پلاگ مخاطی چه شکلی است و نشانه چیست؟

منبع: اوما

192

1399/9/5

16:16


پلاگ مخاطی چه شکلی است و نشانه چیست؟

پلاک مخاطی پس از لقاح تخمک ایجاد می شود. این پلاک بافتی است که مخاط دهانه رحم را با آنچه پلاگین مخاط نامیده می شود مهر و موم می کند. در واقع وظیفه اش این است که از جنین در برابر عفونت محافظت می کند. نقش پلاگ مخاطی آن قدر مهم است که بعید به نظر می رسد بدون آن حاملگی به سلامت تا پایان ادامه پیدا کند. در این مقاله قصد داریم شما بانوان اومایی عزیز را به طور کامل با پلاگ مخاطی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

اهمیت پلاگ مخاطی برای بارداری

بافت پلاگین مخاط از ترشحات غدد دهانه رحم تشکیل می شود و دارای قوام ژلاتینی ضخیم است. ساخت پلاک از زمانی شروع می شود که تخمک بارور شده در دیواره رحم کاشته می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد ، دهانه رحم نرم و متورم خواهد شد. زیرا سلول های مخاطی شروع به پمپاژ مخاط به داخل حفره می کنند تا جایی که جای خالی باقی نماند و مانند یک مهر محکم در دهانه رحم عمل می کند. 

با تحریک هورمون پروژسترون ، مخاط ضخیم شده و در طول بارداری ترشح می شود ، به طوری که پلاگین همیشه در طول بارداری تازه باقی می ماند. درون این مایع غلیظ و چسبنده ، آنتی بادی هایی وجود دارند که می توانند جنین در حال رشد را از بسیاری از باکتری ها ، ویروس ها و سایر عوامل ایجاد کننده بیماری محافظت کنند. همان طور که می دانید در طول زمان های مختلف بارداری ، تعادل هورمون های مادر شروع به تغییر می کند. با نزدیک شدن به مراحل تکامل جنین و زمان زایمان ، سطح استروژن افزایش می یابد. در نتیجه ، پلاگین شروع به نازک شدن می کند و دهانه رحم به تدریج نرم و منبسط می شود.

در این مدت ممکن است مقداری ترشح نیز (که معمولاً بدون بو است) وجود داشته باشد. حتی ممکن است پلاگین به یک باره از واژن خارج شود. همچنین ممکن است رگه هایی از رنگ قرمز یا صورتی در اثر پارگی مویرگ های کناری پلاگین از واژن ترشح شود. به همین دلیل است که گاهی اوقات به از دست دادن پلاگین مخاط "نمایش خونین" نیز گفته می شود که نشانه ای از نزدیک گیرد. 

عملکرد پلاگ مخاطی چگونه است؟

پلاگین مخاط تقریباً به اندازه 2 قاشق غذاخوری مخاط می باشد. شکل ظاهری آن نیز می تواند تا حدودی در خانم های مختلف متفاوت باشد. برخی از ویژگی های پلاگ مخاطی عبارتند از:

  •  به طور کلی یک رنگ کرمی تا مایل به زرد و یا مایل به سفید دارد و ممکن است گاهی اوقات با رگه های صورتی نیز دیده شود. 
  •  ممکن است همراه با ترشحات صورتی ، قهوه ای یا مایل به قرمز که پس از ادرار کردن روی لباس زیر یا دستمال توالت مشاهده می کنید، باشد. 
  • همچنین ممکن است گاهی اوقات به رنگ مایل به بژ باشد. این حالت غیر طبیعی نیست و نباید نگران شوید.

 چگونه مخاط دهانه رحم در طول بارداری تغییر می کند؟

پیش بینی دقیق زمان ترشح و خارج شدن پلاگین مخاط از واژن غیرممکن است ، زیرا این امر از یک زن به زن دیگر و از بارداری تا بارداری متفاوت خواهد بود و بسته به شرایط هورمونی و جسمی مادر دارد. 

زمانی که قرار است پلاگین مخاطی کنده و خارج شود  ممکن است چند اتفاق مختلف زیر رخ دهد:

- ممکن است متوجه آن شوید. در بسیاری از موارد ، با ترشح مخاطی با ویژگی هایی که در قسمت قبلی گفتیم روی لباس زیر کاملا متوجه خروج آن خواهید شد. 

- ممکن است متوجه آن نشوید. برای برخی از خانم ها ، پلاگ مخاط در حین دفع ادرار یا هنگام دوش گرفتن دفع می شود و اصلا متوجه آن نمی شوند. 

- ممکن است احساس گرفتگی خفیف داشته باشید. برخی از زنان هنگام کنده شدن و خروج پلاگین مخاطی از درد خسته کننده در شکم، مشابه گرفتگی قاعدگی شکایت می کنند. البته این مورد کمتر مشاهده می شود.

به هر حال اگر متوجه خروج پلاگ مخاطی شدید بدانید که احتمالا در چند ساعت بعد زایمان اتفاق می افتد و باید خودتان را آماده کنید. اما در برخی خانم ها نیز استثنا وجود داشته و حتی با خروج پلاگین مدت زیادی گذشته تا زایمان انجام شده است. 

کنده شدن و خارج شدن پلاگ مخاطی قبل از هفته 37 بارداری

از دست دادن پلاگ مخاطی قبل از هفته 37 بارداری لزوماً نشانه سقط جنین نیست. در حقیقت، بسیاری از خانم ها ترشحات واژن و حتی لکه بینی سبک را در زمان های مختلف بارداری تجربه می کنند و با این حال بارداری سالمی دارند. همچنین به این معنی نیست که کودک شما ناگهان در معرض خطر افزایش عفونت قرار است. در اواخر بارداری ، مایع آمنیوتیک موجود در کیسه حاملگی تا زمان پاره شدن به خوبی از نوزاد شما مراقبت می کند. 

هنگامی که پلاگین مخاط از واژن خارج شود، نیازی به اجتناب از رابطه جنسی یا حمام ندارید. فقط در هنگام پاره شدن کیسه آب در اواخر بارداری کودک در معرض عفونت قرار می گیرد.  از دست دادن زودرس پلاگین مخاط ممکن است به این معنی باشد که زودتر از موعد مورد نظر زایمان می کنید. بنابراین باید به علائم زایمان زودرس و سقط جنین آگاه باشید تا در صورت نیاز فورا با پزشکتان تماس بگیرید.  علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است: 

  •  ترشح  خون قرمز روشن از واژن شما
  • انقباضات یا گرفتگی هایی که بیش از پنج بار در یک ساعت رخ می دهند. 
  • فشار شدید لگن
  • کمردرد کم و کسل کننده
  •  ناگهان مایع شفاف و آبکی از واژن خارج شود.

علائم سقط جنین (از دست دادن بارداری قبل از هفته 20) شامل موارد زیر است:

  • درد یا گرفتگی شکم
  • کمردرد شدید
  • عبور بافت از واژن
  • از بین رفتن ناگهانی و کامل علائم بارداری
  • خونریزی واژن

علاوه بر این ، علائم هشدار دهنده مرده زایی (از دست دادن بارداری پس از هفته 20) عبارتند از:

  • لگد زدن کودک ناگهان از بین می رود. 
  • دائما تعداد ضربات کم یا افزایش چشمگیر دارد.
  • درد شدید شکم یا کمر
  • خونریزی واژن

اگر هر یک از این علائم گفته شده را تجربه کردید ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. باید شماره اضطراری داشته باشید اما در غیر اینصورت برای مراقبت به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

 سخن آخر

هنگامی که پلاگین مخاط از بین می رود ، معمولاً بهتر است با پزشک یا ماما تماس بگیرید تا مطمئن شوید همه چیز خوب است و در صورت نیاز و نزدیک شدن به زمان زایمان به بیمارستان مراجعه کنید. به علاوه اگر بعد از عبور پلاگ مخاطی دچار خونریزی زیاد شدید حتما با پزشکتان تماس بگیرید تا دچار خطر جدی نشوید. 

 Medically reviewed by Brian Levine, MD, MS, FACOG. What Is the Mucus Plug? Updated on October 22, 2020

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو