به زیر آب رفتن بند میزان کاملا طبیعی است

منبع: همگردی

164

1399/9/4

10:37


ایسنا/ براساس سخنان مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر، به زیر آب رفتن بند میزان کاملا طبیعی است.

جریان چیست؟

محمدرضا بهادری با بیان این که به دلیل موقعیت و ماهیت سد بند میزان، زیرآب رفتن این سد کاملا طبییی است، اظهار کرد: وقتی در بالادست با بارش های شدید به ویژه در نیمه دوم سال مواجه می شویم دبی رودخانه کارون افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و بارندگی های شدید روزهای گذشته، حجم عظیمی از آب وارد کارون شد و به تبع آن، بخشی از این آب به شوشتر رسید که در پی این شرایط، بند میزان نیز به زیر آب رفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر خاطرنشان کرد: وظیفه بند میزان در وهله اول، کاهش فشار وارد روی مجموعه آسیاب ها و آبشارها و تنظیم آب میان نهرهای شطیط و گرگر است، چرا که آب موجود در مجموعه آبشار و آسیابها از شاخه گرگر تأمین می شود.

بهادری با بیان این که اتفاق رخ داده کاملا طبیعی است و در سال چندین بار پس از بارندگی ها رخ می دهد و پایگاه و عوامل اجرایی آن نیز بلافاصله پس از عادی شدن شرایط، اقدامات لایروبی را انجام می دهند، گفت: هم اکنون منتظریم تا به محض فروکش کردن دبی روخانه و تثبیت آن ظرف دو یا سه روز آینده نسبت به پاکسازی و لایروبی بند میزان اقدام کنیم.

وی بیان کرد: از آن جا که بند میزان پیشانی ورود آب به شهر شوشتر است، آب مازاد نهر گرگر را به شطیط انتقال می دهد و فشار روی مجموعه آسیاب ها و آبشارها و نهر گرگر را تنظیم می کند تا آثار آسیب نبینند. در واقع اگر بند میزان وجود نداشت، همه حجم آب وارد مجموعه آسیاب ها و آبشارها می شد. بنابراین باید گفت راز پایداری و ماندگاری 1800 ساله این مجموعه، وجود بند میزان است.

او آوردهای رودخانه ای دپو شده در بند میزان را حاصل عبور کارون از مسیر بیشه زارهای مختلف دانست و افزود: لایروبی بندمیزان جز وظایف ذاتی پایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر نیست و با توجه به این که موضوع، مرتبط با آب و رژیم رودخانه است، سازمان آب و برق خوزستان مسئول لایروبی و پاکسازی نهر و رودخانه ها است. با وجود این، با توجه به اهمیت کار، ما خود ورود خواهیم کرد و اقدامات لازم را در زمینه لایروبی و پاکسازی انجام می دهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر با تأکید بر اینکه هیچ اتفاق غیرطبیعی و خاصی در بند میزان رخ نداده، گفت: از دو روز پیش که بارندگی ها آغاز شد و سطح آب در حال بالا آمدن بود، کارشناسان پایگاه به طور مستمر در حال پایش و مستندنگاری بند میزان و سایر آثار مجموعه سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر هستند که براساس آن، گزارشی از همه آثار دریافت کردیم و خوشبختانه به جز دو یا سه نقطه که دچار آسیب جزیی شده و در حال بررسی آنها هستیم، سایر نقاط مجموعه سالم هستند و مشکل خاصی وجود ندارد.

به زیر آب رفتن بند میزان کاملا طبیعی است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو