منبع: همگردی

1

1403/1/20

12:05


تعطیلات عید فطر یکی از بهترین فرصتها برای گشت و گذار و تفریح است؛ تعطیلاتی که میتوان در آن به همراه خانواده و دوستان به ایرانگردی پرداخت و حسابی خستگی کار و زندگی را از تن خارج کرد. شمال ایران با آب و هوای عالی که در این فصل از سال دارد، می تواند گزینه ای ایده آل برای تعطیلات عید فطر باشد. با ما در برنامه سفر سه روزه به شمال ایران همراه شده تا هر چه بیشتر در جهت برنامه ریزی برای سفر به شمال ایران در عید فطر یاریتان دهیم.

بهترین مقاصد شمال ایران برای سفر سه روزه در عید فطر

رامسر

رامسر یکی از شهرهای دوست داشتنی شمال ایران هست. این شهر آب و هوایی مطلوب و مساعد دارد (در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل) و گردشگران زیادی در طول سال از این شهر دیدن می کنند. در این شهر هم میتوان دریا را از نزدیک شاهد بود و هم کوههای پر از جنگلهای انبوه و سرسبز را. در واقع، چشم انداز بکری بواسطه قرار گرفتن جنگل و دریا در کنار هم در این منطقه بوجود آمده که بسیار منحصر بفرد و دیدنی است. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که این شهر را به جرات میتوان عروس شهرهای کشور به حساب آورد.

رامسر

جاهای دیدنی رامسر

کاخ موزه رامسر

بهترین مقاصد شمال ایران برای سفر سه روزه در عید فطر

کاخ موزه رامسر دارای معماری اروپایی بوده و با مساحت 600 متر در سال 1316 در باغی ساخته شده است. هنرمندان بزرگ ایران و جهان استادانه طرح زیبای خویش را در داخل کاخ با گچ بری های تماشایی و سقف بسیار زیبا که با 4 ستون سنگی بزرگ خوش تراش مهار شده، بکار برده اند و ببر سنگی، مجسمه های برنزی و مرمری و نقاشی عتیقه، فرشهای نفیس و گرانبها و کریستال همه و همه در این کاخ موزه در معرض دید قرار گرفته اند. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که باغ این موزه از نظر تنوع گونه های گیاهی از جمله مرکبات و گونه های گیاهی نایاب خارجی که در آن کاشته شده، از باغ های منحصر بفرد ایران هست.

کاخ موزه رامسر زیبا

آبهای گرم معدنی

آبهای گرم معدنی که خاصیت طبی و درمانی دارند، بخش وسیعی از رامسر را در برگرفته و گردشگران زیادی از این آبهای گرم معدنی استفاده می کنند. برای درمان بیماری های پوستی و رماتیسم همچنین برای درمان دردهای عصبی و عضلانی می توانید به استخر و وان هایی که در شهرهای کتالم و سادات محله رامسر وجود دارند، بروید. براساس برنامه سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که فاصله سادات محله که زمانی معاف محله گفته میشد و پس از مدتی به سید محله تغییر نام یافت، از شهرستان رامسر 5 کیلومتر بوده و بیشترین چشمه های آب گرم معدنی در این منطقه واقع شده اند.

آبهای گرم معدنی

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر از بخش ساحلی، کوهپایه ای و بام رامسر تشکیل شده و دارای امکانات تفریحی و اقامتی بی نظیری است. بخش ساحلی مجموعه شامل فست فود، فروشگاه لباس و پارکینگ بزرگ و مجهزی است که می توانید خودروی خود را با اطمینان در آن پارک نمایید. در ضمن، اگر از سمت استان مازندران بخواهید به تله کابین بروید، این بخش یکی از دربهای ورودی تله کابین رامسر هست. در بخش ساحلی جاذبه های گردشگری زیادی برای مسافران فراهم آمده که برای نمونه میتوان به رستوران ساحلی اشاره کرد.

جالب است بدانید که در تله کابین رامسر برای برگزاری مجالس عروسی نیز تالاری بسیار زیبا و شیک وجود دارد. همچنین، تعدادی رستوران نیز در تله کابین رامسر ساخته شد. برای رسیدن به بخش کوهپایه ای تله کابین هم می توانید از طریق پل زیر گذری که در بخش ساحلی وجود دارد، اقدام کنید. در بخش کوهپایه ای که ورودی به تله کابین رامسر از سمت گیلان بوده، امکانات تفریحی زیادی برای مسافران فراهم آمده است. این تله کابین بزرگ و مدرن مساحت تقریبی اش حدود دو هکتار بوده و جزو بزرگترین و مدرن ترین تله کابین های شمال کشور است با وسایل سرگرمی مانند تاب زنجیری، پینت بال، کارتینگ و کلوپ دریایی و جت اسکی، آب نمای آب و آتش، آب نماهای موزیکال، آلاچیق های ساحلی و...

اکثر افرادی هم که به بام رامسر می روند، سعی می کنند که با پوشیدن لباسهای محلی یک عکس یادگاری بگیرند و در آلبوم خاطرات خود برای همیشه ثبت کنند. براساس برنامه سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که بام رامسر با آب و هوایی ییلاقی خود و مناظر زیبا و دل انگیزی که دارد به خصوص به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، بسیار جذاب است و سالانه گردشگران بسیاری را پذیرا هست.

تله کابین رامسر

جواهرده

روستای جواهرده که در گذشته به صورت جورده تلفظ میشد، یکی از ناب ترین جاذبه های گردشگری رامسر و از مناطق بسیار زیبا در این شهرستان و در استان مازندران است. جنگلهای سرسبز روستای تاریخی جواهرده در نیمی از سال با برف پوشانده شده و در تابستان نیز هوای بسیار خنکی را برای این منطقه به ارمغان می آورد. جواهرده را میتوان نگین فیروزه ای کوههای البرز در شهرستان رامسر بحساب آورد. روستای جواهرده در ارتفاع بالایی از سطح دریا یعنی نزدیک 2 هزار متر قرار گرفته است.

در این روستا مردم اکثرا به کار کشاورزی، دامداری و باغبانی مشغول هستند و از جمله صنایع دستی که به دست همین مردم ساخته می شود، میتوان به جوراب پشمی، چادر، شولا، چوخا، سفره و نمد اشاره کرد. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که تعداد نفرات ساکن در جواهرده 9800 نفر بوده که بیشتر آنها در طول سال در بیرون از این روستا ساکن هستند. از جمله غذاها و خوراکی های مختص این روستا هم میتوان به باقلی شور، باقالا قاتوق، میرزاقاسمی، بادمجان قلیه، کباب ترش، ترش تره، شیرین تره، سیرواویج، کماج و...اشاره کرد.

جواهرده

بوستان جنگلی صفارود

برای دسترسی به بوستان جنگلی صفارود و بهره مندی از آب و هوای مطبوع آن، باید از ابتدای جاده جواهرده در میدان غربی شهر حرکت کرده و پس از طی کردن 9 کیلومتر و عبور از مسیری زیبا میتوان به این پارک که در نزدیکی صفارود قرار گرفته، رسید. از آنجایی که این بوستان که دارای رودخانه آب معدنی بوده، در پایین جاده و در میان دره قرار دارد، برای ورود به آن پله هایی را از جاده ساخته اند. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که این بوستان سرسبز و دیدنی گزینه ای ایده آل برای پیک نیک بوده و تمامی امکانات را برای گردشگران فراهم آورده است.

بوستان جنگلی صفارود

رستوران های معروف رامسر

رستوران های معروف رامسر

هتل و اقامتگاه های رامسر

هتل و اقامتگاه های رامسر

برنامه سفر به رامسر

روز اول

در اولین روز سفر به رامسر و بعد از اینکه هتل یا اقامتگاهی مناسب را انتخاب کردید، بهتر است به گشت و گذار مشغول شوید. پیشنهاد ما برای روز اول و پس از صرف صبحانه، بازدید از کاخ مرمر رامسر هست. کاخ مرمر یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری رامسر بوده و بازدید از آن حدود 2 تا 3 ساعت زمان می برد. این جاذبه با معماری حیرت انگیزی که داشته، مناسب گشت و گذار خانوادگی هست و حتی تورهای دانش آموزی و دانشجویی هم از آن دیدن می کنند. اگر صبح را به این جاذبه اختصاص دادید، پس کم کم وقت ناهار رسیده و باید کمی هم خستگی خود را برطرف کنید. به رستوران برادران رامسر بروید که با شما 7 دقیقه با ماشین فاصله دارد.

کاخ مرمر رامسر

پس از صرف ناهار، روز خود را با بازدید از هتل قدیم رامسر ادامه دهید (8 دقیقه با ماشین). هتل قدیم رامسر هتلی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و معماری آن شباهت زیادی به سبک آرت دکو دارد. این بنا براساس معماری تخت جمشید و ایران باستان ساخته شد. این بنا همچون بناهای ایران باستان پله هایی باشکوه دارد و نقش برجسته فضای داخلی آن تزئین شده است. زیبایی این بنا به حدی است که پادشاه مغرب زمین دستور داد تا ساختمانی نظیر آن در مغرب بسازند. ساخت این هتل سه سال به طول انجامید. این هتل دارای یک زیرزمین است که بعدها به سفره خانه سنتی تبدیل شد. اروپایی ها و بویژه آلمانی ها در ساخت هتل نقش بسزایی داشتند و این هتل مجموعه ای از سلیقه های آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی را در خود گرد آورده است.

هتل قدیم رامسر

بازدید از هتل قدیم رامسر 1 ساعت طول میکشد و تاریخ گردی را برای شما کامل خواهد کرد. بعد از آن بهتر است ادامه روز را به یک جاذبه طبیعی اختصاص دهید و پیشنهاد ما، دریاچه قو هست که بسیار دیدنی است. شما از هتل قدیم رامسر با یک ساعت رانندگی به دریاچه قو خواهید رسید. دریاچه قو در نزدیکی جواهرده جای گرفته است. برای دسترسی به این دریاچه باید از طرف روستای جواهرده از جنوب به سمت رامسر حرکت نمایید. در بین راه هم جاده فرعی و خاکی وجود داشته که می توانید از آنجا به این زیبایی دسترسی پیدا کنید. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران، برای ورود به این جاذبه باید مبلغی را بپردازید و از فضای اطرافش هم می توانید برای پیک نیک و گشت و گذار خانوادگی بهره ببرید و حسابی از هوای تازه سیراب گردید.

دریاچه قو

بعد از حدود یک ساعت هم می توانید به روستای جواهرده که با شما 12 دقیقه با ماشین فاصله دارد، بروید. جواهرده یکی از روستاهای دیدنی رامسر بوده و می تواند برای پایان روز ایده آل باشد. شام را در یکی از اقامتگاه های بومگردی جواهرده صرف کرده و حتی شب را آنجا به صبح برسانید. واقعا، هیچ چیز نمی تواند به اندازه خوابیدن در هوای تازه و دل طبیعت خستگی را رفع کند.

روستای جواهرده زیبا

روز دوم

روز دوم پس از صرف صبحانه ای محلی و خوشمزه، از جواهرده راهی جاده شده و خود را با حدود 57 دقیقه رانندگی به تله کابین رامسر برسانید که یک جاذبه تفریحی به شمار می رود. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که تله کابین رامسر مجموعه ای است که تفریحات متعددی را برای کودکان و بزرگسالان ایجاد کرده تا آنان بتوانند روزی شاد را در کنار هم سپری کنند. از بخشهای مختلف این مجموعه هم میتوان به کارتینگ، شهربازی، کلوپ تفریحات دریایی، زیپ لاین و پل معلق، پینت بال و...اشاره داشت. حدود 3 تا 4 ساعت از زمان خود را در این مجموعه تفریحی سپری کرده و حسابی با خانواده و دوستان خوش بگذرانید. حتی، ناهار را هم در یکی از رستورانهای مجموعه میل کرده و با خیال راحت برنامه سفر را دنبال کنید.

تله کابین رامسر دیدنی

از تله کابین رامسر با حدود 22 دقیقه رانندگی به بوستان جنگلی صفارود رفته و از بودن در دل طبیعت لذت ببرید. بوستان جنگلی صفارود در کیلومتر 9 جاده رامسر جواهرده قرار داشته و از تفرجگاه های رامسر محسوب می شود. قرار گرفتن در میان دره و مجاورت رود صفارود و وجود جنگل، رودخانه، آب معدنی و آب و هوای مطبوع هم آن را به محلی امن و آرام برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل می کند، خصوصا در روز 13 فروردین که خانواده ها برای برگزاری مراسم سیزده بدر راهی این منطقه دیدنی می شوند. براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که بازدید از این جاذبه 4 ساعت طول میکشد. می توانید غروب آفتاب را در این بوستان نظاره گر باشید، عکسهای یادگاری بگیرید و برای صرف شام راهی هتل شوید.

بوستان جنگلی صفارود دیدنی

روز سوم

روز پایانی سفر به رامسر را بهتر است کمی هم به خرید و تهیه سوغات بپردازید. پس از صرف صبحانه، می توانید به موزه مردم شناسی رامسر رفته و از بخشهای مختلف آن دیدن نمایید. بازدید از این موزه 2 تا 3 ساعت زمان می برد. موزه مردم شناسی رامسر با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در اسفند 89 و با حضور مسئولین استان مازندران و شهرستان رامسر افتتاح گردید. امکانات و تجهیزات موجود در آن غیر دولتی بوده و متعلق به عیسی خاتمی، شخصیت فرهنگی و استاد دانشگاه در رشته جامعه شناسی است. اموال فرهنگی آن در طی یک دوره زمانی بالغ بر 30 سال از 1360 تا 1395 به تدریج گردآوری و خریداری شده و انگیزه اصلی از این کار عشق و علاقه وافر به فرهنگ نیاکان و تلاش برای حفظ آثار و همچنین معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن رامسر به سایر ایرانیان هست.

موزه مردم شناسی رامسر

بعد از اینکه حسابی با تاریخ و فرهنگ مردم رامسر آشنا شدید، وقت ناهار رسیده است. به کافه رستوران مارین پلازا بروید که 7 دقیقه پیاده با شما فاصله دارد. بعد از صرف ناهار هم کمی در شهر بگردید و از هوای تازه لذت ببرید. در نهایت هم برای خرید و تهیه سوغاتی می توانید راهی یکی از مراکز خرید معروف شهر مثل مرکز خرید نگین، مرکز تجاری سیمرغ و مرکز خرید مروارید سبز شده و پس از خرید هم به هتل برگردید. شام را میل نموده و پرونده سفر به رامسر را ببندید.

مراکز خرید رامسر

نمک آبرود

نمک آبرود در بخش غربی جاده چالوس و درست در حد فاصل دریای خزر و کوههای مدوبن فریبندگی خود را به رخ گردشگران میکشد. مساحت این طبیعت رویایی به 650 هکتار تجاوز کرده و در اصل، تراوشات ذهنی مهندسین مشاور داض، چرخاب و هوارد همفری بوده است. خالق چشم اندازهای افسانه ای و مناسب عکاسی در این شهرک، پارکهایی بوده که به پارک جنگلی شمشاد و پارک جنگلی بنفشه شهرت دارند. در مورد مساحت و وسعت این پارکها هم میتوان گفت که از بخش شمالی نمک آبرود 200 هکتار را به خود اختصاص داده اند.

براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که این شهرک به علت افزایش جمعیت در چالوس و نوشهر و برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد ایجاد شد تا عده ای به این مکان مهاجرت کنند. هدف دیگر از احداث این منطقه هم ایجاد مکانی لذت بخش و متفاوت برای گردشگران ایرانی و خارجی بود که هر دو هدف اجرایی شدند. در سال 1366 هجری شمسی، اجازه ساخت این شهرک در موقعیت ذکر شده از سمت وزارت مسکن و شهرسازی صادر شد و شروع به ساختش کردند. با اینکه این شهرک امروزه طرفداران زیادی را جذب زیبایی خود کرده است اما باز هم تلاشهایی در جهت مهیج تر کردن این مجموعه در حال انجام هستند.

نمک آبرود

از بهترین تفریحات و دیدنی های نمک آبرود میتوان به زمین تنیس، دریاچه مصنوعی با پدالو، زمین اسکیت، پاور هنگ گلایدر، تجربه حس پرواز با هواپیمای دو نفره، مراکز تفریحی ساحل دریا و پیست مخصوص دوچرخه سواری اشاره کرد. در این شهرک می توانید با توجه به بودجه یا محل مورد علاقه، یکی از هتلهایش را انتخاب کرده و پس از پرسه زدن، به استراحتی آرامش بخش بپردازید. از هتلهای منطقه میتوان به هتل ونوس پلاس چالوس اشاره کرد که موقعیتش در شهرک نمک آبرود و روبروی رستوران آبشار است. هتل پارسیان آزادی خزر هتلی 5 ستاره بوده که 8 دقیقه از شهرک فاصله دارد. در صورت کم بودن بودجه، می توانید از هتلهای 2 یا 3 ستاره استفاده کنید که رنج قیمت کمتری را به خود اختصاص داده اند.

هتل پارسیان آزادی خزر

از این هتلها میتوان به هتل نارین چالوس اشاره کرد که در هچیرود واقع شده و 11 دقیقه با شهرک فاصله دارد. هتل آپارتمان کلار چالوس هم 2 ستاره بوده و حدود 14 دقیقه با نمک آبرود فاصله زمانی دارد. در نمک آبرود می توانید رستورانهایی را پیدا کنید که علاوه بر کیفیت خوب غذا، چشم اندازی عالی از طبیعت و مناظر اطراف را هنگام سرو غذا به شما تقدیم می کنند. براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که این رستورانها شامل رستوران بین المللی آیلار، رستوران آبادگران و رستوران اکبر جوجه برادران کلبادی می شود.

رستوران آبادگران

جاذبه های گردشگری نمک آبرود

پارک جنگلی فین

موقعیت پارک جنگلی فین در کیلومتر 7 جاده چالوس-تهران به ثبت رسیده است. یکی از دلایل شهرت این پارک، گذر رودخانه چالوس بوده که قدم زدن و گذراندن اوقات فراغت در آنجا انتقال دهنده لذت ویژه ای به آدمی هست. پس از قدم زدن در بخشهای مختلف پارک فین می توانید در کومه و کلبه های چوبی که حال و هوای خاصی را به آن بخشیده اند، به استراحت و خوردن غذا بپرازید.

پارک جنگلی فین

تله کابین نمک آبرود

در بخش جنوب شرقی شهرک، تله کابین نمک آبرود قرار دارد. با سوار شدن بر کابین های این جاذبه می توانید قله استوار و سر به فلک کشیده مدوبن را از نزدیک تماشا کنید. خط یک تله کابین ارتفاعش در رنج 4 الی 49 متر تغییر می کند و زوایای دید زیبایی را در اختیار شما میگذارد. شما می توانید از ساعت 8 صبح تا 23 از این جاذبه توریستی و مهیج نهایت لذت را ببرید. از لحاظ امنیت این وسیله، میتوان گفت که هر روز مسئولان تمامی موارد این دستگاه را بررسی و تعمیرات لازم را انجام می دهند. پس، با خیالی راحت طبیعت بکر این شهرک را از بالا تماشا کنید.

تله کابین نمک آبرود

سورتمه نمک آبرود

سورتمه نمک آبرود لقب اولین سورتمه در کل ایران را به خود اختصاص داده است. به جرأت میتوان گفت که هیجان و لذت در این جاذبه را در هیچ تفریح و وسیله دیگری پیدا نخواهد شد. طول مسیر این سورتمه 1250 متر بوده و شما می توانید در طول مسیر سرعت خود را کم و زیاد کنید ولی بیشترین سرعت تعبیه شده در این وسیله، 25 کیلومتر در ساعت به ثبت رسیده است. براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که سوار شدن کودکان زیر پنج سال ممنوع بوده و کوکان پنج تا ده سال نیز فقط با والدین خود اجازه استفاده از این سورتمه را دارند.

سورتمه نمک آبرود

پیست کارتینگ نمک آبرود

هدف از احداث پیست کارتینگ نمک آبرود در واقع تفریح و آموزش رانندگی و ورزش هست. کارشناسان این رشته ورزشی با در نظر گرفتن توانایی افراد، 6 دقیقه زمان را برای استفاده از این وسیله به گردشگران و بومیان توصیه می کنند. افرادی نیز هستند که تا به حال پشت ماشین به رانندگی نپرداخته اند، ولی با دیدن لذت این تفریح به امتحان کردنش تحریک می شوند. این افراد اصلا نگران نباشند، چرا که قبل از سوار شدن و شروع بازی، ویدیویی را به عنوان آموزش به مدت 4 دقیقه مشاهده خواهند کرد و در صورت یادگیری، اجازه استفاده از این وسیله را خواهند داشت. براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که در مورد امنیت این پیست و وسایلش میتوان به تأییدیه و مجوزش اشاره کرد.

پیست کارتینگ نمک آبرود

برنامه سفر به نمک آبرود

روز اول

پس از انتخاب هتل و اقامتگاه، بهتر است فرصت را از دست نداده و به گردش بپردازید. پیشنهاد ما در ابتدای سفر، پارک جنگلی فین هست. این پارک جنگلی برای بودن در دل طبیعت و گذراندن وقت با خانواده ایده آل هست. 4 ساعت را در این پارک سپری کنید تا زمان ناهار فرا برسد. برای ناهار به کافه رستوران آبشار رفته که با شما 1 دقیقه با ماشین فاصله دارد. پس از اینکه حسابی سیر شدید، برای ادامه روز راهی پیست کارتینگ نمک آبرود شوید که 26 دقیقه با ماشین با شما فاصله دارد. در این جاذبه تفریحی حسابی خوش بگذرانید. در نهایت هم به هتل برگردید تا برای روز دوم آماده شوید.

پیست کارتینگ نمک آبرود دیدنی

روز دوم

در روز دوم، پس از اینکه صبحانه خود را در هتل میل کردید، به سراغ تله کابین نمک آبرود بروید. این تله کابین که در جنوب شرقی شهرک نمک آبرود واقع شده، امکان صعود به بالای قله زیبای مدوبن را فراهم می کند. قله کوه مدوبن با داشتن امکانات پذیرایی مسافرین و همچنین اختلاف دمای حدود 10 درجه سانتیگراد نسبت به پای کوه، در ماههای گرم سال فضای دلنشین و خاطره انگیزی را برای گردشگران خواهد داشت. این مجموعه 3 ساعت از روز شما را پر می کند. پس از اینکه حسابی خسته و گرسنه شدید، می توانید در یکی از رستورانهای مجموعه غذا خورده و استراحت کنید تا بتوانید روز خود را با انرژی ادامه دهید.

تله کابین نمک آبرود دیدنی

از تله کابین نمک آبرود با حدود 11 دقیقه رانندگی به پارک جنگلی نمک آبرود می رسید. پارک جنگلی از مناطق و تفریحی شمال کشور بوده و در طول سال زیبایی و طراوت دارد. مساحت این پارک حدودا 200 هکتار بوده و درختان خودرو منظره زیبایی را بوجود آورده اند. از هوای تازه لذت ببرید و حدود 2 تا 3 ساعت زمان خود را به این پارک اختصاص دهید. آخرین عکسهای یادگاری خود را گرفته و پس از اینکه از تفریح و شادی خسته شدید، راهی هتل شده تا پس از صرف شام، پرونده سفر به نمک آبرود را ببندید.

پارک جنگلی نمک آبرود

ماسوله

ماسوله شهری تاریخی و توریستی بوده که در 60 کیلومتری رشت و در دامنه ای صخره ای که ارتفاع آن منطقه به 1050 متر از سطح دریا می رسد، قرار گرفته است. ماسوله که منطقه ای کوهستانی و جنگلی بوده، دارای مساحتی بالغ بر 16 هکتار است. خانه هایش به صورت پلکانی ساخته شده و سبک معماری ویژه اش از شهرت جهانی برخوردار است. این منطقه که از مناطق خوش آب و هوا و سرسبز شمال ایران به حساب می آید، دارای زمستانهای پربرف و تابستانهای خنک بوده و اکثر اوقات مه آلود است. در گذشته های دور، ماسوله به عنوان شاهراه ارتباطی بین استان گیلان و آذربایجان به حساب می آمد. در سال 1354 شهر تاریخی ماسوله با شماره ثبت 1090 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. مردم ماسوله به زبان تالشی صحبت می کنند و دینشان اسلام و پیرو مذهب شیعه هستند.

ماسوله

جاهای دیدنی ماسوله

موزه مردم شناسی ماسوله

یکی از مکانهایی در ماسوله که میتوان در آن به فرهنگ و اصالت مردم ماسوله پی برد و به شناخت تاریخ ماسوله پرداخت، موزه مردم شناسی ماسوله است؛ موزه ای که اشیای قدیمی که قدمتشان به 400 سال می رسد، در آن نگهداری می شوند، از ابزارآلات گرفته تا اسناد و مدارک تاریخی. براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که موزه مردم شناسی ماسوله از سه قسمت مجزا تشکیل شده و از سال 1381 فعالیت این موزه شروع شده است. انواع سفال، وسایل و ابزارآلاتی که مردم در کشاورزی استفاده می کردند و همچنین وسایلی که از سنگ، کاغذ و شیشه ساخته شده بودند و وسایل جنگی و کارهای دستی متنوع در موزه مردم شناسی ماسوله نگهداری می شوند و گردشگران و بازدید کنندگان می توانند از آنها بازدید بعمل آورند.

موزه مردم شناسی ماسوله دیدنی

آبشار کوشم

از مناطق دیدنی ماسوله گیلان میتوان به آبشار کوشم اشاره کرد؛ آبشاری با ارتفاعی در حدود 30 متر که از دیواره های سنگی که در انتهای تنگه ای زیبا قرار گرفته، جاری می شود. براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که مسیر دسترسی به این آبشار که از شیب ملایمی نیز برخوردار بوده، از منظره های طبیعی زیبا و چشم نوازی تشکیل شده است.

آبشار کوشم

پارک جنگلی ماسوله

در ماسوله پارک جنگلی سرسبز وجود دارد که از درختان تنومند با جاده های جنگلی زیبا تشکیل شده و مساحتی بالغ بر 2000 هکتار را در بر می گیرد. پارک جنگلی ماسوله محل تفریح و گذراندن اوقات فراغت کسانی است که می خواهند به دور از هیاهوی این زمانه لحظه ای در آرامش به سر ببرند. گونه های گیاهی متنوعی را میتوان در پارک جنگلی ماسوله دید؛ انواع درختان ممرز، فندق، درخت آزاد، راش، توسکا و همچنین گیاهان علفی و دارویی زیادی به دلیل حفظ محیط زیست در این منطقه توانسته اند به خوبی رشد کنند و محیط خوش آب و هوایی را فراهم آورند.

پارک جنگلی ماسوله

بازار ماسوله

بازار ماسوله که به عنوان قلب ماسوله نیز شناخته می شود، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در این منطقه از شمال کشور به حساب می آید. براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که انواع وسایل سنتی، سوغاتی، صنایع دستی و...را میتوان از بازار ماسوله تهیه کرد. این بازار که از چهار سطح مختلف تشکیل شده، سبب گشته که مغازه ها نیز در سبکهای گوناگون ساخته شوند. برای نمونه، مغازه های سطح پایین در یک طبقه و مغازه های سطح بالا در دو طبقه ایجاد شده اند.

بازار ماسوله

قله شاه معلم

گفته می شود که در روزگاران گذشته فردی زاهد و پرهیزگار که اسمش شاه معلم بود، برای دستیابی به سیر و سلوک و عبادت و راز و نیاز به این کوه پناه می برده و در آن مشغول عیادت میشده است. وی وصیت کرده بود که وقتی مرد، او را در این مکان دفن کنند. قله شاه معلم که بر بالای کوهی به ارتفاع 3050 متر قرار دارد، از پدیده های طبیعی ماسوله به حساب می آید. براساس مقاله سفر به شمال ایران در عید فطر باید بدانید که کوهنوردان برای این کوه ارزش و اهمیت خاصی قائل هستند، زیرا مسیر دسترسی به قله کوه صعب العبور و بسیار سخت هست ولی در عوض از مناظر طبیعی زیبایی برخوردار است.

قله شاه معلم

رستوران های معروف ماسوله

رستوران های معروف ماسوله

هتل و اقامتگاه های خوب ماسوله

  • هتل آرام
  • هتل آپارتمان نوید
  • هتل آریا ماسوله
  • هتل مهران
  • اقامتگاه بومگردی شعله ماسوله
  • اقامتگاه بومگردی دادا

هتل و اقامتگاه های خوب ماسوله

برنامه سفر به ماسوله

روز اول

در روز اول بعد از اینکه هتل و اقامتگاه مناسبی را یافتید، بدون فوت وقت به سراغ گردش و تفریح بروید. پیشنهاد نخست ما، موزه مردم شناسی ماسوله هست. این در سال 1381 تاسیس شد. داخل موزه در سه بخش مجموعه ای از اشیای مربوط به فرهنگ مردم ماسوله نمایش داده شده است. در بخش اول سندها و وسایل مربوط به صد سال اخیر منطقه ماسوله و اطرافش، در بخش دوم اسناد و وسایل مربوط به دو قرن اخیر منطقه ماسوله و روستاهای اطراف و در بخش سوم هم وسایل مربوط به چهار قرن اخیر دیده می شوند. بازدید از موزه 2 تا 3 ساعت زمان می برد. ممکن است پس از تاریخ گردی حسابی خسته و گرسنه شده باشید، پس برای ناهار به رستوران سنتی طبیعت دیل آچیک رفته که با شما 7 دقیقه با ماشین فاصله دارد.

موزه مردم شناسی ماسوله

پس از صرف ناهار، به سراغ بازار ماسوله رفته و حسابی خرید کنید. بازار با رستوران 14 دقیقه با ماشین فاصله دارد. این بازار یکی از شاخصه های شهری ماسوله است. در چهار سطح مستقل از هم شکل گرفته و مغازه های سطح پایینی یک طبقه و مغازه های سطح بالایی دو طبقه هستند. از این بازار می توانید کلی صنایع دستی و لوازم سنتی قشنگ را تهیه کنید. گشت و گذار در بازار 3 ساعت زمان می برد، ولی می تواند پایان خوبی برای روز اول سفر به ماسوله باشد. پس از خرید، راهی هتل شده و حسابی استراحت کنید.

بازار ماسوله دیدنی

روز دوم

پس از صرف صبحانه در هتل، روز دوم سفر را شروع کنید. پیشنهاد ما برای این روز، پارک جنگلی ماسوله هست. بازدید از این پارک 3 تا 4 ساعت زمان می برد و قطعا بودن در آن روزی شاد را برای شما و همراهان می سازد. این پارک زیبا یکی از مهمترین سایتهای ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی میان کشورهای خاورمیانه است. در پارک جنگلی ماسوله انواع درختان راش، ممرز، توسکا، فندق، درخت آزاد، درختچه ها و گیاهان علفی و دارویی وجود دارد. شرایط اقلیمی و امکانات رفاهی هم زمینه ای را فراهم آورده تا این منطقه پذیرای خیل عظیمی از گردشگران باشد. اگر خسته و گرسنه شده اید، بهتر است از پارک دور شده و برای ناهار راهی مجتمع پذیرایی چشمه سار شوید که حدود 7 دقیقه با ماشین با شما فاصله دارد.

پارک جنگلی ماسوله دیدنی

پس از صرف ناهار و رفع خستگی، ادامه روز را با دنبال کنید. از رستوران و با حدود 30 دقیقه رانندگی به آبشار ماسوله می رسید. آبشار ماسوله در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه واقع شده و ارتفاع آن حدود 30 متر است. مسیر دسترسی به این آبشار با شیبی ملایم و در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب است که پس از حدود یک ساعات کوهپیمایی و گذر از چند آبشار کوچک دیگر، در انتهای تنگه به دیواره ای سنگی برمی خوریم که آب از فراز آن به پایین فرو می ریزد. این آبشار فوق العاده دیدنی بوده و حسابی حال و هوای شما را عوض می کند. بازدید از این آبشار 2 ساعت زمان برده و می تواند پایان بخش سفر به ماسوله باشد. به هتل برگردید و دفتر سفر به ماسوله را ببندید.

آبشار ماسوله

نوشهر

نوشهر از شهرهای استان مازندران است. مردم نوشهر از قومیت طبری بوده و به زبان طبری به گویش کجوری صحبت می کنند. این شهر از زیباترین شهرهای شمال ایران بوده که علاوه بر زیبایی، دارای امکانات زیرساختی درخور توجه همچون بندر و فرودگاه است و دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خمینی نیز در این شهر قرار دارد. نوشهر سومین شهر پرجمعیت غرب استان مازندران به شمار می رود.

نوشهر

جاهای دیدنی نوشهر

روستای انگاس

وقتی به روستای انگاس می رسید، تصویری که پیش چشمانتان مجسم خواهد شد، خانه هایی بوده که در دامنه کوه گویی روستا را آذین کرده اند و در برابر چشمان بینندگان خودنمایی می کنند. شما قدم به سرزمینی پاک با آب و هوایی سالم گذاشته اید؛ روستایی که به رشته کوههای البرز و کوه کنگلو منتهی می شود؛ رشته کوههایی که بلندایی به طول 3600 متر دارند. شاه کوه همچون دیواری بلند با بلندای 2974 متر از سمت شمال غرب انگاس را گویی به آغوش خود دعوت کرده و با وردشتان که ارتفاعی به بلندی 2913 متر دارد، گویی در نزاعند. چشمه هایی که گویی حیات را دوباره به جانتان هدیه کرده و آبشارهای بی مثال هم در زیبا کردن روستای انگاس نقش مهمی دارند.

روستای انگاس

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز در نزدیکی شهر نوشهر در استان مازندران قرار گرفته است. نام این دریاچه به تنهایی باعث افتادن ترس در دل هر گردشگری می شود. این دریاچه مملو از درختان مرده ای بوده که از زیر آب بیرون آمده اند و در ترکیب با مهی که اغلب اطراف دریاچه را می پوشاند و صدای جانوران وحشی که در آن می پیچد، فضایی بسیار عجیب و ترسناک را بوجود آورد. همین ویژگی ها باعث شده تا مردمی که در گذشته های دور در این منطقه زندگی می کردند، اینجا را با عنوان دریاچه ارواح بشناسند. دریاچه ارواح نوشهر یکی از جاذبه گردشگری ناشناخته ایران بوده که اغلب نادیده گرفته می شود اما قطعا ارزش بازدید کردن را دارد.

دریاچه ارواح

سد آویدر

در مورد سد آویدر خوب است بدانید که از نظر وابستگی متعلق به اداره آبیاری منطقه است. از آب پشت سد برای آبیاری زمین های زراعی هموطنان شمالی استفاده شده و پوشش گیاهی سبز رنگ در حاشیه سد بی شک برای گذراندن اوقاتی خوش و ثبت بهترین تصاویر مناسب هست. برای دیدن این سد، راهی 30 کیلومتری شرق نوشهر شوید. این سد با پارک جنگلی سی سنگان فاصله چندانی ندارد و حتی می توانید به اصطلاح با یک تیر دو نشانه را هدف بگیرید. وقتی برای دیدن سد به تماشا ایستاده اید، بدانید که در منطقه ای میهمان طبیعت هستید که از نظر بعد مسافت فاصله ای طولانی با دریا دارد. پس، زیادی رطوبت هوا حالتان را متحول نخواهد کرد. اگر هوای شرجی زیاد به مضاقتان خوش نمی آید، اینجا درست منطقه مطلوب برای شما خواهد بود.

سد آویدر

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان در سال 1344 هجری شمسی مورد حمایت سازمان محیط زیست قرار گرفت و در آن گونه های جانوری زیادی زندگی می کنند. یکی از ویژگی های بی مثال پارک جنگلی سی سنگان آن بوده که در دلش دریاچه و برکه های زیادی وجود دارند و شما هنگام گذر از مسیر می توانید برخی از آنها را مشاهده نمایید. در واقع، پارک جنگلی سی سنگان از پوشش جنگلی و ساحلی در کنار هم بهره می برد و این موضوع محبوبیت آن در میان گردشگران را بسیار زیاد کرده است.

پارک جنگلی سی سنگان

دریاچه خضر نبی

در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریای خزر، دریاچه ای به نام خضر نبی واقع شد. وسعت دریاچه خضر نبی کمتر از نیم هکتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شیرین است. از آنجایی که این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته، مامن انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی این ناحیه شده که معمولا برای غذایابی و خوردن آب به سوی این دریاچه می آیند. به لحاظ ویژگی های فوق الذکر و فضای بسیار طبیعی، چشم اندازهای زیبا، دلنواز و فرح بخشی دارد که هر بیننده ای را شیفته خود میسازد. علاقمندان و گردشگران می توانند با عبور از مسیرهای پر پیج و خم صخره های سنگلاخی، این بهشت گمشده را به تماشا بنشینند.

دریاچه خضر نبی

رستوران های معروف نوشهر

رستوران های معروف نوشهر

هتل و اقامتگاه های خوب نوشهر

هتل و اقامتگاه های خوب نوشهر

برنامه سفر به نوشهر

روز اول

بعد از اینکه هتل و اقامتگاه مناسبی را یافتید، آماده باشید تا روز اول سفر را شروع کنیم. پیشنهاد اول ما، پارک جنگلی سی سنگان هست. بازدید و گشت و گذار در آن 3 تا 4 ساعت زمان می برد. پارک جنگلی سیسنگان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین پارکهای جنگلی ایران بوده که در سال 1344 توسط مهندس آشتیانی طراحی شد. این منطقه جنگی خیلی هم بکر و دست نخورده نیست ولی در طول سالها سعی شده تنوع گونه های جانوری و گیاهی آن حفظ گردد. این پارک برای بودن در دل طبیعت به همراه خانواده ایده آل هست. پس از تفریح، وقت ناهار رسیده است. راهی کته کبابی عمو نظر شده که با ماشین 10 دقیقه با شما فاصله دارد.

پارک جنگلی سی سنگان دیدنی

پس از صرف ناهار، روز خود را پر انرژی ادامه دهید. پیشنهاد بعدی ما، باغ گیاه شناسی نوشهر بوده که از رستوران با حدود 30 دقیقه رانندگی به آن می رسید. باغ دومین نمونه در سراسر کشور بوده و برای نگهداری از گونه های در حال انقراض منطقه ایجاد شده است. بازدید از آن 2 تا 3 ساعت زمان برده و حسابی شما را با گیاهان مختلف آشنا می کند و بر دانش شما می افزاید. پس از این بازدید نسبتا طولانی حتما غروب شده و شما می توانید عکسهای زیبایی را به یادگار بگیرید. سپس، راهی هتل شده و برای روز دوم خود را آماده کنید.

باغ گیاه شناسی نوشهر

روز دوم

پس از صرف صبحانه، راهی شهر شوید تا با هم روز دوم سفر را شروع کنیم. پیشنهاد ما، دریاچه خضر نبی هست که بازدید از آن 2 تا 3 ساعت زمان می برد. این دریاچه در شمال شهرستان نوشهر و در میان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بومیان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن از نیم هکتار کمتر بوده و عمق آن حدود 5 متر و آب آن شیرین است. این دریاچه در محدوده حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته و تاکنون از دست تخریبهای انسانی دور مانده است. این دریاچه و اطرافش برای پیک نیک و تفریح در طبیعت مناسب هست. پس از گردش هم برای صرف ناهار به رستوران شیکا رفته که با دریاچه به اندازه 20 دقیقه رانندگی فاصله دارد.

دریاچه خضر نبی زیبا

پس از صرف ناهار و رفع خستگی، راهی حدود 2 ساعت را در پیش دارید تا به آبیدر برسید. سد خاکی آبیدر در فاصله حدودا 30 کیلومتری شرق شهر نوشهر و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان در استان مازندران قرار دارد. این سد و دریاچه پشت آن در فاصله ای دور از دریا و در دل کوهستان قرار داشته که این امر سبب کاهش رطوبت هوا در این منطقه شد. سد خاکی آبیدر در حقیقت متعلق به اداره آبیاری منطقه بوده و دریاچه پشت سد هم برای تامین آب مورد نیاز زمین های زراعتی منطقه ایجاد شد. بازدید شما و بودن در این منطقه 3 تا 4 ساعت زمان برده و پس از دیدن غروب آفتاب و گرفتن عکسهای یادگاری به هتل خود برگردید تا عازم شهرتان شوید.

سد خاکی آبیدر دیدنی

لاهیجان

لاهیجان عروس گیلان و نگین سرسبز این استان در تمام فصول پذیرای میهمانان خود از سراسر ایران و جهان است. یادتان باشد که این شهر علاوه بر جاذبه های طبیعی، جاذبه های تاریخی نیز دارد. سعی کنید در چند روز اقامت دیدنی های لاهیجان را ببینید و از لحظه لحظه حضور در آن لذت ببرید. لاهیجان شهری سرسبز بوده که توسط کوهها احاطه شده است. هر جایی از شهر که باشید، مطمئنا یک کوه در منظره دیدتان قرار خواهد گرفت. حتی، با وجود ساختمان های بلند این روزهای شهر، باز هم سرسبزی باغات چای و درختان بلند کوه چشم نوازی می کند.

لاهیجان

جاهای دیدنی لاهیجان

آرامگاه کاشف السلطنه

آرامگاه کاشف السلطنه یکی از دیدنی های لاهیجان است؛ ساختمانی کاملا متفاوت که در دامنه کوه بچشم می خورد. آرامگاه کاشف چای، محمد میرزا قاجار قوانلو ملقب به کاشف السلطنه و فرزند ارشد اسدالله میرزا نایب السلطنه از رجل بلند مرتبه مملکتی عصر قاجار در این مکان قرار دارد که او چای و وسایل کاشت آن را از هندوستان به ایران آورد و لاهیجان را مناسب ترین اقلیم برای کاشت چای در ایران یافت. آرامگاه وی در ابتدا از سنگ مرمر سیاه و بدون هیچ سقف و پوششی بود تا آنکه در سال 1355 شمسی و به تلاش انجمن آثار ملی، آرامگاه او به سبک معماری غربی با نمایی از سنگ تیشه ای طوسی رنگ و با زیربنایی بالغ بر 512 مترمربع ساخته شد.

البته چند سالی می شود که خبری از آن سنگهای طوسی نیست و جای آنها را با خشت های آجری رنگ عوض کرده اند. کاشف السلطنه وصیت کرد که او را در بر تپه های چای لاهیجان دفن کنند. هر چند که امروز تپه چای تبدیل به یکی از بهترین و شیک ترین خیابان های شهر تبدیل شده است ولی باز هم مقبره کاشف السلطنه در این خیابان چشم نوازی می کند و نام خیابان در راستایش را به خود اختصاص داد. آرامگاه او پس از واگذاری به میراث فرهنگی از سال 1371 به موزه تاریخ چای تبدیل شد.

آرامگاه کاشف السلطنه

پل خشتی

پل خشتی یکی دیگر از دیدنی های لاهیجان است؛ جلوه ای از دوران حکومت کیائیان که در غرب لاهیجان، یکی از محله های قدیمی شهر و در انتهای خیابان کاشف غربی قرار دارد. میرظهیر مرعشی در کتاب خود از این پل نام برد. در این کتاب آمد که در اوایل قاجار حاج جعفر کاشانی پلی آجری با آهک و ساروج را جایگزین پل قدیمی و سنگی نمود. بازسازی این پل در سال 1271 هجری قمری صورت گرفت. ابعاد این پل 50 در 5/4 در 11 متر بوده و با آجری به رنگ قرمز ساخته شده است.

پل خشتی

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان در بخش شرقی شهر لاهیجان به وسعت 17 هکتار با عمقی نزدیک به 4 متر، جذاب ترین و خوش آب و هواترین منطقه گردشگری شهر را بوجود آورد. دور تا دور این استخر درخت و چمن کاری شده و امکان کمپینگ وجود دارد. این استخر در گذشته مخزن آبی برای شالیزارهای برنج این شهر بود. از زیبایی های جالب توجه استخر، جزیره ای است طبیعی و زیبا در میان استخر که پیشتر به آن میان پشته گفته میشد. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که پلی سیمانی بلند آن را از یک سو به خارج از استخر متصل می کند. حقایق تاریخی بیانگر این بوده که استخر و فضای اطراف آن به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده اند.

استخر لاهیجان

تله کابین لاهیجان

از جمله مکانهای گردشگری تقریبا جدید شهر، تله کابین احرار با دو ایستگاه در بالای شیطان کوه است. بام سبز نام ایستگاه اول آن در ارتفاع 123 متری بوده و ایستگاه دوم آن با نام تاج خروس در ارتفاع 313 متری قرار دارد. این تله کابین در سال 1384 با دو ایستگاه، 5 دکل و 33 کابین به بهره برداری رسید. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که در دو ایستگاه تله کابین غرفه های صنایع دستی، خوراکی و کافی شاپ قرار دارند. شهربازی در ایستگاه بام سبز نیز از پایین کوه و داخل شهر چشم نوازی می کند.

تله کابین لاهیجان

تالاب سوستان

در سفر به لاهیجان، کمی که از شهر که دور شوید، به روستای سوستان می رسید. تکه ای از بهشت را در آنجا خواهید دید. تالاب سوستان در تمام فصول پر از آب شیرین است. میان و اطراف آن مملو از درختان تنومند، گیاهان مردابی و نیزار هست. این مکان به علت داشتن آب شیرین، آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی به زیستگاه و محل مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شد. در فصل بهار و تابستان درختان تنومند این تالاب سرسبز بوده و گلهای نیلوفر در سطح مرداب خودنمایی می کنند.

بازی با رنگ تالاب در فصل پاییز وصف نشدنی است. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که این تالاب فوق العاده زیبا با دسترسی راحت آنگونه که شایسته است، معرفی نشده و حتی بومیان این منطقه هم از وجود چنین تالابی آگاه نیستند. این امر باعث شده که تاکنون هیچ تلاشی در راستای نگهداری این تالاب صورت نپذیرد.

تالاب سوستان

رستوران های معروف لاهیجان

رستوران های معروف لاهیجان

هتل و اقامتگاه های خوب لاهیجان

  • هتل رسپینا
  • هتل ابریشمی
  • هتل دهدار
  • هتل آپارتمان امپراطور
  • هتل دریا کنار
  • هتل فجر
  • اقامتگاه بومگردی باغ ریحان
  • اقامتگاه بومگردی تورنگ لاهیجان
  • اقامتگاه بومگردی شاتوت لاهیجان
  • اقامتگاه بومگردی کلبه لاجون لاهیجان

هتل و اقامتگاه های خوب لاهیجان

برنامه سفر به لاهیجان

روز اول

پس از اینکه هتل و اقامتگاه مورد نظر خود را یافتید، راهی شهر شده تا روز را با ما شروع کنید. پیشنهاد اول، آرامگاه کاشف السلطنه و موزه چای ایران هست. بازدید از آن 2 ساعت زمان می برد. آرامگاه محمد میرزا قاجار قوانلو ملقب به کاشف السلطنه و فرزند ارشد اسدالله میرزا نایب السلطنه در این مکان قرار دارد. کاشف السلطنه چای و وسایل کاشت آن را از هندوستان به ایران آورد و لاهیجان را مناسب ترین اقلیم برای کاشت چای در ایران یافت. مزار وی به وصیت خودش از سنگ مرمر سیاه و بدون هیچ سقف و پوششی بود تا آنکه در سال 1355 شمسی و به تلاش انجمن آثار ملی، آرامگاه او به سبک معماری غربی، با نمایی از سنگ تیشه ای طوسی رنگ و با زیربنایی بالغ بر 512 متر مربع ساخته شد. البته چند سالی می شود که خبری از آن سنگهای طوسی نیست و جای آنها را با خشتهای آجری رنگ عوض کرده اند.

آرامگاه کاشف السلطنه و موزه چای ایران دیدنی

آرامگاه کاشف السلطنه پس از واگذاری به میراث فرهنگی از سال 1371 به موزه تاریخ چای تبدیل شده است. این اثر در تاریخ 26 آبان 1375 با شماره ثبت 1769 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. در این موزه علاوه بر مقبره کاشف السلطنه و هیات چینی همراه وی، اسناد و مدارک کاشف السلطنه، انواع وسایل مربوط به مصرف چای مانند قوری های چین، مسی، سنگی، سماور، فنجان، قهوه خوری، استکان های چای، پایه فنجان، نعلبکی، سینی، عهدنامه های ناصرالدین شاه و سایر قراردادها و مدارک تولید چای و ادوات مربوط به تولید، دم کردن و سرو چای به صورت تخصصی نگهداری می شود. پس از تاریخ گردی در موزه، با حدود 11 دقیقه رانندگی خود را به بقعه شیخ زاهد گیلانی برسانید که بازدید از آن هم 2 ساعت زمان می برد.

در کوهستانهای اطراف لاهیجان گنبد آرامگاه شیخ زاهد گیلانی همچون نگینی می درخشد. این بقعه در مسیر لاهیجان به لنگرود قرار دارد. این مکان مقبره شیخ تاج الدین ابراهیم مشهور به شیخ زاهد گیلانی از عارفین و دراویش مشهور و استاد شیخ صفی الدین اردبیلی است. مقبره شیخ زاهد به دستور سلطان حیدر صفوی پس از خوابی که در این باره دیده بود، ساخته شد. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که این عمارت دارای دو اتاق و سه مقبره هست. گنبد هرمی منحصر بفرد این بنا به صورت هشت ترک و با شیبی تند ساخته شده که سطح آن کاشی کاری زرد، آبی، سفید و سیاه دارد. سقف قسمتهای دیگر این ساختمان نیز با سفال پوشانده شده است. پس از این بازدید، وقت ناهار رسیده و می توانید سری به رستوران اکبر جوجه بزنید که 3 دقیقه با ماشین با شما فاصله دارد.

آرامگاه شیخ زاهد گیلانی

پس از صرف ناهار و رفع خستگی، راهی تالاب سوستان شده که به اندازه 16 دقیقه رانندگی با شما فاصله دارد. تالاب سوستان در تمام فصول پر از آب شیرین بوده و میان و اطراف آن مملو از درختان تنومند، گیاهان مردابی و نیزار است. این مکان به علت داشتن آب شیرین، آب و هوای مناسب و پوشش گیاهی به زیستگاه و محل مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر تبدیل شد. در فصل بهار و تابستان درختان تنومند تالاب سرسبزند و گلهای نیلوفر در سطح مرداب خودنمایی می کنند. بازی با رنگ تالاب در فصل پاییز وصف ناشدنی است. بازدید از آن 4 ساعت زمان می برد. پس از تفریح و گرفتن عکسهای یادگاری، راهی هتل شده و برای روز دوم آماده شوید.

تالاب سوستان زیبا

روز دوم

روز دوم را با صرف صبحانه در هتل شروع کنید. سپس، راهی بازار سنتی لاهیجان شوید. در این بازار تمامی نیازهای روزانه اهالی این منطقه برطرف شده و همه چیز همه روزه تازه به بازار آورده می شود. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که در این بازار می توانید انواع مواد غذایی، سبزی محلی، تخم مرغ محلی، ماهی، زیتون، زیتون پرورده و...را خریداری کنید. فقط یادتان باشد که قبل از ظهر به بازار بروید تا چیزی هم نصیبتان شود. گشت و گذار در بازار و خرید حدود 2 ساعت زمان می برد و حسابی حال و هوای شما را عوض می کند. پس از آن، با حدود 12 دقیقه رانندگی به تله کابین لاهیجان خواهید رسید که بازدید و تفریح در آن 2 ساعت زمان می برد.

بازار سنتی لاهیجان

تله کابین احرار لاهیجان یکی از جاذبه های تفریحی است که در هر ساعت می تواند 1000 نفر را جابجا کند. براساس برنامه سفر سه روزه به شمال ایران باید بدانید که این تله کابین که اولین تله کابین در استان گیلان بوده، به عنوان یکی از تله کابین های مدرن ایران نیز شناخته شده است. این تله کابین با دو ایستگاه در بالای شیطان کوه جای دارد. بام سبز نام ایستگاه اول آن است که در ارتفاع 123 متری بوده و ایستگاه دوم آن با نام تاج خروس در ارتفاع 313 متری قرار دارد. این تله کابین در سال 1384 با دو ایستگاه، 5 دکل و 33 کابین به بهره برداری رسید. در دو ایستگاه تله کابین غرفه های صنایع دستی، خوراکی و کافی شاپ قرار دارند. پس از تفریح، می توانید ناهار خود را در یکی رستورانهای مجموعه میل کرده و حسابی خستگی خود را رفع نمایید.

تله کابین احرار لاهیجان دیدنی

پس از آن، با حدود 7 دقیقه رانندگی به استخر لاهیجان رسیده که قطعا برایتان جالب خواهد بود. در بخش شرقی شهر لاهیجان استخری به وسعت 17 هکتار با عمقی نزدیک به 4 متر و محیطی نزدیک به دو کیلومتر جذاب ترین و خوش آب و هواترین منطقه گردشگری شهر را بوجود آورد. دورتادور این استخر درخت و چمن کاری شده و امکان کمپینگ وجود دارد. این استخر در گذشته مخزن آبی برای شالیزارهای برنج این شهر بود. از زیبایی های جالب توجه استخر، جزیره ای است طبیعی و زیبا در میان استخر که پیشتر به آن میان پشته گفته میشد. پلی سیمانی بلند آن را از یک سو به خارج از استخر متصل می کند. حقایق تاریخی بیانگر این است که استخر و فضای اطراف آن به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده اند. حدود 2 ساعت در این جاذبه به گردش مشغول شوید.

استخر لاهیجان دیدنی

حال، از استخر لاهیجان با حدود 9 دقیقه رانندگی به مسجد اکبریه خواهید رسید. مسجد اکبریه در جنوب غربی لاهیجان قرار دارد. از این مسجد کهن میتوان به عنوان یکی از ارزشمندترین میراث گیلان و ایران یاد کرد. سنگ نبشته ای از جنس مرمر تاریخ احداث آن را 1239 هجری قمری در زمان فتحعلی شاه قاجار و به همت حاج علی اکبر لاهیجانی می داند. به هنگام ساخت این مسجد به دلایلی نامعلوم بنا نیمه کاره رها شده و به همین دلیل، مسجد به دو بخش مسجد نو با قدمت یک قرن و مسجد کهنه تقسیم شده است. این دو بخش توسط دری بزرگ از همدیگر جدا می شوند. معماری زیبای این مسجد بقدری هنرمندانه و زیبا بوده که تحسین هر هنرمند و بازدید کننده ای را بر می انگیزد. بازدید از آن 1 ساعت زمان برده و در نهایت، می توانید به هتل بازگشته و دفتر سفرتان را ببندید.

مسجد اکبریه

گوناگون ایرانگردی ایران گردی گردشگری رامسر کاخ موزه رامسر تله کابین رامسر روستای جواهرده رستوران مظاهری رستوران و غذای محلی کدبانو گیلان رستوران کشتی رستوران برادران هتل پارسیان آزادی رامسر هتل کوثر رامسر هتل آپارتمان رویای شیرین رامسر هتل آپارتمان کارن رامسر هتل قدیم رامسر دریاچه قو موزه مردم شناسی رامسر مرکز خرید نگین هتل ونوس پلاس چالوس هتل پارسیان آزادی خزر هتل نارین چالوس هتل آپارتمان کلار چالوس رستوران آبادگران پارک جنگلی فین تله کابین نمک آبرود سورتمه نمک آبرود پیست کارتینگ نمک آبرود پارک جنگلی نمک آبرود ماسوله موزه مردم شناسی ماسوله پارک جنگلی ماسوله بازار ماسوله قله شاه معلم رستوران بامداد رستوران ماه سالار کوه هتل آرام هتل مهران آبشار ماسوله نوشهر دریاچه ارواح سد آویدر پارک جنگلی سی سنگان دریاچه خضر نبی رستوران نسیم رستوران مالاتا کافه رستوران تین نوشهر هتل صدف هتل عرش هتل آپادانا هتل جهانگردی چلندر هتل نسیم هتل شالیزار لاهیجان آرامگاه کاشف السلطنه پل خشتی استخر لاهیجان تله کابین احرار شیطان کوه تالاب سوستان رستوران مهتاب رستوران وحید هتل رسپینا هتل ابریشمی هتل دهدار هتل فجر بقعه شیخ زاهد گیلانی بازار سنتی لاهیجان مسجد اکبریه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو