روز نوجوان؛ روز ارزش نهادن بر نسل آینده جامعه

روز نوجوان؛ روز ارزش نهادن بر نسل آینده جامعه


منبع: همگردی

175

1399/8/8

10:00


کودکی زیبا با هزار امید و آرزو متولد می شود. در دوران کودکی، پدر و مادرش با عشق و وسواسی بی حد مراقبش هستند و هر کاری که در توانشان باشد، برای آینده اش انجام می دهند. او دوره کودکی را با عروسک و توپهای رنگارنگ به آرامی پشت سر گذارده و دوران جدیدی را تحت نام نوجوانی در زندگیش آغاز می کند؛ دورانی که تلخی و شیرینی بسیاری دارد؛ دورانی که او باید یاد بگیرد که زندگی همیشه شاد و زیبا نیست؛ باید یاد بگیرد که پدر و مادر همیشه در کنارش نیستند و باید روی پای خودش بایستد. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید که روز نوجوان چه روزی است و پی به اهمیت روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی ببرید.

روز نوجوان

نامگذاری و تاریخچه

روز بسیج دانش آموزی، روزی است که یک پسر 13 ساله با وجود سن کم، کاری کرد که هیچکسی نمی توانست انجام دهد. جوانمردی به سن و سال نیست، به دل است. 8 آبان 1359، محمد حسین فهمیده، نوجوان 13 ساله به شهادت رسید و به مناسب این اتفاق، روز شهادتش را روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی چه روزی است نامیده اند. مردم هر ساله در 8 آبان از این نوجوان درس عبرت، جوانمردی و شجاعت می آموزند. محمدحسین در سال 1346 شمسی در قم متولد شد و خانواده ای مذهبی و متدین داشت. او در اوج دوران جنگ تحمیلی، حتی با وجود مخالفت دوستان و خانواده به جبهه رفت و کمک زیادی به کشور کرد. داستان شهادت او به شرح زیر است:

محمدحسین و دوستش در یک سنگر بوده که طی هجوم عراقی ها محاصره شده بودند. دوست محمد حسین زخمی بود. محمد حسین فهمیده با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط رساند و خودش به سنگر بازگشت و مشاهده کرد که پنج تانک عراقی به طرف رزمندگان هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل آنها هستند. در این زمان بود که او بزرگترین تصمیم زندگی خود را گرفت. محمد حسین به خودش نارنجک بست و زیر تانک رفت. این نوجوان کاری کرد که نسلها از او تقدیر کرده و نام او به بزرگی بر زبانها جاری گردد.

محمدحسین فهمیده

نوجوانی و آغاز دورانی طلایی

براساس مقاله روز نوجوان چه روزی است باید بدانید که نوجوانان دارای ارزش و اهمیت هستند و برای رشد، شکوفایی و رسیدن به قله های افتخار قابلیتهای فراوانی دارند. نوجوان باید با درک جایگاه خویش، هدفمند کردن زندگی، برنامه ریزی و کوشش خستگی ناپذیر خود را برای دست یابی به اهداف بزرگ آماده کند. نوجوانان و جوانان باید مطمئن باشند که اگر بخواهند، می توانند بر شرایط چیره گردند و شرایط دلخواهی را برای رشد و پیشرفت خود پدید آورند. رفتار خشونت آمیز خانواده در پرورش نوجوانان اثر مخربی بر جای خواهد گذاشت و خانواده های عصبی عامل اصلی انحراف و ناسازگاری نوجوانان هستند. طبق گفته بسیاری از روان شناسان، جنایت و خشونتهای اجتماعی در رفتار خشونت آمیز والدین با نوجوانان و تنبیه بدنی آنان ریشه دارد، زیرا چنین رفتارهایی عقده های روانی را در آنان ایجاد می کنند.

رفتار خشونت آمیز خانواده با نوجوانان

والدین نخستین کسانی هستند که اضطراب را در نوجوان پدید می آورند. تصویر نادرست از خودشان که توسط والدین ایجاد شده، سبب پیدایش اضطراب و افسردگی می شود و در رفتار و شخصیت آنان آثار نامطلوب خواهد داشت. آشفتگی فکری بخصوص در پسران بیشتر در دوره های حساس بلوغ دیده می شود که به صورت دلسردی و بی حوصلگی در انجام تکالیف مدرسه خودنمایی می کند و به افت تحصیلی می انجامد. والدین می توانند با همدلی های دوستانه، اعتماد آنان را به خود جلب کرده و با راهنمایی های لازم، سبب دلگرمی آنان به کار و تحصیل شوند.

همدلی های دوستانه والدین با نوجوانان

گروهی از نوجوانان هستند که به سبب مشکلات اخلاقی به استفاده از مواد مخدر روی می آورند. مواد مخدر به تدریج آسیبهای مغزی به آنان وارد ساخته و فکر و جسم آنان را مریض و ناتوان می کند. در این صورت، قدرت برخورد صحیح با مردم را از دست می دهند. این افراد برای حل مشکل خود به کمک والدین و اطرافیان و باور آنان محتاج هستند. والدین در این دوران حساس به جای اینکه مقابل فرزند خود قرار بگیرند، باید کنارش باشند تا او از دوران نوجوانی به سلامت بگذرد و دچار مشکل نشود.

اعتیاد در نوجوانان

توصیه هایی سودمند و مفید

براساس مقاله روز نوجوان باید بدانید که ورزش یکی از تفریح های سالم دوران نوجوانی است. ورزش، وسیله ای برای سپری کردن اوقات فراغت بوده و گسترش آن در جامعه آثار مفیدی در پی خواهد داشت. اگر نوجوان به ورزش روی آورد، از اعتیاد و فساد گریزان خواهد شد. قدردانی از نوجوانان و حمایت از آنان به فهم درست از توانایی ها، ارزشها و نیازهای آنان بستگی دارد. نوجوانان دوست دارند در امور شخصی خود تصمیم گیری کنند. بنابراین، لازم است تا پدران و مادران این حس استقلال طلبی فرزندان را جدی گرفته و حتی اگر پایشان لغزید، با آنان تندی و خشونت نکنند تا آنان علاوه بر تجربه حس استقلال، زندگی کردن را به شیوه ای نو بیاموزند.

نوجوانی زیباست
مثل یک شاخه گل
مثل پرواز پرنده
نوجوانی فصل زیبای به خود آمدن است
فصل دیدن، شنیدن، گفتن، یاد گرفتن
نوجوان کاش بدانی که چقدر کوتاه است این نسیم سحری
نوجوان خوب بدان ارزش تو مثل زر است، مثل الماس درخشان در دل آن کوه بلند

توصیه هایی سودمند و مفید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو