بهترین روش درمان زگیل کف پا چیست ؟

بهترین روش درمان زگیل کف پا چیست ؟


منبع: دلگرم

125

1399/8/19

14:47


بهترین روش درمان زگیل کف پا چیست ؟

درمان زگیل های پلانتار یا زگیل کف پا

زگیل کف پا که در اثر نوعی ویروس به وجود می آید، نیاز به درمان دارد. از این رو باید برای این کار حتما به پزشک مراجعه شود تا او با استفاده از روش های درمانی به درمان زگیل کف پا بپردازد.

اغلب زگیل ها بعد از گذشت حدود 2 سال کوچک می شوند و کم کم از بین می روند. اما همانطور که گفتیم، مدت زیادی طول می کشد تا زگیل از بین برود. اگر بعد از گذشت این زمان باز هم زگیل از بین نرفت، باید از شیوه های درمانی برای از بین رفتن آن کمک گرفت.

چندین روش درمانی برای از بین رفتن زگیل های پلانتار وجود دارد که در ادامه خواهید دید:

کرم های تجویزی برای درمان زگیل کف پا

اسید سالیسیلیک یکی از اولین درمان ها برای زگیل کف پا است. پزشک ممکن است برای شما چنین ترکیبی را تجویز نماید. شما باید به مدت چند ماه به طور روزانه از این ترکیب استفاده نمایید تا مشکلتان برطرف شود.

پماد زگیل کف پا

درمان زگیل کف پا با اسید سالیسیلیک

کرایوتراپی برای درمان زگیل های پلانتار

یکی دیگر از روش های درمان زگیل کف پا، کرایوتراپی است که از نیتروژن مایع برای از بین بردن زگیل استفاده می شود. این روش به دلیل دردناک بودن، برای کودکان و خردسالان مناسب نیست.

محققان طی بررسی هایی به این نتیجه رسیده اند که اثر کرایوتراپی نسبت به اسید سالیسیلیک کمتر است به همین دلیل بعضی از متخصصین از هر دو روش برای درمان زگیل کف پا استفاده می کنند. حتی برخی از پزشکان برای اینکه سریع تر زگیل را درمان کنند، از چند روش درمان همراه با کرایوتراپی استفاده می کنند.

اگر می خواهید از روش کرایوتراپی بهترین نتیجه را کسب کنید، ممکن است نیاز باشد که هر 3 هفته یک بار این کار را انجام دهید.

درمان زگیل کف پا با فریز

درمان زگیل کف پا با فریز کردن

ایمونوتراپی روش درمان زگیل کف پا

یکی از دلایلی که افراد به زگیل مبتلا می شوند، ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن است. در این صورت سیستم ایمنی نمی تواند با ویروس HPV که عامل ایجاد زگیل است، مقابله کند. یکی از روش هایی که برای درمان زگیل کف پا استفاده می شود، ایمونوتراپی است.

این روش وقتی بکار می رود که زگیل نسبت به سایر روش های درمان پاسخ ندهد. در این حالت سیستم ایمنی را تحریک می کنند تا بتواند با ویروس HPV مقابله کند. (Fluorouracil (5-FU یک داروی شیمی درمانی است که افراد آن را مثل کرم روی زگیل می زنند.

این روش برای خانم های باردار یا خانم هایی که قصد بارداری دارند، توصیه نمی شود. همچنین در این روش به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز پرداخته می شود. افراد مبتلا به زگیل کف پا می توانند از داروهای خوراکی مثل سایمتیدین استفاده کنند تا ایمنی بدنشان تقویت شود.

توجه داشته باشید که مصرف هیچ یک از داروها بدون تجویز پزشک امکان پذیر نیست و حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

برخی محققان استفاده از مکمل خوراکی روی را برای درمان زگیل مفید دانسته اند اما هنوز قطعی نیست. نوع دیگری از درمان زگیل کف پا، تزریق داخلی آنتی ژن های مخمر کاندیدا است که یکی از بهترین روش های درمان زگیل کف پا شناخته شده است.

در این روش به یک یا دو زگیل در منطقه آسیب دیده آنتی ژن مخمر کاندیدا تزریق می شود. سپس آنتی ژن تزریق شده سیستم ایمنی بدن در مناطقی که زگیل وجود دارد را تقویت می کند و اینگونه موجب درمان می شود.

اگر زگیل ها به این روش پاسخ دهند، ممکن است تزریقات متعددی برای گرفتن نتیجه مطلوب انجام شود.

واکسن زگیل کف پا

درمان زگیل کف پا با تزریق

درمان زگیل کف پا: لیزر درمانی

یکی دیگر از روش های درمان زگیل های پلانتار، لیزر درمانی است. در این روش از پرتو نور با شدت بالا برای از بین بردن زگیل استفاده می شود. این شیوه درمان ممکن است مؤثر واقع شود ولی گاهی اوقات موجب ایجاد زخم می شود.

آمار نشان می دهد که در حدود 60 تا 75% زگیل های با درمان سخت، روش لیزر رنگ پالسی مؤثر بوده است. برای این کار باید از متخصص پوست معتبر کمک بگیرید و گاهی اوقات پزشک تشخیص می دهد که چند درمان همزمان برای رفع زگیل بکار گرفته شود.

زگیل کف پا

درمان زگیل کف پا با لیزر

توجه داشته باشید که به هیچ وجه زگیل کف پا را جراحی نکنید چون این کار موجب باقی ماندن بقایای زگیل می شود و در برخی موارد، ممکن است کل زگیل دوباره رشد کند.

راه های جلوگیری از بروز زگیل های پلانتار یا زگیل کف پا

همانطور که گفته شد پاپیلوماس انسانی یا HPV عامل ایجاد تمام زگیل ها است که می توان برای جلوگیری از آن اقداماتی انجام داد. HPV از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و به راحتی وارد پوست می شود.

اگر شخص مبتلا به زگیل، سطحی را لمس کند و سپس شما آن سطح را لمس کنید، احتمال ابتلای شما بسیار زیاد است. مخصوصا اگر در سطح پوست خود بریدگی یا خراش داشته باشید.

شما با انجام اقدامات زیر می توانید از بروز زگیل کف پا جلوگیری نمایید:

  • اگر در بدن خود زگیلی دارید و آن را لمس کرده اید حتما بلافاصله دستان خود را بشویید چون ممکن است با لمس قسمت دیگری از بدن، به زگیل جدیدی مبتلا شوید.
  • حتما هنگامی که به استخر یا حمام عمومی می روید، از کفش های حمام، پنبه ای یا کفش لاستیکی استفاده کنید.
  • پس از رفتن به مکان های عمومی و جایی که ممکن است ویروس پخش شود، بلافاصله پاهای خود را با صابون ضد عفونی کننده بشویید.
  • از لمس زگیل شخص دیگری بپرهیزید و به هیچ وجه چنین کاری انجام ندهید.
  • در صورت استفاده از پدیکور، اطمینان حاصل کنید که وسایل کاملا ضد عفونی شده باشند.
  • مناطقی که به زگیل کف پا مبتلا است را نتراشید.
  • سعی کنید زگیل کف پای خود را خشک نگه دارید تا از انتقال آن به سایر نقاط بدن جلوگیری نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو