روزنامه فرهخیتگان با احمد معظمی، کارگردان سریال «خانه امن» گفتگو کرده است.
بخشی از این گفتگو:
الحمدلله خیلی از مردم خانه امن را میبینند و چه داخل کشور و چه خارج از کشور بیننده دارد. از ابتدا یک طرح کلی آماده بود که آقای اصفهانی آن را نوشته بود ولی طرح اولیه بود. وقتی کار سارق روح و ترور خاموش هم ساخته میشد این طرح را ایشان کاملتر میکردند که به خانه امن رسید.
کلا تصمیم این بود که ادای دینی کنیم. یعنی امیدواریم این کار را بهخوبی انجام داده باشیم. از دریای رشادتهای ایشان قطرهای را اشاره کردیم. امیدوارم این ادای دین بهخوبی انجام شده باشد. درباره ایده باید عنوان کنم تیم ما از ابوالفضل صفری، مرتضی اصفهانی، احمد معظمی و حسین ترابنژاد تشکیل میشود.
اصولا هر کاری که میکنیم اتاق فکری در فیلمنامه و ساختار و غیره داریم. همگی با هم چه در بخش تیتراژ، چه در بخش فیلمنامه، چه در بخش ساختار و انتخاب بازیگر و غیره مشورت داریم. این قسمتها از این اتاق فکر بیرون میآید. تیتراژ اولیه کار مهیار سزاوار است که طرح اولیه را زد و در جلساتی که ما داشتیم به این نتیجه رسیدیم که به چه صورت باشد.
اصولا شخصیتی با عنوان قهرمان در کارها نداریم. این امر بد نیست ولی به شرطی که در فیلمنامه تعریف شود. اصولا سعی میکنم تمام بازیگران و عوامل در خدمت فیلمنامه باشند و درواقع در ساختار سعی میکنم بازیگری بالاتر از بقیه نباشد و همگی در یک سطح باشند. به قول معروف کل بازیگران قصه را جلو ببرند و کسی بالا و پایین نرود و همه در خدمت کار باشند، البته در این مجوعه ترکیب آقای پگاه، امین زندگانی، ترکیب جدید و نویی است که قصه را متفاوت کرده و این ترکیب درکنار حمیدرضا پگاه که خیلی متفکر است و بازی خونسردی دارد با امین زندگانی که شلوغکنتر است، خوب جواب داده است.
اصولا از این زاویه نگاه کنید که هشدار میدهیم. به همین راحتی نیست که حق ملت را بردارید و بروید و اتفاقی هم نیوفتد. اواخر هم خبری خواندم که پلیس امنیت درگیر این شده که از کانادا خاوری را به ایران بازگردانند. این هشداری است که میگوید به این راحتی نیست که بخورید و فرار کنید و فکر کنید خبری نمیشود. این اتفاقا احساس مسئولیتهاست.
در سریالهای خارجی میبینیم گروهها یا فردی را داریم که علیه بخش فاسد سیستم خود هم مبارزه میکنند و هدفهای اینچنینی دارند. خانه امن هم در یک جاهایی همین مساله را نشان میدهد. خاوری شاید همین بخش فاسدی باشد که متعلق به سیستم داخل کشور است و شاید بخشهای دیگری که در قسمتهای بعدی میبینیم.
هدف این بود که از اجماع نامبارک علیه مردم صحبت کنیم. هیچ چیزی از این مهمتر نیست. بحث داعش، تروریسم و مطالب دیگر است که وقتی جلوتر میرویم بهشدت جذابتر میشود. همه اینها با تحقیق و پژوهش بوده است.
اصولا از قصههای کلیشهای و نخنما فراری هستم. در رزومه من سارق روح است که درباره فرقه ها صحبت می کند. ترور خاموش که مافیای مواد مخدر و ترانزیت مواد مخدر است. نیت اعتیاد کف خیابان نبود. در خانه امن بحث تروریسم را اشاره میکنیم. این شیوهای است که برای مردم جذاب و مهم است.
بحث ما بیشتر داعش و تروریسم است. این مساله متفاوت است. ممکن است در جایی از سریال عنوان شد 15قاضی فاسد محاکمه میشوند ولی درمورد اینکه بخواهیم مسئولان خود را زیرسوال ببریم از اهداف سریال نبوده است. هدف سریال فراتر از این مسائل است. جهانیتر نگاه میکنیم. سریالی بود که مسئولان را میکوبید ولی پایه این سریال این مسائل نیست.
درست است. سریال گاندو مسئولان را میکوبید. هدف ما چیز دیگری است و درباره این مسائل صحبتی نمیکنیم. من فیلمساز هستم و بحث ما آشنایی با تروریسم و اتفاقاتی است که در این حوزه میافتد. این از همهچیز برای من مهمتر است. ممکن است در یک قسمتهایی اشاراتی داشته باشیم ولی اینها جزئی است. اینطور نیست که مسئولان داخل را بکوبیم.
مثلا سکانس اول سریال سارق روح کاملا واقعی بود. یک داعش 17ساله زیر چادر انتحاری میخواست بازار تهران را بزند. اگر این موضوع را سوار نمیشدند که صحبت 4-3ماه کار است که سوار شدند و فرد را زیرنظر گرفتند، اگر انفجار صورت میگرفت چندین نفر کشته میشدند؟ هدف ما نشان دادن تلاشهایی بوده که باعث شده این خانه امن باشد.