آیا افسردگی بعد از زایمان خطرناک است؟

منبع: نی نی بان

174

1399/7/19

19:27


افسردگی پس از زایمان (PPD) ترکیبی پیچیده از تغییرات جسمی، عاطفی و رفتاری است که پس از زایمان در یک زن اتفاق می افتد. PPD نوعی افسردگی اساسی است که در طی چهار هفته پس از زایمان از ابتدای آن شروع می شود. تشخیص افسردگی پس از زایمان نه تنها براساس زمان بین زایمان و شروع ، بلکه به شدت افسردگی نیز بستگی دارد.

افسردگی پس از زایمان چیست؟
افسردگی پس از زایمان با تغییرات شیمیایی ، اجتماعی و روانشناختی مرتبط با فرزندآوری مرتبط است. این اصطلاح طیف وسیعی از تغییرات جسمی و عاطفی را توصیف می کند که بسیاری از مادران جدید تجربه می کنند. خبر خوب این است که افسردگی پس از زایمان با استفاده از دارو و مشاوره قابل درمان است.
تغییرات شیمیایی شامل افت سریع هورمون ها بعد از زایمان است. پیوند واقعی بین این افت و افسردگی هنوز مشخص نیست. اما آنچه مشخص است این است که میزان استروژن و پروژسترون ، هورمونهای تولید مثل زن ، در دوران بارداری ده برابر می شوند. بعد از زایمان به شدت افت می کنند. تا سه روز پس از زایمان یک زن ، سطح این هورمون ها به قبل از بارداری برمی گردد.
علاوه بر این تغییرات شیمیایی ، تغییرات اجتماعی و روانی ناشی از داشتن یک کودک باعث افزایش خطر افسردگی می شود.

علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟
علائم افسردگی پس از زایمان مشابه مواردی است که بطور معمول در هنگام زایمان اتفاق می افتد. این موارد شامل مشکل در خواب ، تغییر اشتها ، خستگی بیش از حد ، کاهش میل جنسی و تغییرات مکرر در خلق و خو است. با این حال ، این علائم با علائم دیگر افسردگی عمده همراه است ، که پس از زایمان طبیعی نیست و ممکن است شامل روحیه افسردگی باشد. از دست دادن لذت؛ احساس بی ارزشی ، ناامیدی و درماندگی؛ افکار مرگ یا خودکشی یا افکار صدمه زدن به شخص دیگری.

عوامل خطر برای ابتلا به افسردگی پس از زایمان چیست؟
تعدادی از عوامل می توانند خطر افسردگی پس از زایمان را افزایش دهند ، از جمله:
سابقه افسردگی قبل از بارداری یا دوران بارداری
سن در زمان بارداری - هرچه جوان تر باشید ، خطر بیشتری برای افسردگی دارید
دوگانگی در مورد بارداری
تعداد کودکان - هرچه تعداد بیشتری داشته باشید ، در دوران بارداری بعدی احتمالاً افسرده خواهید شد
سابقه افسردگی یا اختلال دیسفوری قبل از قاعدگی (PMDD)
حمایت محدود اجتماعی
تنها زندگی کردن
درگیری زناشویی

آیا افسردگی پس از زایمان شایع است؟
بیشتر مادران جدید بعد از زایمان "بلوز کودک" را تجربه می کنند. از هر 10 زن حدود یک نفر پس از زایمان دچار افسردگی شدیدتر و طولانی تر می شوند. در حدود یک از 1000 زن یک بیماری جدی تر به نام روان پریشی پس از زایمان ایجاد می کند.

آیا انواع مختلفی از افسردگی پس از زایمان وجود دارد؟
سه نوع تغییر خلقی که زنان بعد از زایمان می توانند داشته باشند وجود دارد:
"بلوز کودک" ، که در روزهای بعد از زایمان در اکثر زنان رخ می دهد ، طبیعی است. یک مادر جدید دارای نوسانات ناگهانی خلق و خو است ، مانند احساس خیلی خوشحال و سپس بسیار احساس غم و اندوه. او ممکن است بی دلیل گریه کند و می تواند بی تاب ، تحریک پذیر ، بی قرار ،مضطرب ، تنها و غمگین باشد. بلوز کودک ممکن است تنها چند ساعت یا تا دو هفته بعد از زایمان طول بکشد. بلوزهای کودک معمولاً نیازی به درمان از طرف ارائه دهنده خدمات درمانی ندارند. اغلب ، پیوستن به یک گروه پشتیبانی از مادران جدید یا صحبت با مادران دیگر کمک می کند.

افسردگی پس از زایمان (PPD)
ممکن است چند روز یا حتی چند ماه پس از زایمان اتفاق بیفتد. PPD ممکن است بعد از تولد هر کودکی اتفاق بیفتد ، نه فقط فرزند اول. یک زن می تواند احساساتی شبیه به بلوز کودک داشته باشد - غم ، ناامیدی ، اضطراب ، تحریک پذیری - اما او آنها را بسیار قوی تر از آنچه که با بلوز کودک احساس می کند احساس می کند. PPD اغلب یک زن را از انجام کارهایی که باید هر روز انجام دهد بازمی دارد. هنگامی که توانایی عملکرد یک زن تحت تأثیر قرار می گیرد ، باید به پزشک معالج خود مانند پزشک یا پزشک مراقبت های اولیه مراجعه کند. این پزشک می تواند برای علائم افسردگی وی را معاینه کند و یک برنامه درمانی تهیه کند. اگر یک زن PPD را درمان نکند ، علائم می تواند بدتر شود. در حالی که PPD یک بیماری جدی است ، می توان آن را با دارو و مشاوره درمان کرد.

روان پریشی پس از زایمان
یک بیماری روانی بسیار جدی است که می تواند بر مادران جدید تأثیر بگذارد. این بیماری می تواند به سرعت ، اغلب در سه ماه اول پس از زایمان اتفاق بیفتد. زنان می توانند ارتباط خود را با واقعیت از دست بدهند ، داشتن توهم شنوایی (شنیدن چیزهایی که در واقع اتفاق نمی افتند ، مانند شخصی که در حال صحبت کردن است) و توهم (چیزهایی که کاملاً اعتقاد دارند کاملاً غیر منطقی هستند). توهمات بصری (دیدن چیزهایی که در آنجا نیستند) کمتر متداول هستند. علائم دیگر شامل بی خوابی (عدم توانایی خوابیدن) ، احساس اضطراب و عصبانیت ، قدم زدن ، بی قراری و احساسات و رفتارهای عجیب است. زنانی که روانپزشکی پس از زایمان دارند فوراً به درمان نیاز دارند و تقریباً همیشه به دارو احتیاج دارند. بعضی اوقات زنان به دلیل خطر آسیب رساندن به خود یا شخص دیگری در بیمارستان ، به بیمارستان منتقل می شوند.

آیا علائم اضطراب یا وسواس فکری با افسردگی پس از زایمان افزایش می یابد؟
علائم بیماری وسواس فکری که تازه است به ندرت در دوره پس از زایمان رخ می دهد (حدود 1٪ -3٪ از زنان). وسواس معمولاً مربوط به نگرانی در مورد سلامتی کودک یا ترس غیرمنطقی از آسیب دیدن کودک است. اختلال هراس نیز ممکن است رخ دهد. هر دو حالت غالباً با افسردگی همراه هستند.

نکاتی برای مقابله با افسردگی پس از زایمان
در اینجا نکاتی وجود دارد که می تواند به شما در کنار آمدن با نوزاد درخانه کمک کند:
کمک بخواهید به دیگران اطلاع دهید که چگونه می توانند به شما کمک کنند.
در مورد انتظارات خود و کودک واقع بین باشید.
ورزش کنید در حدود هر محدودیتی که پزشک ممکن است در سطح فعالیت شما قرار دهد. پیاده روی کنید و برای استراحت از خانه بیرون بروید.
انتظار روزهای خوب و برخی روزهای بد را دارید.
یک رژیم معقول را دنبال کنید. از الکل و کافئین خودداری کنید.
رابطه با شریک زندگی خود را تقویت کنید - برای یکدیگر وقت بگذارید.
با خانواده و دوستان در تماس باشید - خود را جدا نکنید.
وقتی برای اولین بار به خانه بروید ، بازدید کنندگان را محدود کنید.
هنگام خواب کودک بخوابید یا استراحت کنید!

افسردگی پس از زایمان چگونه درمان می شود؟
افسردگی پس از زایمان بسته به نوع و شدت علائم زن متفاوت است. گزینه های درمانی شامل داروهای ضد اضطراب یا ضد افسردگی ، روان درمانی و مشارکت در یک گروه پشتیبانی برای پشتیبانی و آموزش عاطفی است. برای موارد شدید ، تزریق داخل وریدی یک داروی جدید به نام برکسانولون (زولرسو) ممکن است تجویز شود ،
در مورد روان پریشی پس از زایمان معمولاً داروهایی که برای درمان روانپزشکی استفاده می شوند اضافه می شود. بستری در بیمارستان نیز اغلب لازم است.
اگر در حال شیردهی هستید ، تصور نکنید که نمی توانید برای افسردگی ، اضطراب و حتی روانپزشکی دارو مصرف کنید. با پزشک خود صحبت کنید. تحت نظارت پزشک ، بسیاری از خانمها در هنگام شیردهی دارو مصرف می کنند. این تصمیمی است که بین شما و پزشکتان گرفته می شود.

چه موقع مادر باید کمک حرفه ای بگیرد؟
افسردگی پس از زایمان درمان نشده برای مادران جدید و فرزندان آنها خطرناک است. یک مادر جدید باید وقتی:
علائم بیش از دو هفته ادامه دارد.
او قادر به عملکرد عادی نیست.
او نمی تواند با شرایط روزمره کنار بیاید.
او افکار آسیب رساندن به خود یا کودک خود را دارد.
او بیشتر روز احساس اضطراب ، ترس و وحشت می کند.

درمان افسردگی پس از زایمان
اگر علائمی از افسردگی پس از زایمان دارید ، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید از درمان شروع کنید.
دو روش اصلی برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد: دارو و درمان. در هر دو صورت می توان به تنهایی استفاده کرد ، اما ممکن است هنگام استفاده با هم موثرتر باشند. همچنین مهم است که در زندگی روزمره خود برخی از گزینه های سالم را انتخاب کنید.
ممکن است چندین روش را انجام دهید تا دریابید که چه درمانی برای شما مفید است. ارتباط خود را با پزشک خود ادامه دهید.

دارو
داروهای ضد افسردگی تأثیر مستقیمی بر مغز دارند. آنها مواد شیمیایی تنظیم کننده خلقی را تغییر می دهند. آنها بلافاصله تاثیر نخواهند گذاشت. این می تواند چندین هفته از مصرف دارو طول بکشد تا متوجه تفاوت در روحیه خود شوید.
برخی افراد هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی دارند. این موارد ممکن است شامل خستگی ، کاهش فشار جنسی و سرگیجه باشد. اگر به نظر می رسد عوارض جانبی علائم شما را بدتر می کند ، سریعاً به پزشک خود بگویید.
در صورت تغذیه با شیر مادر ، برخی از داروهای ضد افسردگی بی خطر هستند ، اما برخی دیگر ممکن نیست. در صورت شیر دادن حتما به پزشک خود بگویید.
اگر میزان استروژن پایین باشد ، پزشک ممکن است هورمون درمانی را توصیه کند.

روان درمانی
روانپزشک ، روانشناس یا سایر متخصصان بهداشت روان می توانند مشاوره ارائه دهند. درمان می تواند به شما در ایجاد افکار مخرب کمک کند و راهکارهایی را برای کار با آنها ارائه دهد.

خودمراقبتی
این بخش از درمان ممکن است کمی دشوارتر از آنچه به نظر می رسد باشد. تمرین مراقبت از خود به معنای کوتاه کردن خودتان است.
شما نباید سعی کنید مسئولیت بیشتری را نسبت به توانایی های خود داشته باشید. ممکن است دیگران به طور غریزی آنچه را که شما نیاز دارید ندانند ، بنابراین مهم است که به آنها بگویید و از آن ها کمک بخواهید.می توانید در کنار یک گروه از تازه مادران عضو شوید تا احساسات و دغدغه های مشترک را با هم درمیان بگذارید و راه کارهایی را از هم یاد بگیرید.
الکل یک ماده افسردگی است ، بنابراین باید از مصرف آن خودداری کنید.درعوض ، به بدن خود فرصت دهید تا بهبود یابد. یک رژیم غذایی متعادل بخورید و هر روز مقداری ورزش کنید .
درمان به اکثر خانم ها کمک می کند تا ظرف شش ماه احساس بهتری داشته باشند ، هرچند مدت زمان بیشتری طول می کشد.

آیا داروهای طبیعی برای افسردگی پس از زایمان وجود دارد؟
افسردگی پس از زایمان جدی است و چیزی نیست که بدون کمک پزشک برای درمان آن اقدام کنید.
در کنار درمان پزشکی ، داروهای طبیعی مانند ورزش و خواب کافی می تواند به بهبود علائم کمک کند. ماساژ ، مراقبه و سایر روش های ذهن آگاهی ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. رژیم غذایی پر از مواد مغذی ، اما کم غذاهای فرآوری شده را حفظ کنید. اگر مواد مغذی مورد نیاز شما را در رژیم غذایی خود دریافت نکردید ، از پزشک خود بخواهید مکمل های غذایی مناسب را توصیه کند.
مکمل
داروهای گیاهی ممکن است جذاب باشد. با این حال ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مکمل های غذایی را به همان روشی که داروها را تنظیم نمی کند ، تنظیم نمی کند. آژانس نظارت بر مکمل های ایمنی ، اما صحت ادعاهای بهداشتی را ارزیابی نمی کند.
همچنین مکمل های طبیعی هنوز هم می توانند با داروها در تعامل باشند و باعث بروز مشکلاتی شوند. در مورد تمام مکمل هایی که مصرف می کنید و به چه مقدار ، حتی اگر به نظر بی ضرر باشد ، به پزشک یا داروساز خود بگویید. بسیاری از مواردی که مصرف می کنید به شیر مادر ختم می شود که دلیل دیگری برای آگاهی پزشک است.
زگیل سنت جان گیاهی است که برخی از افراد برای درمان افسردگی از آن استفاده می کنند. تحقیقات کافی وجود ندارد که بدانیم آیا این مکمل برای درمان افسردگی پس از زایمان بی خطر است یا خیر.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فقدان اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است با افسردگی پس از زایمان همراه باشد. با این حال ، تحقیقات کافی وجود ندارد که بدانیم مصرف مکمل های امگا 3 باعث بهبود علائم می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو