6 ویتامین و مواد مغذی ضروری برای تقویت بینایی

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/27

23:03


درست مانند هر بخش دیگری از بدن، چشم‌ها هم در مسیر پیر شدن گام برمی‌دارند و روز به روز کارکرد بی‌عیب خود را از دست می‌دهند. در این مطلب ویتامین ها و مواد مغذی که برای تقویت چشم ها لازمند را بررسی می‌کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

احتمالاً این جمله را بسیار شنیده‌اید که می‌گویند: هویج مصرف کنید زیرا برای چشم‌هایتان مفید است. همچنین ممکن است تبلیغات مکمل‌های غذایی برای سلامت چشم را دیده باشید. آیا ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند برای سلامت چشم و بینایی مفید باشند؟ به خواندن این مطلب ادامه دهید تا در مورد بهترین ویتامین و مکمل برای سلامت و تقویت چشم بیشتر بدانید.

ویتامین های ضروری تقویت چشم ها


  • بتاکاروتن: توصیه می‌شود روزانه 15 میلی‌گرم از این ماده مغذی مصرف شود. بتاکاروتن به عنوان یک پیش‌ساز ویتامین A عمل می‌کند که برای حفظ بینایی سالم ضروری است.

  • ویتامین E: مصرف روزانه 180 میلی‌گرم از ویتامین E توصیه می‌شود. این ویتامین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، در محافظت از سلول‌های چشم در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد نقش دارد.

  • ویتامین C: توصیه می‌شود که روزانه 500 میلی‌گرم ویتامین C مصرف شود. این ویتامین، که یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مهم است، به حفظ سلامت شبکیه و مقاومت آن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.

  • روی (زینک): مصرف روزانه 80 میلی‌گرم روی توصیه می‌شود. روی نقش مهمی در حمایت از سلامت چشم ایفا می‌کند و در بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی چشمی دخیل است.

  • امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3، به عنوان چربی‌های سالم و ضروری، از منابع غذایی متنوعی مانند ماهی‌های چرب، دانه‌های چیا و کتان، و آجیل به دست می‌آیند. این اسیدهای چرب نقش مهمی در حفظ سلامت شبکیه و پیشگیری از بیماری‌های چشمی دارند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم ماهی‌های حاوی امگا 3 خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی ناشی از پیری را تا 53 درصد کاهش می‌دهد. به ویژه، افرادی که بیشترین میزان دریافت اسیدهای چرب DHA و EPA را دارند، 38 درصد کمتر در معرض خطر دژنراسیون ماکولا قرار دارند. با این حال، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مکمل‌های امگا 3 تأثیر چندانی در کاهش پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به AMD ندارند.

  • لوتئین و زآگزانتین: لوتئین و زآگزانتین، دو نوع کاروتنوئید بسیار مهم، در سلامت چشم نقش بسزایی دارند و به صورت منحصر به فردی در ماکولا و عدسی چشم تجمع می‌یابند. این دو ماده مغذی که از برخی گیاهان و میوه‌ها به دست می‌آیند، در حفاظت از چشم‌ها در برابر آسیب‌های نوری و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با سن نظیر دژنراسیون ماکولا مؤثر هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو