عفونت ادراری در نوزادان چه علائمی دارد؟

منبع: نی نی بان

145

1399/7/24

22:56


عفونت ادراری در نوزاد که یکی از شایع ترین عفونت ها نیز محسوب می شود و می تواند تا شیرخواران، نوزادان و کودکان را درگیر خود کند. بهتر است بدانید که این عفونت در ۲۸ روز اول تولد در میان پسرها بیشتر به چشم می خورد اما به طور کلی در میان دختر ها شایع تر می باشد.

عفونت ادراری در نوزاد
بهتر است بدانید که عفونت مجاری ادراری یک عفونت باکتریایی است که برخی از دستگاه های بدن را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. این دستگاه دارای اجزای مختلفی است در اامه بدان پرداخته ایم:
این دستگاه شامل کلیه ها که ادرار را تولید خواهند کرد.
میزنای که لوله های حمل ادرار از کلیه به مثانه محسوب می شود.
مثانه که ادرار را تا زمانی که بدن آماده تخلیه نشده در خود نگه می دارد.
میزراه یا پیشاب راه یعنی لوله ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن انتقال می دهد.

نحوه درمان عفونت ادراری نوزاد
اگرچه عفونت ادراری از دسته بیماری هایی است که شیوع آن در میان نوزادان و کودکان زیاد نیست اما می تواند عواقبی سخت و وحشتناک در پی داشته باشد. این بیماری آنقدر مهم است که هر پدر ومادری بایست یاز وضعیت سلامتی فرزند خود در برابر این بیماری اططلاع لازم را کسب کنند. همانطور که می دانید اغلب متخصصان کودک به والدین توصیه می کنند که بروز تب در کودک را جدی بگیرند و نسبت بدان بی توجه عمل نکنند و حتما علل آن را ریشه یابی کنند زیرا تب هایی که هییچ گونه علتی برای آن ها یافت نمی شود می تواند علل بروز عفونت ادراری در کودک باشد. بهتر است بدانید که عفونت ادراری در نوزاد یا کودک از دسته بیماری های از دسته رفته محسوب می شود که اگر به زودی شناسایی و کنترل نشود می تواند به بروز مشکلات نارسایی منجر شود.

علائم شناسایی عفونت ادراری در نوزادان
بهتر است بدانید که یکی از نشانه های عفونت ادراری در نوزاد تب است و اغلب کودکانی که دچار تب شدند اما هیچ گونه علائم دیگری ندارند دچار این بیماری شده اند. البته برخی از متخصصان بیان کرده اند که وجود برخی علائم دیگر همراه تب نیز باعث می شود که بسیاری از عفونت های ادراری قابل تشخیص نباشند. همچنین کودک ممکن است همراه تب عالئم دیگری را نیز از خود نشان دهد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:
ادرار کدر یا خونی
درد داشتن هنگام ادرار کردن
امتناع از غذا خوردن
اسهال
نداشتن وزن گیری مناسب و ایده آل
استفراغ
بوی غیر طبیعی ادرار
تحریک پذیری مداوم و غیر قابل توضیح

عوامل مستعد کننده 
بهتر است بدانید که در روند مبتلا شدن نوزاد و یا کودک به بیماری عفونت ادراری عواملی دخیل هستند که ما در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:
جنسیت
همانطور که می دانید میزان بروز عفونت های ادراری در بین دختران ۲ الی ۴ برابر بیش از پسرا است.
ختنه نکردن پسران
پسرانی که ختنه نشده باشند ۴ الی ۸ برابر پسرانی که ختنه شده اند دچار بیماری عفونت ادراری خواهند شد.
نژاد
بهتر است بدانید که میزان بروز بیماری عفونت ادراری در میان افراد سفید پوست نسبت به سیاه پوستان بیشتر است.
عصبی بودن مثانه
نگه داشتن زیاد ادرار،یبوست و یا برگشت ادرار از مثانه به میزنای از دلایل شایعی هستند که کودک را مستعد ابتلا به عفونت ادراری خواهند کرد.
عوامل ژنتیکی
اقوام درجه یک نوزاد که سابقه مبتلا به بیماری عفونت ادراری را دارا باشند بیشتر در معرض این عفونت ها قرار می گیرند.
نحوه درمان عفونت ادراری
همانطور که می دانید احتمالا برای درمان عفونت ادراری کودکان نسخه ای از آنتی بیوتیک ها برای او تجویز خواهد شد که بایستی بین یک تا ۱۴ روز به کودک خود بدهید و حتی اگر کودک پس از مصرف دارو در دو روز نیز حال بهتری داشت لازم است تا دوره مصرف را به طور کامل طی کنید. اگر این کار را انجام ندهید باعث می شود که باکتری که منجر به این بیماری شده به طور کامل از بین نرود و بار دیگر با قدرت بیشتری در بدن کودک خود را نشان دهد و باعث بیمارتر شدن کودکتان شود.

درمان بیماری کودک با مصرف مواد غذایی مفید
اما اگر بیماری کودکتان به اندازه ای پیشرفت کرده که خوردن غذا برایش دشوار است توصیه می کنیم که او را در بیمارستان بستری کنید تا بتواند غذای مورد نیاز بدنش را از طریق سرم دریافت کند همچنین اگر کودکتان بیش از یک ماه دچار عفونت ادراری است بایستی حتما او را در بیمارستان بستری نمایید.
البته توجه داشته باشید که اگر کودکتان یک انسداد در مجاری ادراری خود دارد ممکن است به عمل جراحی برای درمان آن نیاز داشته باشد. گاهی اوقات نیز کودک برای درمان ریفلاکس ادرار نیز به جراحی نیاز دارد اگرچه کودکان تا سن شش سالگی امکان بهبودی خود به خود آن ها وجود دارد. یکی از تجویز های پزشک برای جلوگیری از صدمه به کلیه های کودک در این مدت طولانی مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها می باشد.

راه های جلوگیری از عفونت ادراری
ممکن است برخی از کودکان مستعد ابتلا به این بیماری قرار گرفته باشند که شما می توانید با استفاده از روش های زیر به جلوگیری از آن بپردازید:
شیردهی
اگر کودک خود را از طریق شیر مادر تغذیه می کنید بایستی هنگام مبتلا شدن او به این بیماری نیز شیردهی را متوقف نکنید زیرا تحقیقات نشان داده که مصرف شیر مادر سبب می شود تا بدن در برابر عفونت مقاومت نشان دهد و مزایای آن تا دو سال پس از قطع شیردهی نیز قابل مشاهده می باشد.
مصرف غذاهای فیبردار
اگر کودک شما خوردن را با مواد غذایی جامد آغاز کرده است بهتر است تا مقدار زیادی میوه،سبزیجات و غلات سبوس دار را که از بروز یبوست جلوگری می کند به او بدهید.
مصرف مایعات
توصیه می کنیم از اینکه کودکتان مقدار زیادی آب می نوشد اطمینان حاصل کنید زیرا نوشیدن مایعات بیشتر باعث ادرار بیشتر می شود ودر نتیجه دستگاه ادراری خالی خواهد شد. همچنین مصرف مایعات درصد ابتلا به یبوست که دلیل اصلی عفونت ادراری است را کاهش می دهد.
بهداشت ناحیه تناسلی
اگر کودک شما دختر است توصیه می کنیم که از تمیز کردن ناحیه تناسلی او با صابون های عطری که باعث تجریک او خواهند شد اجتناب کنید و هنگامی که پوشک او را عوض می کنید ناحیه تناسلی اش را از عقب به جلو تمیز کنید تا باکتری های موجود را به حداقل برسانید. البته بایستی از وسواس بیش از اندازه در شست و شوی کودک خود نیز خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو