برای تقویت قدرت تصمیم گیری خود چکار باید بکنیم؟

منبع: مینویسم

104

1399/8/18

15:21


تقویت قدرت تصمیم گیری

تصمیم گیری

همواره زندگی ما بر پایه انتخاب هایمان بنا میشود و همه ی ما همیشه با انتخاب کردن مواجه هستیم و بسیاری مواقع بر سر دوراهی قرار گرفته و تصمیم گیری برایمان سخت میشود. تصمیمات ما چه کوچک و چه بزرگ زندگی ما را می‌سازند و سرنوشت ما در گرو انتخاب هایمان است، اما خیلی از ما به دلایل متفاوت و در مواقعی تصمیم گیری برایمان مشکل است حالا میخواهد انتخاب یک طعم آبمیوه باشد یا رشته تحصیلی دانشگاهمان، برای همین ضروریست که به تقویت قدرت تصمیم گیری در خودمان بپردازیم. برای بررسی دلایل عدم توانایی در تصمیم گیری، تبیین ضرورت تقویت قدرت تصمیم گیری و ارائه راهکارهایی برای تقویت قدرت تصمیم گیری در ادامه با ما همراه باشید تا در آینده بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید. اگر قصد تقویت توان تصمیم گیری خود را دارید با مینویسم همراه باشید.

قدرت تصمیم گیری چیست؟

اگر بخواهیم به ساده ترین و ملموس ترین شکل ممکن تصمیم گیری را تعریف کنیم یعنی انتخاب بین دو یا چند موضوع. قدرت تصمیم گیری یعنی اینکه من بتوانم در شرایط و موقعیت های مختلف از بین روش ها و راه حل های مختلف با در نظر گرفتن تمام شرایط و تبعات یک مورد را انتخاب کرده و پای انتخابی که کرده ام بایستم.

پیشنهاد می شود بخوانید: ۳ راهکار برای تغییر ذهنیت،حذف عادات بد و گرفتن تصمیم های بهتر

خیلی از افراد همیشه دنبال کشف فرمول یا راهکاری هستند که کمکشان کند درست تصمیم بگیرند. و اصلا خیلی مواقع افرادی که به یک مشاور یا روانشناس مراجعه میکنند از او انتظار دارند به جای آن ها یک تصمیم درست برای زندگیشان بگیرد. این افراد همواره باید چند نکته مهم را که از آن غافل هستند در نظر بگیرند. اول اینکه هیچ کسی بهتر و درست تر از آن ها نمی‌تواند برای زندگی آن ها تصمیم بگیرد. چون در شرایط آن ها نبوده و تجربیات آن ها را نداشته است، هر چند گاهی در مواقع بحرانی حتی بهترین و با اعتمادبنفس ترین آدم ها هم تصمیم گیری برایشان دشوار است و نیاز دارند با یک متخصص در تصمیم گیری مشورت کنند اما باید بدانند که روانشناس فقط به آن ها کمک میکند تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند و به هیچ عنوان برای آن ها تصمیمی نمیگیرد و اصلا این کار، درست و اخلاقی نیست.

و مسأله بعد اینکه از نظر من هیچ تصمیمی اشتباه نیست، ما همواره با هر انتخاب و تصمیمی در زندگی از یک سری مزایا صرف نظر کرده و به جایش چیزهای دیگری به دست می آوریم نکته مهم اینست که بدانیم چیزهایی که به دست می آوریم برای ما و با شرایط و زندگی ما ارزش صرف نظر از چیزهای دیگر را داشته باشد. برای این میگویم هیچ تصمیمی اشتباه نیست که حتی در صورتی که آن تصمیم اشتباه بنظر برسد و ما به نتیجه ای که میخواهیم نرسیم درس های بزرگی از آن به اصطلاح  اشتباه خواهیم گرفت که مهم ترین آن ها تجربیاتی است که باعث رشد و تعالی ما خواهند شد و ما از هیچ راه دیگری نمی‌توانیم به این تجربیات دست یابیم. به همین دلیل و دلایل بسیار دیگر است که لازم است برای تقویت قدرت تصمیم گیری در خود تلاش کنیم و اولین قدم در این راستا بررسی دلایل ناتوانی در تصمیم گیری میپردازیم و سپس راه های تقویت قدرت تصمیم گیری را بیان می کنیم.

تقویت قدرت تصمیم گیری

تصمیم گیری

چرا برخی از ما در تصمیم گیری با مشکل مواجه هستیم؟

برای تقویت قدرت تصمیم گیری همواره لازم است دلایل ناتوانی در تصمیم گیری را شناسایی کرده و به حل ریشه ای مسئله بپردازیم.

  • گاهی دلیل ناتوانی در تصمیم گیری ناتوانی در کنترل احساسات در مواقع بحرانی میباشد که باعث میشود گیج و سردرگم شویم و نتوانیم به درستی فکرده و تصمیم بگیریم.
  • مثل همه مواقع اینجا نیز اعتمادبنفس پائین باعث میشود نتوانیم به قدرت تحلیل و تصمیم گیری خود اعتماد کرده و از میان راه حل های متعدد یکی را برگزینیم.

این مطلب را بخوانید: چند راهکار عملی برای افزایش اعتماد به نفس در کوتاه مدت

  • از دلایل دیگر تردید و عدم توانایی در تصمیم گیری ترس از اشتباه کردن است که بدلیل تصمیمات اشتباه قبلی و نتایج نامطلوب آن ها ایجاد شده.
  • گاهی دلیل ناتوانی در تصمیم گیری ممکن است اختلال وسواس فکری باشد. افراد ocd در هر نوع تصمیم گیری و انتخاب مشکل  دارند و دچار تردید میشوند که برای حل این مسئله و تقویت قدرت تصمیم گیری به مداخله متخصص و روان درمانگر احتیاج است.

چرا تقویت قدرت تصمیم گیری ضرورت دارد؟

همانطور که گفتیم تقویت قدرت تصمیم گیری از ضروریات لازم برای هر فردیست، چرا که ما همواره در حال در زندگی خود با چالش های زیادی مواجه میشویم و در حال تصمیم گیری در مورد آن چالش ها و آزمون و خطا هستیم. تقویت قدرت تصمیم گیری باعث میشود در موقعیت های سخت و چالش ها، مهارت فکر کردن درست به مسئله از جنبه های مختلف و تحلیل شرایط موجود و تصمیم گیری را داشته باشیم. علاوه بر این تقویت قدرت تصمیم گیری باعث میشود با داشتن این مهارت در نظر دیگران به عنوان فردی مدبر و عاقل و دارای اعتماد بنفس بالا بنظر برسیم که این از مواردیست که ما را در نظر دیگران جذاب جلوه میدهد. در ادامه به ارائه راهکارهایی برای تقویت قدرت تصمیم گیری خواهیم پرداخت که با توجه به آن ها می توانید از دودلی در تصمیم گیری نجات پیدا کنید و راحتتر انتخاب کنید.

راهکارهای تقویت قدرت تصمیم گیری

  1. اولین قدم در تقویت قدرت تصمیم گیری اینست که به تحقیق و کسب اطلاعات درباره حیطه ای که در تصمیم گیری در آن مردد هستید بپردازید و بعد از کسب اطلاعات کافی به تحلیل و بررسی موضوع از جنبه های مختلف و بر اساس شرایط موجود بپردازید.
  2. راهکار بعدی در تقویت قدرت تصمیم گیری که به شما کمک می کند راحتتر تصمیم بگیرید اینست که اعتمادبنفستان را بالا ببرید. همانطور که اشاره کردیم کمبود اعتمادبنفس از دلایل عدم اعتماد به قدرت تحلیل و تصمیم گیری در خود است. پس برای حل اساسی مسئله اعتمادبنفستان را تقویت کنید.
  3. راهکار دیگر در تقویت و افزایش قدرت تصمیم گیری این است که برای خودتان هدف تعیین کنید. وقتی شما برای انتخاب بین موارد متعدد مردد میشوید با فکر کردن به نتیجه انتخاب هر راه حل و بررسی اینکه کدام با هدف شما سنخیت دارد بهتر میتوانید تصمیم بگیرید.
  4. راه دیگر برای بالا بردن قدرت تصمیم گیری این است که با تقویت قوه منطق در زندگی تان، تصمیم گیری هایتان را بیشتر بر اساس عقل و ادله و منطق استوار کنید تا احساس.
  5. راهکار موثر دیگر در تقویت قدرت تصمیم گیری این است که اگر در شرایط بحرانی قرار دارید و نمیتوانید خودتان به تنهایی تصمیم بگیرید به یک روانشناس مراجعه کنید تا کمکتان کند بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید.

 

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو