جزئیات جدید از قیمت آیفون 15 منتشر شد؛ استراتژی عجیب اپل برای کاهش قیمت!

منبع: فوت و فن

6

1402/4/11

12:24


اخیرا یکی از کاربران معروف در شبکه اجتماعی چینی Weibo، اطلاعاتی را درباره قیمت آیفون 15 منتشر کرده است. اینطور که به نظر می‌رسد، اپل با استراتژی جدید خود می‌خواهد فروش سری آیفون 15 را افزایش دهد. 

جزئیات جدید از قیمت آیفون 15 منتشر شد؛ استراتژی عجیب اپل برای کاهش قیمت!

اخیرا یکی از کاربران معروف در شبکه اجتماعی چینی Weibo، اطلاعاتی را درباره قیمت آیفون 15 منتشر کرده است. اینطور که به نظر می‌رسد، اپل با استراتژی جدید خود می‌خواهد فروش سری آیفون 15 را افزایش دهد.

تاکنون اخبار و گزارش‌های مختلفی درباره مشخصات و ویژگی‌های آیفون 15 منتشر شده و هیجان علاقه‌مندان را بیشتر کرده است. با این‌ حال، سوالی که همیشه قبل از رونمایی گوشی‌های جدید در ذهن کاربران ایجاد می‌شود، این است که قیمت سری جدید چقدر خواهد بود؟ اپل همیشه در مدل‌های پرو، افزایش قیمت 100 تا 200 دلاری را در نظر می‌گیرد. اما این‌بار تغییرات جدیدی در راه است که کاربران را شگفت‌زده می‌کند.

آنچه درباره قیمت آیفون 15 می‌دانیم

کمپانی اپل با طراحی نوآورانه گوشی‌های خود، تحولی بزرگ را در بازار تلفن‌های همراه ایجاد کرد و از همان ابتدا، سامسونگ به سرسخت‌ترین رقیب این کمپانی آمریکایی تبدیل شد. این دو غول بزرگ تکنولوژی در تولید انواع محصولات الکترونیکی با هم به رقابت می‌پردازند و با سیاست‌گذاری‌های مختلف سعی می‌کنند سهم بزرگتری از بازار را به خود اختصاص دهند.

قیمت‌گذاری همیشه یکی از مهم‌ترین فاکتورها بوده است و طیف وسیعی از کاربران، صرفا با توجه به بودجه‌شان خرید می‌کنند. تعیین قیمت گوشی سامسونگ و گوشی آیفون نیز با توجه به نیاز سخت‌افزاری کاربران و توانایی خرید آنها انجام می‌شود. همان‌طور که گفتیم، هر دو کمپانی می‌خواهند با استراتژی‌های درست، توجه مخاطبان بیشتری را جلب کنند و در نهایت، سهم بزرگتری از بازار را داشته باشند.

گزارش‌های جدید حاکی از آن هستند که اپل در تولید و طراحی آیفون‌های جدید خود، به تعیین قیمت توجه ویژه‌ای نشان داده است. گفته می‌شود که اپل در روند تولید تراشه‌ Apple A17 Bionic تغییراتی را اعمال می‌کند که منجر به بهره‌وری کمتر تراشه می‌شود که در کاهش قیمت آن تاثیرگذار است. قرار است این تراشه در گوشی‌‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس قرار بگیرد.

یکی از کاربران فعال و پرطرفدار شبکه اجتماعی Weibo به نام Cell Phone Chip Expert با انتشار این خبر در صفحه خود، بیش از 400 هزار فالوور خود را شگفت‌زده کرد. او مدعی شد: تراشه A17 که در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو امسال قرار می‌گیرد، از نوع فرایند N3B خواهد بود. اما تراشه A17 که در مقطعی از سال آینده تولید می‌شود، در فرایند N3E ساخته خواهد شد که بهره‌وری کمتری دارد.

N3B فرایند ساخت تراشه‌های 3 نانومتری کمپانی TSMC است که تراشه‌های موجود در گوشی‌های آیفون را تولید می‌کند. این کمپانی تایوانی مدعی شده که تراشه‌های N3B تا 35 درصد مصرف کمتر و در عین حال، عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌ 5 نانومتری A16 دارند که در گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس استفاده شده است.

هر دو مدل تراشه N3B و N3E در فرایند 3 نانومتری تولید می‌شوند؛ اما تفاوت‌هایی در طراحی N3E وجود دارد که باعث می‌شود روند ساخت آن آسان‌تر باشد. به این ترتیب، شمار تولید این تراشه افزایش می‌یابد و در عین حال، هزینه آن کمتر می‌شود. اما مشکل اینجاست که مدل طراحی N3E باعث می‌شود که مصرف این تراشه افزایش یابد و در نتیجه، شارژ بیشتری مصرف کند.

نکته عجیب‌تر این است که بنا بر ادعای این افشاگر، آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس که در سال 2023 روانه بازار می‌شود، از تراشه بهتر N3B برخوردار خواهند شد و تراشه‌های ضعیف‌تر N3E در تولیدات سال 2024 قرار می‌گیرند که در واقع، تولید میان‌دوره سری آیفون 15 خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید، گوشی‌های نسل جدید اپل هر سال در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) معرفی و روانه بازار می‌شوند و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، سری آیفون 15 هم در ماه سپتامبر رونمایی می‌شود.

پیش از این سابقه داشته که کمپانی اپل تولیدکنندگان قطعات خود را در میان‌دوره‌ها تغییر دهد؛ اما تغییر فرایند تولید تراشه کاملا عجیب و غیرعادی است. گفتنی‌ است که رابط‌های خبرگزاری فوربز نیز این ادعا را تاحدودی تایید کرده‌‌اند. گفته می‌شود که احتمالا اپل با این روش، قیمت آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس را کنترل می‌کند و به این ترتیب، هزینه‌ای به کمپانی اپل تحمیل نمی‌شود. با این حال، همچنان احتمال افزایش قیمت در مدل‌های پرو آیفون 15 وجود دارد.

از سوی دیگر، برخی تحلیلگران بر این باورند که تغییر فرایند تراشه‌ها در میان‌دوره، احتمالا به دلیل آماده‌سازی برای آیفون 16 و آیفون 16 پلاس است و در هیچ‌‌کدام از مدل‌های آیفون 15 شاهد جایگزین شده تراشه‌ها نخواهیم بود. بد نیست بدانید که اپل، گوشی‌های آیفون 14 و آیفون 14 پلاس را به همان تراشه A15 Bionic مجهز کرده که در گوشی‌های آیفون 13 استفاده کرده بود.

این کمپانی در سری آیفون 15 نیز همین روند را ادامه می‌دهد. یعنی، تراشه‌ A16 Bionic که در آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس قرار گرفته، در مدل‌های آیفون 15 و آیفون 15 پلاس قرار می‌گیرد و تنها مدل‌های پرو آیفون 15 به تراشه A17 Bionic مجهز می‌شوند. با این اوصاف، اپل احتمالا به‌دنبال راهی است تا بتواند تولید تراشه A17 برای گوشی‌های آیفون 16 و آیفون 16 پلاس را ارزان‌‌تر کند.

در هر صورت، به نظر می‌رسد که امسال هم مثل هر سال، گوشی‌های آیفون نسبت به نسل قبلی خود گران‌تر خواهند شد و علاقه‌مندان به خرید آیفون 15 پرو و 15 پرو مکس باید هزینه بیشتری برای این گوشی‌ها پرداخت کنند. اما در عوض، از ویژگی‌هایی مثل حاشیه‌های باریک‌تر، دوربین‌های پیشرفته‌تر و دکمه Action جدید و قابل تنظیم برخوردار می‌شوند. علاوه‌براین، ممکن است شاهد استفاده از پورت USB-C در آیفون‌ها باشیم.

به نظر شما این آپگرید‌ها ارزش خرید گوشی را بالا می‌برند؟ برخی تحلیلگران معتقدند که تغییرات نسل جدید آیفون کافی نیست و اپل باید بیشتر تلاش کند. با این حال، باید دید که طرفداران وفادار اپل چگونه به این موضوع واکنش نشان می‌دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو