رودخانه سیروان هورامان و تجربه قایق سواری در موج های خروشان

رودخانه سیروان هورامان و تجربه قایق سواری در موج های خروشان


منبع: همگردی

189

1399/7/14

20:00


رودخانه سیروان هورامان در جنوب غربی استان کردستان قرار دارد و از جلوه های طبیعی گردشگری بحساب می آید. این رودخانه، طولانی ترین رودخانه کردستان بوده و ساکنان محلی و گردشگرها به راحتی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. رودخانه سیروان با موجهای خروشان و جریان پر آبی که دارد، مناسب قایق سواران حرفه ای است. اطراف این رودخانه آب و هوای معتدلی دارد و چشمه های فراوان، چراگاه های سرسبز و باغهای آباد زیادی در حاشیه این رودخانه بوده که برای هر گردشگری می توانند جذاب و دیدنی باشند. با ما در این مقاله جذاب همراه شوید تا به شما اطلاعاتی را درباره ماهیگیری در رودخانه سیروان و همچنین عمق رودخانه سیروان بدهیم.

رودخانه سیروان هورامان

گونه های جانوری و گیاهی

در حاشیه رودخانه سیروان هورامان، گونه های جانوری و گیاهی زیادی دیده می شوند. این همه سرسبزی و خرمی برای رشد و زندگی گیاهان و جانوران مناسب هست، بطوریکه گیاهان گرانبهایی در منطقه رشد می کنند از جمله ریواس، پیچک، کرس، بنا، هاز، شنگ، به ره زا، هاله کوک، ترشکه، ته ره ژه ره ژا، قازیاخه، گیلاخه، نرمیله، ده مه رواسله، بنا شوانه، کنگر، سپل، سیدران، گوزروانه، لو، زرده لو، چنور، سیاولو، که ما، قومامه، توسی و گلهای بسیار خوشبویی مانند شب بو، نرگس و میخک.

گونه های جانوری و گیاهی رودخانه سیروان

موجهای خروشان رودخانه

موجهای خروشان، جریان دائمی و پرآب و عمق رودخانه سیروان باعث شده که مقصد گردشگران ورزشی هم باشد. رودخانه سیروان هورامان محل تمرین قایق سواران حرفه ای استانی بوده و آنقدر خاص است که مسابقات ملی و بین المللی هم در آن برگزار می شوند. شنا کردن و ماهیگیری در رودخانه سیروان خطرناک بوده و اگر جز ورزشکاران مبتدی بحساب می آیید، بهتر است بی گدار به آب نزنید. این رودخانه با کسی شوخی ندارد و جوانان حرفه ای تر از شما و اهالی بومی در این موجهای خروشان گرفتار و غرق شده اند.

قایق سواری در رودخانه سیروان

اهمیت رودخانه

این رودخانه پر آب و زندگی بخش، از اتصال آب بخشهای مختلف جنوب غربی، غرب و مرکز استان بوجود آمده است. رودخانه هایی مانند قشلاق، گاوه رود و گردلان از مسیری طولانی و پیچ در پیچ می گذرند و زمینهای کشاورزی زیادی را آبیاری می کنند. اگر بخواهیم اورامان را به دو بخش تقسیم کنیم، این خط مرزی، رودخانه سروآباد خواهد بود. سیروان با گذر از مسیری طولانی، به رودخانه لیلی می رسد و از آنجاست که به کردستان عراق وارد می شود. انتهای این مسیر طولانی، بعد از اتصال به رودخانه دیاله، رود دجله بوده که از رودهای پر اهمیت عراق بشمار می رود. این رودخانه آنقدر با اهمیت بوده که در کناره شمالی آن مقبره سلطان اسحاق قرار دارد؛ مقبره ای که نشان از حضور بیشمار مردم در کنار آن بوده است.

اهمیت رودخانه سیروان

مسیر دسترسی به رودخانه

منطقه اورامان از غرب به عراق، از شمال به کردستان و از جنوب به جوانرود می رسد. اگر در جاده ای که به مریوان می رسد، حرکت کنید، 75 کیلومتر با آن فاصله دارید. همانطور که گفتیم، اورامان توسط رودخانه سروآباد به دو قسمت تقسیم می شود و رودخانه سیروان هم در نزدیکی اورامان، این ناحیه را از سروآباد جدا می کند. راه بهتری هم برای رفتن به سیروان هست: روستاهای اسپریز و هجیج. فاصله بین آنها مسیری است که از کنار رود پر آب سیروان می گذرد؛ مسیری که جاده ای شنی بوده و نه تنها زیبایی های رودخانه را می بینید، بلکه می توانید در یکی از این دو روستا اقامت هم داشته باشید.

بیشتر بخوانیدسفر به اورامان | معرفی جاذبه های گردشگری اورامان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو