چند راهکار ساده برای جلوگیری از خستگی چشم

چند راهکار ساده برای جلوگیری از خستگی چشم


منبع: آرگا

121

1399/8/7

20:03


برای جلوگیری از خستگی چشم روش های مختلفی وجود دارند که با بکار بستن آنها می توان تا حد زیادی از این مشکل پیشگیری نمود، استراحت دادن به چشم ها و استفاده از چای کیسه ای بابونه می تواند در این مورد کمک کننده باشد.

چند راهکار ساده برای جلوگیری از خستگی چشم

بروز خستگی در چشم ها به ویژه بعد از یک روز طولانی و نگاه کردن بی اندازه به نمایشگر کامپیوتر و یا خواندن مدارک و کتاب موضوعی است طبیعی و اغلب افراد آن را تجربه نموده اند. خستگی چشم بسیار رایج بوده و خوشبختانه نشانه ناراحتی و مشکل جدی در فرد نمی باشد، برای جلوگیری از خستگی چشم راهکارهای مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها می توان خستگی چشم ها را کاهش داد و از آن پیشگیری نمود.

راهکارهای جلوگیری از خستگی چشم

به احتمال زیاد برای شما نیز اتفاق افتاده است که با گذشت یک روز طولانی و خسته کننده و نگاه کردن به نمایشگرها و یا کتاب ها نشانه هایی مانند سوزش، خارش و خستگی چشم را داشته باشید. خستگی چشم ها بسیار رایج است و نشان دهنده ناراحتی و اختلال جدی نیز نمی باشد. تشخیص خستگی چشم ها بسیار ساده است ولی چیزی که مهم است یافتن ارتباط بین علائم و خستگی چشم ها می باشد. اغلب علائم خستگی چشم ها بسیار رایج هستند، اگر شما نیز در اغلب مواقع دچار سوزش چشم یا احساس سنگینی سر می شوید باید بدانید که به احتمال خیلی زیاد دچار خستگی چشم شده اید. برای جلوگیری از خستگی چشم ها راهکارها و روش های مختلفی وجود دارند که با بکار بستن آنها خستگی چشم ها برطرف شده و از بروز آن جلوگیری خواهد شد، در این مطلب با این راهکارها آشنا می شویم.

خستگی چشم و جلوگیری از آن

علائم مختلف خستگی چشم ها

همانطور که گفته چشم با داشتن برخی از علائم و نشانه ها پی به خستگی چشم ها می بریم. برخی از مهترین نشانه های خستگی چشم عبارتند از:
  • وجود درد و ناراحتی در چشم
  • مشکل داشتن در تمرکز
  • خشکی چشم یا آبریش از چشم ها
  • تارید در دید یا دوبینی
  • افزایش حساسیت چشم ها به نور
  • داشتن درد گردن، درد شانه یا کمر
  • حالت تهوع
  • سنگینی سر

روش های جلوگیری از خستگی چشم

انجام یک آزمایش چشمی کامل

انجام دادن آزمایشات چشمی یک روش روتین و مهم برای پیشگیری و یا درمان مشکلات چشمی می باشد، اگر بیشتر از یک سال است که هیچ معاینه چشمی را انجام نداده اید، حالا زمان انجام اینکار فرا رسیده است و باید به چشم پزشک مراجعه نمایید تا چشمان شما و بینایتان مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به نظرات موسسه ایمنی و سلامت شغلی کلیه افراد به خصوص کسانی که در محل کار یا منزل با کامپیوتر در ارتباط هستند باید حتما قبل از شروع به کار آزمایشاتی را در رابطه با سلامت چشمان خود انجام دهند و سالی یک مرتبه آن را تکرار نمایند.

روش های پیشگیری از خستگی چشم

استفاده از روشنایی محیطی مناسب

خستگی چشم ها ممکن است بنا به دلیل نوری باشد که در داخل فضای وجود دارد و یا از بیرون به داخل وارد می شود. می توانید برای تنظیم کردن نور روشنایی داخل را کشیدن پرده ها کمتر کنید و روشنایی داخل را با استفاده از لامپ کم مصرف و یا فلوئورسنت کمتر نمایید، همچنین استفاده از لامپ های کم فشار نیز پیشنهاد می شود. اگر با کامپیوتر کار می کنید بهتر است مانیتور آن را در عوض قرار دادن در مقابل پنجره و یا پشت شیشه پنجره در کنار آن قرار دهید تا نور کمتری به چشمانتان بخورد.

روش های مختلف پیشگیری از خستگی چشم

زیاد خیره نشوید

با کاهش دادن زمان خیره شدن به شکل چشمگیری خستگی چشم ها کمتر می شود. تا جایی که برایتان امکان دارد از صفحات الکترونیک مانند کامپیوتر کمتر استفاده کنید و بیشتر کتاب بخوانید. اگر هم در مواقعی مجبور به استفاده از کامپیوتر و یا لپ تاب می شوید، مطمئن شویدد که کامپیوتر شما در زاویه ۹۰ درجه از منبع نور مستقیم قرار گیرد. همچنین از صفحات نمایشی مخصوص و ضد تابش استفاده نموده و در زمان رانندگی در شبب نیز از عینک های ضد تابش استفاده نمایید و از خیره ماندن به صفحه نمایش خودداری کرده و حین کار استراحت به چشم ها بدهید.

خستگی چشم و روش های پیشگیری از آن

صفحه نمایش را ارتقا دهید

اگر کامپیوتر شما هنوز دارای صفحه نمایش و مانیتور قدیمی CTR می باشد، باید آن را تعویض کرده و از صفحه نمایش های کریستال مایع و جدید استفاده کنید. اغلب صفحه نمایش های ال سی دی به خاطر داشتن سطح ضد انعکاسی کمتر باعث خسته شدن چشم ها می شوند. صفحه نمایش های قدیمی ممکن است باعث پرپر زدن شدید تصاویر شوند که یک عامل در خستگی چشم ها محسوب می شود. به منظور جلوگیری از خستگی چشم در زمان انتخاب صفحه نمایش پنل تخت، صفحه ای با بالاترین رزولوشن ممکن را انتخاب نمایید.

پیشگیری از خستگی چشم

بیشتر پلک بزنید

پلک زدن برای چشم ها مفید بوده به ویژه در زمان کار با وسائل الکترونیک واجب است. پلک زدن به صورت پی در پی باعث پیشگیری از خشک شدن و ناراحتی در چشم ها می شود. اشک های پوشش دهنده در چشم ها، اگر پلک زده نشود سریعتر تعریق می شوند. همچنین هوای محیط کار و ادارات و محیط های بسته خشک است و می تواند باعث خشک شدن اشک چشم ها به میزان بالاتری شود و ناراحتی های چشمی خطرناکی را باعث شود. اگر احساس خشکی در چشمان خود دارید می توانید از چشم بخواهید تا قطره های اشک چشم مصنوعی را برای مصرف روزانه شما تجویز نماید، برای کم شدن خشکی چشم های خود روزی ۲۰ دقیقه به مدت ۱۰ بار چشمانتان را مانند حالتی که به خواب می روید ببندید و استراحت کنید، این کار باعث دادن آرامش به چشم ها خواهد شد.

پیشگیری نمودن از خستگی چشم

به چشمان خود ورزش دهید

همانطور که گفتیم با خیره شدن به تلویزیون یا صفحه نمایش وسیله های الکترونیک باعث بروز خستگی چشم ها می شویم. برای جلوگیری از خستگی چشم ها در این موارد باید هر بیست دقیقه یک بار به یک جسم دورتر از صفحه، برای ۲۰ ثانیه خیره شوید. برخی از پزشکان به این عمل قانون ۲۰-۲۰-۲۰ می گویند. با نگاه کردن به ناحیه ای دور باعث ایجاد آرامش عضله مژگانی در داخل چشم خواهید شد و در نتیجه از خستگی چشم ها پیشگیری می شود. علاوه بر این در روش دیگر برای ورزش دادن چشم خود می توانید در ابتدا برای ۱۰ تا ۱۵ ثانیه به یک شیء در فاصله ای دور نگاه کرده و سپس به همان اندازه به شیء دیگری در نزدیکی خود نگاه نمایید، این عمل را ۱۰ مرتبه انجام دهید. هر دو تمرین گفته شده برای پیشگیری از خستگی چشم ها مفید و موثر می باشند. چشمک زدن نیز یک ورزش برای کاهش مشکلات خشکی چشم می باشد که می توانید انجام دهید.

پیشگیری از خستگی چشم ها

به طور مکرر استراحت نمایید

استراحت کردن به شکل مکرر به خصوص برای کسانی که با کامپیوتر سروکار دارند و دچار خستگی چشم، دردکمر، درد گردن و شانه ها می شوند بسیار مفید می باشد. بسیاری از کارکنان در طول روز کاری خود فقط دو مرتبه و هر بار ۱۵ دقیقه استراحت می کنند، این در حالی است که مطالعات انجام شده به تازگی مشخص کرده اند که داشتن استراحت مکرر در حین انجام کار برای رفع خستگی چشم ها و پیشگیری از آن بسیار تاثیر گذار می باشد.

پیشگیری از خستگی در چشم

استفاده از گلاب

گلاب یکی از قدیمی ترین روش های ضد فشار و خستگی چشم می باشد. گلاب یکی از مواد مهم آرامش بخش می باشد که برای چشم های پف کرده و خسته کاملا مناسب می باشد. برای استفاده از گلاب در ابتدا چشمان خود را با آب سرد شسته و سپس خشک نمایید. در ادامه دو عدد پنبه را با مقداری گلاب خیس کرده و روی چشمان بسته خود قرار دهید. روزی دو مرتبه این عمل را انجام دهید تا از خستگی چشمانتان جلوگیری شود.

استفاده از عینک برای پیشگیری از خستگی چشم ها

افرادی که در طول روز بیش از اندازه با کامپیوتر یا لپ تاپ سرو کار دارند، برای جلوگیری از خستگی چشمان خود بهتر است از چشم پزشک بخواهند تا عینکی مناسب برایشان تجویز نماید. استفاده از عینک بخصوص وقتی از لنزهای تماسی استفاده می شود بسیار مهم می باشد، زیرا لنزهای تماسی در طول استفاده دراز مدت خشک می شوند و باعث ناراحتی هایی در چشم خواهند شد. بعلاوه افراد می توانند از لنزهای فتوکرومیک یا لنزهای کم نور استفاده نمایند تا در معرض نور آبی حاصل از دستگاه های دیجیتالی نباشند. همچنین استفاده از عینک های آفتابی را در زمان رانندگی فراموش ننمایید.

جلوگیری از خستگی چشم ها

استفاده از چای کیسه ای بابونه

چای بابونه داری خواص بسیاری می باشد و برای کاهش سردرد گزینه مناسبی می باشد، همچنین این چای به منظور کاهش خستگی و تورم در چشم ها بسیار مفید می باشد. برای اینکار دو عدد چای کیسه ای بابونه برداشته و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس نمایید، بعد آنها را از آب بیرون آورده و یکی در یخچال قرار دهید تا خنک شود، و دیگری را که هنوز گرم است بر روی چشم بسته خود قرار داده و ۵ دقیقه صبر کنید، سپس چای کیسه ای داخل یخچال را برداشته و اینبار چای سرد را روی چشم خود بگذارید تا خستگی چشم ها رفع شود.

جلوگیری کردن از خستگی چشم

نکته پایانی:

به خاطر داشته باشید که خستگی چشم موضوعی رایج می باشد که در اغلب موارد به دلایل کاری و استفاده بیش از اندازه از دستگاه های دیجیتالی به وجود می آید. برای مراقبت از چشمان خود نکات و موارد گفته شده در این مطلب را به کار بگیرید و اگر مشکل شدیدتری داشتید یا خستگی چشم هایتان به درازا کشید حتما به چشم پزشک مراجعه نموده تا چشمانتان معاینه شود و دلیل اصلی مشکل مشخص گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو