معرفی دروازه ارگ سمنان؛ یادگاری از دوران قاجار

منبع: همگردی

138

1399/7/16

22:02


سمنان یکی از شهرهای مرکزی و کویری بوده که در نزدیکی تهران قرار دارد. در این شهر جاذبه های بسیاری وجود داشته که مسافران بسیاری برای دیدن آنها به این شهر سفر می کنند. از جمله این جاذبه ها، دروازه ارگ سمنان هست. با ما در مقاله معرفی دروازه ارگ سمنان همراه شوید تا بدانید که دروازه ارگ سمنان کجاست. قطعا، مطالعه درباره دروازه ارگ سمنان که یکی از شاهکارهای این شهر بوده، برایتان جذاب خواهد بود.

دروازه ارگ سمنان

آشنایی

براساس مقاله معرفی دروازه ارگ سمنان باید بدانید که این دروازه بعنوان نماد سمنان شناخته شده و دستور ساختش توسط ناصرالدین شاه در سال 1284 قمری داده شد. این دروازه در واقع ورودی و دروازه شمالی ارگ حکومتی سمنان بوده است؛ ارگی که در زمان فتحعلیشاه قاجار ساخته شد و دارای بخشهای مختلفی بود. اما، امروزه اثری از آن نیست و فقط سنگهایش دیده می شوند.

معرفی دروازه ارگ سمنان

تزئینات

دروازه ارگ سمنان دارای دو نمای شمالی و جنوبی بوده که بر روی آنها کاشی کار شده و هنر کاشیکاری ایرانی را بخوبی نشان می دهد. این دروازه 7 متر ارتفاع دارد و از آجر ساخته شده است. در نمای شمالی این دروازه، 6 مناره با ارتفاعهای متفاوت را می بینیم که بین دو مناره با ارتفاع بیشتر، نقوش زیبایی از جنگ رستم و دیو سپید در یک نیم دایره نشان داده شده اند. نقوش و تزئیناتی که در نمای شمالی بکار رفته، بسیار زیباتر از نمای جنوبی هستند. درباره دروازه ارگ سمنان باید بدانید که در این نما همچنین نقوش مربوط به سربازان قاجار و اسلحه هایشان، دو تصویر شیر و خورشید و دو تصویر متقارن از سرباز قاجاری را می بینیم که همه اینها با هنر کاشیکاری نمایش داده شده اند.

کتیبه هایی نیز در این بنا وجود دارند که زمینه آنها لاجوردی بوده و خطوطشان سفید و نستعلیق هستند. در این دروازه، رو به نمای شمالی قرار دارد و این در بسیار قطور و بزرگ بوده و بر روی آن از گل میخهای آهنی استفاده شده است. نمای جنوبی این دروازه شامل دو اتاق با ایوانهایشان، دو راهرو و یک ورودی بوده که اتاق و راهروها به صورت متقارن قرار گرفته اند. در این نما نیز یک کتیبه به شکل نیم دایره وجود دارد که بر روی آن نام ناصرالدین شاه و سال ساخت دروازه نوشته شده است. براساس مقاله دروازه ارگ سمنان کجاست باید بدانید که این کتیبه در زمان انقلاب مورد حمله برخی افراد قرار گرفت، ولی رئیس میراث فرهنگی با لایه خاک و گچ روی آن را پوشاند تا آن را تخریب نکنند.

تزئینات دروازه ارگ سمنان

اطلاعات کلی

آدرس: میدان مشاهیر، خیابان طالقانی

ساعات بازدید: همه روزه (ساعت مشخصی ندارد)

قیمت بلیط: رایگان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو