رقابتی برای زنده ماندن در بین ایرانی‌ها! /چه کسی مسئول فجایع اقتصادی امروز کشور است؟

46

1399/9/5

17:20


رقابتی برای زنده ماندن در بین ایرانی‌ها! /چه کسی مسئول فجایع اقتصادی امروز کشور است؟

سلامت نیوز:گرانی بسیاری از اقلام اساسی از ابتدای امسال و به‌ویژه در روزهای اخیر باعث بروز انتقادات شدیدی نسبت به سوءمدیریت مسئولان در عرصه‌های اقتصادی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در این میان نه انتقادها و نه مدیریت‌های صورت گرفته هیچ‌کدام نتوانست سبد خانوار را سنگین‌تر کند بلکه با دعواهای زرگری بین مسئولان این مردم هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند. در حال حاضر هم قیمت‌ها بسیار بالاست و دست بسیاری از مردم به کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، برنج، روغن نمی‌رسد و حالا هم که لبنیات و مرغ و تخم‌مرغ در رقابت گران‌شدن با هم قرار گرفته‌اند.

وضعیت موجود و سرپیچی مرغ‌دار، دامدار، کارخانه‌دار، تولیدکننده و عرضه‌کننده کالاها به مردم نشان از این دارد که مدیریت بازارها از دست مسئولان خارج و حالا که اوضاع به شدت وخیم شده باید منتظر ماند تا شخصی با استعفای خودش، حقایق پشت پرده را لو بدهد که ببینیم چه کسی مسئول فجایع اقتصادی امروز کشور است.

سفره کارگران و نيازمندان قرار بود پر باشد و درآمدهاي سرشار آنها را بي‌نياز از کارهاي دو و سه شيفته کند، حالا امروز وضعيت به شکلي شده که منهاي طبقه غني جامعه مابقي بايد براي زنده ماندن صبح تا شب کار کنند تا اگر کالايي گران نشد، اگر توليدکننده و آقازاده‌اي‌، رانت‌خوار و اختلاس‌گر و دلالي اجازه داد بتوانند يک لقمه نان بخورند! قبل از کرونا هم اقتصاد ايران به‌دليل سياست‌ها و تصميمات غلط و حضور مديران بي‌کفايت دچار مشکلات عديده‌اي بود. مسئولان عادت کرده‌اند در برخورد با مشکلات اول مردم را مقصر بدانند بعد از آن قصورات را به گردن دشمنان کشور و تحريم بيندازند!

آدرس‌هاي غلط ديگر نمي‌تواند توجه‌ها را از بي‌مسئوليتي و ناتواني مسئولان اقتصادي کشور پرت کند. در روزهاي اخير گران شدن چندين باره مواد غذايي مردم را انگشت به دهان گذاشت. يعني تا مردم تصميم بگيرند که به کدام سوپرمارکت بروند و چه بخرند قيمت‌ها چند بار افزايش مي‌يابد. جالب است که بيشتر گران‌فروشان افزايش نرخ ارز را بهانه مي‌کنند اما جالب اينکه وقتي نرخ دلار کاهش مي‌يابد هيچ‌کس به روي خودش هم نمي‌آورد که قيمت‌ها را کاهش دهد!


شير و لبنيات چند بار گران شد؟
شير و در مجموع لبنيات از کالاهاي اساسي براي حفظ سلامت شهروندان بوده و مصرف آن براي همه آحاد جامعه توصيه شده است، با اين حال افزايش و گراني چند ده باره اين کالا در مقاطع زماني مختلف باعث شده تا مصرف اين کالاي مهم براي سلامتي به شدت کاهش يابد. جالب اينکه حتي اين کاهش مصرف هم تاثيري بر کاهش قيمت نگذاشته است، چراکه توليدکنندگان و صاحبان کارخانجات توليد لبنيات از رانت‌هاي بسيار بزرگي در سطوح مختلف دولتي برخوردار هستند.

موضوع 40‌هزار تن کره را به ياد داريد؟ در آن موضوع هم هيچ‌اتفاقي نيفتاد و در حال حاضر برخي از شرکت‌هاي متهم در آن پرونده امروز مدعي خودکفايي در توليد کره هستند! دقيقا به‌دليل همين است که هيچگاه اين کارخانجات که نبض بازار لبنيات را در دست دارند زير بار رعايت قيمت‌هاي دستوري نمي‌روند. رضايي، معاون وزير جهاد کشاورزي در امور توليدات دامي، درباره دليل گران شدن دوباره قيمت مصوب شير خام گفته است:

«قيمتي که در تاريخ 28 آبان‌ماه براي شير خام اعلام شد، رسمي ‌نبوده و از سوي انجمن صنايع لبني خبر اعلام شده بود، در حالي که در آن تاريخ هنوز قيمت نهايي شير خام تعيين نشده بود، خبر قيمت چهار‌هزار و 150 توماني براي هر ليتر شير خام اشتباه بوده و در صورتي که 100درصد نهاده‌هاي دامي‌مورد نياز دامداران به نرخ دولتي تامين شود اين نرخ براي شير خام مناسب است، اما اکنون بخشي از نهاده‌ها از بازار آزاد تامين مي‌شود.»


بلايي که نهاده دامي‌ بر سر مردم آورد!
سوءمديريت تامين خوراک دام در کشور تنها به اقتصاد آسيب نزده بلکه باعث شده تا بهانه‌اي براي سوداگران و دلالان دولتي و غيردولتي باشد که بتوانند هر بلايي مي‌خواهند سر مصرف‌کننده بياورند. همين چند روز پيش بود که ذبيح‌ا... اعظمي، سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس، درباره مشکلات واردات نهاده‌هاي دامي ‌به خبرگزاري سلامت، گفته بود: «در مورد نهاده‌ها بايد گفت که يکي از مشکلات آن حذف ارز ترجيحي است و آن مقداري هم که دولت کمک مي‌کند به‌صورت 100درصد دچار دلال‌بازي شده است.

80‌درصد نهاده‌هاي خوراک دام و طيور گنجاله سويا و ذرت است، وقتي اين نهاده به دست مرغ‌دار مي‌رسد چند ده برابر قيمت آن افزايش مي‌يابد و يکي از کارهاي کثيفي که دلال‌ها انجام مي‌دهند قبل از رسيدن محموله جديد نهاده به کشور، همه نهاده‌هاي مانده در بازار را جمع و احتکار مي‌کنند. حتي گفته مي‌شود کسي که محموله را وارد مي‌کند هم با دلالان همکار است که باعث مي‌شود قيمت نهاده‌هاي خوراک دام افزايش قيمت پيدا کند.» همين نهاده‌ها يا بهانه آن، باعث شد تا قيمت مرغ 9 بار افزايش يابد ولي باز هم مرغ‌داران با ناله از ضرر بگويند!

مثل اينکه افزايش قيمت و ناله از يک طرف در صنعت مواد غذايي رسم شده تا بتوانند جلوي فشار افکار عمومي ‌را بگيرند و مثلا توضيحي براي اينکار داشته باشند. معلوم است که زورشان چربيده و امروز قيمت مرغ به بالاترين حد ممکن رسيده است اگر بيشتر نشود! تنها بعد از گذشت 24 ساعت از ابلاغ مصوبات ستاد تنظيم بازار براي گراني 20 قلم کالا از جمله نهاده‌هاي دامي، قيمت مرغ در بازار پرواز کرد و مردم بازهم از نرخ‌هاي نجومي براي مرغ شوکه شدند!

قيمت مرغ گرم از 36‌هزار تومان هم عبور کرد و تا 38‌هزار تومان و حتي 40‌هزار تومان هم قيمت گرفت که باعث تشکيل صف‌هاي طويل طي روزهاي اخير با وجود محدوديت‌هاي کرونايي شد، البته هر کسي هر رقمي ‌که بخواهد مي‌فروشد و نه خبري از وزارت صمت هست نه جهاد کشاورزي و نه تعزيران حمايت حقوق مصرف‌کننده. سفره‌ مردم به حد کافي کوچک شده و ادامه اين روند باعث خواهد شد تا همين سفره‌اي هم که مانده و تکه و پاره شده، هم ديگر نباشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو