8s قابل قبول بوده و برای گوشی در این رده صفحه نمایش بسیار خوبی به حساب می آید.

 

دوربین

هواوی برای گوشی y8s در پنل پشتی دوربین دوگانه در نظر گرفته است. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی دارای لنز ۲۷ میلی متری عریض با دریچه دیافراگم f/1.8 و قابلیت فوکوس سریع می باشد و دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی عمق سنج با دریچه دیافراگم f/2.8 است که از آن برای عمق دهی به تصاویر پرتره استفاده می شود. دوربین اصلی از سنسور IMX 586 تولید سونی بهره می برد که حتی در گوشی های به جز هواوی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

این دوربین از ویژگی Quad-Bayer بهره می برد و از این نظر عکس های آن در حالت پیش فرض وضوح ۱۲ مگاپیکسلی دارند که در حقیقت محصول ادغام ۴ پیکسل در ۱ پیکسل هستند. عکس های ثبت شده به شیوه Quad-Bayer دارای حجم و نویز کمتر، رنگ بندی خوبتر و در مجموع کیفیت بیشتری نسبت به عکسهای ثبتی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی خواهند داشت.

بررسی ها نشان می دهد گوشی هواوی y8s برای تنظیم دوربین ها از هوش مصنوعی بهره می گیرد اما هوش مصنوعی سبب می شود  طبیعی بودن عکس ها تاحدودی کمتر شود که البته این امکان وجود دارد آن را غیرفعال کنید. در ضمن هواوی y8s از حالت شب نیز پشتیبانی نموده و از این رو می تواندی در نور کم و شب عکس هایی با کیفیت بالا به ثبت برسانید. البته حالت شب فقط موقع استفاده از آرایه Quad-Bayer در دسترس است.

این گوشی علاوه بر تنظیمات معمول دوربین، تنظیمات کامل و با جزئیات دیگری را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد که برای بهره گیری از آن ها باید حالت pro را برگزینید. با انتخاب این حالت می توان همه تنظیمات عکاسی موجود در دوربین ها را تغییر داد. به طور مثال می توانید iso را تغییر دهید که از حداقل ۵۰ آغاز می شود یا سرعت شاتر را تغییر داده و بین ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه زمان مدنظر خود انتخاب نمایید. همچنین بسته به شرایط محیطی مانند هوای ابری یا آفتابی یا تحت لامپ های با نور سفید یا تنگستنی تراز سفیدی را تنظیم نمایید. از تغییرات دیگر این که می توان گشودگی دیافراگم را به شکل مصنوعی و دیجیتالی بین f/0.95 تاf/16 تغییر داد. در حالت پرتره هم می توان تاری پس زمینه را روشن یا خاموش کنید و همچنین نور مصنوعی را فعال یا غیرفعال کرد.

گوشی هواوی y8s این امکان را فراهم کرده که حالت Quad-Bayer را غیرفعال کنید و از وضوح اصلی (۴۸مگاپیکسلی) بهره بگیرید. در بررسی ها مشخص شد جزئیات فوق العاده ای با این وضوح قابل مشاهده است ولی مشلاتی نیز دارد از جمله نویز بیشتر و اینکه نمی توان از حالت شب هم استفاده کرد. دو مشکل سخت افزاری هم مشاهده شد اول این که حجم تصاویر زیاد می شود که سبب پرشدن سریع حافظه گوشی خواهد شد و دوم این که سرعت کاهش می یابد به طوری که ثبت عکس هایی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی نسبت به وضوح ۱۲ مگاپیکسلی بیشتر زمان می برد.

همانطور که پیشتر ذکر شد هواوی y8s از حالت شبانه پشتیبانی دارد که البته تنها در حالت Quad-Bayer امکان پذیر است. قابل ذکر است که در حالت شب عکس ها به زمان بیشتری برای ثبت شدن نیاز دارند به نحوی که ثبت تصاویر حدودا ۶ ثانیه زمان می برد. ناگفته نماند بهره گیری از سنسور قدرتمند همراه با الگوریتم هوش مصنوعی سبب می شود در شب عکس های طبیعی تر، واضحتر و پرنورتری به ثبت برسند که با این سازوکار می توان تصاویر جذابی را در نور شب به ثبت رساند.

در ادامه دوربین سلفی هواوی y8s را مورد بررسی قرار می دهیم. در قسمت جلوی گوشی دوربین سلفی دوگانه ای را شاهد هستیم که دوربین اصلی آن ۸ مگاپیکسلی عریض با دریچه دیافراگم F/2.0 بوده و قادر است تصاویر شفافی را به ثبت برساند و دوربین دیگر ۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/2.4 است که اطلاعات تکمیلی را به گوشی می دهد. بنابراین برای ایجاد افکت بوکه و درنتیجه ثبت عکس سلفی خاص راهکار ساده ای را در اختیار کابر قرار می دهد.

این دوربین ۲ مگاپیکسلی اختصاصا برای عمق دهی به تصاویر پرتره بوده و بهتر است حالت Quad-Bayer را روشن کنید تا شاهد عکس های بسیار با کیفیت ثبتی توسط آن باشید. پس زمنیه به خوبی تار شده و مرز بین آن و سوژه اصلی کاملا مناسب می باشد. نورپرداری نیز در حد خود مناسب است. به طور کلی می توان گفت با دوربین سلفی می توان عکس هایی هواوی y8s با کیفیت و رنگ بندی زیبا به ثبت رساند.

در پایان این بخش قابل ذکر است با هواوی y8s می توان به فیلمبرداری با وضوح ۱۰۸۰ و نرخ ۳۰ فریم  بر ثانیه نیز بپردازید. غالبا دوربین گوشی هایی با این رده قیمتی چنین کیفیت و نرخ فریمی را ارائه می کنند. این اسمارتفون از هیچ تثبت کننده ای بهره نمی برد بنابراین فیلمبرداری در حال حرکت موجب تکان شدید تصویر خواهد شد. دوربین سلفی نیز از نظر میزان کیفیت و نرخ فریم با دوربین اصلی مشابه بوده و هر دو دوربین از قابلیت HDR جهت بهبود تصاویر بهره می برند.

سخت افزار

هواوی y8s  از تراشه kirin 710 بهره می برد که ۱۲ نانومتری بوده و دارای پردازنده ۶۴ بیتی هشت هسته ای می باشد. این هسته ها شامل چهار هسته کورتکس A73 با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A53 با توان کاری ۱.۷ گیگاهرتز می باشد. این تراشه را پردازنده گرافیکی Mali- G51 MP4 همراهی می کند. می توان گفت چیپست هواوی y8s  برای یک گوشی که در سال ۲۰۲۰ عرضه می شود تاحدودی قدیمی است و هواوی از نسخه قدرتمندتر این تراشه (۷۱۰F با شتاب دهنده گرافیکی) هم استفاده نکرده است ت شاهد یک چیپست ارزان قیمت باشیم.

در بررسی ها مشخص شد با نصب بازی پابجی روی گوشی هواوی y8s با اینکه تنظیمات گرافیک روی سطح متوسط قرار داشت باز هم افت فریم و لگ و تاخیر مشاهده شد. ولی موقعی که سطح گرافیک روی پایین تنظیم شد نرخ فریم بهبود یافت. به این ترتیب می توان گفت این اسمارتفون برای بازی با کیفیت بالا عملکرد خوبی ندارد و بیشتر برای کارهای روزمره مناسب می باشد.

در یک استفاده روزانه از گوشی با مشکلی روبرو نخواهید شد و به راحتی می توان از آن برای کارهایی مانند وبگردی، تماشای فیلم و … بهره برد. میزان رم نیز ۴ گیگابایت درنظر گرفته شده و برای یک گوشی ارائه شده در سال ۲۰۲۰ که نرم افزار و سخت افزار یکپارچه ای ندارد میزان کمی بوده و احتمال می رود با مشکلاتی در مولتی تسکینگ همراه شود. در پایان این قسمت قابل ذکر است می توانید هواوی y8s را با حافظه داخلی ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت سفارش داد و همچنین امکان ارتقا حافظه تا ۵۱۲ گیگابایت از طریق کارت میکرو SDXC وجود دارد.

نرم افزار

سیستم عامل هواوی y8s بر پایه اندروید ۹.۰ پای با رابط کاربری EMUI 9.1 می باشد که در نگاه اول قدیمی می باشد. ولی به نظر هواوی به خاطر تحریم های گوگل نمی تواند به طور قانونی به اندروید ۱۰ دسترسی داشته باشد و از این رو به اندروید نسخه ۹ اکتفا کرده است. و این موضوع را نمی توان نادیده گرفا که این نسخه قدیمی بوده و بیشتر قابلیتهایی که در اندروید ۱۰ وجود دارد در این نسخه دیده نمی شود. ولی ناگفته نماند این رابط کاربری نیز قابلیتهای متعددی را در اختیار کاربر قرار می دهد. از جمله شخصی سازی صفحه قفل و برای استفاده از اپ های رایج کشویی از پایین به بالا درنظر گرفته شده است. در صفحه اصلی همه برنامه های اصلی نصب بوده ولی می توان از بخش تنظیمات منوی اصلی را تغییر داد.

این اسمارتفون مانند دیگر گوشی های امروزی از مولتی تسکینگ بهره مند است ولی پیشتر اشاره شد که به خاطر کم بودن میزان حافظه رم احتمال دارد در اجرای چندین برنامه با مشکل روبرو شود. ناگفته نماند ناوبری مبتنی بر ژست نیز در هواوی y8s وجود دارد که با شناسایی حرکت دستتان واکنش مناسبی نشان خواهد داد. از طریق برنامه phone manager نیز می توان به تنظیم باتری، بلک لیست و اسکن ویروس ها پرداخت. قسمت اصلی گوشی جهت ردیابی ویروس و بدافزارها با همکاری شرکت آواست ساخته شده است. در ضمن برنامه اختصاصی موسیقی نیز در هواوی y8s به همراه برنامه های سلامت هواوی وجود دارد.

باتری

گوشی هواوی y8s به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی از نوع لیتیوم پلیمری مجهز است. شارژ این باتری تا یک روز دوام می آورد. و به همراه آن نیز یک شارژ ۱۰ واتی عرضه می شود که کارایی متوسطی دارد و قادر است در ۳۰ دقیقه باتری را ۳۰ درصد شارژ کند. این باتری با یک بارشارژ کامل حدود ۱۶.۵ ساعت مکالمه، ۳۱.۱ ساعت گوش دادن به موسیقی دوام می آورد که ارقام مناسبی می باشند. در یک استفاده معمولی می توانید حتی بیشتر از یک روز از انرژی باتری بهره بگیرید ولی اگر از گوشی زیاد کار بکشید احتمالا تا اواخر روز به شارژ مجدد نیاز پیدا خواهید کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو