دلیل کند شدن گوشی و راه حل رفع آن

دلیل کند شدن گوشی و راه حل رفع آن


منبع: آرگا

76

1399/8/13

15:06


یکی از متداولترین سوالاتی که در مورد گوشی های کارکرده وجود دارد این است که چرا ناگهان سرعت گوشی کند می شود و اجرای برنامه ها با اختلال روبرو می شود؟ برای دانستن پاسخ با این مطلب همراه آرگا باشید تا با دلیل کند شدن سرعت گوشی و چند راه حل رفع این مشکل آشنا شوید .

دلیل کند شدن گوشی و راه حل رفع آن

شاید برای شما نیز دلیل کند شدن سرعت گوشی یک سوال باشد. اینکه چرا پس از مدتی ناگهان سرعت گوشی کاهش می یابد. معمولا این سوالات بیشتر برای صاحبان گوشی های کاکرده پیش می آید. دلایل مختلفی سبب کاهش سرعت یا عملکرد گوشی می شوند که خوشبختانه در مواردی قابل پیشگیری و اصلاح می باشند. در ادامه این مطلب به چند دلیل ایجاد این اتفاق و راه حل های رفع آن اشاره خواهد شد. همراه ما باشید.

آشنایی با دلیل کند شدن سرعت گوشی و راه حل های رفع آن

 

با توجه به این که در حال حاضر گوشی های همراه به یکی از وسایل کاربردی در زندگی روزمره تبدیل شده اند ممکن است پس از مدتی استفاده از این وسیله با تاخیر در اجرای برنامه ها مواجه شوید یا احساس کنید نسبت به قبل سریع عمل نمی کند به عبارتی سرعت آن پایین آمده است. از این رو احتمالا این سوال پرسیده می شود که دلیل کند شدن سرعت یا عملکرد ناگهانی گوشی چیست؟ در پاسخ باید گفت که دلایل متعددی سبب ایجاد این مشکل می شود که در ادامه به آنها اشاره می شود. ضمنا با چند راه حل رفع این اتفاق نیز آشنا خواهید شد.

تعداد زیاد اپلیکیشن های پس زمینه

نصب بودن اپلیکیشن های متعدد و فراوان روی گوشی می تواند دلیل کند شدن سرعت آن شود چرا که اپلیکیشن های زیاد در محیط پس زمینه برای بروزرسانی اطلاعات خود ،اتصال به اینترنت یا نظارت بر دیگر قسمتهای سیستم، از منابع موجود در پس زمینه بهره می گیرند و این امر سبب کندی عملکرد گوشی خواهد شد. می توان گفت طی زمان اپلیکیشن های متعددی را روی گوشی نصب می کنید و در این حین به حذف اپ های قدیمی و بلااستفاده توجه نمی کنید. به این ترتیب این اپلیکیشن ها بخش زیادی از منابع پس زمینه را بکار می گیرند و این امر سرعت گوشی را کاهش خواهد داد.

پر شدن فضای خالی حافظه

سرعت انتقال فایل به حافظه داخلی با میزان پر شدن فضای حافظه رابطه مستقیمی دارد. با پر شدن حافظه داخلی سرعت انتقال کمتر می شود که این امر کند شدن سرعت گوشی را به دنبال دارد. پرشدن حافظه به دلیل نصب اپ های زیاد، ذخیره عکس ها و ویدیوها به حجم انبوه و فایل های موقت مربوط به اپ های مختلف ایجاد می شود. خوشبختانه هنگامی که فضای خالی حافظه گوشی در حال اتمام باشد، اندروید پیغامی مبنی بر حذف فایل های بلااستفاده به کاربر نمایش می دهد. البته سعی کنید همواره با پاک کردن فایل های اضافی کار به این مرحله نرسد.

می توان گفت اندروید و سایر کنترلرهای درایو از نظر یکپارچه کردن حافظه عملکرد تقریبا خوبی دارند با این وجود با انباشته شدن حافظه به خاطر کمبود فضا، انتقال و ذخیره سازی فایلهای جدید سختتر خواهد شد. چنانچه حافظه گوشی شما به طور کامل پر شده و پاک کردن فایلها دیگر تاثیری در افزایش سرعت گوشی ندارد بنابراین خوب است محتویات حافظه را کاملا پاک نمایید. ضمنا فایلهایی نظیر آهنگ، ویدیو و عکسها را به جای حافظه داخلی در کارت میکرواس دی ذخیره کنید. به طور کلی عمر حافظه داخلی به میزان اطلاعات جدیدی بستگی دارد که در آن ذخیره می کنید و روی هم رفته این حافظه بین ۲-۳ سال پاسخگوی خوبی بوده و اکثرا عمر کلی بین ۵-۱۰ سال دارند.

باتری و عمر آن

با گذشت زمان و افزایش عمر باتری ها، ظرفیت آنها کاهش یافته و احتمالا دیگر قادر نباشند شارژ یک روز گجت را فراهم آورند. باتری های قدیمی به طور معمول میزان زیادی از شارژ دریافتی را هدر داده و به گرما تبدیل می کنند. این گرما با تاثیر بر پردازنده معمولا سرعت آن را کاهش می دهد. همچنین پردازنده و حافظه برای داشتن عملکرد خوب باید جریان برق زیادی را دریافت کند و باتری قدیمی در این زمینه قدرت چندانی نداشته و این موضوع سبب کند شدن سرعت گوشی می شود. راه حل این معضل عوض کردن باتری قدیمی با یک باتری جدید می باشد. و از آنجا که بیشتر گوشی های هوشمند باتری غیرقابل تعویض دارند باید هزینه نسبتا زیادی را در نظر داشته باشید.

آپدیت سیستم عامل و برنامه ها

این مورد نیز می تواند دلیل کند شدن عملکرد گوشی باشد. به طور معمول نسخه های آپدیت شده سیستم عامل و برنامه های نصب شده در گوشی از امکانات بیشتری استفاده می نمایند و این امر به قطعات سخت افزاری و گجت ها فشار وارد می کند. البته این مورد یک نظریه به شمار می رود که موافقان و مخالفانی دارد و این امر کاملا طبیعی می باشد که با اضافه شدن قابلیت های مختلف به برنامه ها آنها نسبت به قبل سنگین تر می شوند ولی اکثر اپلیکیشن ها به گونه ای طراحی شده اند که فضای زیادی از حافظه رم و توان پردازشی پردازنده را اشغال نکنند.

همچنین طراحان همیشه به موضوع مصرف شارژ توجه ویژه داشته اند. چرا که کاربران از اپلکیکیشن هایی که شارژ زیادی مصرف کنند را به سرعت پاک می نمایند. در نهایت شاید آپدیت نرم افزارها سرعت گوشی را کاهش دهد ولی این تاثیر آنچنان زیاد نیست.

راه حل های رفع مشکل کند شدن سرعت گوشی

به طور کلی به مرور زمان عملکرد گوشی های هوشمند کندتر می شود و علت اصلی به طول عمر محدود قطعات داخل این گجتها مربوط می باشد. ولی با رعایت یکسری نکات می توان عمر مفید گوشی خود را افزایش دهید و تا چند سال از آن بهره بگیرید.

۱. حذف اپلیکیشن های اضافی

نخستین کار برای بهبود سرعت گوشی حذف اپلیکیشن های اضافی و بلااستفاده می باشد . خوشبختانه در نسخه های جدید اندروید به صورت خودکار اپلیکیشن هایی که به مدت زیاد بلااستفاده مانده اند به شکل یک فهرست در اختیار کاربر قرار می گیرد.

۲. استفاده از برنامه files by google

این برنامه جهت رفع کندی گوشی به کار می رود که به پاک کردن داده های کش و فضای ذخیره سازی می پردازد. با استفاده از این نرم افزار گوشی شما هم از لحاظ فایل ها و اپ های بلااستفاده آنالیز می شود و هم انتقال فایلها را راحتتر می سازد. این نرم افزار دارای دو تب file و storage می باشد. در تب file می توانید داده های ذخیره شده در برنامه ها را پاک کنید و در تب storage می توانید نمای کلی از میزان فضای ذخیره سازی گوشی و ضمنا نکاتی درباره شیوه آزادسازی فضا مشاهده نمایید. باید اشاره کرد برنامه files by google برای حذف فایلهای غیرضروری و اپ های استفاده نشده نیز بسیار مناسب خواهد بود.

۳. استفاده از نرم افزار wakelock detector

برای دانستن دلیل کند شدن سرعت گوشی می توانید از نرم افزار wakelock detector استفاده نمایید. بعد از نصب برنامه گوشی خود را تا ۹۰ درصد شارژ نموده و حدود یک الی دو ساعت صبر کنید تا دستگاه به جمع آوری آمار استفاده از wakelog بپردازد. وقتی wakelock detector اجرا شد می توان آمار همه برنامه های در حال اجرای گوشی تان را مشاهده نمایید. برنامه بالای لیست بیشترین مصرف را از باتری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به settings و سپس more رفته و گزینه Advanced mode را تیک بزنید. هنگامی که مشکل پیدا شد در صورت عدم نیاز آن را حذف نمایید.

استفاده از نرم افزار Greenify

می توان برنامه ها را در حالت خواب(Hibernation) قرار داده تا فقط موقع نیاز به اجرا بیدار شوند و به عملکرد معمول خود بپردازند. برای این کار از نرم افزار Greenify استفاده کنید. بعد از نصب برنامه کلید + را فشار داده تا به صفحه Analyzer برنامه رفته و فهرست برنامه های درحال اجرا در پس زمینه که ممکن است موجب کند شدن سرعت گوشی شوند را مشاهده کنید. جهت فعال کردن حالت خواب برنامه ها آن را لمس نموده سپس گزینه accept را در سمت راست و بالا انتخاب نمایید.

بهره گیری از برنامه Game Booster

از این برنامه برای رفع تاخیر و لگ در بازیها می توان استفاده کرد. برنامه Game Booster خدمات و اپ های غیرضروری در پس زمینه را متوقف کرده تا حافظه رم برای بازی آزاد شود. پس از نصب این برنامه روی کلید + ضربه بزنید و بازی مدنظر را برگزینید سپس آن را لمس کنید. به صفحه اصلی هدایت می شوید و بازی خود را در فهرست خواهید دید. مجددا روی آن ضربه بزنید تا حافظه گوشی به صورت خودکار آزاد شده و بازی راه اندازی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو